تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

تصدیق انحصار وراثت + وکیل + درخواست + تصدیق

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع تصدیق انحصار وراثت + وکیل + درخواست + تصدیق اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

تصدیق انحصار وراثت + وکیل + درخواست + تصدیقتصدیق انحصار وراثت + وکیل + درخواست + تصدیق

تصدیق انحصار وراثت به چه صورت است؟

در هر موردی که یک یا چند نفر بخواهند مال مربوط به فرد متوفی را اعم از اموال منقول یا غیرمنقول یا اسنادی که نزد غیر است به عنوان وراثت اخذ می‌کنند و یا طلب متوفی را با یک عنوان وصول کنند و متصرف یا مدیون بدون انکار وجود مال یا دل یا اسناد تصدیقی برای سمت یا انحصار وراثت از آن بخواهند، باید به طریق ذیل رفتار شود.

شخص یا افراد مزبور باید برای تصدیق وراثت و تقاضای کتبی از محاکم صلح، اقامت دائمی متوفی یا محاکم بدایتی که وظایف صلح را انجام می‌دهند، تقدیم کند. در صورتی که محل اقامت دائمی متوفی در خارج از مملکت باشد، به یکی از محاکم صلح تهران باید مراجعه شود.

در صورتی که با نبودن معترض رأی امین صلح یا حاکم بدایتی که وظیفه صلحی را انجام می‌دهد، دایر بر تقاضای مستدعی یا مستدعی آن تصدیق باشد؛ مستدعی یا مستدعیان آن تصدیق می‌تواند در ظرف ده روز بعد از ابلاغ رای به نزدیکترین محکمه شکایت کنند و برای آن محکمه پس از استماع عقیده مدعی‌العموم قاطع خواهد بود.

اگر مال در معرض تلف باشد یا اعتبار مدیون و یا کسی که مانند دوست مشکوک باشد، محکمه می‌تواند برای حفظ مال اقدامات لازم را احمد فروش یا توزیع آن به محل معتبر و یا گرفتن ضامن به عمل آید.

به موجب قانون مصوب ۲۸ فروردین سال ۱۳۰۹ وزیر مربوطه مجاز است، کلیه لوایح قانونی را که به مجلس شورای ملی پیشنهاد می‌شود. پس از تصویب کمیسیون قوانین مربوطه به موقع و به زمان مقرر اجرا گذارد و پس از آزمایش در عمل نواقصی را که در ضمن جریان ممکن است، معلوم شود رفت و قوانین مزبور را تکمیل کند و برای تصویب به مجلس شورای ملی پیشنهاد کند. بنابراین قانون تصدیق انحصار وراثت مشتمل بر ۱۲ ماده که در تاریخ ۱۴ مهر ۱۳۹۰ به تصویب کمیسیون قوانین مجلس شورای ملی رسیده قابل اجرا است.

اگر اموال منقول یا غیرمنقول و وجه نقد متعلق با اشخاص مجهول الوارز که در تصرف دولت یا مؤسسه های تجاری یا صرافی یا اشخاص است، در ظرف ۱۰ سال نسبت به آن مال منقول و وجه نقد و ۲۰ سال نسبت به مال غیر منقول از تاریخ فوت مال کسی به عنوان وراثت ادعا نکند؛ دیگر ادعایی پذیرفته نمی شود و اموال فوق متعلق به دولت است که به مصرف مؤسسه های خیریه می‌رسد.

موسسه تجارتی و صرافی یا اشخاص یا اموال مجهول الوارز مکلف هستند، به وسیله پارک‌های بدایت هر محل آن اموال را تصمیم و یا تأدیه به دولت کند.

تصدیق انحصار وراثت تصدیق انحصار وراثت

به تقسیم قانونی، اموال متوفی میان وارد بر اساس آن‌ها و وصیت نامه متوفی انحصار وراثت می گوید، تفاوت انحصار وراثت محدود و نامحدود از عمده پیچیدگی‌های روال انجام پرونده‌های انحصار ورثه می باشد.

برای انجام انحصار ورثه نیازمند دریافت گواهی هستند. این گواهی بستگی به میزان اموال به جا مانده از متوفی به دو دسته گواهی انحصار وراثت محدود و نامحدود تقسیم می‌شود. در این مقاله در رابطه با اشخاص ذینفع دریافت گواهی و تفاوت این دو و مدارک لازم برای صدور این گواهی گفته می‌شود.

به طور کلی وراثت قانونی متوفی می‌تواند برای دریافت این گواهی اقدام کند. وراثت قانونی به سه طبقه تقسیم می‌شود. طبقه اول شامل افرادی همچون همسر، فرزند، پدر و مادر و نوه متوفی می‌باشد. طبقه دوم پدربزرگ، مادربزرگ، خواهر، برادر و فرزندان آنها تشکیل می‌دهد. در طبقه سوم عمه، عمو، دایی، خاله و فرزندان آنها قرار دارد.

انحصار ورثه نامحدود

با توجه به تعاریف انحصار ورثه محدود می‌توان گفت دارایی به جا مانده از متوفی ارزشی بیشتر از ۶۰ میلیون داشته باشد، باید گواهی انحصار ورثه نامحدود دریافت کرد. برای دریافت این گواهی زمان طولانی‌تری نیازمند هستید؛ چرا که مراحل اداری بیشتر طول می‌کشد.

یکی از تفاوت میان انحصار وراثت محدود و نامحدود؛ تفاوت آنها در میزان اموال به جا مانده از متوفی است. اگر ارثی که متوفی برای ورثه باقی می‌گذارد ارزشی برابر با ۶۰ میلیون تومان یا کمتر باشد؛ وراثت برای دریافت گواهی انحصار وراثت محدود اقدام می‌کند. این نوع از انحصار ورثه معمولاً کاربردی برای تقسیم اموال بین ورثه ندارد، به دلیل اینکه میزان ارث بسیار کم است.

درخواست تصدیق انحصار وراثتدرخواست تصدیق انحصار وراثت

جهت دریافت مشاوره بیشتر در زمینه انحصار وراثت می‌توانید از وکلای مجموعه بزرگ تهران وکیل کمک بگیرید. وکلای مجموعه سعی در جلب رضایت شما مشتریان عزیز را دارند؛ پس با خیال آسوده به وکلای مجموعه تهران وکیل اطمینان کنید.

زمانی که شخصی از دنیا می­رود، باید تکلیف دارایی وی و همچنین حقوق وراث تعیین شود. انجام این امر توسط مراجع قانونی و با رعایت تشریفات خاص مقرر در قانون انجام می­شود که به آن انحصار وراثت می­گویند و به رای صادر شده آن تصدیق انحصار وراثت گفته می­شود. جهت درخواست صدور تصدیق انحصار وراثت می­بایست به شورای حل اختلاف آخرین محل سکونت متوفی مراجعه نمود. اما صدور تصدیق انحصار وراثت چه مراحلی دارد؟چه کسانی می­توانند درخواست صدور تصدیق انحصار وراثت کنند؟ مدارک مورد نیاز برای صدور تصدیق انحصار وراثت چیست؟ در این مقاله ما به پاسخ این سوالات و سایر مسائل پیرامون انحصار وراثت می­پردازیم.

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی با وکیل متخصص در زمینه ارث و انحصار وراثت می­توانید با شماره تماس­های موسسه تهران وکیل تماس حاصل فرمایید.

تصدیق انحصار وراثت چیست؟

گواهی یا تصدیق انحصار وراثت در واقع سندی رسمی است که در آن زمان دقیق مرگ متوفی و تمامی ورثه او قید می­شود و به وسیله این سند تمامی واحدهای دولتی ورثه شخص متوفی را به رسمیت شناخته و وراث با داشتن این سند می­توانند از حقوقی که به آن ­ها ارث رسیده است برخوردار شوند. به عبارتی تصدیق انحصار وراثت تعیین کننده تعداد وراث و میزان سهم­الارث هریک از آن­ها می­باشد. این گواهی از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا هرگونه انتقال اموال و سایر مسائل مربوط به مالکیت و عملیات ثبتی توسط این گواهی انجام می­گیرد.

مرجع درخواست صدور تصدیق انحصار وراثت

برای درخواست صدور گواهی انحصار وراثت می­بایست به شورای حل اختلاف آخرین محل سکونت متوفی مراجعه نمود. طبق ماده 20  قانون مدنی، تمامی دعاوی مربوط به اموال و ترکه متوفی می­بایست در دادگاهی اجرا شوند که آخرین محل سکونت متوفی بوده است که امروزه این وظیفه به عهده شورای حل اختلاف است. در صورتی که آخرین محل اقامت متوفی در خارج از کشور باشد، رسیدگی در دادگاهی است که آخرین محل زندگی متوفی در ایران بوده است.

وکیل تصدیق انحصار وراثت وکیل تصدیق انحصار وراثت

چه کسانی می­توانند درخواست صدور تصدیق انحصار وراثت کنند؟

وراث شخص متوفی و هر ذی­نفعی مانند شخصی که از متوفی بدهکار است، موصی له (کسی که متوفی به او وصیت کرده) و وصی (شخصی که از طرف متوفی اجرای وصیت­نامه را عهده­دار شده است) می­توانند درخواست صدور تصدیق انحصار وراثت کنند. باید به این نکته توجه داشته باشید که نیازی به درخواست همه وراث برای انحصار وراثت نیست و تنها درخواست یک نفر از آن­ها کفایت می­کند.

مدارک مورد نیاز برای درخواست صدور تصدیق انحصار وراثت

  • شناسنامه متوفی و گواهی فوت صادر شده از اداره ثبت احوال

پس از فوت شخص متوفی و تایید آن توسط پزشک، در اداره ثبت احوال ثبت می­شود. همچنین شناسنامه شخص متوفی باطل شده و درنهایت گواهی فوت او صادر می­گردد. اصل گواهی فوت و کپی آن باید به دادگاه ارائه شود.

  • فرم استشهادیه

اسامی کلیه ورثه باید در فرم استشهادیه­ای که توسط دادگاه ارائه می­شود نوشته شده و سپس توسط دو نفر که متوفی و ورثه را می­شناسند امضا شود. همچنین امضای فوق باید در دفاتر اسناد رسمی تایید شده و گواهی آن به دادگاه ارائه شود.

  • گواهی تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارث

وراث متقاضی انحصار وراثت می­بایست مشخصات و لیست تمامی اموال منقول و غیرمنقول متوفی را در فرم مخصوصی به اداره دارایی آخرین محل اقامت متوفی ارائه کنند و رسید آن را دریافت و تقدیم دادگاه نمایند.

  • وصیت­نامه متوفی

در صورت وجود وصیت­نامه متوفی، باید همراه سایر مدارک به دادگاه ارسال شود.

  • عقدنامه رسمی همسر متوفی

اگر متوفی در زمان فوت دارای همسر باشد، می­بایست سند نکاح را به مراجع رسیدگی کننده ارائه دهند.

  • کپی شناسنامه­های وراث

وراثی که درخواست انحصار وراثت دارند می­بایست علاوه بر اصل شناسنامه، کپی مصداق شناسنامه را نیز جهت بررسی توسط مدیر دفتر دادگاه ارائه کنند.

بهترین وکیل تصدیق انحصار وراثت بهترین وکیل تصدیق انحصار وراثت

  • ارائه دادخواست

پس از آماده سازی مدارک فوق، ورثه باید دادخواستی را تنظیم کرده و همراه سایر مدارک ذکر شده به دادگاه تقدیم کنند.

  • رسیدگی به دعاوی انحصار وراثت ایرانیان غیرشیعه، کلیمی، زرتشتی، مسیحی و … براساس قواعد موجود در آیین آن­ها انجام می­شود.
    • توجه داشته باشید شما می توانید با مشاوره حقوقي رایگان با وکیل آنلاین واتس آپ به صورت شبانه روزی استفاده کنید.

آخرین تغییرات مربوط به صدور تصدیق انحصار وراثت

طبق بخشنامه شماره 38384 مورخ 7/7/1399 وزارت دادگستری، اگر متوفی دارای اموال و دارایی بیش از 500 میلیون ریال معادل 50 میلیون تومان باشد، گواهی انحصار وراثت نامحدود صادر می­شود و نیازمند نشر آگهی است. اما اگر دارایی متوفی کمتر از مبلغ 50 میلیون تومان باشد، شورای حل اختلاف گواهی یا تصدیق انحصار وراثت محدود صادر می­کند. بنابراین مدت زمان صدور تصدیق انحصار وراثت محدود به علت حذف مرحله نشر آگهی کوتاه­تر خواهد بود.

مدت زمان لازم جهت اخذ تصدیق انحصار وراثت محدود در مواردی که دارایی متوفی کمتر از 50  میلیون تومان می­باشد، بین سه تا هفت روز کاری است.

چاپ آگهی انحصار وراثت در روزنامه کثیرالانتشار

پس از ارسال کلیه مدارک ذکر شده به دادگاه، مرجع رسیدگی کننده به بررسی اسناد مدارک پرداخته و درخواست ورثه را یک نوبت در روزنامه کثیرالانتشار آگهی می­نماید و هزینه آن نیز به عهده متقاضی انحصار وراثت است. پس از سپری شدن یک ماه از تاریخ انتشار آگهی و در صورتی که معترضی نسبت به آن نباشد، دادگاه با توجه به اسناد و مدارک ارائه شده توسط وراث اقدام به صدور تصدیق انحصار وراثت، تعیین تعداد ورثه و نسبت آن­ها با متوفی می­نماید.

در صورت وجود معترض و اعلام اعتراض او، دادگاه جلسه ای برای رسیدگی به اعتراض با حضور شخص معترض و درخواست­کننده تصدیق برگزار می­کند و پس از رسیدگی، طی حکمی رای خود را اعلام می­دارد. این حکم مطابق مقررات قابل تجدیدنظر می­باشد.

بهترین وکیل تصدیق انحصار وراثت در تهرانبهترین وکیل تصدیق انحصار وراثت در تهران

وکیل جهت اخذ تصدیق انحصار وراثت

در صورتی که ورثه متوفی تقاضای اخذ گواهی انحصار وراثت را داشته باشند، می­بایست مراحل اداری، حقوقی و مالی را طی کنند که این کار بسیار زمانبر و دشوار است. در چنین شرایطی اعطای وکالت به یک وکیل متخصص انحصار وراثت می­تواند کمک بسیاری به افراد کند و به جای وراث تمامی مراحل اخذ تصدیق انحصار وراثت را طی کند. اخذ وکیل انحصار وراثت با داشتن آگاهی لازم در زمینه ارث و انحصار ورثه، می­تواند باعث کوتاه­تر شدن روند رسیدگی شود و تمام مراحل قانونی انحصار وراثت را بدون ایجاد مشکل انجام دهد.

موسسه حقوقی تهران وکیل با دارا بودن بهترین وکیل متخصص در زمینه ارث و انحصار وراثت، می­تواند به صورت تخصصی وکالت پرونده­های مربوط به انحصار وراثت را انجام دهد و تا پایان مراحل قانونی آن درکنار شما باشد.

در صورت نیاز به اخذ وکیل ارث و انحصار وراثت و یا دریافت مشاوره حقوقی در این زمینه با شماره تماس­های موسسه حقوقی تهران وکیل تماس حاصل فرمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *