تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

عدم ذکر ورثه در گواهی انحصار وراثت+وکیل+مشاوره حقوقی

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع عدم ذکر ورثه در گواهی انحصار وراثت+وکیل+مشاوره حقوقی اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

اعتراض به گواهی انحصار وراثت | عدم ذکر نام یکی ار وراث در گواهی حصر وراثت

اعتراض به گواهی انحصار وراثت تنها توسط دی نفعان و دادستان عمومی منطقه‌ای که متوفی در آن سکونت داشته است، امکان پذیر است و در غیر این صورت کسی نمی تواند نسبت به آن اعتراض کند. به طور مثال اگر شما برای پدر و یا مادرتان بخواهید اعتراض بزنید، این کار شدنی نیست و باید توسط خود پدر یا مادرتان صورت بگیرد. زیرا این افراد جزء ورثه به حساب نمی آیند و به همین دلیل نمی توانند نسبت به حق و حقوق فرد دیگری اعتراض کنند. اما این موضوع در خصوص دادستان متفاوت است و فرق می کند؛ به طور مثال دادستان با شناختی که از فرد متوفی دارد، می تواند تشخیص دهد که او هیچ ورثه ای نداشته است و طبق قانون می تواند شخصی نسبت به صدور گواهی اقدام نماید. همچنین دادستان می تواند در این خصوص اعتراض کرده و روند رسیدگی را متوقف کند، پس شما باید به این نکات دقت کنید و در صورتی که ابهامی در این مبحث داشتید، می توانید با موسسه تهران وکیل تماس بگیرید. وکیلان ما در این موسسه به صورت 24 ساعته در اختیار شما ارباب رجوعان هستند تا بتوانند مشکلات شما را حل کنند.

مهلت اعتراض به گواهی انحصار وراثت توسط شخص

این گواهی نیز مانند تمامی گواهی ها و تقاضا نامه ها، دارای یک مهلت مشخص است و فرد باید در این بازه زمانی درخواست خودش را ثبت کند. به این ترتیب شما می توانید هم در مرحله دادخواست و هم در مرحله رسیدگی نسبت به آن اعتراض کنید. حتی بعد از صدور هم اگر مشکلی با رای داشتید، بازه زمانی کوتاهی برایتان در نظر گرفته می شود تا بتوانید در این مدت اعتراض خود را نسبت به این گواهی به دادگاه ارائه دهید. فرایند رسیدگی به پرونده در همان جایی که شما اعتراض می کند، متوقف می شود؛ به طور مثال زمانی که شما در مرحله رسیدگی هستید و می خواهید اعتراض کنید، جریان پرونده در همین قسمت متوقف می شود و درخواست شما بررسی می گردد. اگر درخواستتان رد شود، به ادامه رسیدگی می پردازند و در صورتی که درخواست شما تایید گردد، پرونده به نفع شما تمام خواهد شد. حالا در شرایطی که هیچکدام از وراث از این قضیه مطلع نباشند و بعد از صدور گواهی مطلع شوند، می توانند دادخواست اعتراض خود را به دادگاه داده و برای آن اقدام کنند. در صورت تمایل می توانید با مشاوران ما  در موسسه تهران وکیل تماس بگیرید.

 

پرسش: کیفیت نحوه اعتراض شخص که خود را جزء ورثه متوفی (و یا ذینفع) می داند در عین حال نام وی در گواهی انحصار وراثت به عنوان ورثه نیامده حسب قوانین موضوعه چگونه است؟

نظر اکثریت

دادگاه صالح به اعتراض رسیدگی و پس از صدور حکم و قطعیت آن در صورتی که حکم نسبت به نام برده یا ذی نفع بودن وی صادر شود گواهی قبلی اصلاح می گردد که البته می توان به شکل ابطال گواهی قبلی یا كان لم یکن تلقی نمودن گواهی سابق الصدور و صدور گواهی اصلاحی باشد و مجوز نظریه فوق مواد ۳۶۲-۳۶۴ و ۳۶۹ قانون امور حسبی می باشد.

نظر اقلیت

نظر به اینکه مجازات کسی که ورثه ای یا ذینفعی را ذکر نکرده است و قانون او را در حکم کلاهبردار مشخص نموده است پس بهتر است که بدوا تصمیم به ابطال صادر گردد و سپس گواهی انحصار وراثت واقعی صادر و اعلام گردد. این رأی قابل تجدیدنظر می باشد.

عدم ذکر ورثه در گواهی انحصار وراثت+وکیل+مشاوره حقوقیعدم ذکر ورثه در گواهی انحصار وراثت+وکیل+مشاوره حقوقی

تصمیم قضائی بودن گواهی انحصار وراثت

پرسش: ۱. آیا شورای حل اختلاف که قرار تأمین خواسته تا سقف یک میلیون تومان صادر می نماید می تواند قرار مذکور را اجرا نماید یا خیر؟

۲. آیا گواهی انحصار وراثت حکم است یا قرار؟ و زمان اعلام آمار شعبه در ردیف حکم نوشته خواهد شد یا قرار؟

نظریه اکثریت

در پاسخ به سؤال اول اجرای قرار تأمین خواسته اصداری شورای حل اختلاف وفق ماده ۱۹ آیین نامه اجرایی ماده ۱۸۹ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی … پرونده جهت اقدام قانونی برای اجرای رأی به اجرای احکام مدنی دادگستری محل ارسال می گردد و شورای حل اختلاف نمی تواند رأسا نسبت به اجرای قرار تأمین خواسته اقدام نماید.

عدم ذکر ورثه در گواهی انحصار وراثت+وکیل+مشاوره حقوقیعدم ذکر ورثه در گواهی انحصار وراثت+وکیل+مشاوره حقوقی

در پاسخ سؤال دوم این گروه عقیده دارند که گواهی انحصار وراثت نه حکم است و نه قرار، گواهی انحصار وراثت که از امور حسبی می باشد غیر ترافعی بوده و در واقع یک تصمیم قضائی است نه رأي و در آیین دادرسی مدنی نیز این گونه موارد متن جمله گزارش اصلاحی وجود دارد که نه حکم است نه قرار؛ لكن همانند احکام دادگاه ها به موقع اجرا گذاشته می شود؛ بنابراین صدور گواهی انحصار وراثت نه حکم است و نه قرار، تنها یک تصمیم قضائی می باشد

 عدم احراز نسبت به علت مغایرت اسامی مندرج در شناسنامه در پرونده انحصار وراثت

پرسش: اگر به علت مغایرت اسامی مندرج در شناسنامه ها در پرونده انحصار وراثت احراز نسبت نشود و در عین حال معارضی نباشد، آیا می توان با اقرار یا شهادت شهود عدم مغایرت اسامی و در نتیجه نسبت را اثبات نمود یا آنکه در هر حال مورد از مصادیق اثبات نسب و رسیدگی به آن در صلاحیت دادگاه مدنی خاص است.

لازم به ذکر است در صورتی که در شمال تهران، غرب تهران، شرق تهران یا کرج هستید و به مشاوره حقوقی انحصار وراثت نیاز دارید، می توانید با بهترین وکیل انحصار وراثت موسسه حقوقی تهران وکیل در ارتباط باشید؛ همچنین، برای مشاوره حقوقی در رابطه با نمونه گواهی انحصار وراثت می توانید با وکیل گواهی انحصار وراثت این موسسه ، از طریق راه های ارتباطی در تماس باشید.

عدم ذکر ورثه در گواهی انحصار وراثت+وکیل+مشاوره حقوقیعدم ذکر ورثه در گواهی انحصار وراثت+وکیل+مشاوره حقوقی

نظر اول که با اکثریت آرا اعلام شد

اختلاف در نسبت و به تبع آن صلاحیت دادگاه مدنی خاص وقتی محقق است که معارضی باشد؛ بنابراین صرف مغایرت در اسناد سجلی با فقدان اختلاف و مادام که از طرف اشخاص ذی نفع و ورثه اعتراضی نشود مانع رسیدگی دادگاه حقوقی دو به تقاضای انحصار وراثت نیست و اصولا دادگاه در هر مورد برای صدور گواهی انحصار وراثت در واقع احراز نسب هم می کند و اثبات نسب منانحصار به مندرجات اسناد سجلی نیست بلکه دادگاه می تواند از طریق دیگر مانند شهادت شهود و یا اقرار این معنی را احراز نماید.

نظر دوم

مطابق بند ۲ ماده ۳ لایحه قانونی دادگاه مدنی خاص رسیدگی به دعاوی راجع به نسب در صلاحیت دادگاه مدنی خاص است و مورد بحث از مصادیق اختلاف در نسب است، على هذا نسبت به موضوع باید دادگاه حقوقی دو به اعتبار شایستگی دادگاه مدنی خاص قرار عدم صلاحیت صادر کند.

نظر سوم

در مانحن فیه هرچند با عدم معارض، اختلاف در نسبت و ترافع و دعوی راجع به مصداق ندارد و لزومی به صدور قرار عدم صلاحیت به اعتبار صلاحیت دادگاه مدنی خاص نیست؛ لیکن به علت مغایرت اسامی در اسناد رسمی دادگاه حقوقی دو نمی تواند رسیدگی به صدور گواهی انحصار وراثت مبادرت نماید و اگر اشخاص ذی نفع نسبت به تصحیح مندرجات اسناد سجلی در مرجع صلاحیت دار اقدام و پرونده انحصار وراثت را از این حيث تکمیل نکند تقاضای صدور گواهی انحصار وراثت باید توسط دادگاه حقوقی دو رد شود.

عدم ذکر ورثه در گواهی انحصار وراثت+وکیل+مشاوره حقوقیعدم ذکر ورثه در گواهی انحصار وراثت+وکیل+مشاوره حقوقی

 عدم رفع نقض گواهی انحصار وراثت

پرسش: اگر پرونده انحصار وراثت ناقص باشد و متقاضی اقدام به رفع نقص نکند صدور اخطار رفع نقص و متعاقبا قرار رد دادخواست مجوز دارد یا خیر؟

نظر اکثریت قریب به اتفاق که در تاریخ ۹۷/۱۱/۲۷ اعلام شد.

اگرچه قانون امور حسبی در خصوص مورد ساکت است؛ لیکن منعی به نظر نمی رسد که با اتخاذ ملاک از مقررات آیین دادرسی مدنی نسبت به – دادخواست ناقص مربوط به انحصار وراثت نیز مدیر دفتر اخطار رفع نقص و حسب مورد قرار رد دادخواست صادر کند و با پرونده را به جریان اندازد و این کار از تراکم پرونده های ناقص و غیرقابل اقدام و بلاتکلیفی آنها جلوگیری می کند.

عدم ذکر ورثه در گواهی انحصار وراثت+وکیل+مشاوره حقوقیعدم ذکر ورثه در گواهی انحصار وراثت+وکیل+مشاوره حقوقی

نظر اقلیت

قانون امور حسبی مواردی را که باید مطابق قانون آیین دادرسی مدنی عمل شود تصریح نموده است و این بدان معنی است که در غیر موارد مذکور اجرای مقررات قانون آیین دادرسی مدنی نسبت به امور حسبی جایز نیست و چون از حيث نحوه عمل نسبت به پرونده های ناقص مربوط به انحصار وراثت قانون امور حسبی به قانون آیین دادرسی مدنی احاله نکرده است؛ لذا صدور اخطار رفع نقص از ناحیه مدیر دفتر و عنداللزوم قرار رد دادخواست انحصار وراثت به استناد قانون آیین دادرسی مدنی فاقد مجوز است و در این مورد پرونده بایگانی می شود و پس از مراجعه ذی نفع و تکمیل آن یا با همان کلاسه سابق و یابا کلاسه جدید به جریان می افتد.

برای دریافت مشاوره حقوقی ملکی توسط وکیل ملکی به صفحه فوق مراجعه نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *