تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

حل اختلاف داوری

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع حل اختلاف داوری اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید .

 

حل اختلاف داوریحل اختلاف داوری

شرط داوری در قرارداد و حل اختلاف‌ها در قراردادها

اگر اطلاعات زیادی در این زمینه ندارید، بهتر است این مطلب را مطالعه کنید. یکی از راه‌های حل اختلاف از جمله در دعاوی و اختلافات ملکی یا تجاری رجوع طرفه به یک یا چند نفر داور مورد اعتماد می‌باشد و خوشبختانه قانون نیز نهاد داوری را برای حل اختلافات پذیرفته است. بنابراین حل اختلاف از طرف داور و رأی آن مورد پذیرش قانون قرار دارد و رأی داور معمولاً تفاوتی با رأی دادگاه ندارد. بنابراین بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند، امورات اختلافی را به داور مراجعه کنند تا زودتر به نتیجه برسد و هزینه کمتری برای آنها نسبت به فرآیند رسیدگی به دادگاه داشته باشد. اطمینان به شرط داوری، اگر فرد مورد اعتمادی وجود داشته باشد؛ بهتر است افراد به آن مراجعه کنند و اختلافات را از آن طریق پیگیری کنند. اما در صورت عدم شناخت انجام این امر به مؤسسه‌های حقوقی سپرده می‌شود. زیرا مؤسسات شناخت بهتری نسبت به انواع موضوعات و داوران مرتبط دارند.

در صورت عدم تفاهم در انتخاب کا،ر انتخاب داور از طرف دادگاه انجام می‌شود. داوری می‌تواند قبل از شروع اختلاف، به عنوان مثال در هنگام تنظیم قرارداد در متن قرارداد قرار گرفته شود یا اینکه پس از بروز اختلاف طرفین تصمیم به انتخاب داور بگیرد.

شرط داوری و حل اختلاف توسط داور در شرایط فعلی و حل اختلاف یک عمل حقوقی می‌باشد؛ زیرا نیازمند تسلط داوران به جنبه‌های مهم حقوقی و تخصصی در موضوع حل اختلاف می‌باشد. بنابراین مهم این است که بدانیم به چه کسی برای داوری مراجعه کنیم. اصولاً می‌توان به افرادی که شناختی در این زمینه ندارند، اعتماد نکرد یا امور داوری را به آنها سپرد.

داوری و رهایی از مسئله تشریفات قانونی داوران

برای انجام داوری و حل اختلاف به طی کردن مراحل و تشریفات قانونی برای صادر شدن رای ندارند و در کمترین زمان ممکن می‌تواند به حل اختلاف رسیدگی کند و رای صادر کند. داور در یک جلسه، در یک مرحله بررسی پرونده، اختلاف را شروع و در همان جلسه رای را می‌دهد. بنابراین برخلاف چند مرحله بودن رسیدگی به دعاوی دادگاه‌ها در داوری تنها یک جلسه رسیدگی لازم می‌باشد تا داور یا داوران نسبت به صدور رای اقدام کنند.

حل اختلاف داوریحل اختلاف داوری

رای داوران قطعی است و لازم الاجرا می‌باشد. به همین دلیل در قانون برای اعتراض به رای دادگاه و داوری نیز پیش‌بینی‌های صورت گرفته به همین دلیل می‌توان به رای‌های داوران اعتراض کرد. در موضوعات غیر قابل ارجاع به داوری باید توجه داشت که در قانون یک سری استثنائات وجود دارد که نمی‌توان بر اساس آن برخی دعاوی را به دادگاه ارجاع داد. به عنوان مثال در امور زیر نمی‌توان ارجاع به داوری داد. یک، حقوق رقابت و ورشکستگی. دو، فرزند خواندگی. سه، اعتبار و بطلان ازدواج. چهار، اختلاف و دعاوی کیفری. پنج، دعاوی مربوط به سازمان تامین اجتماعی. شش، همه دعاوی مربوط به کار. هفت، کلیه دعاوی مربوط به ارث. هشت، دعاوی مربوط به اهلیت.

لازم به ذکر است در صورت نیاز به مشاوره حقوقی می توانید در هر ساعت از شبانه روز با موسسه تهران وکیل تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به منظور دریافت مشاوره حقوقی رایگان در ساعات غیر اداری از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت اقدام فرمایید و همچنین در صورت نیاز نسبت به دریافت مشاوره حقوقی ار طریق واتساپ نیز اقدام فرمایید.

تفاوت داوری با میانجیگری

داوری با میانجیگری متفاوت است. میانجیگری فقط مذاکرات بین دو طرف را آسان می‌کند و در انتها نیز پیشنهاد برای حل اختلاف ارائه می‌شود. اما اختیار صدور رای حل اختلاف را ندارد. داوری در قانون مدنی بحث مربوط به داوری در قانون مدنی چنان اهمیت دارد که یک بار به آن اختصاص داده شده؛ به طوری که در مواد ۴۵۴ تا۵۰۱ مورد آن بحث شده است.

امکان تعیین داور در زمان انعقاد قرارداد، پایه و اساس معاملات می‌باشد. اکنون در بسیاری از قراردادها که تنظیم کنندگان و یا طرفین ماده‌ای را تحت عنوان داوری در قرارداد گنجانده‌اند. این امر برای آن می‌باشد تا در صورت بروز اختلاف امکان مراجعه طرفین قرارداد به داور یا داوران امکان‌پذیر باشد؛ این موضوع در ماده ۴۵۵ تصریح شده است.

موضوع و مدت داوری بهتر است در قراردادها یا هر نوع موضوعی که قرار است به داور مراجعه شود، طرفین از قبل در مورد موضوع یا موضوعات و موضوع مشخص توافق کنند تا بعد از این موضوع خودش موجبات بروز اختلاف نشود. البته اگر در قراردادها به مسئله داوری اشاره نکرده باشد، طرفین بعد از شروع اختلاف می‌توانند به داور مراجعه کنند و نسبت به حل اختلاف اقدام کنند. این موضوع در ماده ۴۵۸ قانون مدنی صراحت شده است.

تعداد داوران در صورت عدم تعیین از قبل ماده ۴۵۶ قانون مدنی می‌فرماید: در صورتی که در قرارداد داور مشخص نشده باشد و طرفین نتوانند در تعیین داور یا داوران توافق کنند، هر یک از طرفین باید یک نفر داور اختصاصی را معرفی و یک نفر به عنوان داور سوم مشخص کند.

حل اختلاف داوریحل اختلاف داوری

برخی مقررات و تشریفات قانونی در مورد شرط داوری

در قرارداد برای انتخاب داوری و گرفتن قبولی داور برای طرفین الزامی است ابتدا داوری از زمان آغاز می‌شود که داور امر داوری را قبول کند و در جریان موضوع اختلاف و مشخصات طرفین قرار گرفته شود. اشخاص فاقد اهلیت قانونی و اشخاص محروم از داوری به موجب قانون نمی‌توانند به عنوان داور انتخاب شوند. پس از تعیین داور یا داوران طرفین حق عزل را ندارند؛ مگر با رضایت باشد.

برای کسب اطلاعات تخصصی‌تر و مشاوره بیشتر در زمینه حل اختلاف داوری می‌توانید از وکلای تهران وکیل کمک بگیرید. وکلای مجموعه تهران وکیل آماده‌ی خدمت رسانی به شما عزیزان می‌باشند.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *