تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

مطالبه نفقه معوقه زن (زوجه) + جلب نظر کارشناس رسمی

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

مطالبه نفقه معوقه با کمک بهترین وکیل نفقه امکان پذیر است. شما می توانید برای مشورت با یک وکیل مجرب با ما در ارتباط باشید.

مطالبه نفقه معوقه
مطالبه نفقه معوقه

 

گردشکار: خواهان دادخواستی بخواسته فوق عليه خوانده با تقدیم داشته که پس از ثبت به کلاسه فوق و جری تشریفات قانونی در وقت مقرر دادگاه به تصدی = امضاءکننده زیر تشکیل است و با توجه به محتویات پرونده ضمن اعلام ختم رسیدگی به شرح زیر مبادرت به صدور رأی می نماید.

 

رأی دادگاه

مطالبه نفقه معوقه
مطالبه نفقه معوقه

در خصوص دادخواست خانم عذرا فرزند…. علیه همسرش آقای علی فرزند… | بخواسته صدور حکم بر پرداخت نفقه ایام گذشته از تاریخ ۷۳/ ۱۱ / ۱۸ لغایت زمان | اجرای حکم بر طبق نظر کارشناس، با این توضیح که خواهان در جلسه دادگاه اظهار داشت | خواسته ام مطالبه نفقه معوقه از تاریخ عقد ۷۳/ ۱۱ / ۱۸ تا کنون می باشد پنج ماه است که | همسرم مرا از منزل بیرون کرده و در حال حاضر با نامادری خودم زندگی میکنم همسرم از اول ازدواج به اندازه بخور و نمیر و حداقل مایحتاج زندگی خرج میکرد اگر مانتو با | کفشی می خرید می بایست چند سال استفاده میکردم با اینکه وضع مالی خوبی داشته و | دارد و در حال حاضر حداقل درآمد از یک میلیون تومان است از نظر مسکن به صورت | استیجاری تهیه می کرد و از نظر خوراک هم چون بنده عار دارم در رابطه با خوارک و شکم صحبت کنم و با نان و پنیر هم می سازم چیزی نمیگویم لکن از جهت لباس خیلی کم هزینه می کرد و خلاصه اینکه بنده از هزینه زندگی و نفته ای که همسرم پرداخت میکرد راضی نبودم و در خصوص اظهاراتم حاضرم شهود خودم را حاضر نمایم، خوانده اظهار |داشت بنده در زندگی برای همسرم چیزی کم نگذاشتم حتی در اول زندگی در سه جا کار میکردم که زندگی خوبی داشته باشیم البته زندگی گاهی سختی و گاهی راحتی دارد و تا قبل از امسال مشکلی نداشتم و وضعم خوب بود حتى فامیل های همسرم به زندگی ما | غبطه می خوردند لکن امسال ورشکست شدم و از طرفی به خاطر بی احتیاطی ایشان دست پسر کوچک ما که ۵ ساله است شکست و بنده ۵ الی ۶ میلیون تومان خرج او کردم و بنده همسرم را از خونه بیرون نگردم بلکه خودش به همراه پسرم که ۱۶ ساله است از منزل رفت آنهم بخاطر دو تا حرفی که به او زدم که باعث آنهم خودش بود البته پر مابعد | از اینکه همسرم را منزل عموی او گذاشت به منزل برگشت و در حال حاضر هر دو فرزند | نزدم خودم می باشند و دوبار پسر بزرگم را فرستادم دنبال همرم و برادرم نیز دو بار به | ایشان زنگ زد و خواهش کرد برگردد ولی برنگشت می توانید از پسر بزرگ ما که حضور دارد سؤال کنید، فرزند مشترک به نام حسین اظهار داشت مادرم در نبود پدرم منزل را | ترک کرد و به همراه بنده به منزل عمویش رفت و در مرتبه جهت بازگرداندن مادرم رفتم ولی گفت برنمیگردم، با توجه به اظهارات خواهان و ملاحظه دفاعیات خوانده و توجها به اظهارات فرزند مشترک که اظهارات خوانده را تأید نمود و نظر به اینکه خواهان از اول ازدواج در منزل خوانده زندگی و چند ماه قبل منزل مشترک را ترک نمود و اقرار ضمنی به پرداخت نفقه در مدت زندگی مشترک نمود لذا دادگاه خواسته خواهان را ثابت ندانسته مستند به مواد ۱۱۰۶ و ۱۱۰۷ و ۱۱۰۸ و ۱۱۱۴ قانون مدنی حکم بر رد دعوی خواهان | صادر و اعلام میدارد رأی دادگاه حضوری و ظرف بیست روز قابل تجدیدنظر در محاکم تجدیدنظر استان می باشد.

رئیس شعبه ……. دادگاه خانواده ……..

مطالبه نفقه معوقه
مطالبه نفقه معوقه

شما می توانید برای مشاوره با وکیل نفقه از طریق مشاوره حقوقی از طریق واتساپ مشاوره دریافت کنید.

در نوشتار حاضر به مطالبه نفقه معوقه پرداخته شده است در صورت نیاز به مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری می توانید با از طریق شماره های موجود دروب سایت با ما تماس حال فرمایید.

دعوی اول / مطالبه نفقه معوقه تا صدور حكم زوجه منکوحه غیرمدخوله / حق حبس

کلاسه پرونده: ………. شماره دادنامه: ۱۳۶۸ مرجع رسیدگی: شعبه …… دادگاه خانواده ……………… خواهان: فاطمه خوانده: نادر خواسته مطالبه نفقه معوقه


گردشکار: در این پرونده خواهان دادخواستی علیه خوانده فوق تقدیم نموده که دادگاه با بررسی مجموع اوراق و محتویات پرونده ضمن اعلام ختم دادرسی به شرح زیر مبادرت به صدور رأی می نماید.

رأی دادگاه

در خصوص دعوای خواهان خانم فاطمه علبه خوانده آقای نادر به خواسته مطالبه | تفقه معوقه از تاریخ ۱۳۸۱/ ۱۲ / ۱۴ از قرار ماهیانه ششصد هزار ریال تا صدور حکم که دادگاه با بررسی محتویات پرونده و دادخواست تقدیمی و منضمات آن و ملاحظه سند نکاحيه که فتوکپی مصدق آن ضمیمه گردیده و رابطه و علقه زوجیت دائم اصحاب دعوا | را محرز می نماید و خوانده با حضور در جلسه دادرسی در دفاع از دعوای مطرح شده | اعلام داشته است که چون زندگی مشترک را با خواهان شروع نکرده ام و خواهان تمکین نکرده است لذا مستحق دریافت نفقه نمی باشد و خواهان در پاسخ به ادعای خوانده اظهار داشته است که چون زندگی مشترک را با خوانده شروع نموده و غیرمدخوله میباشد و شرط تمکین خود را منوط به اخذ مهر خود قرار داده است و بیان داشته است که تا مهر را دریافت نکند حاضر به تمکین نخواهد بود که با این وصف خواهان از «حق حبس موضوع ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی، استفاده نموده است و دفاع خوانده غیرموجه می باشد و خوانده در ما نحن فيه اظهار داشته است به لحاظ اینکه خواهان از حق حبس | خود استفاده کرده و از نظر قانونی مستحق دریافت نفقه خواهد بود لذا مبلغ در نظر | گرفته شده ماهیانه خواهان برای نفقه از فرار هر ماه ششصد هزار ریال زیاد است و به | مبلغ مزبور اعتراض نموده و تقاضای تعیین نفقه از طریق کارشناسی را نموده است و دادگاه به لحاظ اینکه تعیین میزان نفقه جنبه تخصصی داشته و جلب نظر کارشناسی را طلب میکرد لذا با صدور قرار ارجاع امر به کارشناسی، کارشناس منتخب از تاریخ درخواست خواهان تا مقررات به اصحاب دعوا ابلاغ و نظریه مذکور از هرگونه تعرضی مصون مانده است و نظر به اینکه طبق مقررات پایان سال ۸۲ ماهیانه سیصد و پنجاه هزار ریال و از سال ۱۳۸۳ چهارصد هزار ریال در نظر گرفته است که برابر قانونی پرداخت

 

نفقه زن در عقد نکاح دائم بر عهده شوهر می باشد بنابراین با توجه به مراتب و اوصاف که فوقا بدان اشاره گردید دعوای خواهان را وارد تشخیص و با استناد به مواد ۱۱۱۱ و ۱۱۰۶ و ۱۲۰۶ و ۱۰۸۵ قانون مدنی(۱) و ماده ۱۹۸ قانون آئین دادرسی مدنی خوانده را به پرداخت مبلغ ۱۱۴۳۶۶۶۷ ریال معادل مبلغ یک میلیون و صد و چهل و سه هزار و ششصد و شصت و شش تومان و هفت ریال بابت اصل خواسته بعنی نفقه معوقه از تاریخ۱۳۸۱ / ۱۲ / ۱۴ تا پایان سال ۱۳۸۲ از قرار ماهیانه سیصد و پنجاه هزار ریال و از ۸۳/ ۱ /۱ الغابت صدور حکم ۱۳۸۴/ ۶ / ۱۶ از قرار ماهیانه چهارصد هزار ریال در حق خواهان محکوم می نماید لازم به ذکر می داند که چون خواهان از حکم اعسار از هزینه دادرسی استفاده نموده است به استناد ماده ۵۱۱ قانون آئین دادرسی مدنی ضمن اجرای حکم و اخذ «محکوم به، به لحاظ خارج شدن وی از اعسار، هزینه دادرسی معاف شده به مبلغ ۱۷۸۷۳۳ ریال به میزان هزینه دادرسی محکوم به ) از خواهان اخذ و به حساب صندوق دولت واریز خواهد شد و در خصوص قسمت دیگر دعوای خواهان یعنی مطالبه نفقه معوقه نسبت به مازاد نظریه کارشناس زیرا که خواهان ماهیانه مبلغ ششصدهزار ریال در نظر گرفته و کارشناس ماهیانه مبلغ سیصد و پنجاه هزار ریال و چهارصد هزار ریال تعیین نموده است ) دادگاه چون نظریه کارشناس از تعرض مصون مانده خواهان مستحق دریافت نققه به میزان نظریه کارشناسی می باشد و نسبت به مازاد آن دعوای خواهان غیروارد تشخیص و حکم به بیحقی خواهان در این خصوص صادر و اعلام میگردد رأی دادگاه حضوری و ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظر در دادگاه محترم تجدیدنظر استان …. می باشد.

رئیس شعبه …… دادگاه عمومی …….

نکته: نشوز در لغت از نشز به بلندی زمین گفته میشود و به همین معنا نشوز میان زن و مرد. نوعی ارتفاع و دوست نداشتن همدیگر است اسم فاعل این واژه اناشزها برای زن و ناشزه برای مرد است. در فقه نشوز، به مفهرم بجا نیاوردن وظایف زن و شوهری است و غالبا در مورد زنان بکار می رود. تشخص شور بر عهده حاکم است و او می تواند این وظیفه را با تعیین اثقه، برای داوری و بررسی اختلاف زوجين انجام دهد و آن دو را به تبعیت از نظر داوران اجبار کند و نیز می تواند زوج را به ادای حقوق همسر خود ملزم دارد و در صورت عدم رعایت و اصرار بر اضراره او را تعزيز نماید.

۱ ماده ۱۰۸۵ به منظور سهولت در رجوع و مزید استفاده عینا بازنویسی می گردد

زن می تواند تا مهر به أو تسلیم نشده از ایفاء وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند مشروط بر اینکه مهر او حال [(عندالمطالبه) باشد و این امتناع، مسقط حق نفقه نخواهد بود.

آیا مشاوره حقوقی رایگان نیاز دارید؟ در هر ساعت از شبانه روز می توانید با ما تماس حال فرمایید.

 

مطالبه نفقه معوقه با جلب نظر کارشناس رسمی

خواسته یا  موضوع و بهایآن  تقاضای صدور حکم بر الزام خوانده به پرداخت نفقه معوقه از تاریخ… تا زمان اجرای حکم  فعلا مقوم بر ۱۱ میلیون ریال با جلب نظر کارشناس رسمی با احتساب کلیه خسارات ناشی از دادرسی از باب تسبیب تفاوت تمبر در موعد مقرر (اجرای حکم) الصاق و ابطال خواهد شد.


دلایل و منضمات دادخواست(مدرک)  1- دليل سمت ، وکالت نامه ملصق به تمبر مالیاتی (یک برگ) ۲۔ فتوکپی مصدق سند نکاحنامه  (سه برگ) ۳- جلب نظر کارشناس رسمی 4- ثانی دادخواست (۵ برگ) |

شرح دادخواست           ریاست محترم دادگاه | شورای حل اختلاف

ریاست محترم دادگستری شهرستان آغاجاری / استان خوزستان /سلام عليكم // احتراما / اینجانب / اینجانبه… وکیل پایه… دادگستری به شماره پروانه… به وکالت از خواهان به استحضار می رساند

  1. به موجب سند نکاحنامه شماره… دفترخانه شماره… شهرستان… موكله (خواهان) از | تاریخ… به مدت… سال می باشد که همسر شرعی و قانونی خوانده محترم می باشد.

٢- خوانده بدون دلیل شرعی و قانونی موكله (خواهان) را از تاریخ … از منزل محل | سکونت بیرون نموده و تاکنون نفقهای پرداخت ننموده و علی رغم ارسال و ابلاغ | اظهارنامه شماره 7 مورخ… اقدام یا ترتیبی جهت پرداخت نفقه خواهان بعمل نیاورده است .

بناء عليهذا:با تقدیم دادخواست حاضر: و استناد به مادتين ۱۱۰۶- ۱۱۰۷- ۱۱۱۱ قانون مدنی و مواد ۱۹۸ – ۵۱۹ قانون آئین دادرسی مدنی،

رسیدگی و استماع خواسته و در مانحن فیه صدور حکم به شرح ستون خواسته از محضر دادگاه شورای حل اختلاف مورد استدعاست.”

بدیهی است پس از وصول و قطعیت نظریه کارشناسی و تعیین بهای خواسته در موعد | مقرر اجرای حکم ) نسبت به پرداخت الباقی هزینه دادرسی برابر بند (۱۴) ذیل ماده ۳ قانون وصول …، اقدام خواهد شد.

با تشکر و تجدید احترام محل امضاء – مهر – اثر انگشت

 

دادخواست مطالبه نفقه با جلب نظر کارشناس (نحوه پرداخت هزینه دادرسی طبق بند (۱۴) از بنود حصری ماده 3 قانون وصول)

خواسته یا موضوع و بهای أن تقاضای صدور حکم بر حکم بر محکومیت خوانده (زوج) به پرداخت نفقه معوقه از تاریخ «…. لغايت اجرای حکم با جلب نظر کارشناس رسمی ضمن أحتساب کلیه خسارات ناشي از دادرسی از باب قاعده فقهی تسبيب فعلا مقوم به ۲۰۰۰ ریال /مابه التفاوت هزینه دادرسی مطابق بند (۱4) ماده (۳) قانون وصول … پس از تعیین بهای خواسته و در موعد مقرر پرداخت خواهد شد و به شرح متن ذيل

دلائل و منضمات دادخواست(مدرک) ۱- دلیل سمت / فتوکپی مصدق شناسنامه (۲ برگ) ۲۔ فتوکپی مصدق سند نکاحنامه (۱۰ برگ)

٣- جلب نظر کارشناس رسمی ۴- فتوکپی مصدق اظهارنامه شماره مورخ ……. ( یک برگ)5- ثانی

دادخواست (۱۴ برگ)

شرح دادخواست          ریاست محترم دادگاه | شورای حل اختلاف

ریاست محترم دادگستری شهرستان …… سلام عليكم / احتراما به استحضار می رساند

  1. به موجب سند نکاحنامه شماره … مورخ … تنظیمی در شماره ……. خوانده محترم (زوج) همسر شرعی و قانونی اینجانبه میباشد ۲. خوانده بدون داشتن هرگونه دلیل موجه شرعی و قانونی با تهدید و فحاشی اینجانبه را در تاریخ……………. از خانه بیرون نموده و علی رغم ابلاغ اظهارنامه شماره 1 … دهم مورخ ۰۰۰۰۰… حاضر به پرداخت نفقه نبرعی نمی باشد ۲. مع الوصف: با توجه به اینکه نفقه از لوازم و نتایج عقد نکاح | بوده و دعوی حاضر دعوی مالی محسوب ليكن قیمت خواسته در زمان تقدیم دادخواست حاضر مشخصا نمی باشد فعلا و مطابق بند (۱۴) از نود حمری ماده ۳ قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن | در موارد معین مصوب ۱۳۷۳/ ۱۲ / ۲۸ – / اجرا از اول سال ۱۳۷۴ / در مورد هزینه های دادرسی مبلغ ۱۲۰۰۰ ریال تمبر الماف و ابطال گردیده است و الباقی هزینه دادرسی مطابق قانون فوق بعد از تعیین و تأمین ارزش خواسته (وصول نظریه کارشناس رسمی) و صدور حکم، در موعد مقرر (اجرای حکم) پرداخت خواهدشدا

بناء علیهذا: با تقدیم دادخواست حاضر: و استناد به مادتين ۱۱۰۶ – ۱۱۰۷- ۱۱۱۱ قانون مدنی و مواد ۵۱۹ . ۱۹۸ قانون آ.د.م. م. ۱۳۷۹.

رسیدگی و استماع خواسته و در مانحن فیه صدور حکم به شرح متون خواسته از محضر دادگاه | شورای حل اختلاف تحت استدعاست

با تشکر و تجدید احترام محل امضاء – مهر – اثر انگشت

مطالبه نفقه معوقه زوجه

در نوشتار حاضر مطالبه نفقه معوقه زوجه شرح داده شده است و یک نمونه پرونده نیز آورده شده است. در صورت نیاز به مشاوره با وکیل خانواده می توانید با موسسه تهران وکیل تماس حاصل فرمایید.

کلاسه پرونده: …………………….. . شماره دادنامه: ……….. من مرجع رسیدگی: شعبه … دادگاه خانواده .. خواهان: خانم لیلی خوانده: آقای مجنون خواسته مطالبه نفقه معوقه از تاریخ ۸۷/ ۲ / ۵ لغایت ۸۷ /۹۵ و تعیین نفقه ماهیانه ۶۰ هزار | تومان تا زمان استمرار زوجیت


گردشکار: در این پرونده خواهان دادخواستي علبه خوانده فوق تقدیم نموده که دادگاه با بررسی مجموع اوراق و محتویات پرونده ضمن اعلام پایان دادرسی به شرح || زیر مبادرت به صدور رأی می نماید.

رأی دادگاه

خواسته خواهان خانم لیلی فرزند ………………. عليه خوانده آقای مجنون فرزند ………….. به خواسته مطالبه نفقه معوقه از تاریخ ۱۳۸۷/ ۲ / ۵ لغایت ۸۷/ ۹ / ۵ و تعیین نفقه ماهیانه تا استمرار زوجیت از قرار ماهیانه مبلغ یک میلیون و ششصد هزار ریال با احتساب هزینه دادرسی است دادگاه با بررسی محتویات پرونده و دادخواست تقدیمی و منضمات آن و ملاحظه سند نكاحبه که فتوکپی مصدق آن ضمیمه گردیده و رابطه و علقه زوجیت دائم اصحاب دعوا را محرز مینماید و | خوانده علیرغم وصف ابلاغ قانونی در موعد مقرر در جنه دادرسی حاضر نگردیده و لایحه دفاعیه ای ارسال نداشته و هیچگونه ایراد و دفاعی از دعوای مطرح شده به عمل نیاورده و دلیلی که بتواند عدم تمکین و ناشزه (۱) بودن خواهان را ثابت نماید و همچنین دلیلی که حکایت از پرداخت نفقه به خواهان را داشته باشد و بتواند بری الذمه بودن خویش را اثبات نماید ارائه نکرده است و به مبلغ درخواستی ماهیانه نفقه از سوی خواهان اعتراضی معمول نداشته است و نظر به اینکه وفق مقررات قانونی در عقد نکاح دائم پرداخت نفقه زن به عهده شوهر می باشد بنابراین با توجه به مراتب و اوصاف که فوقا بدان اشاره گردید، دعوای خواهان را وارد تشخیص و با استناد به مواد ۱۱۰۶ و ۱۱۱۱ و ۱۲۰۶ قانون مدنی و مواد ۱۹۸ و ۵۱۹ قانون آئین دادرسی مدنی خوانده را به پرداخت نفقه معوقه زوجه به مدت ۷ ماه و هر ماه مبلغ ۱۶۰ هزار تومان و جمعا به مبلغ ۱۱۲/ ۰۰۰ / ۰۰۰ ریال معادل مبلغ یک میلیون و يكصد و – بیست هزار تومان بابت اصل خواسته یعنی نفقه معوقه از تاریخ ۸۷/ ۲ / ۵ لغایت ۸۷/ ۹ / ۵ و از آ قرار ماهیانه یک میلیون و ششصد هزار ریال نفقه هر ماه تا استمرار زوجیت و پرداخت مبلغ |۱۷۱ / ۵۰۰ ریال بابت هزینه دادرسی از باب قاعده فقهی تسبیب در حق خواهان محکوم می نماید. بدیهی است که مابه التفاوت هزینه دادرسی وفق مقررات و در زمان اجرای حکم به مبلغ ۱۳۷۸۰۰ ریال خواهان اخذ و به حساب صندوق دولت واریز خواهد شد رأی صادر شده – غیابی و ظرف بیست روز پس از ابلاغ واقعی قابل واخواهی در همین دادگاه و ظرف بیست روز پس از آن قابل تجدیدنظر در دادگاه محترم تجدیدنظر استان ……… خواهد بود.

رئیس شعبه ……. دادگاه خانواده …………

پاورقی:

۱- با زندگی زوجین در زیر یک سقف ادعای ترک انفاق مستبعد است. (تعارض اصل استصحاب با ظاهر حال)(۱)

 ۲- تمکین و نشوز و اعسار و طلاق و امثالهم از امور حادث می باشند و مشمول امرا مطروحه یا مختومه نبستند.

۳- دعوی مثل نفقه (تعيين ارزش دین) مشمول ماده ۵۲۲ قانون آ.د.م. ۱۳۷۹ نمیگردد و بطور کلی در این قبیل دعاوی نمی توان خسارت ناشی از تأخیر در تأدیه (دیرکرد) را | مطالبه نمود. چرا که خسارت از خسارت قابل مطالبه نمیباشد.

 لازم به ذکر است در هر ساعت از شبانه روز می توانید با وکیل آنلاین به صورت شبانه روزی تماس حاصل فرمایید و با یک وکیل مجرب و وکیل خوب مکالمه نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *