تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

وکیل کلانتری ۱۱۷جوادیه

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

حضانت فرزندان بعد از طلاق معمولاً به عهده یکی از والدین می­باشد. حضانت فرزند پسر تا ۷ سالگی با مادر و بعد از آن حضانت فرزند تا زمان بلوغ با پدر خواهد بود و پس از بلوغ خودش تصمیم می‌گیرد که با کدام یک از والدین زندگی کند. خانواده به عنوان یکی از نقش­های اساسی مهمی در رشد و پرورش فرزندان دارد. گاهی والدین به دلایل مختلف از یکدیگر جدا می‌شوند که این مسئله بر آینده فرزند تاثیرگذار خواهد بود. لذا حضانت فرزندان یکی از مسائل مهم در حقوق خانواده می­باشد که در این زمینه قانون گذار سلسله مقرراتی در راستای نظم دادن به حضانت فرزند بعد از طلاق پیش‌بینی کرده است.

حضانت به معنی سرپرستی است که هم به عنوان یک حق و هم به عنوان تکلیف والدین می­باشد و هیچ یک از والدین می‌توانند از این وظیفه سرپیچی کنند و حتی بعضی از آن­ها از هم جدا می‌شوند و باید از فرزندان مراقبت کنند. حضانت فرزند بعد از طلاق به عهده والدین می­باشد که بستگی دارد به سن فرزند و اینکه فرزند دختر باشد یا پسر.

حضانت فرزند بعد از طلاق زن و مردی که از هم جدا می­شوند ممکن است فرزند داشته باشد که باید از آن مواظبت کنند. حضانت هم حق و هم تکلیف برای والدین ایجاد می‌کند و هیچ کدام از آن­ها نمی­توانند از این تکلیف سرپیچی کنند و در صورتی که از انجام این درگیری شانه خالی کنند، دادگاه می‌تواند آن­ها را ملزم کند و حضانت فرزندان پس از طلاق با توجه به زندگی و مشخص شدن حضانت که با کدام یک از والدین می­باشد، مشخص می‌شود.

بر اساس قانون مدنی برای حضانت و نگهداری تک فرزندی که یگ از هم جدا شده اند، مادر تا سن هفت سالگی اولویت دارد و پس از آن با پدر می­باشد. بعد از هفت سالگی در صورت اختلاف با رعایت مصلحت کودک به تشخیص دادگاه خانواده می­باشد. بر همین اساس بعد از طلاق والدین حق حضانت فرزند تا پایان هفت سالگی با مادر می­باشد و بعد از آن تا سن بلوغ حضانت به عهده پدر می­باشد. بعد از اینکه بچه‌های بالغ و سنین طفولیت خارج شد؛ تصمیم این است که با چه کسی زندگی کند، با خود فرزند می‌باشد. این سن بلوغ برای دختران ۹ سال و پسران ۱۵ سال قمری می­باشد.

پایان مدت حضانت بچه در حال حاضر مادر تا سن هفت سالگی برای حضانت فرزند دختر و پسر صلاحیت دارد و پس از آن تا دوران بلوغ سر پرستی و بزرگ کردن کودک به  جانب پدر می­باشد. بعد از دوران بلوغ نیز این خود فرزند است که تصمیم می‌گیرد با کدام یک از والدین زندگی کند. در واقع زمانی که فرزند پسر و دختر به سن بلوغ شرعی برسد، حضانت به پایان می‌رسد و آن­ها می‌توانند راجع به اینکه با کدام یک از والدین زندگی کند، تصمیم گیری کنند. اما اینکه چرا حضانت طفل به خودش واگذار نمی‌شود، در مورد اشخاص بالغ اعمال نمی‌شود که حضانت را با ولایت اشتباه نباید گرفت. فرزندان تا زمانی که به سن ۱۸ سالگی نرسد، به اصطلاح غیر رشید محسوب می‌شوند و این به معنی است که بعد از سن بلوغ رشد بالغ شوند. اما توانایی تصمیم گیری در مسائل مالی را ندارد و حضانت بر عهده ولی او می­باشد.

ولایت فرزند اصولاً به عهده پدر و در صورت فوت پدر با پدر بزرگ می­باشد. بنابراین هرچند که حضانت فرزند ممکن است با مادر باشد اما تکلیف ولایت‌ها زمان ۱۸ سالگی با پدر می­باشد. سن بلوغ دختر ۹ سال قمری و سنی بلوغ پسر ۱۵ ساله قمری می­باشد. بعد از پایان مدت حضانت بچه برابر با زمان بلوغ او می­باشد و پس از بلوغ خود از می­گیرد که با چه کسی زندگی کند.

حضانت فرزند پسر بر اساس ماده ۱۰ قانون مدنی حضانت فرزند و هفت سالگی با مادر می­باشد و پس از آن حضانت بچه با پدر می­باشد. در صورتی که بعد از هفت سالگی مادر ادعا کنند که پدر صلاحیت نگهداری فرزند را ندارد و عواملی مثل اعتیاد، بیماری روانی، فساد و فحشا دارد؛ باید این ادعا را در دادگاه ثابت کند. بعد از آن دادگاه با در نظر گرفتن مصلحت فرزند تصمیم گیری می­کند. این نکته در تبصره ماده ۱۱۶۹ به وضوح بیان شده است.

بعد از هفت سالگی در صورت پایان نیافتن اختلاف پدر و مادر با رعایت مصلحت کودک با تشخیص دادگاه می­باشد. هرچند که حق و تکلیف حضانت فرزند تا هفت سالگی با مادر است اما اگر شرایط سلب حضانت فرزند از مادر باشد، این حق را از بین می‌برد و پدر می­تواند حضانت را از مادر بگیرد.

اولین شرط سلب حضانت که در قانون آمده عبارت است از ابتلای مادر به جنون یا ازدواج مجدد، مادر بر اساس ماده ۱۱۷۰ حضانت فرزند در صورت ازدواج مجدد یا جنون که مادر نتواند فرزند را نگهداری کند. اگر مادر در مدتی که از پدر جدا زندگی می­کند و با او باشد به بیماری مبتلا شود یا ازدواج کند، حق حضانت از او سلب می‌شود و حضانت به پدر واگذار می‌شود. سلب حضانت فرزند انحراف اخلاقی می­باشد. موارد انحراف اخلاقی در قانون مشخص شده و بر اساس مواد قانونی ۱۱۷۳ مواردی همچون اعتیاد زیان آور به الکل یا مواد مخدر یا قمار و فساد اخلاق و فحشا و ابتلا به بیماری‌های روانی و پزشکی که البته باید پزشک تشخیص دهد.

جهت شکایت درمورد حضانت طفل یا دیدن مادر نیازمند اطلاع کلانتری محل می­باشد که با دستور قاضی پرونده انجام می­شود. جهت مراجعه باید به کلانتری ۱۱۷ واقع در خیابان جوادیه انجام شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید از وکلای مجموعه تهران وکیل کمک بگیرید. وکلای مجموعه تهران وکیل آماده‌ی خدمت رسانی به شما مشتریان عزیز می‌باشند. جلب رضایت شما مشتریان گرامی، هدف وکلای صاحب تجربه این مجموعه است؛ پس با اطمینان خاطر پرونده‌های خود را در این زمینه به وکلای تهران وکیل بسپارید و با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *