تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

دیوان عدالت اداری چیست؟

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

این مطلب به موضوع دیوان عدالت اداری چیست؟ پرداخته شده است. در صورت نیاز مشاوره حقوقی رایگان میتوانید از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت با ما تماس حاصل فرمایید.

در صورتی ‌که هرگونه اقدام غیرقانونی از جانب هیأت‌های مربوط به نیروهای مسلح، شهرداری‌ها، ارگان‌های دولتی، تامین اجتماعی و… صورت گیرد، وکلای دیوان عدالت اداری می‌توانند به ارائه شکایت و پیگیری پرونده اقدام کنند. وکیل دیوان عدالت اداری معمولاً در تمامی زمینه‌هایی که با شکایت از ارگان‌های دولتی مرتبط است آمادگی ارائه خدمات به عموم مردم را در دیوان عدالت اداری دارد. از همین‌ رو گفته ‌شده که می‌توانید با اطمینان کامل پرونده‌های شکایت از ارگان‌های دولتی را به یک وکیل دیوان عدالت اداری بسپارید.

مطابق با قانون اساسی، همه ی اعضای جامعه از حقوق و اختیاراتی برخوردار بوده که می بایست توسط افراد، ارگان ها و کلیه ی مسئولین و مقامات کشور مورد احترام و مانع از هرگونه تعرض قرار بگیرد.اما متاسفانه امروزه بسیار شاهد این موضوع هستیم که افراد با نادیده گرفتن حقوق قانونی و مشروع دیگران، علیه مال، جان، آزادی، اعتبار و آبروی وی اقدامات غیرقانونی و غیر شرعی را به عمل می آورند که مطابق با قوانین رایج این موضوع در محاکم قضایی با طرح شکایت قابل رسیدگی می باشد. اما در مواردی با این مساله مواجه می شویم که سلب کننده حقوق و آزادی دیگران یک شخص یا یک فرد حقیقی نمی باشد، بلکه این اقدام از سوی یگ ارگان عمومی و دولتی صورت گرفته است.به همین منظور، قانون گذار با پیش بینی وضع موجود و به جهت تحقق اصل قانون اساسی و احترام به حقوق و آزادی مشروع افراد جامعه با تصویب قانون دیوان عدالت اداری،زمینه شکایت و طرح دعوا علیه ارگان های عمومی و دولتی را فراهم نموده است. حال در این نوشتار قصد داریم قصد داریم به بیان ساده در خصوص دیوان عدالت اداری به عنوان عالی ترین مرجع رسیدگی به کلیه اختلافات اشخاص علیه نهادها و ارگان ها مطابق با قانون دیوان عدالت اداری بپردازیم.

دیوان عدالت اداری چیست؟دیوان عدالت اداری چیست؟

دیوان عدالت اداری

مطابق با ماده یک از قانون دیوان عدالت اداری؛ در اجرای اصل یکصد و هفتاد و سوم (۱۷۳) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران  دیوان عدالت اداری  وظیف دارد که  اقدام به رسیدگی نسبت به کلیه ی شکایات، تظلّمات و اعتراضات مردم نسبت به مأموران، واحدها و آیین نامه های دولتی  که برخلاف قانون یا شرع یا خارج از حدود اختیارات  و وظایف مقام تصویب کننده، تصویب شده و درحال اجرا می باشد رسیدگی نماید. دیوان عدالت اداری از جمله زیرمجموعه های قوه قضاییه محسوب می شود که رئیس آن توسط  رئیس قوه قضاییه انتخاب می شود.

 دیوان عدالت اداری در تهران مستقر می باشد و تشکیل شده از شعب بدوی، تجدیدنظر، هیأت عمومی و هیأت های تخصصی می باشد.

صلاحیت،اختیارات و حوزه وظایف دیوان عدالت اداری

پس از آشنایی با دیوان عدالت اداری، مهم ترین مساله ایی که می بایست در خصوص دیوان عدالت اداری بدانیم بحث صلاحیت و حیطه ی اختیارات دیوان عدالت اداری می باشد. به عبارتی دیگر منظور از صلاحیت تعیین وظایف و حوزه اختیارات قضات رسیدگی کننده به موجب قانون می باشد. برای مثال دادگاه های کیفری صلاحیت رسیدگی به جرائم و مجازات ها را دارا می باشند و نمی توانند برفرض مثال به دعوای طلاق رسیدگی نماید.

مطابق با ماده ده قانون دیوان عدالت اداری، صلاحیت و حدود اختیارات دیوان به قرار زیر است:

۱ـ رسیدگی به شکایات و تظلّمات و اعتراضات اشخاص حقیقی یا حقوقی از:

الف ـ تصمیمات و اقدامات واحدهای دولتی اعم از وزارتخانه ها و سازمان ها و مؤسسات و شرکت های دولتی و شهرداری ها و سازمان تأمین اجتماعی و تشکیلات و نهادهای انقلابی و مؤسسات وابسته به آنها

ب ـ تصمیمات و اقدامات مأموران واحدهای مذکور در بند «الف» در امور راجع به وظایف آنها

۲ ـ رسیدگی به اعتراضات و شکایات از آراء و تصمیمات قطعی هیأت های رسیدگی به تخلفات اداری و کمیسیون هایی مانند کمیسیون های مالیاتی، هیأت حل اختلاف کارگر و کارفرما، کمیسیون موضوع ماده (۱۰۰) قانون شهرداری ها منحصراً از حیث نقض قوانین و مقررات یا مخالفت با آنها

(منظور از کمیسیون ماده صد شهرداری، مجموعه تخلفاتی نظیر احداث بدون پروانه بنا،تخلف تراکم مازاد، رعایت نکردن اصول فنی، شهرسازی و بهداشتی،  داخل در حریم شهر می باشد که به واسطه ی کمیسیونی در شهرداری به تخلف رسیدگی و حکم صادر می شود.)

۳ـ رسیدگی به شکایات قضات و مشمولان قانون مدیریت خدمات کشوری و سایر مستخدمان واحدها و مؤسسات مذکور در بند (۱) و مستخدمان مؤسساتی که شمول این قانون نسبت به آنها محتاج ذکر نام است اعم از لشکری و کشوری از حیث تضییع حقوق استخدامی

2دیوان عدالت اداری چیست؟

لازم به ذکراست که، درصورت صدور حکم به نفع شاکی از سوی دیوان عدالت اداری ، تعیین میزان خسارات وارده از ناحیه مؤسسات و اشخاص مذکور در بندهای (۱) و (۲) این ماده با دادگاه های عمومی می باشد.

همچنین  تصمیمات و آراء دادگاه ها و سایر مراجع قضایی دادگستری و نظامی و دادگاه های انتظامی قضات دادگستری و نیروهای مسلح قابل شکایت در دیوان عدالت اداری نمی باشد.

اما درصورتی که ابطال یک مصوبه و آئین نامه صادره از سوی نهاد و ارگان های دولتی و عمومی منظور و مقصود شاکی باشد، موضوع به دلیل اهمیت موضوع برای رسیدگی و تصمیم گیری به هیات عمومی دیوان که متشکل از چند قاضی و مشاور می باشد ارجاع داده می شود. مطابق با ماده 12 قانون دیوان عدالت اداری ، حدود صلاحیت و وظایف هیات عمومی عبارتست از؛

۱ ـ رسیدگی به شـکایات، تظلّمات و اعتراضات اشخاص حقیقی یا حقوقی از آیین نامه ها و سایر نظامات و مقررات دولتی و شهرداری ها و مؤسسات عمومی غیردولتی در مواردی که مقررات مذکور به علت مغایرت با شرع یا قانون و یا عدم صلاحیت مرجع مربوط یا تجاوز یا سوءاستفاده از اختیارات یا تخلف در اجرای قوانین و مقررات یا خودداری از انجام وظایفی که موجب تضییع حقوق اشخاص می شود.

۲ ـ اقدام به صدور رأی وحدت رویه در مواردی  مشابه که آراء متعارض از شعب دیوان صادر شده باشد.

۳ ـ اقدام به صدور رأی ایجاد رویه که در موضوع واحد، آراء مشابه متعدد از شعب دیوان صادر شده باشد.

لازم به ذکر است که؛ رسیدگی به تصمیمات قضایی قوه قضاییه و صرفاً آیین نامه ها، بخشنامه ها و تصمیمات رئیس قوه قضاییه و مصوبات و تصمیمات شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس خبرگان و شورای عالی امنیت ملی از شمول این ماده خارج است.

 درتفاوت رای وحدت رویه و ایجادرویه باید بیان داشت که، رای وحدت رویه در مواردی صادر می شود که در یک موضوع واحداختلاف نظرهای زیادی مطرح می باشد و قضات محکم آرامتفاوتی  صادر می نمایند که دراین فرض اقدام به صدور یک رای واحد برای جلوگیری از اختلاف نظر صورت خواهد گرفت.

اما در رای ایجاد رویه، در موضوعات مشابه به یکدیگر وجود دارند که در آنها اختلاف نظر وجود دارد  برای مثال یک موضوع اختلاف نظر در پرداخت حقوق معوقه کارمند می باشد و موضوع دیگر اختلاف در  میزان حقوق کارمند  می باشد که دراین صورت می توان با کسب نظر قضات دیوان عدالت اداری ، تقدام به صدور رای ایجاد رویه نمود.

همچنین این نکته را باید بخاطر داشت که؛ اثر ابطال مصوبات از زمان صدور رأی هیأت عمومی است  مگر در مورد مصوبات خلاف شرع یا در مواردی که به منظور جلوگیری از تضییع حقوق اشخاص، هیأت مذکور اثر آن را به زمان تصویب مصوبه مترتب نماید.

3دیوان عدالت اداری چیست؟

طریقه شکایت و طرح دعوا در دیوان عدالت اداری

ممکن است این سوال مطرح شود که چه کسی می تواند به دیوان عدالت اداری شکایت نماید؟ باید دو مساله را در نظر گرفت؛  اگر شاکی مدعی تضییع حق و حقوق خود باشد، حتما باید ذی نفع باشد، اما اگر شاکی، مدعی باشد که یک مصوبه، بر خلاف قانون است، نیازی به ذی نفع بودن او نبوده و هر کس این حق را دارد که از دیوان عدالت اداری، درخواست ابطال مصوبه خلاف قانون را بخواهد.

برای رسیدگی و طرح هرگونه شکایت در دیوان عدالت اداری، همانند سایر مراجع قضایی می بایست اقدام به تنظیم و ثبت دادخواست در دیوان عدالت اداری بنماییم. برای ثبت دادخواست در دیوان عدالت می بایست به شعب دیوان عدالت اداری واقع در هر شهر مراجعه نموده و با پرداخت هزینه دادرسی معادل؛ بیست هزارتومان در مرحله ی بدوی و مبلغ چهل هزارتومان در مرحله ی تجدیدنظر می باشد.

جدای از مراجعه به شعب دیوان عدالت اداری، می توان به هریک از دفاتر خدمات قضایی مراجعه نموده ، باپرداخت هزینه دادرسی و هزینه های مربوط به سامانه ی ابلاغ(ثنا) نسبت به ثبت دادخواست اقدام نمایید.

همچنین اخیرا به موجب تصمیم دیوان عدالت اداری، می توان با مراجعه به سایت دیوان عدالت اداری و سامانه ساجد ، بدون مراجعه حضوری، با پرداخت هزینه دادرسی ، اقدام به ثبت دادخواست نمایید. البته لازم به ذکر است که برای اقدام از این طریق، داشتن کد ثنا الزامی می باشد، که اخذکدثنا با مراجعه به هریک از دفاترخدمات قضایی قابل اخذ می باشد.

در تهیه و تنظیم دادخواست می بایست مواردی از جمله؛(مشخصات شاکی) نام و نام خانوادگی، نام پدر، تاریخ تولد، کد ملی، شغل، تابعیت و اقامتگاه برای اشخاص حقیقی نام، شماره ثبت، اقامتگاه اصلی و شماره تلفن تماس برای اشخاص حقوقی ،(مشخصات طرف شکایت): نام و نام خانوادگی، سمت و نشانی دقیق محل کار مأمور دولت درصورت امکان نام کامل دستگاه ها، ارگان ها  قید شود.

همچنین می بایست  نام و نام خانوادگی و اقامتگاه وکیل یا قائم مقام و یا نماینده قانونی شاکی، در صورت تقدیم دادخواست توسط آنان در دادخواست درج شود.

موضوع شکایت و خواسته شاکی، شرح و جزئیات شکایت،مدارک و دلایل که شاکی برای اثبات ادعای خود به آن استناد می نماید که به نوعی مهم ترین قسمت دادخواست محسوب می شود، ودر نهایت  امضاء یا اثر انگشت شاکی یا وکیل  ویا نماینده قانونی وی ودرصورتی که شایت از سوی وکیل یا نماینده مطرح می شود حتما می بایست مدرک اثبات کننده سمت برای اشخاص حقوقی و نمایندگان قانونی  و… حتما از سوی شاکی در دادخواست منظور شود.

 حال در صورتی که هریک از موارد بیان شده وجود نداشته باشد یا ناقص باشد ، دادخواست توسط دادگاه به شاکی مجددا ارجاع می شود  تا اینکه  ظرف ده روز اقدام به برطرف نمودن آن  نقایص بنماید و اگر که ظرف ده روز این نقایص برطرف را ننماید، دادخواست شاکی  رد خواهد شد و به نوعی به این دادخواست ترتیب اثر داده نخواهد شد.

نکته ی قابل تامل در خصوص طرح شکایت،  چنانچه تعداد شاکیان بیش از پنج نفر باشند، این امکان برای آنها فراهم می باشد که در دادخواست، نماینده ای را از میان خود جهت امر ابلاغ و اخطار، به شعبه دیوان معرفی نمایند.

اما درصورتی که  چند نفر  شکایت های خود را با یک دادخواست در دیوان عدالت اداری  مطرح کنند، در صورتی که شکایات انجام شده منشأ و مبنای واحد داشته باشد، شعبه دیوان نسبت به همه موارد ضمن یک دادرسی، اتخاذ تصمیم می نماید. در غیر این صورت،  شکایات را از یک دیگر تفکیک کرده و به هرکدام جداگانه رسیدگی می کند.

اما درهنگام دادخواست شاکی می تواند بنا به نوع و اهمیت خواسته،درخواست دستور موقت نماید. درخواست دستور موقت فقط مختص به دعاوی مربوط به دیوان عدالت اداری نمی باشد، بلکه در تمامی مراجع قضایی، درصورتی که اقدامات طرف شکایت، منجر به ورود ضرر و خسارت به شاکی شود، شاکی می تواند از دادگاه رسیدگی کننده تقاضا نماید که تا قبل از رسیدگی به موضوع شکایت، طرف شکایت را از انجام اعمالی که به ضرر شاکی می باشد منع نماید. برای مثال فرض کنید دعوایی به خواسته ی فسخ قرارداد انتقال یک دستگاه آپارتمان مسکونی در دادگاه عمومی حقوقی مطرح می شود، خواهان دعوا این احتمال را می دهد که طرف شکایت(خوانده) قصد انتقال این آپارتمان را دارا می باشد، به همین منظور می تواند در هنگام طرح دادخواست خواستار صدور دستورموقت مبنی بر منع نقل و انتقال را از دادگاه خواستار باشد. که دادگاه با توجه به محتویات پرونده دراین خصوص تصمیم گیری خواهد نمود.

حال قانون دیوان عدالت اداری در ماده34 ضمن پیش بینی دستور موقت مقرر داشته است که، اگر شاکی هنگام طرح شکایت خود یا بعد از آن ادعا کند که اجرای اقدامات یا تصمیمات یا آراء قطعی یا خودداری از انجام وظیفه توسط اشخاص و مراجع مذکور در این قانون،  منجر به ورود خسارتی به وی می شود که جبران این خسارات ها غیرممکن یا سخت و دشوار می باشد، قانون این این حق و اختیار را برای وی به وجود آورده است که  تقاضای صدور دستور موقت نماید. که می بایست  بعد از طرح شکایت اصلی، درخواست صدور دستور موقت تا قبل از خاتمه و اتمام رسیدگی، به  شعبه دیوان ارائه نماید. این درخواست احتیاجی به  پرداخت هزینه دادرسی ندارد.

اما  درصورتی که دادگاه رسیدگی کننده به موضوع شکایت، دلایل شاکی مبنی برصدور دستور موقت را بپذیرد و اقدام به صدور دستور موقت بنماید، سازمان ها، ادارات، هیأت ها و مأموران طرف شکایت موضوع دستور موقت بعد از صدور و ابلاغ دستور موقت، موظفند که طبق دستور صادره  اقدام نمایند و در صورت خودداری از اجرای آن ، شعبه صادرکننده دستور موقت، متخلف را به انفصال از خدمت به مدت شش ماه تا یک سال و جبران خسارت وارده محکوم می نماید.

4دیوان عدالت اداری چیست؟

طریقه ی رسیدگی در دیوان عدالت اداری

پس از ثبت دادخواست و ارجاع آن به یکی از شعب رسیدگی کننده دیوان عدالت اداری، از آنجایی که علی الاصول رسیدگی در دیوان عدالت اداری غیرحضوری می باشد، قاضی رسیدگی کننده موضوع شکایت را برای ارائه پاسخ نسبت به ادعای شاکی به طرف شکایت ارسال نموده و یک ماه از تاریخ ابلاغ به طرف شکایت مهلت می دهد که تا پاسخ دادخواست را ارسال نماید ودرصورتی که بدون عذر موجه از پاسخ به شکایت خودداری نماید به سه ماه تا یک سال انفصال از خدمت محکوم خواهد شد.

شعبه رسیدگی کننده به موضوع شکایت مطابق با قانون از این حق برخوردار می باشد که، هراقدامی را که لازم و ضروری می باشد را انجام می دهد و کلیه ی مراجع و ارگان موظف می باشند همکاری لازم را به جهت ارائه اسناد مدارک به شعبه دیوان می باشند. در این باره مطابق با ماده 44 قانون دیوان عدالت اداری؛

کلیه دستگاه ها و سازمان های عمومی و دولتی موظف می باشند که ظرف مدت یک ماه از تاریخ درخواست شعبه دیوان عدالت اقدام به ارسال اسناد و مدارک مورد تقاضا و درخواست شعبه رسیدگی کننده بنمایند ویا اگر امکان ارسال مدارک محیا نمی باشد به دیوان اعلام نمایند در غیراین صورت به حکم شعبه دیوان عدالت اداری،  به انفصال موقت از خدمات دولتی از یک ماه تا یک سال یا کسر یک سوم حقوق و مزایا به مدت سه ماه تا یک سال محکوم می شوند.

درنهایت دادگاه رسیدگی کننده، پس از بررسی تمامی جوانب ، اقدام به صدور رای می نماید که رای صادره بیست روز پس از ابلاغ، قابل اعتراض می باشد.

طریقه ی اعتراض به حکم اولیه ی و رسیدگی به آن در دادگاه تجدیدنظر  

پس از ثبت دادخواست اعتراض نسبت به حکم اولیه ی (بدوی) که در دادگاه صادر کننده حکم بدوی یا هریک از شعب دفاتر خدمات قضایی قابل ثبت می باشد، البته که رعایت شرایط دادخواست که در مرحله ی بدوی ذکر کردیم برای دادخواست اعتراض و تجدید نظر نیز ضروری می باشد.

شعبه تجدیدنظر دیوان عدالت اداری پس از بررسی موضوع، چنانچه شعبه تجدیدنظر ایراد تجدیدنظرخواه را وارد تشخیص ندهد، رأی شعبه بدوی را تأیید و در غیر این صورت آن را نقض و پس از رسیدگی ماهوی، مبادرت به صدور رأی می نماید.

دیوان عدالت اداری چیست؟دیوان عدالت اداری چیست؟

نحوه ی رسیدگی به درخواست ابطال مصوبات و آئین نامه ها 

همانطور که در ابتدا بیان شد؛ رسیدگی به درخواست ابطال مصوبات و آئین نامه ها به دلیل اهمیت موضوع متفاوت تر از درخواست اشخاص علیه نهادها و ارگان ها می باشد.بدین منظور درخواست ابطال مصوبات به شعب به هیات عمومی دیوان که متشکل از چندین قضات می باشد ارجاع داداه خواهد شد.

برای رسیدگی به درخواست ابطال مصوبات، شاکی می بایست اقدام به تهیه و تنظیم دادخواستی نماید.در تنظیم دادخواست رعایت موارد زیر الزامی و ضروری می باشد:

مشخصات و محل سکونت درخواست کننده، مشخصات مصوبه یا آئین نامه ای که نسبت به آن معترض می باشد، حکم شرعی یا مواد قانونی که مدعی است براساس آن مصوبه با آن مغایر می باشد، دلایل و موارد اعتراض ازجهت مغایرت مصوبه با شرع یا قانون اساسی یا سایر قوانین یا خروج از اختیارات  و وظایف مرجع تصویب کننده، ودر نهایت  امضا یا درج اثرانگشت در دادخواست ابطال مصوبه

بعد از ثبت دادخواست ، هیات عمومی دیوان موضوع را ابتدا برای بررسی  به هیأت های تخصصی که از حداقل پانزده نفر از قضات دیوان تشکیل شده است  ارجاع می دهد. برای به رسمیت یافتن جلسات هیأت های تخصصی حضور دوسوم اعضای آن ضروری می باشد. بعد از ارجاع موضوع به هیات های تخصصی ترتیب زیر  هیات تخصصی اقدام می نماید:

الف ـ اگر بر اساس نظر و تصمیم مطلق هیأت تخصصی موضوع شکایت قابل قبول تشخیص داده شود ، پرونده  به همراه نظرات هیات تخصصی برای  انجام تصمیم گیری نهایی به هیات عمومی دیوان عدالت اداری فرستاده خواهد شد.

ب ـ حال اگر براساس  نظر سه چهارم اعضای  حاضر در هیات های تخصصی مبنی بر عدم قبول شکایت و رد شکایت باشد، رأی به رد شکایت صادر می کند. این رأی ظرف بیست روز از تاریخ صدور، از سوی رئیس دیوان یا ده نفر از قضات دیوان قابل اعتراض است. در صورت اعتراض و یا در صورتی که نظر اکثریت کمتر از سه چهارم اعضاء بر رد شکایت باشد، پرونده به شرح بند (الف) در هیأت عمومی مطرح و اتخاذ تصمیم می شود.

کلیه ی تصمیمات هیأت های تخصصی بلافاصله به اطلاع قضات دیوان می رسد، همچنین اگر مبنای  مصوبه و آئین نامه ی  مورد شکایت به دلیل  مغایرت با موازین و متون  شرعی باشد، موضوع برای رسیدگی و اظهارنظر به شورای نگهبان فرستاده خواهد شد. نظر فقهای شورای نگهبان برای هیأت عمومی و هیأت های تخصصی لازم الاجرامی باشد.

اعاده دادرسی نسبت به احکام صادره از دیوان عدالت اداری

اعاده دادرسی یکی از روش های ویژه و فوق العاده به احکام قطعی محسوب می شود.برای مثال فرض کنید در یک موضوع اتهامی قتل عمد، دادگاه کیفری یک نظر به محتویات پرونده و ادله موجود حکم به قصاص صادر می کند، به موجب اعتراض محکوم به قصاص به حکم صادره، پرونده برای رسیدگی مجدد به  دیوان عالی کشور ارسال می شود. درنهایت دیوان عالی کشور عینا حکم اولیه صادره را تائید می نماید. حال چنانچه اسناد و مدارک حاصل شود که حکایت از بی گناهی محکوم به قصاص باشد،برای مثال ثابت شود شاهدین قتل به دروغ شهادت دادند، به درخواست محکوم به قصاص ، درخواست اعاده دادرسی صورت می گیرد و نسبت به موضوع مجددا رسیدگی صورت خواهد گرفت.

حال با توضیحات ارائه شده بایدبیان داشت که اعاده دادرسی نسبت به احکام قطعی صادره از سوی دیوان عدالت اداری نیز قابل اعمال خواهدبود. در این باره ماده98 قانون دیوان عدالت اداری مقرر نموده است که؛

درصورتی که  حکم صادره ، خارج از موضوع شکایت صادر شده باشد،حکم به میزان بیشتر از خواسته شاکی دعوا صادر شده باشد،در مفاد حکم، تضاد وجود داشته باشد،حکم صادر شده با حکم دیگری درخصوص همان دعوی و اصحاب آن، که قبلاً توسط همان شعبه یا شعبه دیگر صادر شده است متعارض بوده بدون آن که سبب قانونی موجب این تعارض باشد،حکم، مستند به اسنادی باشد که پس از صدور، جعلی بودن و یا عدم اعتبار آنها به موجب حکم مراجع صالح قانونی ثابت شده باشد،پس از صدور حکم، اسناد و دلایلی به دست آید که دلیل حقانیت درخواست کننده اعاده دادرسی باشد و ثابت شود اسناد و دلایل یاد شده در جریان دادرسی در اختیار وی نبوده است.

لازم به ذکر است که در درخواست اعاده دادرسی نیز می بایست دادخواست ظرف مدت زمان مشخصی به دادگاه فرستاده شود، که این مدت زمان مطتبق با قانون دیوان عدالت اداری، از تاریخ اطلاع یافتن از اسناد و مدارک جدید ویا ابلاغ حکم دادگاه اولیه می باشد.

نحوه ی اجرای احکام صادره از سوی دیوان عدالت اداری  

پس از صدور حکم  و محکومیت طرف شکایت، حکم دادگاه برای اجرا، به قسمت اجرای احکام دیوان عدالت ارجاع می شود و محکوم موظف است ظرف یک ماه حکم دادگاه را اجرا نموده یا رضایت کتبی شاکی را اخذ

نماید. لازم به ذکراست که درصورتی که موضوع شکایت ابطال آئین نامه یا مصوبه باشد، حکم بر ابطال مصوبه در روزنامه رسمی نیز برای اطلاع عموم منتشر خواهد شد.

همچنین ماموراجرای احکام می تواند به جهت حفظ و تضمین حقوق شاکی ابتدا به درخواست شاکی اقدامات زیرا انجام دهد ؛

* مسؤول مربوطه را که می بایست حکم را اجرا نماید احضار می نماید ودرصورت لزوم از وی اقدام به اخذ تعهد بر اجرای حکم یا جلب رضایت شاکی در مدت معین می نماید.

* درصورتی که ظرف مدت یک سال از ابلاغ حکم ، محکوم اقدامی برای رضایت شاکی انجام ندهد و همچنین حکم را نیز اجراننماید دستور توقیف حساب بانکی محکوم و برداشت از آن به میزان مبلغ مالی که شخص به پرداخت آن محکوم شده است را صادر خواهد کرد.

* اقدام به صدور دستور توقیف و ضبط اموال شخص متخلف به درخواست ذی نفع طبق مقررات قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب (در امورمدنی)

 در صورتی که محکوم بازهم  از اجرای رأی، استنکاف نماید با رأی شعبه صادرکننده حکم، به انفصال موقت از خدمات دولتی تا پنج سال و جبران خسارت وارده محکوم می شود. رأی صادرشده ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظر در شعبه تجدیدنظر دیوان می باشد.

6دیوان عدالت اداری چیست؟

بهترین وکیل دیوان عدالت اداری

پس از آشنایی با حدود و اختیارات رسیدگی در دیوان عدالت اداری، متوجه شدیم که دیوان عدالت اداری نقش بسیار موثری درکنار سایر مراجع قضایی در احقاق حقوق افراد جامعه ایفا می نماید.اما ازآنجایی که رسیدگی در دیوان عدالت اداری از لحظه طرح شکایت تا صدورحکم و درخواست اجرای حکم دارای تشریفات و مراحل مختلفی می باشد که نیازمند آگاهی و اشراف کامل به قانون دیوان عدالت اداری می باشد و البته بحث تجربه در طرح این دعاوی، توصیه می شود حتما در طرح دعوا در دیوان عدالت اداری از حضور یک وکیل دادگستری در این خصوص بهره ببرید. این نکته هم نیز لازم به ذکراست که اصولا هر وکیل دادگستری تخصص، تبحر و تجربه حضور در دیوان عدالت اداری را دارا نمی باشد و می توان این گونه اذعان داشت که بهترین وکیل در عدالت اداری، وکیلی محسوب می شود که علاوه بر تسلط بر قانون دیوان عدالت اداری، به قوانین مرتبط با دعاوی مطرح در صلاحیت دیوان عدالت اداری همچون، قوانین استخدامی، کار، شهرداری و… نیز تسلط کافی را دارا باشد.

در پرونده‌های مربوط به دیوان عدالت اداری معمولاً طرف شکایت، ارگان‌های دولتی می‌باشند. وکیل متخصص دیوان عدالت اداری می‌تواند پس ‌از دریافت تمامی مدارک جهت دفاع از حقوق شما یک دادخواست اعتراض تنظیم کند. این وکلا مبلغ مشخصی با توجه به کاری که قرار است برای شما انجام دهند، به‌ عنوان حق‌الوکاله از شما دریافت خواهند کرد فلذا برمبنای آنچه در اختیار دارند از حق و حقوق شما دفاع می‌کنند. وکلای دیوان عدالت اداری با سوابق کاری مشابه در زمینه دیوان عدالت و تجربه کافی، به نتیجه هر چه بهتر و سریع‌تر در روند پرونده به شما کمک می‌کنند.

نتیجه گیری

از جمله وظایف وکیل متخصص دیوان عدالت اداری؛

  1. رسیدگی به اعتراضات و شکایات از آرا و تصمیمات کمیسیون‌هایی همچون هیات حل اختلاف کارگر و کارفرما، کمیسیون‌های مالیات و همچنین کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها
  2. پیگیری اعتراضات مستخدمان واحدهای دولتی، قضات و همچنین مشمولین قانون مدیریت خدمات کشوری
  3. رسیدگی به اعتراضات و شکایات تمامی شهروندان علیه مامورین سازمان‌های دولتی و آئین‌نامه‌های دولتی و مطالبه حقوق آن‌ها
  4. بررسی شکایات مربوط به هیئت‌های نیروهای مسلح

درپایان و به عنوان نتیجه گیری کلی از آنچه که بیان شد؛

دیوان عدالت اداری به عنوان عالی ترین مرجع رسیدگی به تخلفات دستگاه ها، نهاد و ارگان های دولتی و عمومی می باشد که اشخاص می توانند با مراجعه به شعب دیوان، دفاتر خدمات قضایی یا سامانه اینترنتی دیوان عدالت اداری با پرداخت هزینه دادرسی اقدام به طرح شکایت علیه ارگان یا نهاد مدنظر خود بنمایند.

همچنین کلیه اشخاص درصورتی که آئین نامه یا مصوبه صادره از سوی دولت، شهرداری ها و… را خلاف قانون یا شرع بدانند می توان با طرح شکایت در دیوان عدالت اداری، خواستار ابطال مصوبه و آئین نامه خلاف قانون باشند. لازم به ذکراست که شکایت صورت گرفته مبنی بر ابطال آئین نامه و مصوبه به دلیل اهمیت موضوع، در هیات عمومی دیوان عدالت اداری متشکل از چندین قاضی و مشاور مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد.

وکیل دیوان عدالت اداری با توجه به تجربه ای که دارد از تمامی اتهامات وارد شده آگاهی کافی داشته و می‌تواند به سادگی اقدام به خواندن پرونده کرده و به بهترین شکل از موکل خود دفاع کند. وکیل تضمینی دیوان عدالت اداری شجاعت کافی را در دفاع از حق موکل خود داشته و از آن ‌رو که با روند بررسی پرونده‌های شکایت در دیوان عدالت اداری آگاه بوده، به‌ خوبی می‌داند که از چه روش‌هایی برای حل پرونده استفاده کند.

فلذا در صورت نیاز به بهترین وکیل دیوان عدالت و بهترین وکیل دیوان می توانید با موسسه حقوقی تهران وکیل تماس حاصل فرمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *