تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

دادخواست مطالبه نفقه معوقه

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در نوشتار حاضر دادخواست مطالبه نفقه معوقه مورد بحث قرار گرفته است. در صورت نیاز به مشاوره حقوقی با بهترین وکیل تهران می توانید از طریق راه های ارتباطی موجود با ما تماس حاصل فرمایید.

 

دادخواست مطالبه نفقه معوقهدادخواست مطالبه نفقه معوقه

دادخواست مطالبه نفقه معوقه به چه صورت است

نفقه یکی ازحقوق مالی زن است که شامل تامین تمامی نیازهای ‏متعارف زن از قبیل مسکن، خوراک، پوشاک، هزینه درمان و بهداشت و خادم وهرگونه هزینه مشروع است ومرد مکلف به تامین ‏این موارد می‌باشد و بر اساس شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی زن تعیین می شود و شرایط مالی مرد درتعیین ‏آن تاثیر چندانی ندارد وملاک های مهم کارشناس برای تعیین نفقه ،همه نیازهای متعارف ومتناسب با شأن زن است . براساس قانون ایران در صورتی به زن نفقه تعلق می گیرد که از شوهر خود تمکین کند ومنظوراز تمکین درقانون ایران این است که زن باید درمنزل مشترک که شوهراختیار کرده است ساکن شود و از شوهرخود درانجام وظایف خاص زناشویی اطاعت کند و اگر بین زوجین نزدیکی واقع نشده باشد زن دارای حق حبس بوده و بر طبق ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی تا تمام مهریه به او پرداخت نشود ولو این که مهریه توسط دادگاه تقسیط گردد می تواند از تمکین و ایفای وظایفی که درمقابل شوهر دارد امتناع کند واین امتناع اسقاط حق نفقه نمی کند. طبق ماده ۱۱۱۵ قانون مدنی اگر زن بتواند ثابت کند زندگی مشترک او با شوهر ضرر مالی، شرافتی یا بدنی به همراه دارد.

دادخواست مطالبه نفقه معوقهدادخواست مطالبه نفقه معوقه

دادگاه او را محکوم به تمکین نخواهد کرد که در این صورت تمکین نکردن باعث از بین رفتن حقوق زوجه نمی گردد. براساس ماده 1106 قانون مدنی درعقد دائم نفقه زن برعهده شوهر است ونفقه یک دین است که به عهده مرد قرار گرفته ‏است وهر زمانی قابل مطالبه خواهد بود وحتی گذشت زمان نیز زن را از دریافت این حق محروم نمی سازد وطلب زن بابت نفقه طلب ممتاز است و درصورت ورشکستگی یا فوت شوهر، نفقه زن مقدم برسایر بدهی های مرد می باشد وابتدا نفقه زن باید پرداخت شده و سپس نوبت به سایر بدهی ها خواهد رسید و زن می تواند علاوه بر مطالبه نفقه آینده خود،نفقه معوقه اش را نیز مطالبه کند اما عدم پرداخت نفقه معوقه زن ، جرم نیست و زن نمی تواند ازمرد شکایت کیفری ترک انفاق کرده و برای مرد حکم جلب بگیرد بلکه صرفا می تواند با ارئه دادخواست ، نفقه معوقه خود را مطالبه نماید .

دادخواست مطالبه نفقه معوقهدادخواست مطالبه نفقه معوقه

مراحل رسیدگی

شرط دریافت نفقه، تمکین است واثبات عدم تمکین زن با شوهر است وزمانی که زن دادخواست مطالبه ‏نفقه می دهد اصل بر تمکین است وبه تمکین ‏او دردادگاه رسیدگی نمی شود.‏

قبل ازهراقدامی زن می تواند درصورت تمکین وامتناع مرد از پرداخت نفقه ، با ارسال اظهارنامه الکترونیکی مطالبه نفقه نماید ومرد نیز طبق این اظهارنامه ،مکلف به پرداخت نفقه زن خواهد شد. با خودداری وعدم پرداخت نفقه وعدم پاسخ به اظهارنامه وترتیبی برای پرداخت ، زن با مراجعه به دفاترخدمات الکترونیک قضایی وارائه اوراق هویتی،عقدنامه و ادله اثبات عدم پرداخت نفقه معوقه ، دادخواست خود را ثبت می کند وبه دادگاه خانواده ارجاع می شود. زندگی مشترک ،اماره تمکین و الزام پرداخت نفقه از سوی مرد به زن است مگر اینکه مرد بتواند عدم تمکین وترک منزل بدون عذرموجه زن را اثبات کند . درصورتی که درمقام دفاع، مرد مدعی عدم تمکین همسر باشد ضمنی قبول کرده است که نفقه زن را پرداخت نکرده است وباید دادخواست تمکین داده و رای قطعی بگیرد تا بتواند نشوز زن وعدم استحقاق نفقه را ثابت نماید ،درغیر این صورت ‏محکوم به پرداخت نفقه خواهد بود. درجلسه ای با حضور طرفین در دادگاه  تشکیل شده قاضی موضوع را به کارشناس رسمی دادگستری ارجاع و بعد از ارائه نظر کارشناس ، طبق نظر کارشناس ، رأی به محکومیت  مرد مبنی بر پرداخت نفقه می دهد ودرصورتی که مرد با وجود صدور حکم دادگاه ، باز هم نفقه زن را نپرداخت یا توانایی لازم برای پرداخت نفقه را نداشته باشد ، برای زن حق طلاق ایجاد می شود .

دادخواست مطالبه نفقه معوقهدادخواست مطالبه نفقه معوقه

موارد مهم دادخواست مطالبه نفقه ایام زوجیت اعم از نفقه معوقه و آینده

  • استناد به شماره سند عقدنامه

  • شرح مختصرازشرایط زندگی مشترک و…

  • تشریح شرایط مالی همسر ومدت عدم پرداخت نفقه توسط او جهت مطالبه نفقه آینده

  • مستندات قانونی استناد به مدارک و ادله و معرفی شهود برای شهادت

  • طرح درخواست کاشناسی یا تامین خواسته یا …

نفقه زن در زمان عقد

اصولا درمدت زمان عقد نفقه ای به زن تعلق نمی گیرد مگر اینکه زن برای شروع به زندگی اعلام آمادگی کرده باشد اما مرد از بردن همسرش به منزل مشترک خودداری کند که در این صورت زن مستحق دریافت نفقه خواهد بودو زن باید بتواند ادعای خود را ثابت کند یعنی به نزدیکترین مجتمع قضایی محل سکونت خود مراجعه، از طریق ارسال اظهارنامه آمادگی خود را اعلام کند یا استشهادیه ای تنظیم کند.

دادخواست مطالبه نفقه معوقهدادخواست مطالبه نفقه معوقه

شرایط دیگرمطالبه نفقه

‏• نفقه مختص ازدواج دائم است ودرازدواج موقت درصورت شرط ضمن عقد نکاح به زن تعلق می ‏گیرد.‏

‏• نفقه در طول مدت عده طلاق رجعی به زن تعلق می‌گیرد.‏

‏• در طلاق بائن، چنانچه زن باردار باشد، در مدت عده به وی نفقه تعلق می‌گیرد.‏

‏• نفقه درعده وفات به زن تعلق می‌گیرد.‏

خواسته یا موضوع و بهای آن تقاضای صدور حکم بر ۱۔ الزام خوانده به پرداخت نفقه معوقه از تاریخ « ……. تا زمان اجرای حکم فعلا مقوم بر ۵۱ میلیون ریال با جلب نظر کارشناس رسمی ضمن احتساب کلیه خسارات ناشی از دادرسی از باب قاعده فقهی تسبیب بدوأ صدور و اجرای فوری قرار تأمین خواسته

دلایل و منضمات دادخواست (مدرک)  1- دلیل سمت وکالتنامه ملصق به تمبر مالیاتی (یک برگ) ۲- فتوکپی مصدق سند نکاحنامه |(سه برگ) ۳۔ فتوکپی مصدق شناسنامه (۲ برگ) ۴. جلب نظر کارشناس رسمی 5- ثانی دادخواست (۷ برگ)

شرح دادخواست          ریاست محترم دادگاه عمومی بخش …….. / مجتمع قضائی …………

ریاست محترم دادگستری شهرستان …… سلام علیکم / احتراما اینجانب / اینجانبه / …. وکیل دعاوی | پروانه به شماره …….. به وکالت از خواهان (موكله) به استحضار می رساند :

 ۱- به موجب سند نکاحنامه شماره … مورخ… تنظیمی دفترخانه ………. شهرستان… وجود رابطه زواج دائم مابين |طرفین دعوی محرز و محقق و نفقه تبرعي زوجه از لوازم و نتایج ناکح می باشد.

۲۔ خوانده محترم از تاریخ ………….. بدون عذر موجه اقدام به بیرون نمودن ترک منزل مشترک نموده نفقه و کسوه موكله را پرداخت نمی نماید.

3.به جهت جلوگیری از تضییع با تفریط خواسته و تضمین سهولت استیفای حقوق موكله (خواهان) بدوأ | | و استناد به مواد ۱۰۸ و به بعد قانون آئین دادرسی مدنی (مواد تخصصی تأمین خواسته صدور و اجرای | فوری قرار تامین تقاضا می گردد.

۳- برابر بند (۱۴) از بنود حصری ماده (۳) قانون وصول … نسبت به تأديه الباقی هزینه دادرسی پس از | وصول و قطعیت نظریه کارشناسی و تعیین و تامین ارزش بهای خواسته در موعد مقرر (اجرای حکم اقدام خواهدشد.

بناء عليهذا: با تقدیم دادخواست حاضر: و در ماهیت استنادا به مادتين ۱۱۰۲ – ۱۱۰۳ – ۱۱۰۷. ۱۱۰۶ -| ۱۱۱۱ قانون مدنی و مواد ۱۹۸ – ۵۱۹ – قانونا.د.م. ۱۳۷۹.

رسیدگی و استماع خواسته و نفس الامر پذیرش دعوی و سپس صدور حکم به شرح ستون خواسته | | از محضر دادگاه تحت استدعاست.

دادخواست مطالبه نفقه معوقهدادخواست مطالبه نفقه معوقه

با تشکر و تجدید احترام محل امضاء – مهر – اثر انگشت

در صورتی که نیاز دارید با یک وکیل خانواده مجرب تماس داشته باشید، راه های ارتباطی موجود در این وب سایت برای شما گره گشا خواهد بود.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *