تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

اعمال ماده ۸۹‏ در دیوان عدالت اداری

لیست وکلای دادگستری دفتر وکالت

محمد حسین رزاقی

وکیل پایه یک دادگستری 

مصطفی محمدی

کاراموز وکالت

محمد فلاحی 

کاراموز وکالت

حمیدرضا اهنزی

وکیل پایه یک دادگستری 

لیلا بهرامی

کاراموز وکالت

عباس ترکاشوند

کاراموز وکالت

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

از تخصصی ترین و مهم ترین مراجع قضائی در کشور ، دیوان عدالت اداری می باشد که مرجع رسیدگی و صادر نمودن حکم در مورد اعتراض های مردم به تضییع حقوق آنان ، از سوی سازمان های دولتی و اداری، می باشد . همچنین دیوان عدالت اداری، به اعتراض های مردم به رای های کمیسیون بدوی و تجدیدنظر و هیات های حل اختلاف می پردازد و در مورد آنان رای صادر می کند. در دیوان ، برخلاف مراجع کیفری و حقوقی ، قانون آیین دادرسی و تشکیلات این سازمان ، مبنای امور سازمان مذکور است . یکی از حائز اهمیت ترین موارد این قانون ، ماده ۸۹ قانون این سازمان می باشد که به بررسی نمودن آراء متعارض ، در یک و یا حتی در چند شعبه می‌ پردازد .

زمانی که در دیوان عدالت اداری در مورد یک موضوع واحد در چند شعبه ، آراء متقاضی صادر می گردد در این موارد ، به طور معمول موضوع به شعبه عمومی دیوان عدالت اداری ، ارسال می گردد و در آن شعبه مطرح می شود . و در مورد موضوعات آن در دیوان ، تصمیم گیری می شود و در نهایت ، حکمی صادر می گردد .

اعمال ماده 89 دیوان عدالت اداری

وکیل اعمال ماده ۸۹

نکته مهمی که وکیل اعمال ماده ۸۹ باید به آن اشاره کند ، این امر است که : چنانچه رئیس دیوان عدالت اداری مفاد آن دو رای صادر شده را ، معارض با یک دیگر تشخیص ندهد ، این موضوع در هیات عمومی مطرح نمی گردد . اما اگر رئیس دیوان عدالت اداری ، دو رای را که از شعبه واحد یا از شعب مختلف ، معارض تشخیص دهد ، حتما این موضوع در هیات عمومی مطرح می گردد . وکیل اعمال ماده ۸۹ ، باید این نکته را نیز ذکر کند که : هیات عمومی دیوان عدالت اداری ، تابع نظر رئیس دیوان نیست . و هیات عمومی می تواند برخلاف نظر رئیس دیوان عدالت اداری نیز ، تعارض را محرز تشخیص ندهد و در نهایت حکم به عدم تعارض میان آراء ، صادر نماید .

نکته دیگری که باید به آن توجه نمود ، این است که : علت صادر کردن حکم معارض ، نباید تغییر قانون باشد . چرا که اگر علت صادر شدن حکم معارض ، تغییر قانون باشد ، در این صورت دیگر آن دو رای با یک دیگر معارض تلقی نمی شوند .

در برخی موارد در خصوص موضوعی که دو رای متعارض اعلام می شود، رای وحدت رویه صادر می گردد، ولی بعد از گذشت مدتی ، شخص دیگری با ارائه دادن دو رای متعارض در خصوص آن موضوع که رای وحدت رویه صادر گردیده ، تقاضای صدور رای وحدت رویه کند که این امر در آن موضوع منتفی می باشد .

وکیل تضمینی دیوان عدالت اداری

مسئله بسیار مهمی که باید به آن توجه داشت، این امر است که تعارض بین آراء قطعی، ممکن است. بنابراین در مورد آراء غیر قطعی، به سبب آن که احتمال نقض و فسخ آنان در مراجع بالاتر است ، تعارض محقق نمی گردد . و تنها آرائی که به طور قطعی صادر شده اند ، به عنوان آراء متعارض قابل طرح می باشد .

وکیل تضمینی دیوان عدالت اداری ، در خصوص اعمال ماده ۸۹ باید به این موضوع نیز اشاره کند که : آراء قطعی که نسبت به آن ها اعلام اشتباه شده است و یا آراء قطعی که مورد اعاده دادرسی واقع شده اند ، یا نسبت به آن ها اعتراض خلاف قانون یا شرع مطرح گشته است ، اما منتهی به صادر شدن رای نشده هم ، قابل طرح کردن برای صدور رای وحدت رویه نمی باشند . به این علت که امکان دارد آراء مذکور ، در مرجع تحت رسیدگی نقض گردند . و در این موارد شایسته است که هیات عمومی ، رسیدگی نمودن به موضوع وحدت رویه را به تعویق اندازد تا ، تکلیف اعتراض به رای قطعی مشخص گردد . و چنانچه با صادر نمودن رای نهایی ، به طور کل موضوع تعارض منتفی شود ، حکم به عدم تعارض از هیات ، صادر خواهد شد .

وکلای تهران وکیل

وکلای مجرب تهران وکیل ، با چندین سال سابقه فعالیت در این زمینه و با کسب چندین پرونده موفق ، تخصصی ترین خدمات را به عموم افراد ، ارائه می دهند . مراجعه کنندگان گرامی می توانند طی نمودن تمامی مراحل پرونده شان را ، به وکلای متخصص تهران وکیل بسپارند ، تا در نهایت روند پرونده آنان به بهترین نحو ممکن طی شود .

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *