تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

هزینه وکیل دیوان عدالت اداری+حق‌ الوکاله+تضمینی+آنلاین

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع هزینه وکیل دیوان عدالت اداری+حق‌ الوکاله+تضمینی+آنلاین پرداخت شده است. شما میتوانید از طریق راه های ارتباطی با ما تماس بگیرید.

تمامی نکاتی که می بایست در هنگام پرداخت هزینه وکیل دیوان عدالت اداری می بایست بدانیم :

شاید تا به حال با این موضوع مواجه شده باشید که برای مطالبه و احقاق حقوق خود ناچار به طرح دعوا در مراجع دادگستری بوده و از این طریق اقدام به حقوق را مطالبه نمایید. اما موضوعی بسیار مهمی که می بایست در هنگام طرح هر دعوا و شکایت علیه افراد جدای از محق و ذی نفع بودن خود در دعوا رعایت نمود، بحث پرداخت هزینه وکیل دیوان عدالت اداری و رعایت تشریفات و مراحل طرح شکایت و دعوا می باشد. به عبارتی برای شروع یک دعوا می بایست تشریفات رسمی دادگاه های عمومی حقوقی می بایست مراجعه شود.

هزینه وکیل دیوان عدالت اداری+حق‌ الوکاله+تضمینی+آنلاینهزینه وکیل دیوان عدالت اداری+حق‌ الوکاله+تضمینی+آنلاین

اما ممکن است خواسته افراد و همچنین طرف دعوا، نهاد و ارگان های عمومی و دولتی باشند، که دراین صورت دیگر نمی توان موضوع را در دادگاه های حقوقی، خانواده و حتی کیفری مطرح نمود بلکه در این حالت مطابق با پیش بینی قانون گذار، می بایست دعوای خود را در نهادی تحت عنوان دیوان عدالت اداری که با دیوان عالی کشور متفاوت می باشد مطرح نماییم. طرح دعوا، رسیدگی، اعتراض به حکم، اجرای حکم در دیوان عدالت مطابق با قانون خاص و منحصر به خود  دیوان عدالت اداری می باشد که مستلزم هزینه وکیل تضمینی دیوان عدالت اداری می‌باشد و اطلاع و آگاهی به این قانون و تشریفات قانونی آن می باشد. به همین منظور در این نوشتار قصد داریم در ابتدا به ساختار آنلاین و تضمینی پرداخت هزینه های وکیل دیوان و حیطه ی اختیارات، طریقه رسیدگی در دیوان عدالت اداری پرداخته و درنهایت به ویژگی ها و خصوصیات بهترین وکیل دادگستری در زمینه طرح و پیگیری امور مربوط به دعاوی عدالت اداری بپردازیم.

ساختار و تشکیلات دیوان عدالت اداری   

مطابق با قانون دیوان عدالت اداری مصوب سال1392، پرداخت هزینه دادرسی دیوان عدالت اداری از جمله ارکان و مجموعه ی قوه قضاییه محسوب شده که ریاست دیوان عدالت اداری نیز توسط رئیس قوه قضاییه انتخاب می شود.اما به طور کلی هزینه وکیل تضمینی آنلاین دیوان عدالت اداری برای رسیدگی به شکایات و تظلمات مردم علیه تصمیمات و اقدامات نهاهای عمومی و دولت، شامل شعب بدوی، شعب تجدیدنظر،هیات عمومی دیوان،هیات تخصصی دیوان،واحد اجرای احکام و… می باشد.که در ادامه و دربررسی بیشتر هزینه های آنلاین دیوان عدالت اداری پرداخته خواهد شد. 

هزینه وکیل دیوان عدالت اداری+حق‌ الوکاله+تضمینی+آنلاینهزینه وکیل دیوان عدالت اداری+حق‌ الوکاله+تضمینی+آنلاین

حدود وظایف و اختیارات وکیل دیوان عدالت اداری

همانطور که اشاره شد، یکی از مهم ترین مسئله در هنگام طرح هر دعوا در محاکم دادگستری، توجه به هزینه های وکیل و تضمین‌های لازم و صلاحیت دادگاه رسیدگی کننده به دعوا می باشد.پس اگر یک دعوا را دردادگاهی مطرح نماییم که صلاحیت رسیدگی به دعوا را ندارد در واقع هزینه های پرداخت شده وکیل بی فایده بوده و دادگاه اقدام به رد دادخواست نموده که منجر به اتلاف وقت و هزینه وکیل دیوان عدالت اداری خواهد بود.بنابراین درهنگام طرح دعوا به خوبی می بایست به قواعد مربوط به صلاحیت دادگاه ها آگاهی و اطلاع داشت.حال با ذکر این مقدمه می بایست بیان داشت که هزینه وکیل دیوان عدالت اداری نیز همانند سایر هزینه های مراجع قضایی برای رسیدگی به دعاوی دارای صلاحیت رسیدگی می باشد که قصد داریم به آنها در این مبحث بپردازیم.

*هزینه رسیدگی به شکایات مردم علیه تصمیمات و اقدامات واحدهای دولتی اعم از وزارتخانه ها و سازمان ها و مؤسسات و شرکت های دولتی و شهرداری ها و سازمان تأمین اجتماعی و تشکیلات و نهادهای انقلابی و مؤسسات وابسته به آنها

*هزینه رسیدگی به اعتراض مردم نسبت به تصمیمات قطعی هیأت های رسیدگی به تخلفات اداری و کمیسیون هایی مانند کمیسیون های مالیاتی، هیأت حل اختلاف کارگر و کارفرما، کمیسیون موضوع ماده (۱۰۰) قانون شهرداری ها و…

*هزینه رسیدگی به شکایات اشخاص در اعتراض به تصویب آئین نامه ها، بخشنامه ها و کلیه مصوبه هایی که ازسوی ارگان و سازمان های عمومی و دولتی صادرشده و بنا برادعای اشخاص مخالف و مغایر با قانون باشد.

*صدور رای وحدت رویه برای هزینه وکیل دیوان

*صدور رای ایجاد رویه برای هزینه وکیل تضمینی دیوان

ذکراین نکته لازم و ضروری می باشد که ، نمی توان نسبت به تصمات و اقدامات، قضاییه قوه قضاییه، شورای نگهبان، تشخیص مصلحت نظام،مجلس خبرگان و شورای عالی امنیت ملی اعم از تصویب ائین نامه ها و بخش نامه ها، به دیوان عدالت اداری اعتراض نمود.

درخصوص تعریف و تفاوت هزینه رای وحدت رویه و رای ایجاد رویه نیز می بایست بیان داشت که؛

رای وحدت رویه در مواردی صادر می شود که در یک موضوع واحداختلاف نظرهای زیادی مطرح می باشد و قضات محکم آرامتفاوتی نسبت به آن صادر می نمایند که دراین فرض اقدام به صدور یک رای واحد برای جلوگیری از اختلاف نظر صورت خواهد گرفت.

اما در رای ایجاد رویه، در موضوعات مشابه به یکدیگر وجود دارند که در آنها اختلاف نظر وجود دارد  برای مثال یک موضوع اختلاف نظر در پرداخت حقوق معوقه کارمند می باشد و موضوع دیگر اختلاف در  میزان حقوق کارمند  می باشد که دراین صورت می توان با کسب نظر قضات دیوان عدالت اداری ، تقدام به صدور رای ایجاد رویه نمود.

هزینه وکیل دیوان عدالت اداری+حق‌ الوکاله+تضمینی+آنلاینهزینه وکیل دیوان عدالت اداری+حق‌ الوکاله+تضمینی+آنلاین

نحوه ی پرداخت هزینه وکیل در دیوان عدالت اداری

همانطور ک مستحضر هستین برای ثبت دادخواست آنلاین یا تضمینی در دیوان عدالت اداری ابتدای امر باید هزینه های وکیل دیوان پرداخت شده و بعد از آن برای شروع به رسیدگی و طرح هرگونه شکایت در شعب دیوان عدالت اداری، می بایست همانند سایر مراجع قضایی اقدام به تنظیم و ثبت دادخواست در دیوان عدالت اداری صورت بگیرد.

برای ثبت دادخواست در دیوان عدالت می بایست به شعب دیوان عدالت اداری واقع در هر شهر مراجعه نموده و با پرداخت هزینه دادرسی معادل؛ بیست هزارتومان در مرحله ی بدوی و مبلغ چهل هزارتومان در مرحله ی تجدیدنظر می باشد.

جدای از مراجعه به شعب دیوان عدالت اداری، این امکان فراهم می باشد که به هریک از دفاتر خدمات قضایی مراجعه نموده ، باپرداخت هزینه دادرسی و هزینه های مربوط به سامانه ی ابلاغ(ثنا) نسبت به ثبت دادخواست اقدام نمایید.همچنین اخیرا به موجب تصمیم دیوان عدالت اداری، می توان با مراجعه به سایت دیوان عدالت اداری و سامانه ساجد ، بدون مراجعه حضوری، با پرداخت هزینه دادرسی ، اقدام به ثبت دادخواست نمایید. البته لازم به ذکر است که برای اقدام از این طریق، داشتن کد ثنا الزامی می باشد، که اخذکدثنا با مراجعه به هریک از دفاترخدمات قضایی قابل اخذ می باشد.

درهنگام ثبت دادخواست می بایست حتما مدارک شناسایی و هویتی خود را به همراه داشته، و کلیه مدارکی را که بیانگر اثبات حق می باشد را ضمیمه دادخواست نمایید.

هزینه وکیل دیوان عدالت اداری+حق‌ الوکاله+تضمینی+آنلاینهزینه وکیل دیوان عدالت اداری+حق‌ الوکاله+تضمینی+آنلاین

وکیل دیوان عدالت اداری چگونه شکایات را مطرح میکند و دیوان عدالت اداری به چه ترتیبی  رسیدگی می نماید؟

وکیل تضمینی دیوان عدالت اداری بعد از دریافت هزینه نسبت ب ثبت آنلاین دادخواست اقدام کرده و سپس شکایات موکل را ثبت پس از طرح شکایات، شعبه دیوان عدالت اداری درصورتی که دادخواست ناقص باشد ، برای مثال مشخصات شاکی درست بیان نشده باشد، خواسته مبهم باشد و… دادخواست را برای تکمیل به شاکی استرداد نموده و شاکی می بایست ظرف مدت زمان ده روز اقدام به تکمیل دادخواست نماید درغیراین به دعوای او به موجب این دادخواست رسیدگی نشده و دعوا رد می شود.حال پس از تکمیل بودن دادخواست ،موضوع برای تعیین وقت رسیدگی به دفتر شعبه رسیدگی کننده ارجاع می شود تا وقت رسیدگی تعیین شود.از آنجایی که رسیدگی در دیوان عدالت اداری برخلاف دادگاه های حقوقی، کیفری، خانواده و… به صورت غیرحضوری می باشد، دادگاه رسیدگی کننده یک ماه به طرف شکایت مهلت می دهد تا با ارائه پاسخ و بیان استدلالات خود، از عنوان مورد شکایت دفاع نماید.

 حال درصورتی که ظرف یک ماه ، بدون عذر موجه از اقدام به پاسخ به شکایت مطرح شده خودداری نماید،به موجب قانون دیوان عدالت اداری ممکن است نماینده یا مسئول مربوطه آن ارگان و سازمان دولتی به به سه ماه تا یک سال انفصال از خدمت محکوم شود.

حال اگر درصورتی که موضوع شکایت ما، درخواست ابطال یک آئین نامه برای هزینه وکیل تضمینی آنلاین و یا مصوبه مربوط به دولت و ارگان و سازمان های عمومی نظیر شهرداری ها وزارت راه و شهرسازی و… باشد موضوع با آنچه که بیان شد متفاوت می باشد.دراین حالت شاکی می بایست با طرح دادخواستی به طرفیت سازمان و ارگان مربوطه، به همراه ارائه ی کلیه مدارک و مستنداتی که مدعی می باشد مصوبه و آئین نامه مذکور خلاف قانون و شرع می باشد اقدام به ثبت دادخواست نماید.

اما همانطور که بیان شد، رسیدگی به درخواست ابطال مصوبات و آئین نامه ها در صلاحیت هیات عمومی دیوان عدالت اداری می باشد،پس از طرح دادخواست به هیات عمومی دیوان ، موضوع به جهت بررسی دقیق و کارشناسانه به هیات تخصصی دیوان عدالت اداری متشکل از حداقل پانزده نفر از قضات دیوان تشکیل شده است  ارجاع می شود.  که البته برای به رسمیت یافتن جلسات هیأت های تخصصی حضور دوسوم اعضای آن ضروری می باشد.

پس از ارجاع موضوع شکایت به هیات تخصصی، درصورتی که بنابه نظر اکثریت اعضای شعب تخصصی دیوان مبنی برقبول و وارد بودن شکایت شاکی نسبت به ابطال آئین نامه و بخشنامه باشد، موضوع برای تصمیم گیری به هیات عمومی دیوان عدالت اداری ارجاع می شود. ودرصورتی که بنا به نظرسه چهارم از اعضای هیات های تخصصی، موضوع شکایت قابل رسیدگی نباشد، شکایت شاکی رد خواهد شد و دیگر مورد رسیدگی واقع نمی شود.

نکته مهم دیگری ک وجود دارد تفاوت هزینه وکیل دیوان عدالت اداری و وکیل تضمینی دیوان عدالت اداری است ک در حالت تضمینی قسط دوم حق الوکاله بعد از صدور رای به نفع موکل اخذ خواهد شد و این بدین معنی است که هزینه وکیل تضمینی دیوان عدالت اداری میتواند کمتر از هزینه وکیل دیوان عدالت اداری باشد درحالی ک در نگاه اول به نظر می‌رسد هزینه وکیل تضمینی بیشتر باشد ولی در واقع اینگونه نیست.

هزینه وکیل دیوان عدالت اداری+حق‌ الوکاله+تضمینی+آنلاینهزینه وکیل دیوان عدالت اداری+حق‌ الوکاله+تضمینی+آنلاین

این نکته نیز لازم به ذکراست که، درصورتی که نسبت به مصوبه یا آئین نامه ای به هیات عمومی دیوان دادخواست ارسال شود و به سبب ادعای خلاف شرع بودن آئین نامه و مصوبه اقاضای ابطال آن صورت پذیرد،موضوع برای تشخیص و انطباق با شرع، به شورای نگهبان ارجاع خواهد شد، تا نسبت به خلاف شرع بودن مصوبه و آئین نامه تصمیم گیری شود که البته نظر شورای نگهبان دراین باره قطعی و غیرقابل اعتراض می باشد.

چگونه می توان به رای اولیه ی دیوان عدالت اعتراض نمود

اصولا تمامی آرا صادره از سوی شعب بدوی دیوان عدالت اداری قابل اعتراض می باشند مگر در یک مورد به خصوص که رای صادره مستقیما توسط رییس دیوان یا معاونین او از طرف وی  صادر شده باشد که رای صادر شده قطعی و غیرقابل اعتراض می باشد. حال در  حالت عادی درصورتی که رای از سوی شعب بدوی(اولیه) صادر شده باشد، شخص محکوم شده می تواند ظرف مدت بیست روز از تاریخ ابلاغ حکم، با پرداخت هزینه از حکم صادره تجدیدنظر خواهی کند.این اعتراض در دادگاه تجدیدنظر واقع در دیوان عدالت اداری مورد برسی قرار خواهد گرفت.

برای ثبت اعتراض نیز می توان به شعبه صادرکننده رای بدوی مراجعه نماییدف هرچند که اخیرا در شهر تهران این امکان فراهم شده است که در دفاتر خدمات قضایی نیز اقدام به تجدیدنظر خواهی از رای دیوان عدالت اداری صورت پذیرد.

شعبه تجدیدنظر دیوان عدالت اداری پس از بررسی موضوع و دادخواست اعتراضی، چنانچه شعبه تجدیدنظر ایراد تجدیدنظرخواه را وارد تشخیص ندهد، رأی شعبه بدوی را تأیید و در غیر این صورت آن را نقض و پس از رسیدگی ماهوی، مبادرت به صدور رأی می نماید.

اما نوع دیگری از اعتراض به رای در دیوان عدالت اداری پیش بینی شده است که به آن اعاده دادرسی گفته می شود.به بیان ساده منظور از اعاده دادرسی بررسی مجدد یک پرونده در حالتی که آن رای قطعی شده است که حال می تواند به واسطه ی انقضای مهلت تجدیدنظر یا محکومیت در دادگاه تجدیدنظر رای صادره قطعی شده باشد.

به طورخلاصه اعاده دادرسی بر این مبنا می باشد که ، درصورتی که اسناد و مدارکی بعد از صدورحکم قطعی به دست آید که درجریان دادرسی وجود نداشته باشد، برای مثال وجود شاهد، دراین صورتی که شخص محکوم در دعوا با استناد به مدرک جدید حاصل شده می تواند از طریق اعاده دادرسی اقدام به اعتراض به حکم نماید.

لازم به ذکراست که طرح اعاده دادرسی نیازمند دادخواست و پرداخت هزینه دادرسی معادل چهل هزارتومان می باشد.همچنین دادخواست اعاده دادرسی برای بررسی و تصمیم گیری به دادگاه صادر کننده حکم مورد اعتراض ارسال خواهدشد.

   

بهترین وکیل دیوان عدالت اداری

پس از آشنایی با حدود وصلاحیت رسیدگی دیوان عدالت اداری نسبت به شکایات و تظلمات مردم،قصد داریم به یک  موضوع بسیار مهم و حائز اهمیت که متاسفانه اکثریت اعضای جامعه به آن توجه کافی و لازم  را نمینمایند بپردازیم. دراین رابطه باید اذعان داشت که، براساس یک باور غلط در جامعه، افراد به هنگام مواجه با یک مشکل حقوقی، به جای طرح موضوع با وکلای دادگستری وارائه راه حل قانونی از آنها، یا خود براساس اطلاعات محدود و بعضا غلط اقدام به طرح شکایت یا دفاع از عنوان اتهام انتسابی می نمایند یا به وسیله ی کارچاق کن ها و افرادی که ادعای نفوذ و قدرت در نزد قضات و مراجع قضایی را دارند همکاری نموده و جدای از هدر رفت تمام هزینه های صورت گرفته، در دعوا و شکایت  مطرح شده نیز موفقیتی حاصل نمی شود.

حال در ارتباط با مسائل باید بیان داشت که برخلاف یک تصور غلط دسترسی به وکلا و مشاورین حقوقی بسیار ساده و آسان می باشد و حتی بعضا شاد این موضوع هستیم که بسیاری از وکلای دادگستری به صورت رایگان یا با هزینه ی مشاوره بسیار پایین ، اقدام به مشاوره و راهنمایی افراد می نمایند.

اما مساله ی مهم و حائز اهمیت دیگر در خصوص مراجعه به وکیل، لزوم آگاهی داشتن از تخصص و تبحر وی در موضوع و شکایت مدنظر ما می باشد.دراین رابطه باید بیان داشت که از آنجایی که علم حقوق از گستردگی و پیچیدگی های زیادی برخودار می باشد برای مثال حقوق را  می توان به ؛ حقوق خانواده، حقوق خصوصی(مربوط به قراردادها و اسناد تجاری) حقوق جزا و جرم شناسی، حقوق بین الملل و… تقسیم بندی نمود  و البته که امروزه بحث تخصصی شدن وکالت به میان آمده است، وکلای دادگستری نیز ممکن است در برخی از امور به دلیل تجربیات، تحصیلات تکمیلی و… در موضوعاتی نسبت به سایر وکلای دادگستری بهتر عمل نمایند. برای مثال قطعا یک وکیل دادگستری که دارای تحصیلات تکمیلی در زمینه امور جزا و جرم شناسی بوده و دارای سابقه طولانی مدت وکالت در دعاوی کیفری می باشد، از یک وکیل فعال در حوزه خانه و خانواده بهتر عمل خواهد کرد.

این موضوع در خصوص دعاوی مطرح شده و مربوط به صلاحیت دیوان عدالت اداری نیز صدق خواهد نمود.درواقع  می بایست این گونه بیان داشت که؛ بهترین وکیل در حوزه دعاوی دیوان عدالت اداری، وکیلی می باشد که، اولا آگاهی و اشراف کامل به قوانین شهرداری ها، امور استخدامی، مالیات، اختلافات کارگر و کارفرما و… را دارا بوده و ثانیا، دارای تجربه ی کافی در خصوص طرح دعاوی در دیوان عدالت اداری باشد.

با جمع این دوشرط می توان کلیه ی دعاوی، اختلافات مرتبط به دیوان عدالت اداری را به وکیل دادگستری واگذار نمایید.

هزینه وکیل دیوان عدالت اداری+حق‌ الوکاله+تضمینی+آنلاینهزینه وکیل دیوان عدالت اداری+حق‌ الوکاله+تضمینی+آنلاین

درخاتمه بحث به جهت آشنایی هرچه بیشتر با موضوع یک نمونه دادخواست و یک نمونه رای صادره از سوی شعب دیوان عدالت اداری به همراه تبیین و تفسیر آن پرداخته خواهد شد.

نمونه دادخواست

ریاست محترم دادگاه‌های دیوان عدالت اداری

با سلام و احترام

با تقدیم مدارک پیوست اعلام می‌دارد:

این‌جانب ……………… که مالک تمامی شش‌دانگ پلاک ثبتی ………… بخش …………….. تهران واقع در …………………………………….. می‌باشد با درخواست مجوز قانونی از شهرداری منطقه 7 تهران جهت تخریب و نوسازی ملک فوق، تمامی مراحل قانونی صدور پروانه شماره ………….. مورخ ……………. را طی نموده و همچنین وفق توافقنامه منعقده در کمیسیون مربوطه در شهرداری منطقه ……….. تهران با پرداخت تمامی عوارض متعلق و مرتبط با توسعه تجاری و با حفظ حقوق مکتسبه قبلی ناشی از بنای قدیمی موجود در ملک یادشده موفق به اخذ پروانه تخریب و نوسازی شماره ………… می‌گردم که در این راستا کلیه عوارض و هزینه‌های اضافی ازجمله هزینه اشجار خشکیده داخل ملک نیز پرداخت شده که اسناد پرداخت آن به ضمیمه دادخواست تقدیم شده است. ملاحظه و مطالعه پرونده صادره که بر اساس توافق‌های قبلی و عیناً طبق کاربری‌های درخواستی که مساحت و متراژ کلیه آنها در پروانه منطبق با نقشه‌های ارائه، درج و مشخص شده است مفید فایده و مؤید عرایض است. با صدور مجوز، عملیات اجرایی مرحله اول پروژه به‌منظور احداث خودروشویی آغاز گردید، اما پس از اتمام عملیات ساختمانی دیوارکشی محوطه ملک و اجرای پی‌ریزی سایبان جهت خودروشویی و … با ممانعت و جلوگیری عوامل شهرداری مستقر در ناحیه 2 مواجه گردیده به نحوی که با وضعیت بسیار نامطلوب و زننده در انظار عمومی از ادامه عملیات ممانعت به عمل آوردند که استشهادیه پیوست مؤید عرایض است. با عنایت به اینکه عملیات اجرایی مستندا به پرونده مذکور شروع شده و تاکنون نیز هیچ‌گونه تخلفی ازنظر فنی و ضوابط معماری به وقوع نپیوسته و باتوجه به اینکه این‌جانب هیچ‌گونه بدهی از بابت هزینه‌های عوارض و امثالهم به شهرداری نداشته لیکن شهرداری موردبحث با ارسال نامه شماره …………… اخطار توقف عملیات ساختمانی را صادر و از طریق مأموران شهرداری ناحیه ……….. منطقه ………….. تهران به بنده ابلاغ نموده که پیرو نامه مذکور به حوزه معاونت شهرسازی منطقه و همچنین شهرداری محترم مراجعه و معلوم شده که بر اثر گزارشات بازرس منطقه، آقای …………… دستور جلوگیری صادر شده است، این دستور جلوگیری فاقد وجاهت قانونی می‌باشد زیرا:

اول: اعتبار پروانه ساختمانی 24 ماه تمام است.

دوم: این‌جانب طی تعهدنامه رسمی شماره ……….. مورخ ….. تعهد نموده‌ام که بنای فرسوده را پس از تخلیه مستأجر و ظرف مهلت قانونی، قبل از انقضای اعتبار پروانه تخریب نمایم لیکن دستور توقف عملیات ساختمانی برخلاف مفاد پروانه و تعهد یادشده می‌باشد.

حال با توجه به عرایض بالا و مستندا به دلایل زیر:

الف) پرداخت تمامی عوارض مرتبط با تغییر کاربری‌های مسکونی به اداری و تجاری

ب) پرداخت تمامی عوارض متعلق به فضای سبز و همچنین مرتفع نمودن جنبه حقوقی مترتب بر آن

ج) مدت اعتبار 24 ماهه پروانه تخریب و نوسازی از تاریخ صدور

د) فقدان هرگونه تخلف ساختمانی و فنی در مرحله ابتدایی احداث خودروشویی

ه) مرجع صدور اخطار توقف عملیات ساختمانی، فاقد صلاحیت چنین اظهارنظری است و حسب وظایف قانونی در شهرداری این مهم از طریق اداره شهرسازی و مستندا به رأی کمیسیون ماده صد اقدام می‌شود.

استدعای رسیدگی و صدور تصمیم شایسته وفق ستون خواسته را دارد.

نمونه رای

کلاسه پرونده:9803339

موضوع خواسته:ابطال مصوبه سران قوا در خصوص افزایش قیمت بنزین

شاکی:حسن امیدوار

طرف شکایت:امور حقوقی دولت و شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و وزارت نفت

مرجع رسیدگی:دیوان عدالت اداری

گردشکار:شاکی دادخواستی را به خواسته فوق تقدیم دیوان عدالت اداری نموده،که پس از ثبت به هیات عمومی ارجاع شده و به کلاسه فوق ثبت شده است.تشریفات قانونی معمول و پرونده تحت نظراست.ملاحضه می شود موضوع مشمول ماده85 قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب 1392 است با اعلام پایان رسیدگی به شرح زیر قرار صادر می شود؛

قرار دیوان

درخصوص دادخواست آقای حسن امیدوار به طرفیت، ریاست جمهوری، شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و وزارت نفت به خواسته ی ابطال مصوبه سران قوا در خصوص افزایش قیمت بنزین،نظربراینکه مقام معظم رهبری در بیانات مورخ26/8/1398 با اشاره به اینکه مصوبه شورای مذکور به یک پشتوانه کارشناسی متکی است حمایت خودرا از مصوبه اعلام و بر اجرای آن تاکید فرمودند،بنابراین موضوع شکایت از جمله مصادیق احصاشده درماده 12 قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری محسوب نمی شود و موجبی برای رسیدگی در هیات عمومی وجود ندارد و به استنادماده85  قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب 1392، قرار رد دادخواست صادر و اعلام می شود که این قرار قطعی است.

 مرتضی علی اشراقی-معاون قضایی دیوان عدالت اداری

در خصوص این رای صادره از سوی دیوان عدالت اداری به جهت تبیین و تحلیل این رای می بایست بیان داشت که؛

از آن جایی که دیوان عدالت اداری عالی ترین مرجع رسیدگی کننده به دعاوی مردم علیه دستگاه های دولتی و عمومی محسوب می شود مطابق صلاحیت تعیین شده در ماده۱۲ق تشکیلات و آیین دادرسی  دیوان عدالت مصوب 92 به  دعاوی مطروحه رسیدگی می کند البته  باید توجه داشت که، این رای، که  حاکی از درخواست ابطال مصوبه می باشد بنابراین  شرط  ذی نفع بودن  شاکی در دعوا  به جهت عمومیت موضوع منتفی می باشد.

اما به جهت اینکه اتخاذ تصمیم در خصوص افزایش ناگهانی و چند برابری نرخ بنزین توسط قوای سه گانه  تعیین و تصویب شده است مطابق با تبصره۱۲ قانون دیوان که تصریح کرده است رسیدگی به تصمیمات ،آیین نامه ها و بخشنامه های ریس قوه ی قضاییه  و تصمیمات شورای نگهبان ،شورای عالی امنیت ملی و… از شمول این ماده خارج است دیوان عدالت اداری امکان رسیدگی به این امر را نخواهد داشت. و مورد مطرح شده از صلاحیت دیوان عدالت اداری خارج می باشد.

باتوجه به اینکه این رای از طرف ریاست دیوان صادرشده است که استناد ابتدایی رای به ماده۸۵قانون دیوان  گواه بر این موضوع است این رای به درستی قطعی اعلام شده است.

ماده85 قانون دیوان عدالت اداری در این باره مقرر نموده است که: در مواردی که به تشخیص رئیس دیوان، رسیدگی به درخواست ابطال مصوبه موضوعاً منتفی باشد، مانند موارد استرداد درخواست از سوی متقاضی یا وجود رای قبلی دیوان در مورد مصوبه، رئیس دیوان قرار رد درخواست را صادر می‌کند. این قرار قطعی است.  

نتیجه گیری

درپایان و به عنوان نتیجه گیری کلی از آنچه که بیان شد؛

دیوان عدالت اداری به عنوان عالی ترین مرجع اداری مطابق با قانون اساسی و قانون دیوان عدالت داری صلاحیت رسیدگی به کلیه ی شکایات، تظلمات مردم علیه دستگاه ها، سازمان ها و ارگان های عمومی و دولتی می باشد.

رسیدگی در دیوان عدالت اداری، همانندسایر مراجع قضایی، نیازمند به طرح دادخواست و پرداخت هزینه دادرسی می باشد،دیوان عدالت اداری از ساختاری نظیری شعب بدوی، شعب تجدیدنظر، هیات عمومی ، هیات تخصصی  واحداجرای احکام و… برخوردار می باشد.به جهت پیچیدگی، تشریفات منحصر به خود  و البته بعضا طولانی بودن روند رسیدگی در دیوان عدالت اداری، توصیه می شود که در هنگام طرح دعوا در دیوان عدالت اداری علیه افراد، ارگان ها و سازمان های عمومی و دولتی، از حضور یک وکیل دادگستری متخصص و آگاه به قوانین دیوان عدالت اداری  و مرتبط با آن استفاده نمایید.

سوالات رایج

آیا شخصی که بنابر نظر هسته ی گزینش یک سازمان و نهاد عمومی دولتی فاقد امتیاز و توانایی لازم  جهت استخدام تشخیص داده شود می تواند به رای صادره در دیوان عدالت اداری اعتراض نماید؟

بله- و مطابق با صلاحیت پیش بینی شده در قانون دیوان عدالت اداری، دیوان عدالت اداری مرجع صالح برای رسیدگی به اعتراض کمیسیون های نهاد های عمومی و دولتی می باشد.

درصورتی که محکوم به حکم دیوان عدالت، حکم صادره را اجرا ننماید چه اقدامی وکیل دیوان عدالت اداری میتواند برای کاهش هزینه ها انجام دهد؟

درصورت عدم اجرای حکم، مطابق با قانون دیوان عدالت اداری، قاضی اجرای احکام می تواند ابتدا دستور توقیف حساب های بانکی محکوم را صادر نمایید .همچنین دادگاه صادرکننده حکم قطعی نیز می تواند محکوم را به انفصال موقت از خدمات دولتی تا پنج سال و جبران خسارت وارده در صورت عدم اجرای حکم محکوم نماید.و وکیل برای پیگیری این امور میتواند هزینه ها را به مراتب کاهش دهد

آیا هزینه وکیل دیوان عدالت اداری برای اعتراض نسبت به مصوبات ، بخشنامه ها و آئین نامه های صادره از سوی نهاد و ارگان های دولتی زیاد است؟

هزینه های وکیل دیوان عدالت اداری معمولا برای ابطلان مصوبات و بخشنامه ها ب مراتب بیشتر از حالت عادی است و مطابق با قانون دیوان عدالت اداری، نسبت به مصوبات وبخشنامه های صادره از سوی؛ به تصمات و اقدامات، قضاییه قوه قضاییه، شورای نگهبان، تشخیص مصلحت نظام،مجلس خبرگان و شورای عالی امنیت ملی نمی توان اعتراض نمود.

بهترین وکیل دیوان عدالت اداری کیست؟

از آنجایی که دیوان عدالت اداری صلاحیت گسترده ای در رسیدگی به اعتراضات و آرا صادر ازسوی مراجعه و نهادهای عمومی دارد،بهترین وکیل در این زمینه شخصی است که  علاوه بر تجربه در این زمینه به قوانین استخدامی، بیمه، مالیاتی، شهرداری ها و… تسلط کافی را داشته باشد.

برای ارتباط با یک وکیل دیوان عدالت اداری حرفه ای حتما به صفحه مربوطه مراجعه نماببد.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *