تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

وکیل کلانتری ۱۰۵ سنایی

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

استفاده از اینترنت و نرم افزارهای مختلف باعث شده تا یک سری جرایمی که قبلاً در جامعه گذشته به صورت فیزیکی وجود نداشته اما امروزه به صورت مجازی انجام شود. از جمله سرقت منحصر به بالا رفتن دیوار از خانه و یا دزدیدن پول نیست. امروزه به صورت اینترنتی و مجازی می­توان به صورت غیرمجاز از حساب دیگران پول برداشت کرد. تعداد زیادی از پرونده­های حقوقی در مراجع قضایی به شکایت از کلاهبرداری­های اینترنتی اختصاص یافته و مجرمان کلاهبرداری اینترنتی تورهای کلاهبرداری را نه تنها در فضای حقیقی که بلکه در فضای مجازی و اینترنت نیز فعالیت می­کنند. به همین سبب به دنبال آن هستیم که از یک کلاهبرداری اینترنتی به چه صورتی می­توان شکایت در و مراحل و شرایط رسیدگی به کلاهبرداری اینترنتی به چه گونه­ای می­باشد.

کلاهبرداری اینترنتی از جمله جرایمی می­باشد که در قانون مجازات اسلامی و قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا و اختلاس به عنوان جرم کلاهبرداری تعریف شده است. به این معنا که شخصی از طرف حیله و نیرنگ و با استفاده از روش­های متقلبانه و ابزارهای غیر قانونی برای خودش مال و منفعتی را به صورت غیر قانونی به دست بیاورد که این به دست آوردن مال از طریق فریب دادن دیگران می­باشد.

کلاهبرداری در فضای حقیقی اتفاق نمی­افتد. در حال حاضر با توجه به استفاده زیاد عموم مردم از اینترنت و فضای مجازی این جرم کلاهبرداری اینترنتی هم بسیار گسترش پیدا کرده و با توجه به اینکه مرتکبین در فضای اینترنتی به نحو بهتری بتوانند هویت خود را پوشش دهد، از مجازات کلاهبرداری شانه خالی می­کنند و اقدامات مجرمانه خود را از طریق اینترنت و فضای مجازی ادامه می­دهند.

در قانون جرایم رایانه‌ای که در سال ۱۳۸۸ مصوب شد؛ مجازات خاصی در زمینه کلاهبرداری­ها استفاده شده از جمله آنکه در ماده ۱۳ این قانون در ماده ۷۴۱ قانون مجازات اسلامی که در سال ۹۲ مصوب شد، جرم کلاهبرداری اینترنتی مجازات جرم کلاهبرداری رایانه­ای پیش بینی شده و هر کسی که به صورت غیرمجاز از سامانه­های رایانه­ای و اینترنتی فضای مجازی و یا مخابرات برای استفاده اعمالی از جمله ایجاد و متوقف کردن داده­ها مختل کردن سامانه وجه مال یا منفعت یا خدمت و یا همچنین امتیازات مالی را مورد استفاده قرار می­دهد. به همین جهت برای رد مال به صاحب آن بحث از یک تا پنج سال و یا جزای نقدی ۲۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم می‌شود. هر دو مجازات بستگی به شدتی دارد که مجرمان را مرتکب شده است.

جرم کلاهبرداری اینترنتی و یا همان کلاهبرداری که در گذشته استفاده می­شد، فریفتن دیگران برای استفاده از مال آن­ها می­باشد و امروز از طریق اینترنت انجام می­شود. اما در گذشته با استفاده از روش‌های متقلبانه افراد را فریب می­دادند.

عنصر قانونی جرم کلاهبرداری در ماده ۶۷ قانون تجارت الکترونیک مورد پیش بینی قرار گرفته است هر کسی که در بستر مبادلات الکترونیکی و با استفاده از سوء استفاده از برنامه­ها و سیستم‌های رایانه‌ای و وسایل ارتباطی را که از راه دور انجام می­دهند؛ توقف داده پیام و مداخله در برنامه سیستم عامل رایانه­ها را بفریبد و باعث گمراهی سیستم‌های پردازش خودکار می‌شود. به همین طریق برای خود و دیگران وجه اموال یا امتیازات مالی به دست می‌آورد و اموال دیگران در مورد استفاده قرار می‌دهند. علاوه بر رد مال به صاحب اموال به حبس از یک تا سه سال و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که مورد کلاهبرداری قرار داده است، محکوم می­شوند.

نکته مهمی که در زمینه جرم کلاهبرداری مورد استفاده می­باشد آن است که این کلاهبرداری می‌تواند از طریق برداشتن غیرمجاز از حساب دیگران صورت گیرد یا فروشگاه اینترنتی که بعضاً ممکن است مرتکب چنین جرم‌هایی شود؛ لازم است کاربران اینترنتی برای پیشگیری از وقوع کلاهبرداری اینترنتی دقت لازم را در زمان خرید داشته باشد.

کلانتری شماره 105 صلاحیت رسیدگی به جرایم کلاهبرداری اینترنتی را دارد. نه تنها جرایم کلاهبرداری که تمامی جرایم از جمله سرقت، جرایم منافی عفت، ارتشاء و جرایم نوظهور دیگر را صلاحیت رسیدگی به آن­ها را دارد.

کلاهبرداری اینترنتی از جمله جرایمی می­باشد که مانند سایر جرایم باید در اولین بار نسبت به طرح شکایت در مراجع قضایی سالم و یا کلانتری شماره 105 انجام دهد تا پرونده مورد رسیدگی قرار بگیرد. در صورتی که توضیحات خاصی برای شکایت از جرم کلاهبرداری اینترنتی در دست دارید، می‌توانید ضمن آنکه در شکایت نامه قید می‌کنید و از نمونه شکایت کلاهبرداری نیز استفاده کنید. همه اسناد و مدارکی که در خصوص وقوع جرم کلاهبرداری و اثبات جرم در اختیار داری را نیز باید به شکایت خودتان زمینه کنید تا بعد از آن به آن رسیدگی شود.

اگر از طریق پرداخت در دادگاه­های جعلی مورد کلاهبرداری اینترنتی باشید قربانی جرم خودتان محسوب می­شوید و می­توانید با پرینت صفحه سایت متخلف و یا اینکه آدرس سایت را ضمیمه پرونده کنید. اگر شکایت از سایت اینترنتی باشد آدرس و نشانی آن سایت و یا پیج های متخلف را در شکایت نامه مندرج کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید از وکلای مجموعه تهران وکیل کمک بگیرید. وکلای مجموعه تهران وکیل آماده‌ی خدمت رسانی به شما مشتریان عزیز می‌باشند. جلب رضایت شما مشتریان گرامی، هدف وکلای صاحب تجربه این مجموعه است؛ پس با اطمینان خاطر پرونده‌های خود را در این زمینه به وکلای تهران وکیل بسپارید و با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *