تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

شرط داوری در قرارداد

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

 در این مطلب به موضوع شرط داوری در قرارداد اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید .

 

 شرط داوری در قراردادشرط داوری در قرارداد

شرط داوری در قرارداد و حل اختلاف در قراردادها چیست؟

اگر اطلاعات چندانی در این مورد ندارید بیایید با هم کمی در این باره بیشتر بدانیم. یکی از راه‌های حل اختلافات از جمله در دعاوی و اختلافات ملکی یا تجاری، رجوع طرفین به یک یا چند نفر داور مورد اعتماد است. خوشبختانه قانون نیز نهاد داوری را برای حل اختلافات پذیرفته است. بنابراین حل اختلاف از طریق داوران و رأی آنان مورد پذیرش قانون قرار دارد و رأی داور اصولاً تفاوتی با رأی دادگاه ندارد.

بنابراین بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند امورات اختلافی خود را به داوران ارجاع دهند تا هم زودتر به نتیجه برسند و هم هزینه کمتری را نسبت به فرایند رسیدگی در دادگاه‌ها بپردازند.

شرط داوری و حل اختلاف توسط داوران

در حال حاضر داوری و حل اختلاف یک عمل حقوقی است. لذا نیازمند تسلط داوران به جنبه‌های مهم حقوقی و تخصصی در موضوعات مورد اختلاف است. بنابراین مهم خواهد بود که بدانیم به چه کسی برای داوری مراجعه می‌کنیم. و اصولاً می‌توان به افرادی که شناختی در مورد آنها وجود ندارد اعتماد کرد؟

اطمینان به داوری شرط اول انتخاب داور

بدیهی است اگر فرد مورد اعتمادی وجود داشته باشد بهتر است افراد به وی مراجعه نمایند. و اختلافات را از آن طریق حل کنند. اما در صورت عدم شناخت بهتر است انجام این امر به مؤسسات حقوقی سپرده شود. زیرا مؤسسات شناخت بهتری نسبت به انواع موضوعات و داوران مرتبط با آن دارند. در صورت عدم تفاهم در انتحاب داور، کار انتخاب داور از طرف دادگاه انجام خواهد گرفت.

داوری می‌تواند قبل از شروع اختلاف به عنوان مثال در هنگام تنظیم قراردادها در متن قرارداد گنجانیده شود یا اینکه بعد از بروز اختلاف، طرفین تصمیم به انتخاب داور بگیرند.

داوران برای انجام داوری و حل اختلاف نیازی به طی مراحل و تشریفات قانونی برای صدور رأی ندارند و در کمترین زمان می‌توانند به اختلافات رسیدگی کنند و رأی خود را صادر نمایند.

داور یا داوران در یک جلسه و در یک مرحله بررسی پرونده اختلاف را شروع و در همان جلسه رای خود را می‌دهند. بنابراین بر خلاف چند مرحله بودن رسیدگی به دعاوی در دادگاه‌ها، در داوری تنها یک جلسه رسیدگی لازم است تا داور یا داوران نسبت به صدور رأی اقدام نمایند.

رأی داوران نیز قطعی بوده و لازم الاجرا است. با این وجود، در قانون برای اعتراص به رأی داوری نیز پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته است لذا در مواردی می‌توان به آراء داوران اعتراض کرد.

باید توجه نمود که در قانون برخی استثنائات وجود دارد که نمی‌توان بر اساس آن برخی دعاوی را از طریق ارجاع به رأی داوری حل کرد. به عنوان مثال امورات زیر قابل ارجاع به داوری نیستند:

اختلافات و دعاوی کیفری

دعاوی مربوط به سازمان تامین اجتماعی

همه دعاوی مربوط به کار

کلیه دعاوی مربوط به ارث

دعاوی مربوط به اهلیت

اعتبار و بطلان ازدواج

فرزند خواندگی

حقوق رقابت و ورشکستگی

تفاوت داوری و میانجی‌گری

تفاوت داوری با میانجی‌گری در این است که میانجی فقط مذاکرات بین دو طرف را تسهیل می‌نماید. در انتها نیز پیشنهادهایی برای حل اختلاف ارائه می‌کند. اما اختیار صدور رای و حل اختلاف را ندارد.

قانون مدنی و داوری

بحث مربوط به داوری در قانون مدنی ایران از چنان اهمیتی برخوردار است که یک باب به آن اختصاص داده شده است. به طوری که در مواد 454 تا 501 در مورد آن بحث شده است.

برخی نکات مهم قانونی در داوری و حل اختلاف

امکان انتخاب داور در هر مرحله از رسیدگی به دعوا

برابر ماده 454 قانون آیین دادرسی مدنی، در مورد دعاوی که قانون برای ارجاع آن به داوری محدودیتی قائل نشده، در هر مرحله از رسیدگی به دعوا می‌توان امر اختلافی را از طریق مراجعه به داور حل و فصل نمود. بنابراین به استناد این ماده از قانون چه دعوا در دادگاه مطرح نشده باشد و چه دعوا در دادگاه در حال رسیدگی باشد امکان مراجعه به داوری وجود دارد.

امکان تعیین داور در هنگام انعقاد قراردادها

قراردادها نیز پایه و اساس معاملات به شمار می‌روند. اکنون در بسیاری از قراردادها مرسوم است که تنظیم کنندگان و یا طرفین قرارداد، ماده‌ای را تحت عنوان داوری در قرارداد می‌گنجانند. این امر برای آن است تا در صورت بروز اختلاف امکان مراجعه طرفین قرارداد به داور و یا داوران امکان پذیر باشد. این موضوع در ماده 455 قانون مدنی تصریح شده است.

موضوع و مدت داوری

بهتر است در قراردادها و یا هر نوع موضوعی که قرار است به داور مراجعه شود طرفین از قبل در مورد موضوع یا موضاعات مورد نظر و نیز مشخصات داور توافق نمایند. تا بعدها این موضوع، خودش موجبات بروز اختلاف را فراهم ننماید. البته اگر در قراردادها به مسأله داوری اشاره نشده باشد، طرفین بعد از شروع اختلاف، می‌توانند به داور مراجعه و نسبت به حل اختلافات خود اقدام نمایند. این موضوع نیز در ماده 458 قانون مدنی صراحت دارد.

شرط داوری در قراردادشرط داوری در قرارداد

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی می توانید در هر ساعت از شبانه روز با موسسه تهران وکیل تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به منظور دریافت مشاوره حقوقی رایگان در ساعات غیر اداری از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت اقدام فرمایید. همچنین می توانید در صورت نیاز نسبت به دریافت مشاوره حقوقی ار طریق واتساپ نیز اقدام فرمایید.

تعارض در انتخاب داوری و حل اختلاف

تعارض در موضوع داوری

بر اساس ماده ۴۵۹ قانون مدنی ممکن است طرفین معامله یا قرارداد متعهد به معرفی داور شده باشند اما فرد خاصی را از قبل تعیین نکرده باشند. در این صورت باید موارد را متحمل شود آنان نتوانند توافقی را در این مورد کسب نمایند. در این صورت یک طرف می‌تواند داور خود را معین کرده به وسیله اظهارنامه رسمی به طرف مقابل معرفی کند و درخواست رضایت در مورد داور وی نموده و یا خود نسبت به تعیین داور اقدام کند. دراین صورت طرف مقابل مجبور است ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ اظهارنامه، داور خود را معرفی و یا در مورد داور ثالث رضایت دهد. هرگاه تا انقضای مدت یادشده اقدام نشود، ذی‌نفع می‌تواند بر حسب مورد برای تعیین داور به دادگاه مراجعه کند.

برخی مقررات و تشریفات قانونی در مورد شرط داوری در قرارداد برای انتخاب داوری اخذ قبولی داور یا داوران برای طرفین الزامی است.

ابتدای داوری از زمانی آغاز می‌شود که داوران امر داوری را قبول نمایند و در جریان موضوع اختلافی و مشخصات طرفین قرار گرفته باشند؛ یعنی به آنان ابلاغ شده باشد.

اشخاص فاقد اهلیت قانونی و اشخاص محروم از داوری به موجب قانون، نمی‌توانند به عنوان داور انتخاب شوند.

بعد از تعیین داور یا داوران، طرفین حق عزل آنان را ندارند مگر با رضایت.

شرط داوری در قرارداد یا انتخاب داور با رضایت طرفین دعوا

دادگاه نمی‌تواند اشخاص زیر را به سمت داور معین نماید مگر با رضایت طرفین:

کسانی که سن آنان کمتر از بیست و پنج سال تمام باشد.

افرادی که در دعوا ذی‌نفع باشند.

کسانی که با یکی از اصحاب دعوا قرابت سببی یا نسبی تا درجه دوم از طبقه سوم داشته باشند.

اشخاصی که قیم یا کفیل یا وکیل یا مباشر امور یکی از اصحاب دعوا می‌باشند یا یکی از اصحاب دعوا مباشر امور آنان باشد.

کسانی که خود یا همسران شان وارث یکی از اصحاب دعوا باشند.

شرط داوری در قراردادشرط داوری در قرارداد

جهت دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید از وکلای مجموعه تهران وکیل استفاده کنید. وکلای مجموعه تهران وکیل آماده‌ی خدمت‌رسانی به شما مشتریان عزیز و گرامی می‌باشند و هدف آنها جلب رضایت و اعتماد شماست و سعی دارند با به کارگیری دانش و تجربه خود، مطلوب‌ترین نتایج را برای پرونده‌ی شما حاصل کنند؛ پس با اطمنیان خاطر وکلای مجموعه تهران وکیل را انتخاب کنید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *