تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

اعتراض به رای کمیسیون ماده 100 در دیوان عدالت اداری

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

اعتراض به رای کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری: نمونه دادخواست و مهلت

در حالی که کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری رای خود را صادر کرده است، اعتراضاتی به این تصمیم اعلام‌شده‌است. افراد مختلفی نمونه دادخواست خود را به دیوان عدالت اداری ارائه کرده‌اند و انتظار دارند که این مسئله مورد بررسی قرار گیرد.

مهلتی نیز برای اعتراض به رای کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری تعیین‌شده‌است. افرادی که مایل به اعتراض به این رای هستند، می‌توانند در زمان مقرر نمونه دادخواست خود را به دیوان عدالت اداری ارائه دهند و انتظار داشته باشند که اعتراضاتشان بررسی شود.

اعتراض به رای کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری نشان از نگرانی‌ها و اعتراضات مردم در مورد تصمیمات این کمیسیون است. اعتراض‌ها به دلیل ناکارآمدی و نقص در روند تصمیم‌گیری و ابلاغ رای این کمیسیون صادر‌شده‌است و مهلت و روند قضایی در این مورد نشان‌دهنده ادامه حقوقی این اعتراضات است. با ارائهٔ نمونه دادخواست به دیوان عدالت اداری، افراد واجد شرایط می‌توانند اعتراضات خود را به صورت قانونی اعلام کرده و انتظار بررسی آن‌ها را داشته باشند. این مهلت برای افراد فرصتی است تا اعتراضات خود را مطابق با روند قانونی ارائه دهند و امیدواریم که این اقدامات منجر به رفع اعتراضات و انتقادات شود.

در این مطلب به موضوع اعتراض به رای کمیسیون ماده 100 در دیوان عدالت اداری اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

اعتراض به رای کمیسیون ماده 100 در دیوان عدالت اداریاعتراض به رای کمیسیون ماده 100 در دیوان عدالت اداری

رعایت قوانین ساخت و ساز در تمامی کشورها موضوعی مهم و قابل توجه است. شخص متخلف از قوانین ساخت و ساز به پرداخت جریمه یا تخریب سازه و… محکوم می‌شود. در کشور ایران سازمان شهرداری بر ساخت و ساز نظارت می‌کند و هیچ یک از شهروندان بدون اخذ مجوز از شهرداری اجازه ساخت و ساز ندارند. شهرداری پروانه ساخت را به شهروندان متقاضی ارائه می‌دهد، به شرطی که متناسب با سازکارهای معین عمل نمایند. قانون شهرداری‌ها مقررات کلی در این رابطه را بیان کرده است. یکی از مواد این قانون که کاربرد بسیاری دارد، ماده 100 قانون شهرداری است. این ماده که به موضوع تخلفات در ساخت و ساز میپردازد 11 تبصره دارد. تخلفات مشمول این ماده در کمیسیون ماده 100 شهرداری مورد بررسی قرار می‌گیرند.

کمیسیون ماده 100 شهرداری متشکل از چه کسانی است؟

الف)نماینده ای از سوی دادگستری

ب)نماینده شورای شهر

ت)نماینده از جانب فرمانداری

ث)نماینده معرفی شده از سوی شهرداری که حق رای ندارند.

اشخاص میتوانند نسبت به آرا صادره در این کمیسیون اعتراض کنند. اعتراض به رای کمیسیون ماده 100 در دیوان عدالت اداری رسیدگی می‌شود.

اعتراض به رای کمیسیون ماده 100 در دیوان عدالت اداریاعتراض به رای کمیسیون ماده 100 در دیوان عدالت اداری

کمیسیون ماده 100 شهرداری به چه تخلفاتی رسیدگی می‌کند؟

هر نوع ساخت و ساز و عملیات عمرانی، تفکیک زمین در محدوده شهری باید با اخذ پروانه از شهرداری و رعایت ضوابط قانونی صورت گیرد. تخلفاتی که در کمیسیون ماده 100 شهرداری مورد رسیدگی قرار می‌گیرند، عبارتند از؛

الف) عدم رعایت اصول شهرسازی، بهداشتی یا فنی در ساخت و ساز یا احداث برخلاف مشخصات درج شده در پروانه و ساخت یا شروع به ساخت و ساز بدون اخذ پروانه ساخت از شهرداری، از جمله مواردی هستند که در کمیسیون ماده 100 شهرداری رسیدگی می‌شوند. در این موارد کمیسیون ظرف 10 روز به ذی نفع فرصت میدهد تا به صورت کتبی توضیحات خود را ارائه دهد و سپس طی مدت یکماه کمیسیون با بررسی موضوع، نسبت به صدور رای اقدام می‌کند. در صورتی که کمیسیون رای به قلع یا تخریب بنا دهد، مالک میتواند اعتراض خود به رای کمیسیون ماده 100 را در دیوان عدالت اداری مطرح نماید.

اعتراض به رای کمیسیون ماده 100 در دیوان عدالت اداریاعتراض به رای کمیسیون ماده 100 در دیوان عدالت اداری

ب)در مواردی که مالک اضافه بر مساحت تعیین شده در پروانه به ساخت و ساز پرداخته باشد، کمیسیون با توجه به موقعیت سازه و نوع مصالح به تخریب ملک یا در صورتی که تخریب غیرضروری تشخیص داده شود، مالک به پرداخت جریمه ملزم می‌شود. چنانچه مالک نسبت به رای صادره در کمیسیون ماده 100 اعتراض داشته باشد، میتواند استدلالات و دلایل خود را، به صورت اعتراض به رای ماده 100 کمیسیون در دیوان عدالت اداری ارائه کند. جریمه ساخت اضافه بر بنا با توجه به نوع اراضی، در اراضی مسکونی، تجاری، صنعتی و… متفاوت خواهد بود.

پ)کمیسیون ماده 100، مالک ساخت و ساز بدون پروانه را به شرطی که اصول فنی، بهداشتی و شهرسازی را رعایت کرده باشد، به پرداخت جریمه در قبال هر متر مربع بنا یک دهم قیمت معاملاتی ملک یا یک پنجم قیمت سرقفلی در صورتی که ساختمان ارزش سرقفلی داشته باشد، هر یک که ارزش بالاتری داشته باشد، ملزم می‌نماید و سپس به شهرداری اجازه صدور گواهی پایان ساختمان را می‌دهد.

اعتراض به رای کمیسیون ماده 100 در دیوان عدالت اداریاعتراض به رای کمیسیون ماده 100 در دیوان عدالت اداری

در صورتی که مالک مدعی کسب پروانه برای ساخت و ساز باشد و نسبت به جریمه تعیین شده معترض باشد، با ارائه دادخواست اعتراض به رای کمیسیون ماده 100 در دیوان عدالت اداری میتواند پیگیر مطالبات خود باشد.

اعتراض به رای کمیسیون ماده 100 در دیوان عدالت اداری مستلزم تنظیم دادخواست و تسلیم آن به شعب دیوان در مهلت های مقرر است. برای این امر تجربه و دانش حقوقی در رابطه با دیوان عدالت اداری ضروری و قابل توجه است. وکیل دیوان عدالت اداری با سابقه حرفه ای خود مانع از هدر رفت وقت و هزینه موکلین خود در این مسیر می‌شود.

ت)ساخت پارکینگی که قابلیت استفاده ندارد یا عدم احداث پارکینگ در کمیسیون ماده 100 رسیدگی می‌شود، که ممکن است در نهایت منجر به جریمه شدن مالک شود.

ث)اصلاح در هنگام نوسازی، مواردی که ساخت و ساز منجر به تجاوز به معابر شهری باشد یا در صورتی احداث به تازگی انجام شده باشد و از حدود تعیین شده در پروانه بیشتر شده و مانعی بر سر معابر شهر شده باشد، در این موارد شهرداری از ادامه عملیات جلوگیری و موضوع را برای رسیدگی به کمیسیون ماده 100 ارسال میکند.

اعتراض به رای کمیسیون ماده 100 در دیوان عدالت اداریاعتراض به رای کمیسیون ماده 100 در دیوان عدالت اداری

تمامی آرا صادره در کمیسیون ماده 100 قابل اعتراض در دیوان عدالت اداری هستند. هرگاه شهرداری، مالک یا نماینده قانونی وی نسبت به رای صادره اعتراضی داشته باشند، میتوانند ظرف مدت ده روز اعتراض به رای کمیسیون ماده 100 در دیوان عدالت اداری را تسلیم نما‌یند.

پرداخت جریمه های تعیین شده از سوی کمیسیون ماده 100 یا حکم این کمیسیون به تخریب ملک آسیب های مالی سنگینی برای مالک به حساب می‌آیند. اعتراض به رای کمیسیون ماده 100 در دیوان عدالت اداری حق هر مالکی است تا بتواند از پایمال شدن حقوق قانونی خود جلوگیری نماید. اعتراض به رای کمیسیون ماده 100 در دیوان عدالت اداری ممکن است از سوی ذی نفع یا وکیل متخصص دیوان عدالت اداری مطرح شود. وکلای متخصص موسسه تهران وکیل با سابقه درخشان در زمینه دیوان عدالت اداری در کلیه مراحل اعتراض به رای کمیسیون ماده 100 در دیوان عدالت اداری همراه و راهنمای موکلین خود هستند.

اعتراض به رای کمیسیون ماده 100 در دیوان عدالت اداریاعتراض به رای کمیسیون ماده 100 در دیوان عدالت اداری

برای دریافت مشاوره حضوری میتوانید به شعب مجموعه تهران وکیل در تهران و کرج مراجعه کنید. در صورتی که مراجعه حضوری برای شما امکان پذیر نیست، مشاورین این موسسه بصورت تلفنی یا آنلاین پاسخگوی سوالات شما در رابطه با اعتراض به رای کمیسیون ماده 100 در دیوان عدالت اداری خواهند بود.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *