تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

وکیل کلانتری ۱۵۴ چیتگر

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

جرایم سیاسی:

برای بررسی هر جرمی، ابتدا باید عناصر تشکیل دهنده آن جرم  یعنی عناصر مادی و معنوی و عوامل تشکیل دهنده آن بررسی شود. جرم سیاسی هم از این قاعده مستثنی و جدا  نمی­باشد. به همین جهت به بررسی عناصر تشکیل دهنده جرم سیاسی می­پردازیم. عناصری که با وجود آن­ها شکل آن جرائم بررسی می­شود.

عنصر قانونی جرم سیاسی

عنصر قانونی جرم سیاسی مرکب است؛ بدین گونه  که در مواد 1 و 2 قانون جرم سیاسی مصوب که در  سال 1395، این فعل جرم انگاری شده است و در قانون مجازات اسلامی نیز تعیین مجازات شده است.

عنصر مادی جرم سیاسی به چه گونه­ای می­باشد که پیکره جرم سیاسی، توهین و نشر اکاذیب می‌باشد. به عبارت بهتر، فردی که فحاشی  و بد دهنی کند و یا مطالب خلاف واقع را نشر و گسترش  دهد، فعل مادی جرم سیاسی را تشکیل داده است و جرم مادی جرم را بررسی و منتشر می­کند.

مرجع صالح برای رسیدگی

مطابق ماده 302 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب که در  سال 1392، دادگاه کیفری یک، مرجع صالح برای رسیدگی به جرایم سیاسی می­باشد. بدین توضیح که دادگاه با یک رییس و دو مستشار علنی به صورت علنی و حضوری با حضور هیات منصفه رسیدگی می­شود.

تشخیص سیاسی بودن اتهام

تشخیص سیاسی بودن اتهام با دادسرا یا دادگاهی است که پرونده در آن مطرح است. البته قانونگذار به متهم جرم سیاسی این حق را داده است که نسبت به غیرسیاسی بودن اتهام خود ایراد و اشتباه او را بررسی کند.

آیا سوءقصد به مقامات داخلی یا خارجی، جرم سیاسی محسوب می­شود؟

آیا غیر از توهین و نشر اکاذیب، افعال دیگری نیز در شمار جرم سیاسی قرار می­گیرند؟

آیا اشاره­های غیر مستقیم به فرد باعث جرم سیاسی می­شود؟

نحوه رسیدگی به جرایم سیاسی چگونه است؟

کدام ارگان مسول رسیدگی به این جرائم را دارد؟

کلانتری شماره ۱۵۴ مسئول رسیدگی به این جرائم سیاسی و جمع گردن این افراد از میدان­های شهر و خیابان­های شهر می­باشد و بعد از طی کرون مراحل قضایی به دادگاه و رندان مربوطه ارجاع داده می­شود.

عنصر معنوی جرم سیاسی

در اکثر جرایم، انگیزه و هدف نقشی در تحقق یا عدم تحقق فعل مجرمانه ندارد و فقط می­تواند عاملی و دلیلی جهت تخفیف مجازات باشد به همین سبب در ابتدا جرم ‌با دنبال هدف مجرم از انجام جرائم سیاسی می­باشد. بدین شرح که طبق بند پ ماده 38 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392، وجود انگیزه و هدف شرافتمندانه در ارتکاب جرم مثل دفاع از تمامیت کشور دفاع از ناموس و دفاع از آبرو… از جهات تخفیف مجازات می­باشد.

اما گاهی اوقات انگیزه، در تحقق یا عدم تحقق جرمی موثر است. در جرم سیاسی، انگیزه اصلاح امور کشور در تحقق جرم سیاسی موثر است. فردی که هدف او از انجام جرم پول و مادیات باشد جرم غیر قابل بخشش مرتکب شده است.

مسئله مورد توجه آن است که اگر مرتکب قصد ضربه زدن به اصل نظام را داشته باشد، تحت عنوان مجرمانه دیگری تحت تعقیب قرار خواهد گرفت. اگر قصد فروماشی نظام و از بین بردن امنیت را داسته باشد مجرم و غیر قابل بخشودنی است.

مجازات جرم سیاسی

طبق ماده 609 قانون مجازات اسلامی، باب پنجم تعزیرات، توهین به مقامات، مجازات سه تا شش ماه حبس یا تا 74 ضربه شلاق یا تا 100 هزار تومان جزای نقدی به دنبال خواهد داشت. در حالی که اگر فرد با انگیزه اصلاح امور کشور این اقدام را انجام داده باشد، مجرم سیاسی شناخته می­شود.

طبق ماده 698 قانون مجازات اسلامی، باب پنجم تعزیرات  نشراکاذیب و ابر های دروغ درمورد مسولین و نظام، مجازات دو ماه تا دو سال یا شلاق تا 74 ضربه می­باشد که اگر با انگیزه اصلاح امور کشور انجام دهد، مجرم سیاسی شناخته می­شود.

تفاوت مجرم سیاسی با مجرم غیرسیاسی

شخصی که با انگیزه اصلاح امور کشور دست به فعل مجرمانه­ای می­زند، طبیعتاً در نحوه اجرای مجازات با سایرین باید متفاوت باشد که به این تفاوت­ها به شرح زیر می­باشد:

محل حبس مجرم سیاسی با مجرم غیرسیاسی متفاوت است.

مجرم سیاسی لباس زندان به تن نمی­کند. در زندان‌های انفرادی محبوس می­شود.

مجرم سیاسی حق دسترسی به کتاب، روزنامه، رادیو و تلویزیون دارد.

برخی از مجرمین سیاسی  به صورت انفردای محبوس نمی­شوند مگر به تجویز قانونگذار که فردی در زندان انفرادی باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید از وکلای مجموعه تهران وکیل کمک بگیرید. وکلای مجموعه تهران وکیل آماده‌ی خدمت رسانی به شما مشتریان عزیز می‌باشند. جلب رضایت شما مشتریان گرامی، هدف وکلای صاحب تجربه این مجموعه است؛ پس با اطمینان خاطر پرونده‌های خود را در این زمینه به وکلای تهران وکیل بسپارید و با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *