تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

حل مشکلات قرارداد‌ها به کمک داوری

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع حل مشکلات قرارداد‌ها به کمک داوری اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید .

 

حل مشکلات قرارداد‌ها به کمک داوریحل مشکلات قرارداد‌ها به کمک داوری

داوری در قراردادها به چه صورت می باشد؟

افراد در جامعه با امور مختلف از جمله سیاسی و اقتصادی نیازمند انعقاد قرارداد هستند. انعقاد قرارداد سبب می‌شود که طرفین به فعل یا عدم فعل ملزم شوند. بر طبق قانون آیین دادرسی مدنی، طرفین قرارداد می‌توانند برای حل اختلاف مربوط به قرارداد خود به یک شخصی که از نظر معلومات یا از نظر شهرت اعتماد زیادی دارد، مراجعه کنند و دیگر از رفتن به مراجع قضایی صرفنظر کنند.

با انتخاب این روش حل اختلاف داوری در قراردادها از کینه‌ دوزی کاسته می‌شود. همچنین در نهایت معمولاً هر دو طرف قرارداد از نتیجه آن راضی هستند. گاهی بعد از انعقاد قرارداد، طرفین به صورت عمد یا غیر عمد از تعهد خودداری می‌کنند یا به علت مختلف با یکدیگر به مشکل بر می‌خورند. برای حل اختلاف می‌توانند به راه های مختلف تمسک کنند. یکی از این موارد برای حل اختلاف مراجعه به دادگاه می‌باشد. امروزه این روش حل اختلاف به دلیل کثرت پرونده زمان طولانی را به خود اختصاص می‌دهد و همچنین طرفین هزینه‌های زیادی را متحمل می‌شود.

معمولاً همه اختلافات را می‌توانیم با روش داوری در قرارداد حل کنیم. ولی باید توجه داشت که موضوع قابل طرح قابلیت حل اختلاف از طریق داوری را داشته باشد. زیرا بعضی از موارد قابل ارجاع به داوری در دادگاه نیستند. این موارد شامل دعاوی عمومی و که ‌توسط دادرسان تحت عنوان جرم بررسی می‌شود. در دعاوی ورشکستگی به صورت دادستان یا هر یک از طلبکاران از طرف تاجر متوقف اقامه دعوا کرده باشد. دعواهایی که در رابطه با اصل نکاح و طلاق و نسب می‌باشد.

زمانی که یکی از طرفین قرارداد تبعه خارجی یا تبعه ایرانی باشند؛ باید در نظر داشت پیش از وقوع اختلاف شخص ایرانی نمی‌تواند ملزم شود. در مواقعی که اختلاف ایجاد می‌شود، به داوری که طبعی شخص خارجی را دارد مراجعه کند. در غیر این حالت آن قرارداد باطل می‌شود. در مواقعی که در رابطه با دعوا اموال عمومی بخواهیم به داوری ارجاع شود؛ باید توسط هیئت وزیران به تصویب برسد و همچنین به اطلاع مجلس برسد. در خصوص موردی که یکی از طرفین دعوا خارجی باشد یا در موردی که قانون موضوع آن درباره مهمی دارد، مجلس باید تصویب کند.

موافقت‌نامه داوری مربوط به شکل یک قرارداد مستقل می‌باشد که در ضمن عقد شرط می‌شود. این توافق‌نامه می‌تواند به صورت عادی یا رسمی تنظیم شود و به امضای طرفین برسد. همچنین می‌توان در جلسه دادرسی در یک صورتجلسه تنظیم شود. یا حتی این توافق داوری می‌تواند به صورت شفاهی واقع شود. در این مورد شخص مدعی در شرایطی که طرف مقابل منکر چنین توافقی شده باید آن را اثبات کند.

زمان داوری به چه صورت می باشد؟

زمان داوری در قرارداد باید به گونه‌ای باشد که رسیدگی و صدور رای آن سریع باشد. از آنجایی که مهم‌ترین مزیت داوری در قرارداد نسبت به رسیدگی در مراجع قضایی سرعت آن می‌باشد؛ مدت داوری باید مشخص شود تا مراجعه به داوری رسیدگی و صدور رای با تأخیر مواجه نباشد.

ابتدای زمان داوری در قراردادها از روزی است که داور قبول سمت کرده و تمامی اطلاعات از جمله موضوع اختلاف و مشخصات طرفین قرارداد به داور ابلاغ شود. داور باید صلاحیت را احراز کند، بعد از انتخاب داور باید به داور مورد نظر حقوق پرداخت شود که معمولاً به عهده طرفین قرارداد می‌باشد. مگر خلاف آن ثابت شود. مواردی وجود دارد که داور در قراردادها را زائل می‌کند که طرفین قرارداد توافق کنند. در صورتی که یکی از طرفین فوت کند یا محجور شود، غیرممکن بودن امر داوری طرف قرارداد تمایلی به انتخاب شخص معین برای داوری ندارد. در مدت داوری رای صادر نشود، مدت داوری منقضی شود، حکم به ابطال رای داوری صادر شود؛ دعاوی اصلی زائل می‌شود.

حل مشکلات قرارداد‌ها به کمک داوریحل مشکلات قرارداد‌ها به کمک داوری

لازم به ذکر است در صورت نیاز به مشاوره حقوقی می توانید در هر ساعت از شبانه روز با موسسه تهران وکیل تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به منظور دریافت مشاوره حقوقی رایگان در ساعات غیر اداری از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت اقدام فرمایید و همچنین در صورت نیاز نسبت به دریافت مشاوره حقوقی ار طریق واتساپ نیز اقدام فرمایید.

نحوه انجام مورد داوری به چه صورت می باشد؟

در قرارداد داوران طرفین دعوا و وکلای آنها را دعوت می‌کنند و با توجه به مورد رسیدگی به موضوع جلسه تشکیل می‌دهند و در نهایت به اتفاق آرا رای مورد نظر را صادر می‌کنند. رای صادر شده بعد از ابلاغ به طرفین ظرف مدت ۲۰ روز قابل اعتراض می‌باشد. در صورتی که به رای صادر شده اعتراضی نشود، رای قطعی می‌شود و می‌توان از دادگاه صالح رسیدگی به اصل دعوا را درخواست کند و برگه اجرایی صادر شود. ویژگی رای داوری در قرارداد به این شکل می‌باشد که بعد از قطعیت لازم الاجرا می‌باشد.

ویژگی داوری به چه صورت می باشد؟

طرفین قرارداد برای تنظیم موافقت‌نامه باید شرایط خاصی داشته باشند. این شرایط شامل اهلیت طرفین در داوری در قراردادها و شرایط صحت معامله مطابق ماده ۱۹۰ قانون مدنی طرفین قرارداد باید قصد و اختیار داشته باشند و جهت معامله مشروع باشد و مورد معامله معین شود. موضوع موافقت‌نامه باید قابلیت ارجاع به داوری در قرارداد داشته باشد.

حل مشکلات قرارداد‌ها به کمک داوریحل مشکلات قرارداد‌ها به کمک داوری

برای دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید از وکلای خبره و صاحب تجربه‌ی مجموعه تهران وکیل کمک بگیرید. وکلای این مجموعه آماده‌ی خدمت رسانی به شما مشتریان عزیز می‌باشند. هدف وکلای مجموعه تهران وکیل جلب رضایت شماست، پس با اطمینان کامل پرونده‌های خود را به وکلای تهران وکیل بسپارید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *