تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

صدور گواهی انحصار وراثت جدید بعد از اعلام وراث واقعی متوفا

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع صدور گواهی انحصار وراثت جدید بعد از اعلام وراث واقعی متوفا اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

صدور گواهی انحصار وراثت جدید بعد از اعلام وراث واقعی متوفا صدور گواهی انحصار وراثت جدید بعد از اعلام وراث واقعی متوفا

پرسش: بعد از فوت فردی، دختر اول که فرزندخوانده وی می باشد مبادرت به اخذ گواهی انحصار وراثت می کند. متعاقبا درخواست تقسیم سهم الارث می نماید. آیا دختر دوم وی که فرزند اصلی است باید تقاضای اصلاح گواهی انحصار وراثت نماید یا اینکه همسر متوفا یا دختر دوم که فرزند اصلی است تقاضای نفی اخذ نماید؟

اتفاق نظر

فرزند واقعی متوفا می تواند به گواهی انحصار وراثت صادره اعتراض کند. این دعوا باید به طرفیت فرزندخوانده و سایر ورثه اقامه شود و – خواهان ضمن اعتراض به گواهی انحصار وراثت دعوای نفی نسب مطرح نماید. همسر متوفا نیز می تواند به گواهی انحصار وراثت اعتراض و نفی نسبت و نفی ولادت فرزندخوانده را از بطن خود مطرح نماید. دادگاه ذی صلاح پس از احراز عدم انتساب فرزندخوانده به متوفا و صدور حکم به رد نسب، گواهی انحصار وراثت سابق الصدور را الغا و حکم به ورائت فرزند واقعی و عیال دائمی متوفا صادر خواهد کرد.

صدور گواهی انحصار وراثت جدید بعد از اعلام وراث واقعی متوفا صدور گواهی انحصار وراثت جدید بعد از اعلام وراث واقعی متوفا

نظر کمیسیون نشست قضائی (4) مدنی

از این سؤال مستفاد می شود که بر حسب اعلام متوفا برای متقاضی گواهی انحصار وراثت (فرزندخوانده متوفا) شناسنامه صادر شده و فرزندخوانده به استناد شناسنامه مذکور مبادرت به اخذ گواهی انحصار وراثت کرده است.

اکنون که فرزند اصلی متوفا یا مادر وی از این جریان مطلع شده اند باید ضمن اعتراض به گواهی انحصار وراثت دعوایی علیه دخترخوانده متوفا به خواسته نفی نسب مطرح و دلایل خود را به دادگاه اعلام نمایند.

در صورت اثبات این ادعا موجبات ابطال گواهی انحصار وراثت سابق و صدور گواهی واقعی با اعلام وراثت واقعی متوفا فراهم می شود. بدیهی است به موجب ماده ۹ قانون اصلاحی انحصار وراثت در صورت اثبات فقدان نسبت متقاضی انحصار وراثت و به واسطه اخذ گواهی خلاف واقع در حکم کلاهبرداری بوده و مستوجب مجازات است.

صدور گواهی انحصار وراثت جدید بعد از اعلام وراث واقعی متوفا صدور گواهی انحصار وراثت جدید بعد از اعلام وراث واقعی متوفا

 مرجع رسیدگی برای اصلاح گواهی انحصار وراثت

پرسش: شخصی با اعلام فوت فرزند خود و معرفی وراث نام برده اقدام به اخذ گواهی انحصار وراثت متوفا طبق مقررات کرده است بعد از چند ماه همان شخص اعلام کرد که فرزند دیگری از متوفا متولد شده است که در گواهی انحصار وراثت صادره نام وی قید نگردیده است و به این جهت درخواست اصلاح گواهی انحصار وراثت صادره را کرده است در این وضعیت اولا: مرجع صالح به رسیدگی به این ادعا کدام دادگاه است؛

ثانيا: نحوه اتخاذ تصمیم دادگاه چگونه خواهد بود؟

نظر اکثریت

نظر به اینکه موضوع مطروحه از امور حسبی است و نظر به اینکه امر حسبی عبارت از اموری است که دادگاه راسا و حتی بدون درخواست اشخاص ذی نفع نیز مکلف است در خصوص آن اتخاذ تصمیم کند ویا عنایت به این که در سؤال مطروحه نام و مشخصات یکی از اصحاب دعوا از قلم افتاده و در گواهی صادره از دادگاه قید نشده است؛ لذا با توجه به درخواست شخص ذی نفع دادگاه طبق مقررات مواد ۳۸ و ۴۰ قانون امور حسبی نسبت به اصلاح گواهی انحصار وراثت قبلی اقدام خواهد کرد. بدیهی است که اصلاح گواهی انحصار وراثت قبلی با دادگاهی است که آن را صادر کرده است مگر اینکه گواهی انحصار وراثت صادره قابل اعتراض باشد که در این صورت وفق مقررات مواد ۳۶۴ و ۳۶۹ قانون امور حسبی گواهی انحصار وراثت قبلی در دادگاه تجدیدنظر نقض و گواهی دیگری با قید مشخصات وراث جدید صادر خواهد شد.

صدور گواهی انحصار وراثت جدید بعد از اعلام وراث واقعی متوفا صدور گواهی انحصار وراثت جدید بعد از اعلام وراث واقعی متوفا

 نظر اقلیت

با توجه به اینکه موضوع مطروحه از امور حسبی است و در امور حسبی نیز دادگاه تابع تشریفات آیین دادرسی نیست، همان دادگاهی که قبلا گواهی انحصار وراثت صادر کرده است مطابق ماده ۴۰ قانون امور حسبی نسبت به نقض گواهی صادره قبلی و صدور گواهی جدید متضمن نام کلیه وراث اقدام خواهد کرد.

نظر کمیسیون نشست قضائی (4) مدنی

پدری که فرزندش را از دست داده برای اخذ گواهی انحصارورانه دادگاه مراجعه و پس از اخذ گواهی و گذشت چند ماه به دادگاه مراج و مدعی است فرزند دیگری از متوفا به دنیا آمده است و به این وسیله تقاضای اصلاح گواهی سابق الصدور را می کند. چون صدور گواهی انحصار وراثت از جمله امور حسبی است دادگاه مکلف است با عنایت به ماده ۱۴ قانون امور حسبی هرگونه بازجویی و اقدامی که برای اثبات قضیه لازم است به عمل آورد هرچند چنین تقاضایی نشده باشد پس از خاتمه رسیدگی و احراز صحت ادعای متقاضی اقدام به اصلاح گواهی سابق الصدور می نماید و بر حسب مقررات ماده ۲۸ قانون مورد اشاره باید در گواهی اصلاحی تذکر دهد دادن رونوشت از گواهی انحصار وراثت بدون پیوست کردن گواهی اصلاحی ممنوع است.

 گواهی انحصار وراثت و اصلاحی آن بر حسب مقررات مواد ۴۴ و ۳۶۹ قانون مزبور قابل رسیدگی پژوهشی است.

لازم به ذکر است در صورتی که در شمال تهران، غرب تهران، شرق تهران یا کرج هستید و به مشاوره حقوقی انحصار وراثت نیاز دارید، می توانید با بهترین وکیل انحصار وراثت موسسه حقوقی تهران وکیل در ارتباط باشید؛ همچنین، برای مشاوره حقوقی در رابطه با نمونه گواهی انحصار وراثت می توانید با وکیل گواهی انحصار وراثت این موسسه ، از طریق راه های ارتباطی در تماس باشید.

 میزان اعتبار شهادت نامه تنظیمی در دفاتر اسناد رسمی جهت درخواست گواهی انحصار وراثت

پرسش: آیا شهادت نامه تنظیمی در دفترخانه اسناد رسمی در رسیدگی به درخواست گواهی انحصار وراثت با فرض تکمیل سایر مدارک برای پذیرش ادعای مستدعی تصدیق، کافی است یا لزوما باید مسجلین ذیل شهادت نامه در محکمه، ادای شهادت کنند؟

اتفاق نظر

نظر به این که موضوع مورد رسیدگی دادگاه، گواهی انحصار وراثت و از امور حسبی بوده که ترافعی نیست دادگاه ملزم به رعایت مقررات خاص آیین دادرسی مدنی نیست، بلکه مکلف است در خصوص درخواست اتخاذ تصمیم بدون فوت وقت کند و مفاد مواد ۳۶۲ و ۳۶۳ قانون امور حسبی نیز الزامی در احضار گواهان و استماع اظهارات آنان ندارد آنچه ملاک است رسیدگی به هر طریقی که دادگاه به نتیجه امر حاصل شود. چنانچه استشهادیه عادی تنظیمی نیز موجبات اطمینان دادگاه و قناعت وی را حاصل آورد گواهی را صادر می کند.

نظر کمیسیون نشست قضائی (۱) مدنی

شهادت نامه تنظیمی که در دفتر اسناد رسمی برای درخواست گواهی انحصار وراثت، تصدیق امضا می شود، با توجه به احراز هویت امضاکنندگان و توجه امضاکننده نسبت به مفاد و شرایط استشهادیه تنظیمی در خصوص درخواست انحصار وراثت دارای اعتبار شهادت بوده و چنانچه سایر مدارک اعم از گواهی فوت و تصاویر مصدق اسناد سجلی وراث و اظهارنامه مالیاتی و سایر ادله اثبات رابطه خویشاوندی نکاح نامه) به ضمیمه درخواست ارائه شده باشد، نیازی به تحقیق از مسجلین ذیل استشهادیه تنظیمی نخواهد بود مگر در مواردی که در صورت تحقق اختلاف در نسب یا اختلاف در اصل نکاح یا طلاق، تحقیق از گواهان در دادگاه ذی صلاحیت ضرورت داشته باشد که در این صورت مطابق ماده ۳۶۳ قانون امور حسبی اقدام خواهد شد. در نتیجه نظر اکثریت مورد تأیید است.

صدور گواهی انحصار وراثت جدید بعد از اعلام وراث واقعی متوفا صدور گواهی انحصار وراثت جدید بعد از اعلام وراث واقعی متوفا

 اثر حقوقی عدم قید نام احد از ورثه در گواهی انحصار وراثت

پرسش: اگر در گواهی انحصار وراثت نام احدی از وراث قید نشود و بر اساس چنین گواهی دعوای افراز و تقسیم ماترک اقامه شود دادگاه چه تکلیفی دارد؟

اتفاق نظر

دعوای افراز و تقسیم اموال موروثی مطابق ماده ۳۵۴ قانون امور حسبی باید به طرفیت کلیه ورثه اقامه شود با عنایت به این که در مانحن فیه نام احدی از وراث که در گواهی انحصار وراثت قید نشده در پرونده افراز و تقسیم، طرف دعوا قرار نگرفته، دادگاه به لحاظ اینکه دعوا مطابق قانون طرح نشده به استناد ماده ۲ قانون آیین دادرسی مدنی قرار رد صادر خواهد کرد. در نهایت متقاضی انحصار وراثت می تواند از دادگاه صادر کننده گواهی انحصار وراثت درخواست اصلاح گواهی به منظور اضافه نمودن نام وارثی که نام آنها در گواهی ذکر نشده بکند و چنانچه در مورد وارث بودن یا نبودن فرد مورد نظر بین ورثه اختلاف باشد باید پس از اثبات نسب دعوا اعتراض به گواهی انحصار وراثت در همان دادگاه اقامه و دادگاه حکم به وراثت فرد موصوف صادر خواهد کرد این حکم مطابق بند (ب) ماده ۲۳۵ قانون آیین دادرسی مدنی قابل تجدیدنظر خواهد بود.

صدور گواهی انحصار وراثت جدید بعد از اعلام وراث واقعی متوفا صدور گواهی انحصار وراثت جدید بعد از اعلام وراث واقعی متوفا

نظر کمیسیون نشست قضائی (۱) مدنی

مطابق بند (۲) ماده ۳۰۴ قانون امور حسبی، درخواست تقسیم ترکه باید مشتمل بر نام و مشخصات درخواست کننده و متوفاو ورثه و اشخاص دیگری که ترکه بین آنها تقسیم شود با تعیین سهام هریک باشد. گواهی انحصار وراثت که دادگاه برای انحصارو تعداد ورثه صادر می کند. چنانچه فاقد نام احد از وراث باشد باید با اعتراض و درخواست وارث مذکور بررسی و مورد اصلاح قرار گیرد و چنانچه حسین انجام تقسیم ترکه مشخص شود که احد از وراث در گواهی انحصار وراثت نامش قید نشده و در صورت قبول اصحاب دعوا و اشخاص ذی نفع و نبودن اختلاف در زمینه وارث بودن شخص مذکور ادامه جریان درخواست تقسیم ترکه پس از اصلاح گواهی انحصار وراثت و درخواست تقسیم ترکه امکان پذیر خواهد بود و الا همان گونه که در اتفاق نظر قضات دادگستری رامسر ابراز گردیده درخواست قابل پذیرش نخواهد بود.

برای دریافت مشاوره حقوقی ملکی توسط وکیل ملکی به صفحه فوق مراجعه نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *