تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

وکیل مجرب در زمینه مشارکت و ساخت و داوری

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

وکیل مشارکت در ساخت چگونه خطرات مشارکت در ساخت را به صفر می‌رساند؟ با رعایت چه پیش‌بینی‌هایی می‌توان مانع کلاهبرداری مشارکت در ساخت شد؟

به عنوان یک وکیل قرارداد مشارکت در ساخت تهران قصد داریم، بر اساس بروزترین قوانین حقوقی راهکارهای فنی در زمینه مشارکت در ساخت و همچنین با تکیه بر تجربه چندین ساله‌ای که در این دعاوی داریم، شما را با نکات حقوقی و مشارکت در ساخت و نحوه نگارش آشنا کنیم.

مشارکت در ساخت

مشارکت در ساخت در واقع مشارکتی بین مالک و زمین سازنده است. بنابراین سه رکن اصلی وجود دارد. مالک زمین، سازنده و زمین. در این جا منظور از دعاوی مشارکت در ساخت ادعایی می‌باشد که خواهان مالک و سازنده در زمینه مشارکت در ساخت مطرح می‎‌کند. بارها در تهران پرونده‌هایی وجود داشته که مالکان و سازندگان به دلیل کمبود دانش حقوقی کافی در این زمینه کار را برای افرادی که با هدف کلاهبرداری مشارکت در ساخت پایه میز قرارداد آوردند، هموار می‌کند. زمانی که مالک خانه‌های کلنگی یا زمین‌های خالی از دنا مایل باشند؛ می‌توانند با سازندگان قراردادی به نام قرارداد مشارکت در ساختمان عقیق کند که طی آن هر یک از طرفین ملزم به انجام تعهد می‌شوند.

قدم اول در تنظیم قرارداد مشارکت

به منظور درک بهتر این مراحل قانونی مشارکت در ساخت تصمیم گرفتیم ابتدا نگاهی کلی به این مسئله داشته باشیم. جهت اسناد و سمت مالک اسناد موجود و مشخصات مالک مطابقت داشته باشد و کسی که با عنوان مالک می‌خواهد قرارداد مشارکت در ساخت منعقد کند واقعا مالک باشد و نه در نقش مالک ضمانت اجرایی قرارداد مشارکت در ساخت. از آن جایی که سازنده ممکن است در ابتدای قرارداد ملزم به پرداخت وجهی باشد و تنها امضای قرارداد برای شروع توسط سازنده کافی باشد لذا بهتر است جهت جلوگیری از عدم انجام تعهدات در مشارکت توسط سازنده ضمانت اجرا در نظر بگیرد تا در صورت عدم انجام تعهد مشارکت در ساخت بند رها کردن پروژه توسط سازنده با مشکل مواجه شود. در ادامه روند کار به نتیجه نرسیدن فعالیت سازنده و ایجاد خسارت و مشکل برای مالک جلوگیری کند. همچنین طرفین می‌توانند توافق کنند؛ بر حسب قرارداد برای هر یک از تعهدات ضمانت اجرا تعیین کند.

تحلیل آورده طرفین و تقسیم سود و زیان آورده طرفین باید ارزیابی شود و به علت مشارکت بودن هر شخصی به نسبت سهم خود به سود ببرد. اگر قیمت آورده مالک با هزینه‌های برآورده شده سازنده برابر باشد؛ بدیهی است که هر دو طرف به میزانی برابر در ساختمان ساخته شده شریک باشند. اما اغلب این میزان برابر نیست و معمولاً زمانی که تعداد واحد بیشتر باشد؛ طبیعی است که مسائل و هزینه‌های انجام شده توسط سازندگی بیشتر از قیمت آورده مالک باشد که البته در این جا سهم سازنده بیشتر از مالک می‌باشد.

زمان انجام تعهدات قرارداد بهتر است که در متن قرارداد مدت زمان اجرایی پیش‌بینی ‌شود تا طبق توافق طرفین فعالیت سازنده طبق یک برنامه زبان بندی شده، پیش برود و حتی در صورت اتمام رساندن پروژه در زمان مقرر خسارت مشخص شود.

ثبت قرارداد در مراکز و در کنار افراد معتبر برای جلوگیری از بروز اختلاف و تنظیم یک قرارداد حرفه‌ای و رسمی باید قرارداد در مراکز و در نزد افراد معتبر مانند دفاتر اسناد رسمی و دفاتر مشاوره املاک یا نزد یک وکیل مشارکت در ساخت شود. از آن جایی که سازندگان باتجربه معمولاً اشراف بیشتری نسبت به این موضوع دارند و مالکان اغلب مردم عادی هستند. بنده در تهران وکیل همواره مراجعین بزرگ بسیار زیادی دارم که جهت تنظیم بی‌عیب و نقص قرارداد مشارکت در ساخت فعالیت می‌کنند.

ممکن است مالک با سازنده توافق را که در ازای پرداخت چک تضمینی به مبلغ بر اساس آورده سازنده که در ازای پرداخت چک تضمینی به مبلغ بر اساس آوری سازنده یا بیشتر پس از اتمام عملیات انتقال سند را انجام دهد و یا بر اساس توافق انجام شده سند ابتدا به سازنده انتقال دهد و سازنده باید چه کسی از زمین را به مالک دهد. همچنین ممکن است که توافق مالک متعهد شود که بر اساس پیشرفت کار به مقدار سهم خود انتقال را به سازنده انجام دهد.

مالک باید از تعهدات سازنده اغلب مربوط به نحوه ساخت می‌باشد، اطلاعات کافی داشته باشد تا با تعیین ضمانت اجرا آنها را در قرارداد تایید کند و به امضای دو طرف برساند. در ادامه بندی تعهدات سازنده ساختمان را شرح می‌دهیم.

احداث ساختمان با پیش‌بینی عدم تعهد سازنده در قبال احداث ساختمان مالک می‌تواند ضمانت اجرای مطالبه وجه التزام را تعیین و خواستار باشد و فسخ قرارداد مشارکت در ساخت احداث ساختمان کیفیت و مشخصات توافق می‌باشد. در غیر این صورت مالک می‌تواند تا قرارداد را ملزم به برطرف کردن تطابق کیفیت یا جبران خسارت و پرداخت انجام تعهدات سازنده طی مهلت مقرر در قرارداد مالک می‌تواند برای مدت زمان تحویل خسارت تحلیل تعدیه مشخص کند.

تعهدات مالک در قرارداد مشارکت در ساخت معمولاً تاریخ شروع قرارداد زمانی است که تحویل ملک توسط مالک می‌باشد که بهتر است این روند با صورت جلسه کتبی انجام شود. در صورت تغییر مالک به نفع سازنده خسارت تاخیر در نظر می‌گیرد. سازنده موظف به پرداخت بدهی‌های گذشته ملک از قبیل عوارض پرداخت نشده نیست. بنابراین سازنده باید دقت کنند که مالک بدهی های قبلی میکرا پرداخت کرده و در غیر این صورت او را ملزم به پرداخت کند.

سازنده برای شروع فعالیت خود نیاز به اخذ پروانه تخریب و نوسازی شهرداری را دارد که برای این کار نیاز به وکالت کاری از سوی مالک دارد. بنابراین باید این نکته را در نظر داشته باشید که در قرارداد مشارکت درخواست گرفتن وکالت کاری از مالک کند. در صورت اختلال به جهت پیگیری نکردن مالک در این زمینه ضمانت اجرا را در نظر بگیرد تا در آینده مشکلی به وجود نیاید. سازنده برای اطمینان خاطر مالک و همچنین از همکاری خود و مقبولیت بیشتر بهتر از تاریخ اجرای قرارداد و تاریخ احتمالی اتمام کار ساخت و ساز را به طور دقیق انجام دهد.

در ذکر دقیق میزان آورده سازنده ساخت پروژه با تمام ویژگی‌ها از جمله آوردهای سازنده می‌باشد و آورده مالک زمین و ملکی که مالک تحویل می‌دهد، آورده به حساب می‌آید. بسیار مهم این است که با جزئیات باید مطرح شود زیرا در بروز اختلاف به کار می‌رود؛ در تعیین و تکلیف و فسخ قرارداد مورد بررسی می‌باشد.

روشن است در ابتدای کار سند به نام مالک می‌باشد اما پس از پیشرفت کار می‌تواند خواستار انتقال سند به میزان سهم خود باشد. پس از اتمام کار باقی آن نیز به سازنده منتقل شود که در اینجا مالک می‌تواند ضمانت اجرای تاخیر را تعیین کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید از وکلای مجموعه تهران وکیل کمک بگیرید. وکلای مجموعه تهران وکیل آماده‌ی خدمت رسانی به شما مشتریان عزیز می‌باشند. جلب رضایت شما مشتریان گرامی، هدف وکلای صاحب تجربه این مجموعه است؛ پس با اطمینان خاطر پرونده‌های خود را در این زمینه به وکلای تهران وکیل بسپارید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *