تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

قانون منع کشت خشخاش

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع قانون منع کشت خشخاش اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

قانون منع کشت خشخاشقانون منع کشت خشخاش

قانون منع کشت خشخاش به چه صورت است

به تاریخ روز چهارشنبه ۱۶/۱۲/۱۳۵۱ هیئت عمومی دیوان عالی کشور تشکیل گردید پس از طرح و بررسی اوراق پرونده و قرائت گزارش و کسب نظریه جناب آقای دادستان کل کشور به شرح زیر:

 با مراجعه به مواد قانون منع کشت خشخاش واضح می شود که مقنن آن را به دو دسته تقسیم کرده است. ماده (۱) اصلاح قانون منع کشت خشخاش چنین مقرر میدارد:

«مواد مخدر مذکور در این قانون به دو دسته تقسیم شده است: اول مواد افیونی که شامل تریاک و سوخته تریاک و شیره و سایر ترکیباتی می شود که دارای مواد مزبور باشد

دوم سایر ادویه مخدره اعم از مشتقات تریاک مانند. (مرفین و هروئین و کوکائین و مواد مخدره صنعتی و شیمیایی) که در فهرست ادویه مخدره سازمان ملل متحد تعیین شود و یا سازمان بهداشت جهانی مراقبت در مصرف آن را ضروری شناسد.

تبصره – حشیش و مواد مخدره مشابه آنکه از طرف وزارت بهداری در فهرست مندرج در این ماده تعیین خواهد شد از نظر مقررات این قانون در ردیف مواد افیونی محسوب میشوند. مقنن در فهرست مواد مخدره در مواد (۱، ۲، ۳، ۴ و ۵) مقرراتی وضع نموده و به شرح ذیل:

ماده ۱- از نظر قانون اصلاح قانون منع کشت خشخاش و استعمال تریاک مصوب ۳۱/۳/۱۳۳۸ و با توجه به ماده (۱) قانون مزبور و تبصره (۱) ذیل آن مواد مخدره به دو دسته تقسیم و تفکیک می شود.

دسته اول – مواد افیونی و حشیش و مشابهین آن؛

دسته دوم – سایر ادویه مخدره.

قانون منع کشت خشخاشقانون منع کشت خشخاش

ماده ۲- مواد مخدره مذکور در این فهرست چه از طریق صفت و چه از اجسام و عناصر طبیعی به دست آید یکسان شناخته می شود.

ماده ۳- مواد مخدره مذکور در این فهرست به هر نام و به شکل هر داروی اختصاصی که ساخته و عرضه شده و یا بشود باز همان داروی مخدره اصلی شناخته می شود.

ماده ۴- مواد مخدره مذکور در این فهرست اعم از آنکه ساخته و یا تصفیه یا طبخ آنها تکمیل شده یا نشده باشد یکسان شناخته می شوند.

ماده ۵- دسته اول مواد مخدره عبارت است از شیره تریاک، تریاک، سوخته تریاک، شیره مطبوخ، تفاله جوهر نگاری، هرقرص استحصالات جالینوسی تریاک، بنگ بنکات، چرسی.

ماده ۶- دسته دوم مواد مخدره به دو گروه تقسیم میشود:

قانون منع کشت خشخاشقانون منع کشت خشخاش

گروه اول – مواد مخدری که شامال خام و املاح و الستحصالات ان از نظرقانون یکسان و در یک ردیف شناخته می شوند این مواد عبارتند از پنجاه و شش قلم به شرح مندرج در فهرست مواد مخدره با توجه به این مقررات معلوم می شود که کلیه اقلام مواد مخدره را مقنن در ردیف هم و یکسان تلقی کرده و بین خالص و ترکیبات حاصله از آن از لحاظ مجازات فرقی قائل نشده است و این رویه برای این اتخاذ شده که در موق تعیین مجازات ماده خالص مجبور نشود تمام ترکیبات و مشتقات آن را تعداد و احصا نمایند؛ بنابراین تمام مواد مخدره که مشمول ماده (۴) قرار گیرند از لحاظ مجازات در ردیف هم هستند همین طور تمام مواد مخدره که مشمول ماده (۵) با ماده (۷)با ماده (۸) می شوند در نظر مقنن مجازات آنها طبق هریک از این مواد یکسان می باشد و از لحاظ خالص و مرکب و مشتق فرقی بین آنها وجود ندارد، قانونگذار برای اینکه این مقصود خود را صریح تر اعلام دارد در ماده (۱۰) قانون مزبور با عبارتی منجز چنین مقرر میدارد »مواد مخدره مذکور در این قانون ولی آنکه مخلوط با مواد دیگری باشد از نظر مجازات خالص محسوب میشود.» با این توضیحات مسلم می گردد هنگامی که مقنن از لحاظ مصالح اجتماعی مجازات خالص تریاک و مرفین و کوکائین را تغییر داده و تشدید می نماید چون تمام مشتقات آنها هم در ردیف آن ها می باشند به تبع تشدید مجازات مواد خالص مجازات ترکیبات و مشتقات آن ها هم تغییر پیدا می کند. صرف نظر از این استدلال و ماده (۱۰) قانون مذکور که فوقا ذکر شد اگر دیوان کشور بخواهد بین ماده خالص و مشتقات آن فرق گذارد یک خسران اجتماعی علیمی متوجه کشور می شود؛

قانون منع کشت خشخاشقانون منع کشت خشخاش

زیرا بعضی از مشتقات این مواد از لحاظ سپری ساختن نیروی فعال و خلاق افراد سهمناک تر از خالص آنها می باشد؛ مثلا شیره تریاک به مراتب خطرناک تر از تریاک است در این صورت آیا سزاوار است تریاک به تعذر اینکه تنها اسم آن در قانون تشدید ذکر شده مجازات آن اعدام یا حبس با اعمال شاقه باشد ولی مجازات شیره تریاک که در قانون تشدید از آن ذکر نشده حبس تأدیبی و با حبس فرض شود به علاوه اتخاذ چنین رویه موجب می شود که سوداگران همان مواد را که استعمال و یا وارد کردن آن از لحاظ بهداشت کشور و اقتصاد عمومی یک بلیه عظیمی تلقی می شود با کمی تغییر کل و مخلوط کردن با مواد دیگر وارد کنند و یا از محلی به محل دیگر حمل نمایند و به جای مجازات اعدام و یا حبس با اعمال شاقه در معرض مجازات حبس مجرد قرار گیرند.

لازم به ذکر است اگر به دنبال شماره تماس بهترین وکیل مواد مخدر و بهترین وکیل کیفری می گردید می توانید با گروه تهران وکیل تماس گرفته ابتدا از مشاوره حقوقی رایگان و تلفنی با مشاورین این مجموعه داشته باشید و در صورتی که بخواهید می توانید با تعیین وقت حضور پیدا کرده و با وکلای حقوقی و کیفری این مجموعه که متخصص در این زمینه می باشند مشاوره داشته باشید. همچنین می توانید با مشاوره حقوقی از طریق واتساپ با موسسه تهران وکیل در ارتباط باشید.

رای دیوان عالی کشور درباره قانون منع کشت خشخاش

دیوان عالی کشور که مواجه با حقایق امور است و همواره باید مصالح عالیه کشور را مطمح نظر قرار دهد اگر هم مواد فوق الذکر مخصوص ماده (۱۰) مبنی بر مواد مخدره مذکور در این قانون ولو آنکه مخلوط با مواد دیگری باشد از نظر مجازات خالص محسوب می شود وجود نداشت باید با اختیارات تقنینی که دارد تا وقتی که مواجه با نص صریحی که او را منع نماید نشود

قانون منع کشت خشخاشقانون منع کشت خشخاش

هرگونه اصلاح قانونی که فقط امنیت قضایی کشور آن را ایجاب می نماید اتخاذ کند تا از هرگونه خطر اجتماعی مخصوصأ خطراتی که متوجه نیروی خلاق افراد کشور می شود جلوگیری کند از لحاظ نقص قانون تشدید مجازات لازم میداند مثالی را تذکر دهد مقنن در قانون تشدید مجازات مواد مخدره مجازات بیش از دو کیلومتر تریاک و یا بیش از ده گرم مرفین یا هروئین و یا کوکائین را معین کرده و همین طور مجازات تریاک کمتر از دو کیلو و هروئین یا مرفین و یا کوکائین کمتر از ده گرم را معین کرده، ولی مجازات دو کیلو تمام و یا ده گرم تمام را پیش بینی نکرده است آیا دیوان کشور روی این منقصت و به تعذر اینکه قانون تشدید ساکت است باید این مقدار تریاک و کوکائین را مشمول قانون سابق داند و اظهار نظر نماید که مجازات دو کیلو تریاک حبس مجرد ولی مجازات دو کیلو تریاک کم تر حبس با اعمال شاقه است. خوشبختانه در قضیه مورد بحث قانون منع کشت خشخاش کلید حل قضیه را با وضع مواد فوق الذکر و مخصوصا ماده (۱۰) مبنی بر مواد مخدره مذکور در این قانون ولو اینکه مخلوط با مواد دیگری باشد از نظر مجازات خالص محسوب می شود داده و جای هیچ گونه ابهامی را باقی نگذارده است؛ بنابراین متهمین مواد مخدره اعم از اینکه نسبت به خالص ماده و یا ترکیبات و مشتقات آن محکوم شوند باید مجازات قانون تشدید دامن گیر آنها شود نه قانون سابق.

قانون منع کشت خشخاشقانون منع کشت خشخاش

رأی اکثریت هیئت عمومی دیوان عالی کشور نظر به اینکه در فهرست مواد افیونی و مخدر هریک از این مواد من جمله شیره تریاک و تریاک جداگانه تعریف و توصیف شده است و بند «ه» از قانون تشدید مجازات مرتکبین اصلی جرائم مندرج در قانون اصلاح منع کشت خشخاش مصوب تیرماه ۱۳۴۸ منحصرا ناظر به چهار ماده تریاک و مرفین و هروئین و کوکائین می باشد و حکم این قانون به سایر مواد مذکور در فهرست مواد افیونی و مخدر قابل تسری به نظر نمی رسد؛ لذا رویه شعبه دوازدهم دیوان عالی کشور تأیید میشود. این رأی طبق قانون وحدت رویه مصوب سال ۱۳۲۸ در موارد مشابه برای تمام محاكم و شعب دیوان عالی کشور لازم الاتباع است.

برای دریافت مشاوره حقوقی کیفری توسط وکیل کیفری به صفحه فوق مراجعه نمایید یا با کارشناسان مشاوره حقوقی ما در ارتباط باشید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *