تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

اعتراض به قرار منع تعقیب + وکیل + لایحه + بهترین

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع اعتراض به قرار منع تعقیب + وکیل + لایحه + بهترین اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

اعتراض به منع تعقیب+وکیل+لایحه+بهتریناعتراض به منع تعقیب+وکیل+لایحه+بهترین

اعتراض به قرار منع تعقیب چیست؟

قرار منع تعقیب به معنای عدم رسیدگی به پرونده ای است که تاکنون در حال رسیدگی بوده و در حال حاضر به دلیل بی گناه شناخته شدن فرد متهم، با صدور منع تعقیب از سوی محاکم قضایی رسیدگی به این پرونده متوقف شده است.

در این حالت فرد شاکی می تواند برای احقاق حق خود، نامه ای بر مبنای اعتراض به قرار منع تعقیب فراهم آورد و به مراجع قضایی ارائه می دهد.

در چه زمانی قرار منع تعقیب صادر می شود؟

در واقع قرار منع تعقیب زمانی از سوی دادسرا صادر می شود، که مراجع قضایی اذعان پیدا کنند که فرد متهم بی گناه است.

گاهی ممکن است فرد متهم عملی را مرتکب شده باشد که جرم نباشد و یا از نظر قانونی جرم باشد اما مدارک لازم برای ثابت کردن جرم او وجود نداشته باشد. در این صورت مراجع قضایی با بررسی های لازم قرار منع تعقیب را صادر می کنند. در این صورت شاکی می تواند به نسبت قرار صادر شده اعتراض وارد کند. تا پرونده مجددا مورد بررسی قرار بگیرد.

چه افرادی می توانند به قرار منع تعقیب اعتراض وارد کنند؟

به طور کلی می توان گفت اعتراض به قرار منع تعقیب برای هر فرد شاکی امکان پذیر است، و اگر فردی به قرار صادر شده از سوی قاضی معترض باشد می تواند، برای رسیدگی مجدد به جرم متهم، با تنظیم لایحه اعتراض به منع تعقیب در خواست خود را مطرح کند.

گفتنی است که تصمیم مراجع قضایی به اعتراض فرد شاکی صرفا تحت شرایطی قابل قبول و بررسی است. در ادامه این شرایط را برای آگاهی بیشتر شما بیان خواهیم کرد:

  • پس از ارائه درخواست شاکی، دادگاه به اعتراض به قرار منع تعقیب او رسیدگی می کند و با بررسی پرونده اگر قرار منع تعقیب با توجه به تحقیقات صورت گرفته و شواهد و مدارک لازم، مطابق قانون و به درستی صادر شده باشد، دادگاه اعتراض شاکی را رد می نماید.
  • در صورتی که دادگاه متوجه شود که تحقیقات صورت گرفته کامل و جامع نیست، در این صورت بلافاصله پرونده برای رسیدگی مجدد از سر گرفته می شود و به دادسرا ارسال می شود.

در این صورت دادسرا اقدامات و بررسی های لازمه را با هدف تکمیل پرونده انجام خواهد داد.

  • زمانی که دلایل ارائه شده از سوی شاکی برای دادگاه محکمه پسند نیست و اسناد و مدارک کافی برای تایید ادعای او وجود ندارد. و با وارد تشخیص دادن اعتراض فرد شکایت کننده قرار منع تعقیب رد خواهد شد و پرونده برای رسیدگی و بررسی مجدد به دادسرا ارائه می شود.

مراحل اعتراض به قرار منع تعقیب

فرد شاکی می تواند برای اعتراض به قرار منع تعقیب خود به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کند. برای انجام درخواست خود نیاز است که فرم مخصوص که به نحوه خاصی باید بیان شود، تکمیل گردد. و سپس اعتراض خود را به صورت آنلاین می تواند به ثبت برساند.

لازم به ذکر است که بهتر است برای بررسی دقیق تر شاکی مشخصات و آدرس دقیق را به همان گونه که در شکایت اولیه مطرح شده بود، ذکر کند.

شاید تا به حال در مورد قرار منع تعقیب برای متهم در پرونده های کیفری شنیده باشید و یا این که به دنبال اعتراض به منع تعقیب صادر شده در پرونده خود باشید.

ما در این متن قصد داریم شما را با دلایل صدور قرار منع تعقیب آشنا کنیم و به نحوه اعتراض به آن اشاره نماییم. به طور حتم مشاوره با یک وکیل متخصص اعتراض به منع تعقیب می تواند در صورت مهم بودن موضوع پرونده به شما کمک بیشتری بنماید. اما در هر صورت به دست آوردن اطلاعات اولیه برای هر کاربری سودمند خواهد بود و برای همین تلاش ما بر ارائه اطلاعات اولیه در ارتباط با قرار منع تعقیب می باشد.

لازم به ذکر است در صورتی که برای پرونده های شما منع تعقیب صادر شده است و به دنبال اعتراض به قرار صادر شده با مشورت با بهترین وکیل اعتراض به منع تعقیب هستید می توانید با کارشناسان ما در موسسه تماس بگیرید. موسسه حقوقی تهران وکیل تمام تلاش خود را برای ارائه راهنمایی های لازم با معرفی بهترین وکیل تضمینی اعتراض به منع تعقیب در اختیار شهروندان محترم در تهران و شهرستان ها قرار خواهد داد.

اعتراض به قرار منع تعقیب

قبل از این که بخواهید به قرار منع تعقیب اعتراض کنید ابتدا باید بدانید که منع تعقیب به چه معنا است و قرار منع تعقیب را کدام یک از مراجع قضایی صادر می کند؟

به این منظور باید بدانید که شکایت های کیفری و پرونده های مرتبط با آن ها با پرونده های حقوقی تفاوت دارند. اکثر پرونده های کیفری بر خلاف پرونده های حقوقی بنا به قانون باید ابتدا به دادسرا بروند تا تحقیقات مقدماتی در مورد آن ها انجام شود. همچنین باید توجه کنید که قرار با حکم تفاوت دارد و به همین دلیل هر یک از آن ها آثار متفاوتی خواهند داشت.

در صورتی که شما یک شکایت کیفری کرده باشید ممکن است که تجربه رفتن به دادسرا و صحبت با بازپرس پرونده را داشته باشید اما به تفاوت بازپرس در دادسرا و قاضی در دادگاه های کیفری توجه نکرده باشید.

مرحه تحقیقات مقدماتی در پرونده

حضور در دادسرا و پاسخ به سوالات بازپرس در واقع مرحله اول رسیدگی به پرونده است که از آن با نام مرحله تحقیقات مقدماتی نیز یاد می شود.

در این مرحله ممکن است که بازپرس پرونده سوالاتی از شما و یا فردی که از او شکایت کرده اید بپرسد. در جریان این تحقیقات و پرسش هایی که از شاکی و طرف او در پرونده می شود ممکن است که بازپرس دادسرا تصمیماتی بگیرد که در قالب قرار صادر خواهند شد.

یکی از این تصمیمات قرار منع تعقیب است که توسط قاضی حاضر در دادسرا صادر می شود.

پس تا این جا برای شما روشن شد که قرار منع تعقیب در مراحل اولیه رسیدگی به پرونده و قبل از رفتن آن به دادگاه توسط بازپرس در دادسرا صادر می شود. اما تفاوت قرار با حکم که در بالا به آن اشاره شد چیست؟

تقاوت قرار با حکم چیست؟

لازم است بدانید که قرار با حکم تفاوت دارد و علاوه بر قرار منع تعقیب، انواع احکام و یا قرارها ممکن است که توسط دادگاه ها و دادسراها در کشور صادر شوند.

برای همین است که به عنوان مثال ما علاوه بر قرار منع تعقیب می توانیم شاهد صدور قرار جلب از سوی دادسراها باشیم.

وقتی قرار جلب صادر یا قرار منع تعقیب صادر می شود در واقع بر اساس تحقیقات مقدماتی ارتکاب یا عدم ارتکاب جرم در تحقیقات اولیه توسط بازپرس در دادسرا برای بازپرس پرونده روشن شده است.

برای همین اگر قرار منع تعقیب صادر شود به معنی این است که دادسرا به این نتیجه رسیده که جرم منتسب به مشتکی عنه نیست و اگر قرار جلب صادر شود به معنی انتساب جرم به او خواهد بود.

صدور قرار جلب

توجه کنید که صدور قرار جلب به معنی صدور حکم محکومیت نیست و ممکن است وقتی پرونده به دادگاه رفت پس از انجام تحقیقات نهایی معلوم شود که مشتکی عنه مجرم نیست و یا این که دلیل کافی برای اثبات جرم او وجود ندارد.

حالا که می دانید قرار منع تعقیب یا قرار جلب که در دادسرا صادر می شود با احکام قضایی که توسط دادگاه صادر می شود تفاوت دارد، در ادامه توضیحات بیشتری در این زمینه برای شما داده خواهد شد. اگر چه سعی شده است اطلاعات مفید و جامعی در اختیار شما قرار گیرد؛ اما اگر به هر دلیل اطلاعات داده شده برای شما قانع کننده نبود می توانید با یک وکیل اعتراض به قرار منع تعقیب صحبت کنید تا بیشتر شما را راهنمایی کند.

 

اعتراض به منع تعقیب+وکیل+لایحه+بهتریناعتراض به منع تعقیب+وکیل+لایحه+بهترین

دلیل صدور قرار منع تعقیب چیست؟

دو دلیل مهم برای صدور قرار منع تعقیب در دادسراها وجود دارد که عبارت هستند از:

  1. کاری که برای آن شکایت کرده اید جرم نباشد و نیاز به پیگیری پرونده از طرق قانونی دیگر و طرح دعاوی حقوقی باشد.
  2. عمل انجام شده جرم باشد، اما دلیل کافی برای اثبات این که مشتکی عنه یا کسی که از او شکایت کرده اید مرتکب عمل آن شده باشد وجود ندارد.

پس اگر دادسرا تشخیص بدهد که پرونده حقوقی است و یا این که تشخیص بدهد امکان فردی که از او شکایت کرده اید بنا به شواهد نمی تواند مرتکب جرم شده باشد امکان صدور قرار منع تعقیب وجود دارد.

مطالب گفته شده در ماده 265 به طور واضح بیان شده است و این ماده مبنای تصمیم گیری برای صدور قرار منع تعقیب است.

نقش دادستان در تایید قرار منع تعقیب

باید بدانید که قرار منع تعقیب که در دادسرا توسط بازپرس صادر می شود باید با موافقت دادستان تایید شود. به این منظور لازم است که دادستان ظرف مدت 3 روز پس از وصول پرونده نظر خود را اعلام و پرونده را به بازپرسی که به آن رسیدگی می کند بازگرداند.

جرم نبودن عمل

در بسیاری از موارد دیذه می شود که طرف اقامه کننده دعوا به اشتباه فکر می کند که عمل انجام شده جرم است. برای مثال فرض کنید کسی به طور ناخواسته به خودروی شما آسیب وارد کرده باشد و منجر به خسارت به خودرو شده باشد. باید دقت داشته باشید که این عمل ناخواسته جرم نیست.

بسیاری از اعمال هستند که اگر به صورت غیرعمدی مرتکب شوید جرم محسوب نمی شوند و باید با طرح دعاوی حقوقی خسارت های خود را جبران کنید.

ممکن است شما هم به دلیل این که عمل انجام شده جرم نیست شاهد صدور قرار منع تعقیب در پرونده کیفری خود باشید. در این حالت به احتمال زیاد قاضی از شما خواهد خواست تا دعاوی خود را به صورت حقوقی دنبال کنید.

عدم امکان اثبات جرم

ممکن است کسی به خودروی شما آسیب زده باشد، اما نتوانید اثبات کنید که چه کسی این کار را انجام داده است. در این صورت اگر چه برای بازپرس روشن است که خودروی شما دچار خسارت شده، اما به دلیل این که شواهد کافی برای اثبات وارد شدن این خسارت از طرف فردی که از او شکایت کرده اید وجود ندارد قرار منع تعقیب صادر می کند.

نه تنها در جرم های ساده که در جرائم سنگین نیز عدم وجود شواهد و ادله کافی باعث صدور قرار منع تعقیب می شود. حتی اگر شما نتوانید ثابت کنید کسی مرتکب قتل شده است ممکن است که پرونده با صدور قرار منع تعقیب بسته شود.

لزوم وافقت دادستان

یک نکته مهم دیگر این است که قرار صادر شده از سوی بازپرس باید از سوی دادستان تایید شود که در بالا به این موضوع اشار شد. ممکن است که دادستان با قرار منع تعقیب موافقت نکند. در این حالت پرونده را برای رسیدگی به دادگاه ارسال می کند.

توجه داشته باشید که در این حالت پرونده به دادسرا نمی رود، بلکه به دلیل تفاوت نظر دادستان و بازپرس باید قاضی دادگاه با بررسی مجدد پرونده مشخص کند که چه اقدامی باید صورت پذیرد.

اما اگر نظر دادستان و بازپرس یکی باشد، پس از بازگشت پرونده بازپرس قرار منع تعقیب را برای طرفین ارسال خواهد نمود.

 

2اعتراض به منع تعقیب+وکیل+لایحه+بهترین2اعتراض به منع تعقیب+وکیل+لایحه+بهترین

آیا دادگاه هم قرار منع تعقیب صادر می کند؟

اگر پرونده در مرحله اول برای بازپرس ارسال نشود و به طور مستقیم به دادگاه ارسال شود، ممکن است که دادگاه هم قرار منع تعقیب صادر کند. البته این مورد در حالات خاص دیده می شود و برای مثال می توان به جرائم منافی عفت اشاره کرد که مستقیما در دادگاه مطرح خواهند شد و به دادسرا نمی روند.

حال که به طور کامل با دلایل صدور قرار منع تعقیب و امکان صدور ان در دادسرا یا دادگاه آشنا شدید، باید در مورد امکان اعتراض به آن نکاتی را بدانید. به طور حتم در مسائل و پرونده های کیفری مهم و حساس بهتر است که با بهترین وکیل اعتراض به قرار منع تعقیب که در دسترس دارید مشورت کنید تا شما را راهنمایی کند.

امکان اعتراض به قرار منع تعقیب در دادسرا

در صورتی که برای شما ابلاغیه ای مبنی بر صدور قرار منع تعقیب برای طرف پرونده ارسال شود، اگر در داخل کشور باشید برای مدت ده روز از ابلاغ امکان اعتراض به قرار صادر شده را خواهید داشت (در صورتی که در خارج از کشور باشید برای مدت یک ماه پس از ابلاغ امکان اعتراض ب قرار منع تعقیب را خواهید داشت).

باید توجه کنید که این اعتراض باید در دادگاه صالح انجام شود که صلاحیت رسیدگی به پرونده شما را دارد.

قبول اعتراض به منع تعقیب

در صورتی که دادگاه با توجه به دلایل و شواهدی که ارائه داده اید متوجه شود که قرار منع تعقیب صادر شده اشتباه بوده است، قرار صادر شده توسط دادسرا را نقض می کند و با صدور قرار جلب به دادرسی پرونده را دوباره به دادسرا می فرستد تا توسط بازپرس مورد بررسی قرار گیرد.

دادسرا باید تابع دستور دادگاه باشد و برای همین باید مجرم را جلب کند و پس از تفهیم اتهام به او با قرار تامین دعاوی کیفری مانند وثیقه یا کفیل یا ضامن و … برای او پرونده را برای ادامه رسیدگی به دادگاه ارسال کند.

البته در این حالت به اظهارات و دفاعیات متهم نیز گوش داده خواهد شد تا در صورت لزوم از خود دفاع کند.

 

اعتراض به منع تعقیب+وکیل+لایحه+بهتریناعتراض به منع تعقیب+وکیل+لایحه+بهترین

آیا می توان با ادله جدید اقدام به اعتراض به قرار منع تعقیب نمود؟

یک سوال دیگر این است که در چه حالت هایی می توان با اعتراض به قرار صادره شده موفق به به جریان انداختن دوباره پرونده شد؟

ما در بالا گفتیم که دو حالت برای صدور قرار منع تعقیب در داسرا می توان در نظر گرفت. اول این که عمل ارتکابی جرم نباشد و دوم این که نتوان ثابت کرد عمل انجام شده توسط متهم صورت گرفته باشد.

در حالت اول که قرار منع تعقیب به دلیل جرم نبودن عمل ارتکابی است دیگر نمی توانید پرونده را به جریان بیندازید.

اما در صورتی که ادله کافی برای اثبات جرم وجود نداشته باشد و بعد پیدا شود، می توانید اقدام به اعتراض به قرار منع تعقیب صادر شده بنمایید.

در این حالت برای یک بار می توانید به قرار صادر شده اعتراض کنید و این کار با نظر دادستان انجام خواهد شد.

به موارد ذکر شده در بالا در ماده 278 قانون دادرسی کیفری اشاره شده است.

ناقص بودن تحقیقات

یکی از دلایلی که باعث می شود در پرونده های کیفری قرار منع تعقیب صادر شود در ناقص بودن تحقیقات انجام شده است که امکان اثبات وقوع جرم را ممکن نکرده است در این حالت ممکن است که دادگاه بخواهد که تحقیقات کاملی برای گرفتن تصمیم نهایی در ارتباط با پرونده صورت پذیرد.

برای همین در صورتی که فکر می کنید در حال حاضر ادله کافی برای اثبات جرم وجود ندارد، اما با تحقیقات بیشتر می توان موفق به اثبات جرم متهم شد، می توانید ضمن اعتراض به منع تقعیب از دادگاه صالح درخواست کنید تا دستور انجام تحقیقات کامل تر را صادر کند.

در این حالت دادگاه بدون این که نظر خاصی در ارتباط با تایید یا رد نظر یا قرار صادر شده در دادسرا داشته باشد، قرار رفع نقص را صادر می کند و دستور می دهد پرونده برای رفع نقایص موجود در آن و انجام تحقیقات کامل به دادسرا برگردانده شود تا تحقیقات تکمیلی انجام گردد.

معنی این دستور این است که دادگاه با توجه به وضعیت پرونده هنوز نمی تواند در ارتباط با تایید یا رد قرار صادر شده تصمیم بگیرد و باید شواهد و مدارک بیشتری برای نفی یا اثبات قرار صادره شده به دست آید.

البته دادگاه باید پس از بررسی اعتراض و به منظور بازگرداندن پرونده به دادسرا نباید کلی حرف بزند و لازم است نقایص موجود را به طور دقیق ذکر کند و در صورتجلسه تنظیم شده که به دادسرا ارسال می شود بند به بند به آن ها اشاره نماید.

در این حالت وظیفه دادسرا مشخص است و باید با توجه به مواد و بندهای صورتجلسه اقدام به تحقیقات بیشتر برای تکمیل پرونده بنماید.

تکمیل تحقیقات و ارسال پرونده به دادگاه

پرونده پس از بررسی کامل توسط دادسرا و تکمیل آن بدون این که بازپرس اظهارنظری بنماید و یا قرار جدید صادر کند برای تصمیم گیری به دادگاه ارسال می شود و از امار پرونده های ارجاعی به دادسرا کسر خواهد شد.

دادگاه پس از این که پرونده را دریافت نمود در یک جلسه به آن رسیدگی می کند و با توجه به نتایج تحقیقات جدید که در پرونده ذکر شده است، در کوتاه ترین زمان ممکن نسبت به تصمیم گیری برای تایید و یا رد قرار منع تعقیب صادر شده اقدام خواهد نمود.

پس از تایید و یا رد اعتراض به قرار منع تعقیب اقدامات لازم با توجه به بندهای قانونی به عمل خواهد آمد.

توجه داشته باشید که اگر دادگاه باز هم تشخیص دهد که پرونده نیاز به تحقیقات بیشتر دارد می تواند خود به طور مستقیم اقدام به تکمیل این تحقیقات و تصمیم گیری برای رد یا تایید اعتراض به قرار تامین بنماید.

در هر صورت تا زمانی که تحقیقات کامل نشود، دادگاه نمی تواند قرار منع تعقیب را که با توجه به تحقیقات صورت گرفته در دادسرا صادر شده است نقض نماید. امیدواریم مطالب گفته شده برای شما واضح بوده باشد. البته روشن است که برای هر پرونده شرایط متفاوتی لازم است و ادله و شواهد مورد نیاز نیز یکسان نخواهد بود. برای همین می توانید در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر با یک وکیل متخصص اعتراض به منع تعقیب مشورت کنید.

ما در ادامه برای نمونه یک اعتراض به قرار منع تعقیب را برای شما آورده ایم.

نمونه اعتراض به منع تعقیب توسط وکیل

ریاست محترم شعبه – دادسرای عمومی و انقلاب —

با سلام. به استحضار می رساند که اینجانب – وکیل شاکی دعوی — بر علیه آقای — در پرونده به کلاسه – مبنی بر — به قرار منع تعقیب صادر شده که در تاریخ – – به موکل اینجانب ابلاغ شده است اعتراض دارم. در این راستا ادله و مستندات جدید را ذیل اعتراض برای آن مقام محترم ذکر نموده ام. به همین دلیل و با توجه به دلایل ذکر شده تقاضای ارسال پرونده به مراجع صالح در دادگاه عمومی و انقلاب برای رسیدگی به اعتراض اینجانب و نقض منع تعقیب را دارم. خواهشمند است پس از استماع مدافعات مطرح شده در لایحه اعتراض اقدامات لازم برای نقض منع تعقیب را به عمل آورید.

 البته شما می توانید اعتراض خود را به صورت متفاوتی بنویسید. اما در هر صورت در این بخش خواستیم چهارچوب متداول در اعتراض به قرار منع تعقیب را برای آشنایی شما با ذکر نمونه بیان کنیم.

ما در بخش بعد نکات پایانی را برای انتخاب بهترین وکیل تهران در اعتراض به منع تعقیب در اختیار شما قرار خواهید داد.

وکیل متخصص اعتراض به منع تعقیب

اعتراض به منع تعقیب+وکیل+لایحه+بهتریناعتراض به منع تعقیب+وکیل+لایحه+بهترین

 

با توجه به مطالبی که در این متن در اختیار شما قرار گرفت شما به خوبی با دلیل صدور قرار منع تعقیب و مرجع صادر کننده آن آشنایی دارید، همچنین می دانید که چگونه و در چه مواردی می توان به این قرار اعتراض نمود.

به طور حتم در بسیاری از پرونده های کیفری این امکان وجود دارد تا با پیدا شدن ادله جدید اقدام به اعتراض به قرار منع تعقیب نمود و در صورتی که با یک وکیل متخصص اعتراض به منع تعقیب مشورت کنید اطلاعات بیشتری در این زمینه برای اقدامات لازم برای نقش منع تعقیب در اختیار شما قرار خواهد داد.

لازم به ذکر است که شما می توانید در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد هر یک از مفاد قانونی که در این متن مورد اشاره قرار گرفت با ما در موسسه حقوقی تهران وکیل تماس بگیرید تا امکان ارتباط با بهترین وکیل اعتراض به منع تعقیب را برای شما فراهم کنند.

در این راستا کارشناسان ما در موسسه تلاش خواهند نمود تا در کوتاه ترین زمان ممکن با استفاده از کانال های ارتباطی موجود امکان برقراری تماس با بهترین وکیل تضمینی اعتراض به منع تعقیب در تهران و یا شهرستان ها را برای شما فراهم نموده و در حد توان خود راهنمایی های لازم را در اختیارتان قرار دهند.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *