تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

اظهارنامه پرداخت نفقه

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

این مطلب حاوی برگ اظهارنامه پرداخت نفقه است. درصورتی که به مشورت با بهترین وکیل نفقه نیاز دارید، می توانید از طریق راه های ارتباطی با مشاوران مجرب موسسه حقوقی  تهران وکیل تماس حاصل فرمایید.

 

اظهارنامه پرداخت نفقهاظهارنامه پرداخت نفقه

اظهارنامه پرداخت نفقه به چه صورت است

با انعقادعقد ازدواج بین زن ومرد، حقوق و تکالیفی برای آنها ایجاد می شود وبه موجب ماده 1106 قانون مدنی  درعقد دائم پرداخت ‏نفقه زن برعهده شوهرمی باشد ودر‏نکاح موقت، مرد موظف به پرداخت آن نیست مگرضمن عقد نکاح شرط شده باشد. براساس ماده 1107 قانون مدنی نفقه زن شامل همه نیازهای متعارف ومتناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن، البسه، نان، اثاث ‏منزل و هزینه های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یا مرض ‏می باشد و برای محاسبه نفقه زن می توان به وضع مالی و شئونات زندگی زوجین و وضع مالی اطرافیان او استناد ‏کرد و درصورتی که زن و مرد به نحوه محاسبه اعتراض داشته باشند، نظر یک کارشناس در این مورد می تواند ‏ملاک قرارگیرد وپرداخت نفقه توسط مرد ارتباطی به تمکن مالی او ندارد و توانایی مالی شوهربرای پرداخت نفقه شرط نیست.

اظهارنامه پرداخت نفقهاظهارنامه پرداخت نفقه

براساس قانون ایران در صورتی به زن نفقه تعلق می گیرد که ازشوهرخود تمکین کند (اعم ازتمکین عام وخاص) واگرهم هنوز به خانه مشترک نرفته اند زن باید آمادگی خود رابرای شروع زندگی مشترک ، به همسرش اعلام کرده باشد و زن می تواند تا زمانی که مهریه اش را به صورت کامل دریافت نکرده باشد، از تمکین درمقابل شوهرخودداری کند و این امتناع ، سبب از بین رفتن حق نفقه زن نخواهد شد .

شوهر موظف است که درحد توان مالی خود، منزلی مناسب رابرای زوجه فراهم ‏نماید. در صورتی که اقامت زن درمنزل شوهر موجب آزاررساندن به اوچه به لحاظ جسمی یا روحی ‏یا شرافتی باشد می تواند منزل را ترک کند و منزل دیگری را اختیار کند و دادگاه نیزنمی تواند زن را به بازگشت به منزل شوهرمجبور ‏کند، و تا زمان بازگشت به منزل شوهر، زوج باید نفقه اورا پرداخت کند.‏ ودر صورتی که، مردعلی رغم تمکین، از پرداخت نفقه امتناع کند ضمانت اجرایی حقوقی و کیفری، برای مردایجاد می شود و زن می تواند به دادگاه مراجعه کرده ‏وتقاضا مطالبه نفقه نماید. درصورت گرفتن طلاق خلع ،نفقه زن در‏دوران عده به او تعلق خواهد گرفت. طلب زن بابت نفقه طلب ممتاز است ودرصورت ورشکستگی یا فوت شوهر،نفقه زن ‏مقدم برسایر بدهی های مردمی باشد وابتدا نفقه زن پرداخت شده وسپس نوبت به سایربدهی ها ‏خواهد رسید. ‏

اظهارنامه پرداخت نفقهاظهارنامه پرداخت نفقه

مراحل مطالبه نفقه 

در قانون ایران  زن درصورت تمکین می تواند با امتناع مرد ازپرداخت نفقه قبل ازهراقدامی با ارسال ‏اظهارنامه الکترونیکی برای اوازطریق سامانه ثنا نفقه ‏معوقعه خود رامطالبه نماید ومرد نیزبراساس این اظهارنامه ،مکلف به ‏پرداخت نفقه می باشد. براساس ماده 156 قانون آیین دادرسی مدنی،هرکس می تواند قبل از تقدیم دادخواست ،حق خود رابه وسیله اظهارنامه ازدیگری مطالبه نماید، مشروط  به اینکه موعد مطالبه آن حق نیزفرا رسیده باشد . برای تنظیم اظهارنامه  قضایی، باید درمتن اظهارنامه به رابطه زوجیت میان زن و مرد و استحقاق مطالبه ‏نفقه توسط زن اشاره کرده وبدون تهدید یا توهین نسبت به طرف مقابل ، صرفا پرداخت نفقه زن درخواست شود واگرباید به همراه اظهارنامه تصویرسند یا چیزی رابرای طرف ارسال شود حتما درمتن اظهارنامه ‏این موضوع قید شود.

اظهارنامه پرداخت نفقهاظهارنامه پرداخت نفقه

اظهارنامه باید درنهایت  دقت نوشته شود وموضوعاتی مطرح شود که مستند باشد و باید ازتهدید مخاطب و ‏نسبت ‏دادن جرم به طرف مقابل یا نوشتن اکاذیب خودداری شود که تحت شرایطی جرم می ‏باشد ‏وبه این دلیل که ذیل آن مطالبی که درج شده باید امضا شود،به نوعی اقرارمحسوب می‌شود و بارحقوقی خواهد داشت ودردعوی طرف مقابل ازآن برعلیه شخص اظهار دهنده استفاده می کند وحتی طرف مقابل می تواند دردادگاه کیفری طرح دعوا کند.‏ ارسال اظهارنامه یک اقدام قضایی است وبه شوهرابلاغ می شودودرصورتی که شوهربه اظهارنامه پرداخت نفقه پاسخی نداده ویا ازتادیه نفقه زن خودداری کند ، زن می تواند به دادگاه خانواده یا شورای حل اختلاف مراجعه  نموده و اظهارنامه خود رابه عنوان سند ومدرک ضمیمه دادخواست نماید تا قاضی با ملاحظه آن ،تصمیم مقتضی را درخصوص مطالبه نفقه زن اتخاذ نماید.

ضمانت اجرای عدم پرداخت نفقه                                                                            

براساس ماده 53 قانون حمایت خانواده هرگاه مرد با داشتن استطاعت مالی ،نفقه زن را درصورت تمکین نپردازد با به حبس تعزیری درجه 6 محکوم می شود وبراساس ماده 111 قانون مدنی درصورت استنکاف شوهر ازدادن نفقه وعدم اجرای حکم محکمه والزام اوبه دادن نفقه زن می تواند برای طلاق به حاکم رجوع کند وحاکم شوهر را اجباربه طلاق می نماید.

اظهارنامه پرداخت نفقهاظهارنامه پرداخت نفقه

مشخصات و اقامتگاه اظهار کننده
مشخصات زوجه (زن)
موضوع اظهارنامه

پرداخت نفقه

مشخصات و اقامتگاه مخاطب
مشخصات زوج (شوهر)

خلاصه اظهارات

مخاطب محترم جناب آقای / خانم

با سلام؛

مفاد اظهارنامه مستند به ماده ۱۵۶ قانون آئین دادرسی مدنی به جنابعالی اخطار رسمی و قانونی می گردد.

با توجه به اینکه اینجانب … در تاریخ … در دفترخانه رسمی ازدواج به شماره … در شهر … به عقد دائمی جنابعالی در آمده ام. و اکنون که مدت .. سال اماه از زندگی مشترکمان می گذرد جنابعالی بدون داشتن هیچ دلیل شرعی و قانونی از پرداخت نفقه به اینجانب استنکاف می ورزید که این خلاف قانون می باشد به استناد ماده ۱۱۱۱ قانون مدنی و ۱۱۰۶.

لذا به موجب این اظهارنامه به جنابعالی اخطار رسمی و قانونی می نمایم تا ظرف مدت ۵ روز نسبت به پرداخت نفقه اینجانب اقدام نمائید. و در صورت استنکاف از پاسخگویی و پرداخت نفقه از طریق مراجع قضائی اقدام خواهم نمود.

اظهارنامه پرداخت نفقهاظهارنامه پرداخت نفقه

با کمال احترام

نام و نام خانوادگی

امضاء (اظهار کننده)

تاریخ

 

خلاصه جواب

توجه داشته باشید، امکان مشاوره تلفنی و آنلاین برای شما وجود دارد و هر جای کشور باشید در هر زمان که بخواهید، می توانید از خدمات وکیل آنلاین واتس آپ استفاده کنید.

برای ارتباط با وکیل خانواده متخصص به صفحه فوق مراجعه نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *