تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

نمونه رای داور در دعاوی خانوادگی

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

نمونه رای داور در دعاوی خانوادگی در این مطلب شرح داده شده است. مشورت با بهترین وکیل خانواده خوب می تواند مشکلات حقوقی را در کمترین زمان حل کند.

نمونه رای داور در دعاوی خانوادگی
نمونه رای داور در دعاوی خانوادگی

نمونه رأی داور در دعاوی خانوادگی / عدم امکان سازش

١- نمونه رأی داور در دعاوی طلاق توافقی / بائن ارجعی ۲- شرح مختصر در خصوص شرایط داوری ٣- چند نکته کلیدی

آیه ۳۵ از سوره نساء: | وإن خفتم شقاق بينهما فابعثوا حكما من أهله و ما من أهلها إن يريدا إصلاحا وفق الله بينهما إن الله كان عليم خبيرا.

 

اگر از جدایی بین آنها (زن و شوهر) میترسید داوری از خانواده مرد و داوری از خانواده زن برگزینید اگر داوران اراده اصلاح داشته باشند خدا به آنها توفیق می دهد چه خداوندا بسیار دانا و آگاه است

) رأی داوری چنانچه بر اثر اعتراض یکی از طرفین دایر بر ابطال رأی داور مورد رسیدگی قرار گرفته او تأیید شده باشد و یا دادگاه با ابطال رای داور، رأسا مبادرت به صدور رأی کرده باشد، مشمول مقررات ماده ۴ قانون نحوه محکومیتهای مالی مصوب ۱۳۷۷ خواهد بود زیرا در هر دو حالت رای  صادره عینا مورد قبول دادگاه قرار گرفته است ولی اگر به لحاظ نقص پرونده مانند عدم پرداخت هزینه دادرسی و یا سایر هزینه ها، دادگاه بدون اظهارنظر در مورد صحت یا عدم صحت رأی داور، اعتراضی عنوان شده به رأی دارد را رد کرده باشد مشمول مقررات ماده ۲ قانون مذکور نخواهد بود. ا

نمونه رأی داور در دعاوی خانواده / عدم امکان سازش

تاریخ: …………..

شماره کلاسه:.

ریاست محترم شعبه …… دادگاه عمومی خانواده …………

سلام علیکم / احتراما

اینجانب …………. فرزند ………. عطف به پرونده کلاسه …………… مطروحه در آن شعبه محترم و به عنوان داور منتخب ممتنع زوج / زوجه / آقای / خانم ……….. که در تاریخ …………….. كتبا به – عنوان داور به محضر دادگاه معرفی شده ام بدینوسیله رأی خود را به استحضار مقام = محترم ریاست دادگاه می رساند:

١- براساس توافق و دستور آن دادگاه محترم در تاریخ ………………… روز ……………………. ساعت ………………. با زوج ا زوجه / آقای………………….. خانم ………………….. به صورت جداگانه و سپس به صورت حضوری پیرامون موضوع بحث و تبادل نظر گردید.

۲- تمام سعی و تلاش مصروف ایجاد صلح و سازش گردید.

۳- مع الأسف: با توجه به شرایط خاص و اطلاع از ما وقع بدین نکته اشارت می نماید: |

که طرفین قادر بر صلح و سازش نگردیده و امکان زندگی را بر زوجین میسور ندانسته و نظر خود را در کمال تأسف بر عدم امکان سازش ابراز می دارد.

با تشکر و تجدید احترام

داور منتخب

زوج / زوجه

 

نمونه رای داور در دعاوی خانوادگی
نمونه رای داور در دعاوی خانوادگی

تذكار: (۱) کلیه قضات و کارمندان قضایی دادگستری از قبول داوری ممنوع شده اند.

ر.ک ) الف ) نظریه مشورتی شماره ۷۱ مورخ ۱۳۵۴/ ۷ / ۳۰

ب) نظریه مشورتی شماره ۷/ ۱۱۳۰ مورخ ۱۳۸۱/ ۲ / ۸

(۲) بررسی صلاحیت حکمین همواره با دادگاه رسیدگی کننده می باشد.

در هر نوع طلاقی اعم از اینکه از ناحیه زوج باشد یا زوجه با توافقی، دادگاه اگر در اصلاح = در ایجاد صلح و سازش نمایند. ذات البين توفیقی کسب ننمود بدون موضوع را با صدور قرار به داوری ارجاع تا داوران طرفین سعی

در غیر اینصورت داوران نظریه خود را در خصوص عدم امکان سازش صادر و دادگاه مطابق نظر | داوران گواهی عدم امکان سازش صادر می نماید تا طرفین به یکی از دفاتر ثبت برای اجرای صیغه | طلای مراجعه نمایند.

لكن نکته قابل توجه در آن است پس از ارجاع امر توسط دادگاه به داوری، هر یک از طرفین (زوج / زوجه) مکلف است ظرف حداکثر ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ با در نظر گرفتن باب مواعد، داوری از | میان اقوام به دوستان و …. بعنوان داور خود انتخاب و مطابق ماده ۲- آئین نامه اجرایی تبصره ۱ ماده واحده اصلاح مقررات مربوط به طلاق مصوب ۱۳۷۱ – مجمع تشخیص مصلحت نظام به دادگاه معرفی نماید

چنانچه هر یک از طرفین از معرفی داور امتناع نموده یا به هر ترتیب عاجز از معرفی داور باشد

به دستور دادگاه برای طرف مذکور داور (ممتنع ) انتخاب خواهد شد.

شرایط داور:

1۔ مسلمان بودن ۲- آشنایی نسبی به احکام شرعی و مسائل اجتماعی ۳- داشتن سن حداقل ۴۰ { سال تمام لازم به توضیح است این بند وفق رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری به شماره ۲۰۷ / ۸۱ ابطال شده است ) ۲. متأهل بودن ها معتمد بودن و مشهور نبودن به فسق و فساد . پس از تعیین و معرفی داوران به دادگاه مطابق ماده ۵ آئین نامه صدرالذکر، دادگاه در یک جله فوق العاده آنان را در خصوص، تکالیف، و وظایفشان توجیه می نماید.

داوران نیز باید طبق ماده ۶ آئین نامه، و در مهلت مقرر شده اعلام نظر نموده در صورت لزوم تقاضای تمدید مهلت نمایند.

لكن داوران مکلفند با تشکیل و برگزاری حداقل ۲ جلسه در خصوص رفع اختلاف مابین زوجین تلاش نموده و در نهایت نظر خود را در خصوص امکان با عدم امکان سازش به دادگاه ابراز دارند در صورت استنکاف هر یک از طرفین از حضور در جلسات داور می تواند ضمن انجام تحقیقات با استماع اظهارات طرف حاضره مبادرت به صدور رای خود نماید. به

داوران می توانند در مورد داوری خود درخواست حق الزحمه نمایند این حق الزحمه در نوبت اول از شخصی که دارد از سوی او انتخاب با برای او تعیین شده دریافت می شود

در صورت صلاحدید دادگاه می تواند دستور وصول حق الزحمه را به نحو تساوی از طرفین با کلا از ناحیه متقاضی طلاق بدهد.

 

رگ برگ/ چند نکته کلیدی (گواهی عدم امکان سازش – داوری)

1) مدت اعتبار گواهی عدم امکان سازش زوجین صادره از دادگاه خانواده فقط سه ماه از تاریخ ابلاغ است بنابراین اگر در این سه ماه گواهی مزبور برای اجرای صیغه طلاق به دفتر ثبت طلاق تسلیم نشود از اعتبار ساقط خواهد بود.

اگر در این مدت گراهی صادره جهت اجرای طلاق به دفتر ثبت طلاق تسلیم شود. | سردفتر مکلف است به طرفین اعلام نماید جهت اجرای صیغه طلاق و ثبت آن در دفتر حضور یابند. در صورت عدم حضور هر یک از طرفین در وقت تعیین شده طرفین ظرف مدت حداکثر یک ماه برای بار دوم دعوت خواهند شد. اگر باوجود دومین ابلاغ زوجه – زن۔ در دفتر حاضر نشود، شوهر صیغه طلاق را جاری و پس از ثبت توسط دفترخانه به اطلاع زوجه رسانده می شود. اگر شوهر در دفتر حاضر نشود دفتر با تایید مراتب، عدم حضور شوهر را به دادگاه اعلام می نماید و دادگاه نیز به درخواست زن او را احضار و در صورت امتناع از حضور با رعایت جهات شرعی صیغه طلاق را جاری و دستور ثبت و اعلام آن را به دفتر ثبت خواهد داد. (۱) و (۲)

۲) دادگاه برای دادن گواهی عدم امکان سازش بین زن و شوهر از زن گواهی وجود یا | عدم وجود جنین صادره توسط پزشک ذیصلاح که معمولا پزشک قانونی است را | درخواست می کند. البته در مورد اینکه اگر خود زن به حامله نبودنش اقرار نماید. آیا باز هم اخذ این گواهی لازم است یا خیر، اختلاف نظری بین حقوقدانان وجود دارد و نظر اکثریت این است که اخذ این گواهی لازم است.(۳)

3) در هر نوع طلاقی خواه از طرف مرد باشد یا از طرف زن با اینکه به صورت توافقی باشد دادگاه اگر در حل اختلاف مابین زوجین ناموفق بود موضوع را با صدور قرار به داوری – ارجاع می نماید تا داوران سعی نمایند مشکل را با ایجاد سازش بین طرفین حل نمایند و اگر – داوران در این کار ناموفق بودند، آنگاه دادگاه با توجه به نظر داوران گواهی عدم امکان ۔ سازش صادر می نماید تا طرفین با مراجعه به دفاتر ثبت طلاق برای اجرای صیغه طلاق | اقدام نمایند.(1)

۴) بعد از اینکه دادگاه دستور ارجاع به داوری را صادر نمود هر یک از زوجین باید طی | بیست روز از تاریخ ابلاغ دستور دادگاه یک نفر از افراد فامیل خود را که دارای شرایط داوری می باشند به عنوان داور خود به دادگاه معرفی نماید. (۲)

۵) هرگاه در بین افراد فامیل هر یک از زوجین با هر دوی آنها فرد واجد شرایط نبوده با | دسترسی به او برای زوجین نامقدور بوده یا اینکه آن فرد داوری بین زوجین را نپذیرد، | زوجین می توانند داور خود را از بین افراد غیرفامیل که دارای این شرایط هستند انتخاب نمایند و هرگاه از معرفی داور امتناع یا اظهار ناتوانی کردند دادگاه خودش از بین افراد واجدالشرایط برای آنان تعیین داور می نماید.

۶) افرادی که دارای این شرایط باشند می توانند توسط طرفین یا دادگاه به عنوان داور | انتخاب شوند

1- مسلمان بودن ٢- داشتن آشنایی نسبی به مسائل و احکام شرعی و خانوادگی و اجتماعی 3- داشتن سن حداقل ۴۰ سال تمام(1) ۴۔ متأهل بودن 5- معتمد بودن

6-مشهور نبودن به فسق و فساد(2)

7) پس از تعیین و معرفی داوران، دادگاه در یک جلسه فوق العاده آنان را در خصوص تکالیف و وظایفشان توجیه می نماید.)

۸) داوران باید در مهلت تعیین شده توسط دادگاه در خصوص مورد اعلام نظر نمایند البته می توانند از دادگاه تقاضای تمدید مهلت نمایند.(۱)

۹) داوران مکلفند با تشکیل حداقل ۲ جلسه در خصوص رفع اختلاف و اصلاح | ذات البين و تشویق به زندگی زوجین تلاش نمایند و در مهلت تعیین شده نظر خود را در مورد امکان سازش یا عدم امکان سازش بین طرفین به دادگاه اعلام نمایند.(

۱۰) داوران می توانند در ازای کاری که مینمایند درخواست حق الزحمه داوری نمایند

این حق الزحمه در مرحله اول از شخصی که داور از سوی او انتخاب یا برای او نصب شده دریافت می شود و اگر دادگاه لازم بداند دستور وصول آن را به صورت مساوی از طرفین یا اینکه کلا از سوی متقاضی طلاق صادر خواهد کرد.(۴) و (۵)

۱۱) در طلاقی که حکم آن به صورت غیابی صادر می شود و زوج در هیچکدام از | مراحل حضور نداشته و یا اینکه اساسا مجهول المكان است و دسترسی به او هم ممکن انیست نیازی به تعیین داور از سوی دادگاه نمی باشد

۱۲) در مواردی که زوج در هیچیک از مراحل دادرسی حاضر نبوده و با مجهول المكان است و امکان دسترسی به ار هم وجود ندارد مطابق نظریه مشورتی شماره ۷/ ۷۶۸۵ مورخ ۱۳۸۵/ ۱۰ / ۶ – اداره حقوقی قوه قضائیه نیاز به تعیین داور از سوی دادگاه نمی باشد.

۱۳) چنانچه مفاد رأی داور مالی باشد دعوای ابطال آن نیز مالی و بلعکس خواهد بود

نمونه رای داور در دعاوی خانوادگی
نمونه رای داور در دعاوی خانوادگی

آیا در شهر به غیر از تهران زندگی می کنید؟ می توانید از وکیل آنلاین واتس آپ بهره مند شوید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *