تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

وکیل کلانتری ۱۳۹ مرزداران

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

افترا در لغت به معنای نسبت دادن صفاتی که در فرد وجود ندارد. در واقع به معنای دروغ بستن و بهتان زدن می­باشد. از جمله نسبت دادن­های سریع عمل مجرمانه بر خلاف حقیقت به شخصی که معین باشد و یکی از این روش­ها در قانون مشروط بر اینکه صحت عمل مجرمانی به وی نسبت داده شود.

افترا انواع مختلفی دارد. اگر افترا به وسیله جملاتی باشد که با اشاره­های بدنی همراه باشد، در واقع افترا به صورت شفاهی انجام شده باشد. افترا در نوشته و یا اشکال به فردی نسبت داده شود. مثلاً در قالب نامه و مقاله و روزنامه و تصویر­های گرافیکی، صداهای ضبط شده، ایمیل و این موارد باشد که به این موارد افترای رسانه‌ای می‌گویند. اما تفاوت اساسی که میان افترا شفاهی و ابتدایی رسانه‌ای وجود دارد، در ابتدا شفاهی، شاکی باید آسیب­هایی که به اعتبار و آبرو او وارد شده را جبران کند. زیرا آسیب­های پایدار وجود ندارد. اما در مورد شخصی از طریق افترایی رسانه‌ای قرار گرفته باشد، آسیب‌هایی که به وارد شده مفروض است و دادگاه باید حکم آن­ها را صادر کند؛ بدون آنکه به اثبات این آسیب­ها نیاز داشته باشد. همه جلسات دادرسی که به منظور رسیدگی به افترا می­باشد و فقط با حضور قاضی و با حضور هیئت منصفه می­باشد و هر جرمی که از طرف مطبوعات انجام می­شود، از طرف هیئت منصفه نیز نیازمند رسیدگی می­باشد. افراد با دیدگاه­های خاص سیاسی در هیئت منصفه فعالیت می­کنند و هیأت منصفه باید دارای افرادی باشد که از اهالی مطبوعات حقوقدانان و یا هیئت علمی دانشگاه باشد و بیانگر افکار و خواسته­های عموم افراد جامعه را در نظر بگیرد و قانون با در نظر گرفتن هیئت منصفه نیازمند به سفر نگاه قضایی می­باشد.

بنابراین هیئت منصفه در واقع برای آن است که جرم مطبوعاتی به قضاوت افکار و آرای عمومی در نظر بگیرد و دادگاه معتقد است که جمله تهدید آمیز از جمله توحید موجب بدنامی و یا اعتباری می‌شود و از دیدگاه اعضای یک جامعه به این صورت جلوه می­کند یا در غیر این صورت جمله­ای است که نشان دهنده دشمنی تحقیق یا اهانت باشد و باعث آسیب رساندن به اعتبار شخص در محل کار و یا تجارت حرفه­ای می­باشد.

زمانی که ثابت شود شاکی از انتشار افترا و یا جملاتی که به او نسبت داده شده، رضایت داشته و با علم و اطلاع خود منتشر شده، این جملات به تحریک خود شاکی منتشر شده به همین جهت متهم می­تواند از این افتر را و اتهامی که به او وارد شده ساقط شود. وقتی بتوان ثابت کرد که شاکی از انتشار افترا رضایت داشته از این افترا و این اتهامی که به او نسبت داده شده، تبرئه می‌شود.

زمانی که موضوع صداقت و جریان اطلاعات با مصلحت افراد و جهت حفظ آبروی آن­ها در موازنه و در تداخل باشد، جریان اطلاعات بر آبرو برتری دارد. به طور معمول از روی رسانه و با سخنان افراد در رسانه‌ها انعکاس پیدا می‌کند. افرادی که مسائل مربوط به منافع عمومی را از روی صداقت و سوء نیت تفسیر می‌کند، نسبت به افترای رسانه مصونیت دارد.

اگر تفسیر توهین آمیز باشد، برای چنین مسمومیتی ثابت می‌شود که به عنوان یک تفسیر بوده و این تفاسیر یک اظهار نظر صادقانه در مورد این حقایق بوده و بر اساس ماده ۶۹۷ قانون مجازات قانون گذار به دو صورت اعمال مجازات را پیش بینی می­کند و دادرس به دادگاه اختیار می­دهد که زمانی مرتکب را به یک ماه تا یک سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کند، این نوع جرم به تنهایی کمتر مطرح شده و بیشتر همراه جرایم دیگه بررسی می‌شود. از جمله دعاوی خانوادگی و موارد دیگر حرف­هایی که بین طرفین زده می­شود، توهین آمیز و یا ناسزا می­باشد.

جرم توهین می­تواند به شکل گفتار، کردار، نوشتار و یا حتی اشاره دست باشد. به این ترتیب رفتاری همانند آب دهان انداختن روی دیگران، تهدید و توهین و غیره  و سنگ پرتاب کردن به افراد از نظر عرفی باعث تحقیر اشخاص می­باشد و می­تواند توهین کیفری محسوب شود. به همین دلیل اشارات انگشت دست در فرهنگ کشور ما و کشورهای دیگر اهانت آمیز تلقی می­شود. جهت شکایت جرم افترا و یا نسبت دادن الفاظ ناپسند شما می­توانید به کلانتری شماره ۱۳۹ مرزداران مراجعه کنید و شکایت خود را علیه افراد کلانتری ارائه کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید از وکلای مجموعه تهران وکیل کمک بگیرید. وکلای مجموعه تهران وکیل آماده‌ی خدمت رسانی به شما مشتریان عزیز می‌باشند. جلب رضایت شما مشتریان گرامی، هدف وکلای صاحب تجربه این مجموعه است؛ پس با اطمینان خاطر پرونده‌های خود را در این زمینه به وکلای تهران وکیل بسپارید و با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *