تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

احتساب میزان خسارت وارده به کارفرما به علت عدم انجام تعهد

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

 

در این مطلب به موضوع احتساب میزان خسارت وارده به کارفرما به علت عدم انجام تعهد اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید .

احتساب میزان خسارت وارده به کارفرما به علت عدم انجام تعهداحتساب میزان خسارت وارده به کارفرما به علت عدم انجام تعهد

احتساب میزان خسارت وارده به کارفرما به علت عدم انجام تعهد به چه صورت است؟

پرسش: به علت عدم انجام تعهد، در مهلت تعیین شده توسط پیمانکار، کارفرما با تأمین دلیل، خود مبادرت به تکمیل موضوع قرارداد می کند. با توجه به اینکه در قرارداد فی مابین برای تأخیر در انجام تعهد در مهلت مقرر، خسارت به مأخذ روزانه مبلغ معینی تعیین شده است، کارفرما برای مطالبه خسارت تأخیر انجام تعهد تا چه زمانی استحقاق دارد؟

نظر اکثریت

خسارت عدم انجام تعهد، با وجه التزام متفاوت است در صورت عدم انجام تعهد توسط پیمانکار، کارفرما می تواند خود به تکمیل و انجام تعهد اقدام کند و تا شروع فعالیت کارفرما مستحق وجه التزام موضوع قرارداد است و چنانچه علاوه بر آن خسارتی وارد شده باشد، می تواند با اثبات آن خسارت نیز دریافت کند.

نظر اقلیت

اصل بر لزوم قرارداد است و تا وقتی فسخ نشده باشد به قوت خود باقی است و با وجود قرارداد، کارفرما نمی تواند خود رأسا اقدام به انجام کار کند، ابتدا باید از دادگاه اجبار متعهد را به انجام تعهد بخواهد و اگر ممکن نشد خود مبادرت به انجام نماید. اگر خود رأسا اقدام به انجام قرارداد کرد، نمی تواند مطالبه خسارت یا وجه التزام کند و دعوا قابلیت استماع را ندارد؛ زیرا به طور ضمنی قرارداد را فسخ کرده است و اگر مورد اعتراض پیمانکار واقع نشد فقط تا عدم انجام کار و آن هم در زمان معقول (البته به نظر عرف) مستحق دریافت خسارت است.

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی می توانید در هر ساعت از شبانه روز با موسسه تهران وکیل تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به منظور دریافت مشاوره حقوقی رایگان در ساعات غیر اداری از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت اقدام فرمایید. همچنین می توانید در صورت نیاز نسبت به دریافت مشاوره حقوقی ار طریق واتساپ نیز اقدام فرمایید.

احتساب میزان خسارت وارده به کارفرما به علت عدم انجام تعهداحتساب میزان خسارت وارده به کارفرما به علت عدم انجام تعهد

نظر کمیسیون نشست قضائی (5) درباره احتساب میزان خسارت وارده به کارفرما به علت عدم انجام تعهد

در صورتی که به علت عدم انجام تعهد در مهلت تعیین شده توسط پیمانکار، با رعایت شرایط عمومی و اختصاصی پیمان، شیوه جبران خسارت ناشی از مسئولیت های قرارداد پیمانکار تعیین و مطرح شده باشد و یا کارفرما مقررات مدلول ماده ۲۲۲ قانون مدنی را اعمال کرده باشد در فرض پرسش کارفرما اثبات کند که انجام تعهد را مطالبه کرده تا تاریخ تأمین دادرسی مستحق مطالبه خسارت ناشی از تأخیر در انجام تعهد به مأخذ روزانه خواهد بود و بعد از تکمیل یا انجام مورد تعهد، کارفرما می تواند حسب مورد استرداد وجوهی را که پیمانکار بیش از استحقاق و به طور غیرعادلانه دارا شده است مطالبه کند یا اینکه با رعایت ماده ۲۲۲ قانون مدنی، تقاضای محکومیت طرف خود را به تأدیه مخارج بنماید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *