تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

اعتراض بر گواهی انحصار وراثت خارج از مهلت مقرر

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع اعتراض بر گواهی انحصار وراثت خارج از مهلت مقرر اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

اعتراض بر گواهی انحصار وراثت خارج از مهلت مقرر اعتراض بر گواهی انحصار وراثت خارج از مهلت مقرر

پرسش: به استناد ماده ۵۸۲ قانون آیین دادرسی مدنی و به عنوان اعتراض ثالث بر تصدیق انحصار وراثت اعتراض شده است، معترض به شرح درخواست تقدیمی توضیح داده است که دختر متوفی بوده و درخواست کننده تصدیق انحصار وراثت نام او را جزء وراث به دادگاه اعلام نکرده و نتیجه نام او در تصدیق قید نگردیده است معترض عليهم در محضر دادگاه حاضر و به صحت ادعای معترض اقرار کرده اند با توجه به اقرار معترض عليهم و تحقیقاتی که دادگاه معمول داشته وراثت معترض محرز می باشد و از طرفی به موجب ماده ۳۶۲ قانون امور حسبی و ماده 3 قانون تصدیق انحصار وراثت معترض فقط ظرف سه ماه از تاریخ انتشار اولین آگهی می تواند اعتراض نماید و از مفهوم مخالفت ماده ۳۶۹ قانون امور حسبی نیز استنباط می گردد که مقنن اعتراض معترض را در خارج از مهلت قابل استماع نمی داند و در مورد بحث اعتراض در مهلت قانونی به عمل آمده است.

اعتراض بر گواهی انحصار وراثت خارج از مهلت مقرر اعتراض بر گواهی انحصار وراثت خارج از مهلت مقرر

 با توجه به مراتب مذکور و ماده ۴۴ قانون امور حسبی آیا اعتراض معترض قابل استماع می باشد؟

با توجه به مواد ۵۸۲ و ۵۸۳ قانون آیین دادرسی مدنی و ماده ۴۴ قانون امور حسبی که در ذیل درج می گردد

ماده ۵۸۲- اگر در خصوص دعوایی حکم یا قراری صادر شود که به حقوق شخص ثالث خللی وارد آورد و آن شخص یا نماینده او در مرحله دادرسی که منتهی به حکم با قرار شده است به عنوان اصحاب دعوی دخالت نداشته می تواند بر آن حکم یا قرار اعتراض نماید.

ماده ۵۸۳- در مورد ماده قبل شخص ثالث حق دارد به هرگونه حکم و قرار صادر از دادگاه های نخستین و پژوهش اعتراض کند و نسبت به حکم داور نیز کسانی که خود یا نماینده آنها در تعیین داور شرکت نداشته می توانند به عنوان شخص ثالث اعتراض کنند.

اعتراض بر گواهی انحصار وراثت خارج از مهلت مقرر اعتراض بر گواهی انحصار وراثت خارج از مهلت مقرر

ماده ۴۴ قانون امور حسبی: کسانی که تصمیم دادگاه ها را در امور حسبی برای خود مضر بدانند می توانند بر آن اعتراض نمایند خواه تصمیم از دادگاه نخست صادر شده یا از دادگاه پژوهش باشد و حکمی که در نتیجه اعتراض صادر می شود قابل پژوهش و فرجام است.

در مورد سؤال فوق کمیسیون مشورتی آیین دادرسی مدنی اداره حقوقی بر مبنای نظریه اقلیت کمیسیون آیین دادرسی مدنی در تاریخ۴۳/۹/۱۸ چنین اظهارنظر کرده است:

 با توجه به ماده ۴۴ قانون حسبی و عموم مدلول مادتين ۵۸۲ و ۵۸۳ قانون آیین دادرسی مدنی نظریه اقلیت کمیسیون آیین دادرسی مدنی مورد تأیید و بلااشکال است.

لازم به ذکر است در صورتی که در شمال تهران، غرب تهران، شرق تهران یا کرج هستید و به مشاوره حقوقی انحصار وراثت نیاز دارید، می توانید با بهترین وکیل انحصار وراثت موسسه حقوقی تهران وکیل در ارتباط باشید؛ همچنین، برای مشاوره حقوقی در رابطه با نمونه گواهی انحصار وراثت می توانید با وکیل گواهی انحصار وراثت این موسسه ، از طریق راه های ارتباطی در تماس باشید.

اعتراض بر گواهی انحصار وراثت خارج از مهلت مقرر اعتراض بر گواهی انحصار وراثت خارج از مهلت مقرر

 نظريه کمیسیون مشورتی آیین دادرسی مدنی درباره اعتراض بر گواهی انحصار وراثت خارج از مهلت مقرر

استعلام حکایتی از ترافع ندارد و سؤال هم این است که درخواست اصلاح تصدیق انحصار وراثت به تقاضای اشخاص ذینفع طبق ماده ۴۴ قانون امور حسبی قابل قبول است یا ماده ۳۶۲ قانون امور حسبی و ۳ قانون تصدیق انحصار وراثت مانع رسیدگی به درخواست مذکور می باشد.

با التفات به اینکه تصدیق انحصار وراثت تصمیمی در امور حسبی است ماده ۴۴ قانون امور حسبی ناظر به تصدیق انحصار وراثت نیز می باشد و با وجود قاعده صریح و مفهوم مستقیم ماده ۴۴ بر قابل اعتراض بودن تصدیق انحصار وراثت على الاطلاق استناد اکثریت محترم به مفهوم مخالف ماه ۳۱۹ درست به نظر نمی رسد؛ لذا به نظر اینجانبان رسیدگی به درخواست اصلاح تصدیق انحصار وراثت مقید به موعد معینی نیست و درخواست قابل قبول و رسیدگی است.

اعتراض بر گواهی انحصار وراثت خارج از مهلت مقرر اعتراض بر گواهی انحصار وراثت خارج از مهلت مقرر

در مورد مسئله فوق اکثریت کمیسیون آیین دادرسی مدنی چنین اظهارنظر نکرده اند:

نظریه اکثریت

 اشخاصی که تصدیق انحصار وراثت تحصیل کرده اند می توانند مطالبات متوفی را وصول نمایند و مدیون به متوفی که دین خود را بدین ترتیب به اشخاص مزبور پرداخته به صراحت ماده ۳۷۰ قانون امور حسبی در مقابل هر مدعی وراثت بری الذمه محسوب خواهد بود؛ بنابراین به مستفاد از ماده مزبور و تبصره ماده ۴ قانون انحصار وراثت مصوب ۱۳۰۹ صدور تصدیق انحصار وراثت مانع از این نیست که به دعوی هر مدعی وراثت بر طبق مقررات و با رعایت تبصره ماده ۱۶ قانون آیین دادرسی مدنی در دادگاه صلاحیت دار رسیدگی گردد و به مستفاد از مفهوم ماده ۳۶۹ قانون امور حسبی تصدیق انحصار وراثت که با انتشار آگهی صادر شده باشد قابل اعتراض نیست

اعتراض بر گواهی انحصار وراثت خارج از مهلت مقرر اعتراض بر گواهی انحصار وراثت خارج از مهلت مقرر

و در مورد سؤال هرچند که دعوی به عنوان اعتراض ثالث اقامه شده و به ماده ۵۸۲ قانون آیین دادرسی مدنی استناد گردیده و عنوان دعوا و استناد به ماده مرقوم صحیح نیست؛ ولی دعوای مزبور تحت عنوان دعوی وراثت و مستقلا در دادگاه صلاحیت دار قابل رسیدگی می باشد و ماده ۴۴ قانون امور حسبی به این موضوع که در قانون حکم خاصی برای این پیش بینی شده قابل اعمال به نظر نمی رسد.

نظریه مشورتی مورخ ۱۳۴۳/۹/۱۸ اداره کل حقوقی قوه قضائیه

برای دریافت مشاوره حقوقی ملکی توسط وکیل ملکی به صفحه فوق مراجعه نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *