تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

تایید قرار منع تعقیب

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع تایید قرار منع تعقیب اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

تایید قرار منع تعقیبتایید قرار منع تعقیب

تایید قرار منع تعقیب به چه صورت است

آرایی که از محاکم قضایی اعم از دادگاه کیفری و دادگاه حقوقی صادرمی شودعبارتند از قراروحکم. قرارها نیز در یک تقسیم بندی کلی به دوگروه قرارهای مقدماتی وقرارهای نهایی تقسیم می شوند و منظور ازقرارهای مقدماتی،قرارهایی هستند که پرونده را آماده صدور رای درآن مرحله ازدادرسی می کنند، مانند قرارارجاع به کارشناسی.

اما قرارهای نهایی به قرارهایی گفته می شود که با صدورآن، پرونده از آن مرجعی که درحال رسیدگی به آن می باشد، خارج می گردد مانند قرار ترک تعقیب و قرار جلب به دادرسی.

قرارهای نهایی دادسرا

1- قرارمنع تعقیب

2- قرارموقوفی تعقیب

3- قراربایگانی پرونده

4- قرارتوقف تحقیقات

5- قرارجلب به دادرسی

قرارمنع تعقیب، یکی ازقرارهای نهایی بوده که اصولا در دادسر او در برخی ازپرونده ها در دادگاه صادر می گردد.

نکته: جرایم تعزیری درجه 7 و 8 وجرایم افراد زیر 18 سال و جرایم افراد موضوع ماده 307 قانون ایین دادرسی کیفری نیز مستقیماً در دادگاه مطرح خواهد شد.

موارد صدور قرار منع تعقیب

  • فعلی که فاعل انجام داده است،جرم‌انگاری نشده است ویاعملی که انجام شده،جرم نیست تا برای آن بتوان مجازاتی تعیین کرد.
  • عمل انجام شده جرم است ولی دلایل کافی برای توجه اتهام به متهم وجود ندارد.

نکته :طبق ماده 104 قانون آیین دادرسی کیفری، بازپرس نمی‌تواند به عذرآنکه متهم معین نیست یا مخفی شده یا دسترسی به اومشکل است تحقیقات خود را متوقف و یا قرارمنع تعقیب صادر نماید.

در جرائم تعزیری درجه 4 تا 8 درصورتی که با انجام تحقیقات لازم، مرتکب جرم پیدا نشود و2 سال تمام از وقوع جرم بگذرد، پس ازموافقت دادستان قرارتوقف تحقیقات صادر و پرونده موقتاً بایگانی می‌شود.

بازپرس درصورت جرم نبودن عمل ارتکابی ویا فقدان ادله کافی برای انتساب جرم به متهم ، قرارمنع تعقیب راصادرمی کند، قرارباید مستدل و مستند بوده وحداکثر ظرف پنج روز پس ازاعلام کفایت وختم تحقیقات صادرشودو سپس پرونده را فوری نزد دادستان ارسال می کند و دادستان باید ظرف سه روز درباره قرار صادره اظهار‌نظر کند که یا با صدور آن موافق است یا مخالف و در صورتی که دادستان با بازپرس در قرارمنع تعقیب مخالفت کند و بازپرس همچنان برعقیده خوداستوارباشد، پرونده برای حل اختلاف به دادگاهی که صلاحیت رسیدگی به اصل جرم را داردارجاع می شود.

تایید قرار منع تعقیبتایید قرار منع تعقیب

نکته:اختلاف بین دادیار و دادستان امکان پذیرنیست، دادیار در تمام موارد ازدستورات و نظردادستان تبعیت می کند.

هنگامی که دادستان موافقت کند،بازپرس مراتب رابه طرفین ابلاغ می کند وشاکی می تواند ظرف 10 روزازتاریخ ابلاغ به قرارصادره دردادگاه صالح به رسیدگی به اصل جرم،اعتراض کند وبعد از رسیدگی اگرقرارمنع تعقیب صادرشده باتوجه به محتویات پرونده واسناد ومدارك ودلایل ارائه شده از سوی شاكی،صحیح نبوده ومنطبق با موازین قانونی نباشد،دادگاه با وارد تشخیص دادن اعتراض شاكی، قرارمنع تعقیب نقض وقرار جلب به محاكمه صادرخواهد شد و پرونده جهت اجرای قراربه دادسرااعاده خواهد شدودادسراموظف است، متناسب با وضعیت وشرایط پرونده وبررسی و تحقیقاتی که قبلا انجام گرفته است، اقدامات لازم را جهت تكمیل فرآیندهای مرحله تحقیقات مقدماتی به انجام برساند و بازپرس پرونده مکلف است درصورتی که متهم احضاروبازجویی وتفهیم اتهام نشده باشد، طبق نظردادگاه، امرتفهیم اتهام وآخرین دفاع متهم دریافت و قرارمجرمیت وتامین متناسب برای اوصادرخواهد شد و با توجه به نظر دادگاه كیفرخواست برای متهم صادر و پرونده به دادگاه ارسال می‌گردد.

نکته :دراین صورت صدورقرارمجرمیت نیازی به اخذ تأیید دادستان ندارد چرا که تنها دلیل مجرمیت متهم نظر دادگاه می باشد وحتی اداره ی حقوقی قوه ی قضائیه درنظریه مشورتی خود اعلام داشته است که دراین زمینه نیازی به صدورکیفرخواست ازناحیه دادستان نمی باشدوبا توجه به اینکه دادسرادرمعیت دادگاه می باشدبازپرس مکلف به تبعیت ازنظردادگاه می باشدونمی توانددراین مورد مخالفتی نماید مگر اینکه موجب جدیدی برای صدورچنین قراری حادث گردد مانند اینکه متهم فوت شود یا مشمول عفو گردد.

هرگاه قراردادسرا با توجه به محتویات پرونده وتحقیقات انجام شده،به طورصحیح ومنطبق باموازین قانونی صادرشده باشد، با رد اعتراض شاكی،قرارصادرشده دردادگاه تایید می شود، تصمیم دادگاه قطعی خواهد بود اما براساس رای وحدت رویه دربرخی جرایم ویادرجرایمی که رسیدگی در خصوص اعتراض به قرارمنع تعقیب آن درصلاحیت دادگاه کیفری یک می باشد مانند قتل عمد، تجاوزبه عنف و… ، قرار منع تعقیب تایید شده دردادگاه ،مجددا درمحاکم تجدیدنظرودردیوان عالی کشور قابل اعتراض می باشد و بعد ازابلاغ مفاد تایید قراربه طرفین، پرونده به دادسرااعاده شده ودرآن‎جا نیزبایگانی خواهد شدو قرار رد اعتراض شاكی و تایید منع تعقیب دادسرا، قطعی وغیرقابل اعتراض خواهد بود.

نکته: قرارمنع تعقیب صادره توسط دادگاه ظرف 20 روزازتاریخ ابلاغ آن، قابل اعتراض دردادگاه تجدید نظرمی باشد.

تایید قرار منع تعقیبتایید قرار منع تعقیب

مهلت اعتراض برای اشخاص مقیم خارج از کشور یک ماه از تاریخ ابلاغ خواهد بود.

ارائه لایحه اعتراض

شاکی برای اعتراض به قرارمنع تعقیب بایدبه دفاترخدمات قضایی مراجعه وبعدازتکمیل فرم مخصوص تنظیم لایحه و با پیوست ادله ومدارک استنادی به صورت آنلاین والکترونیکی ثبت کند.

  • برای اعتراض باید کلیه مدارک ومستندات که به بازپرس ارائه شده ودرپرونده وجود دارد مجدد پیوست لایحه اعتراضی ‌شود تا توسط دادگاه برای مطالعه لایحه نیازی به مرور مجدد پرونده نباشد وتمامی مستندات با ذکر شماره در پایان هربند لایحه قید شده وبه لایحه پیوست شود.
  • مواردی که بازپرس درمقام رسیدگی به آن توجه نداشته است، باید پررنگ وبرجسته بیان شود ویا اقداماتی که درمقام تحقیق باید به انجام برسد، صورت نگرفته باشد، باید قید وانجام آن تقاضا شود مانند
  • تحقیقات محلی
  • معاینه محل
  • تامین دلیل
  • درصورت لزوم ارجاع به کارشناسی
  • استعلامات موردنیازازمراجع مربوطه
  • احضارمتهم به عنوان مطلع واخذ اظهارات نامبرده درخصوص احرازسوء نیت یاعدم سوءنیت متهم (عنصر روانی)
    • وجود سابقه یا فقدان سابقه کیفری متهم باید به قاضی دادگاه اعلام یا اطلاع داده شود (تعدد ویا تکرارجرم متهم به دادگاه تذکرداده شود) ویا اینکه درمورد همان عنوان مجرمانه متهم شکات دیگری یا پرونده مطروح دیگری دارد که درصورت اثبات این موضوع، باید درلایحه قید شود، که به همان شعبه جهت رسیدگی توامان ارسال شود.
    • چنانچه در مورد متهم قرار تامین کیفری صادر شده باشد، باید لزوما توجه دادگاه را به این موضوع جلب کرد.
    • در صورتی‌که شکایت ازمعاونین وشرکا جرم باشد،باید این موضوع را به دادگاه تذکردادوباید به دادگاهی ارسال شود که به اتهام متهم اصلی رسیدگی می‌کند.

متاسفانه گاهی درصدورقرارمنع تعقیب،تعجیل وافراط می گردد وبه نوعی،شاکی مخصوصا مال باخته ازاحقاق حق خود ناامید می شود اما منع تعقیب پایان ماجرانیست و این امیدواری وجود داردکه با اعتراض به قراردادگاه که مرجع بالاتری محسوب می شود اعتراض راوارد بداند وقرارجلب به دادرسی صادر نماید.

نکته : براساس 278 قانون آیین دادرسی کیفری هرگاه به علت فقدان یاعدم کفایت دلیل،قرارمنع تعقیب صادرودردادسراقطعی شود، نمی توان باردیگر، متهم رابه همان اتهام تعقیب کردمگرپس ازکشف دلیل جدید…که دادستان باید تعقیب مجددمتهم رااجازه دهد. با صدورقرارمنع تعقیب وتاییدآن توسط دادستان،این قراربه شاکی ومتهم ابلاغ می شود وقرارتامین وقرارنظارت قضایی صادره نیزلغومی شود واگرمتهم بازداشت باشد، فورا آزاد خواهد شد.

تایید قرار منع تعقیبتایید قرار منع تعقیب

تأييد قرار منع تعقیب معترض عليه در دادگاه

فلاتتبعوا القوى آن تعدلوا

معترض: …………………. معترض عليه:………..

موضوع : اعتراض به قرار شماره ۸۹۰۹۹۷۴۴۳۰۶۰۰۰۲۷ دادسرای عمومی و انقلاب نأحیه……. .

رأی دادگاه

در خصوص اعتراض آقای محمد فرزند ……….. نسبت به قرار شماره ۶۰۰۰۲۷ منتج از پرونده کلاسه ۸۹۰۰۴۴ دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه …………… به طرفیت خانم یوسیپایا توجه به اینکه قرار معترض عليه با رعایت اصول و تشریفات قانونی صادر شده و خدشه ای بر آن مترتب نیست و معترض دلیلی که موجبات نقض قرار معترض عليه را فراهم نماید ارایه نکرده، علیهذا دادگاه با رد اعتراض معترض مستندا به بند (ن ) ماده ۳ اصلاحی قانون تشکیل دادگاههای عمومی و انقلاب حکم به تأیید و ابرام قرار معترض عليه صادر و اعلام می نماید. این رأی قطعی است

رئیس شعبه ۱۰۱ جزایی دادگاه عمومی جزایی –

نظریه مشورتی شماره ۷/ ۳۶۳۸ مورخ ۱۳۸۲/ ۵ / ۲۵

در مورد صدور حکم تبرئه متهم پس از محاکمه و قطعی شدن آن نظر به اینکه این حکم متعاقب رسیدگی ماهوی نسبت به دعوای کیفری از طرف دادگاه صادر می شود و نبج» واجد اعتبار امر مختومه میباشد تعقيب مجدد متهم پس از بدست آمدن دلایل جدید مخالف اصل مذکور خواهد بود و در صورت اعلام جرم مجدد به لحاظ اینکه موضوع از مصادیق اعتبار قضيه محکوم بها است باید قرار منع تعقیب صادر شود و چنانچه اعلام جرم تکرار شود به همین منوال عمل خواهد شد مگر اینکه رأی برانت صادره به طرق قانونی فخ شود

نکته: مادامی که حکم به مرحله قطعیت نرسیده و به موقع اجرا گذاشته نشده باشد على الاصول رفع تأمين مجوزی ندارد والبته در صورتی که رفع پرونده تبدیل تأمین را ایجاب کند بر دادرسی قضیه است که مطابق مقررات مربوطه اقدام نماید.

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی می توانید در هر ساعت از شبانه روز با موسسه تهران وکیل تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به منظور دریافت مشاوره حقوقی رایگان در ساعات غیر اداری از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت اقدام فرمایید و همچنین در صورت نیاز نسبت به دریافت مشاوره حقوقی ار طریق واتساپ نیز اقدام فرمایید.

تایید قرار منع تعقیبتایید قرار منع تعقیب

اقدام مخاطب اظهارنامه در طرح دعوی حقوقی بخواسته:

1-رفع توقیف ۲۔ الزام به تنظیم سند رسمی انتقال

۳- مطالبه خسارت وجه التزام ۴- خلع ید از آپارتمان مشاع

برگ داد خواست به دادگاه نخستین / شورای حل اختلاف (دعوی مالی غیرمنقول)

مشخصات طرفين نام نام خانوادگی نام پدر شغل محل اقامت شهرستان، دهستان، خیابان، کوچه شماره پلاک

خواهان مشخصات خواهان

خوانده مشخصات خوانده / خواندگان

وکیل یا نماینده قانونی مشخصات وکیل یا وکلای دعاوی در صورت تمایل به داشتن آن

خواسته یا موضوع و بهای آن

استدعای رسیدگی و صدور حکم بر محکومیت خوانده به ۱) رفع قرار توقيف عین پلاک ثبتی شماره … ۲) الزام به حضور در دفترخانه اسناد رسمی و تنظیم سند رسمی انتقال نسبت به سه دانگ مشاع مهمی خود از پلاک ثبتی صدر الذكر ۳) مطالبه خسارت وجه التزام روزانه به مبلغ بدهند. وبال از تاریخ – . . . لغایت زمان اجرای حكم ۴) خلع بد خوانده ردیف دوم از آپارتمان مشاع ضمن احتاب کلیه خسارات ناشی از دادرسی از باب قاعده فقهی تیب هر کدام مقوم بر ۵۱ میلیون ریال متفاوت نمبر خواسته ردیف سوم در زمان اجرای حکم پرداخت خواهد شد

 دلایل و منضمات دادخواست (مدرک)

 ۱۔ دلیل سمت / فتوکپی مصدق کارت ملی خواهان (یک برگ) ۲۔ فتوکپی مصدق مبایعه نامه مورخ ۸۷/۲/3 یک برگ) ۳- فتوکی مصدق گواهی عدم حضور یک برگ) ۴- فتوکپی مصدق دادنامه شماره ……. مورخ بده موضوع کلاسه پرونده کیفری شماره ….. صادره از شعبه … ورود به بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب . (برگ) ۵ نوکی مصدق نظریه کارشناس رسمی تأمین دلیل (۲ برگ) استعلام گردش ثبتی ۷- استعلام از مراجع قانونی مربوطه ۸) تانی دادخواست (۱۱ برگ) شرح دادخواست ریاست محترم دادگستری شهرستان—— مجتمع قضائی .

 

شرح ریاست محترم دادگستری شهرستان …. / مجتمع قضائی ….. .

سلام عليكم / احترامأ استحضار می رساند

 ۱) به حکایت مدلول صدرالاشاره. در تاریخ ۱۳۸۷/ ۲ / ۳ – اقدام به ابتياع سه دانگ مشاع سهمی خوانده از شش دانگ پلاک ثبتی شماره ……………….. بخش …………… واقع در …………………. به مساحت ۱۲۱ متر مربع به مبلغ ………………… ریال نموده و تمام ثمن معامله در حق خوانده کار سازی شده است. ۲) حسب آنچه خوانده بواسطه وکیل خود در اظهارنامه مورخ ۸۷/ ۱۲ /۱ واگویه نموده بدوا مدعی سفید امضاء بودن سند عادی، (بیع نامه) مورخ ۸۷/ ۲ / ۳ به شماره ۱۲۱اح گردیده است. ۲) همچنین وکیل دیگر خوانده اقدام به طرح شکایت کیفری در دادسرای ناحیه … نموده که موضوع بها اتهام سوء استفاده از سند سفید امضاء (بيع نامه مورخ ۸۷/ ۲ / ۳ شماره ۱۲۱/ج «جعل معنوی») تست 1 رسیدگی واقعی و پس از ارجاع أمر به کارشناسان رسمی دادگستری متعدد، با احراز اصالت سند صدرالبيان قرار منع تعقیب اینجانبه در مورخ ۸۹/ ۷ / ۳ مادر شده و قرار مذكور در تاریخ ۸۹/ ۱۰ / ۱۶ توسط شعبه ۱۰۱

صفحه مخصوص ادامه شرخ داد خواست

دادگاه عمومی جزایی …. تأیید و قطعیت یافته که در مانحن فیه با احراز صحت و اصالت سند مورخ ۸۷/ ۲ / ۳ وقوع عقد صحیح شرعیه و قطعیه ما بین خواهان و خوانده ردیف اول محققة واقع و آثار مستقیم و غیرمستقیم راجع به عقد بیع نسبت به اصحاب دعوی جاری می باشد.

  1. 4. همچنین خوانده ردیف اول – ضمن عقد خارج بر لازم متعهد و ملتزم گردیده در صورت عدول از انجام هر یک از تعهدات خود، ایضا حضور در دفترخانه میعادگاه شماره ….)

مبلغ …………. ریال بصورت روزانه تا زمان انجام تعهد (تعدد مطلوب ) در حق خواهان (خریدار) بپردازد، که با عدول خوانده ردیف اول، عدم حضور مشارالیه در دفترخانه میعادگاه ثبت و گواهی عدم حضور یاد شده به شماره …………… مورخ ………………. صادر گردیده است.

 5- مع التوصيف: خوانده ردیف دوم نیز به اتفاق خوانده ردیف اول بنحو اشاعه و تساوی مالک پلاک ثبتی سابق الذكر بوده و با وصف مراجعات مکرر حاضر به همکاری لازم نمی باشند.

6-مستفاد از مدلول ماده ۴۳ قانون اجرای احکام مدنی مصوب ۱۳۵۶ – خلع بد از قسمتی از مال مشاع بصورت خلع ید از کل آن جائز است.

تایید قرار منع تعقیبتایید قرار منع تعقیب

 بناء عليهذا: با تقدیم دادخواست حاضر:

و استنادا به مواد ۱۰ و ۲۱۹ و ۲۲۰ و ۲۲۳ و ۲۳۰ و ۳۰۸ و ۳۳۸ و ۳۶۲ قانون مدنی و مادتين ۱۹۸ و ۵۱۵ و ۵۱۹ قانون آیین دادرسی مدنی، و قاعده لزوم قراردادها و وجوب ترتیب اثر به عقود که بیانگر صحت عقود است، رسیدگی و استماع خواسته و نفس الأمر پذیرش دعوی و سپس صدور حکم به شرح ستون خواسته از محضر دادگاه تحت استدعاست،

 الف ) مابه التفاوت تمبر هزینه دادرسی وفق دفترچه محاسباتی املاک و در اجرای مدلول بند (۱۲) از نود حصری ماده (3) قانون وصول …… پرداخت خواهد شد.

 ب) مابه التفاوت تمبر هزینه دادرسی خواسته ردیف سوم وفق بند (۱۴) همان قانون در زمان اجرای حکم تأدیه خواهدشد.

 ج) استعلام و استماع گردش ثبتی قبل از حلول جلسه اول رسیدگی مزید امتنان خواهد بود.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *