تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

الزام به تحویل ملک قولنامه‌ای

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در قرارداد آخال از تحویل مبیع فروخته شده باید طوری باشد که توافق کرده­اند. مگر آنکه طرف بر خلاف آن توافق کنند و اگر آن را بفروشد و در زمان تحویل اگر در دسترس نمی­باشد و معلوم شود فرد قصد تسلیم ندارد؛ آن وقت می­تواند در دادگاه درباره الزام به تسلیم و تحویل ملک را القا کند. اگر طرفین قرارداد ملک زمانی را برای تسلیم ذکر کرده باشد و به عنوان مثال شرکت توافق شد که فروشنده بعد از یک ماه خریدار تا زمانی که یک ماده بر این کرده و اقامه دعوا برای الزام به تسلیم این دارد که می‌تواند اقامه دعوا کند. الزام به تحویل ملک قولنامه­ای در رویه اختلاف است که آیا بدون داشتن سند رسمی امکان پذیر است یا نه و معتقدند که به استناد قانون ثبت چون تنها با سند رسمی که مالک به رسمیت شناخته؛ لذا قولنامه به سند عادی طرح جانی دعوا امکان پذیر نیست مگر آنکه در ابتدا دعوای الزام به تنظیم سند گفته شود و سپس درباره اداره تحویل شود اما عده‌ای دیگر در نظر دارند که می‌توانند با سند عادی را القا کنند و طبق مواد قانونی می­تواند قولنامه و مبایعه نامه و دعوای مزبور را در دادگاه پذیرفت.

نکته مهم آن است که به نظر شورای نگهبان دادگاه می­تواند اسناد رسمی را که دلیل قانونی و شرعی معتبر بر صحت مفاد دارد را به استناد مواد ۲۲ ۴۶ ۴۷ و ۴۸ قانون نادیده بگیرد.

اگر فروشنده ملک فروخته شده را به خریدار طبق توافق انجام شده، تحویل ندهد؛ برای خریدار است که او را از طریق دادگاه ملزم کند و همچنین امکان مطالبه خسارت دارد و اگر الزام ممکن نباشد؛ این برای مشتری وجود دارد که معامله را فسخ کند. همچنین اگر مسلم شود؛ در هنگامی که قرارداد بسته شده، اصلا وجود ندارد یا اینکه نابود و تخریب شده، معامله انجام شده باطل است. مشتری که پول به فروشنده می‌دهد، می‌تواند تصمیم بگیرد و اگر هنوز پرداخت نکرده، نیازی به پرداخت ندارد.

الزام به تحویل مبیع در قالب خرید و فروش ملک را معامله کنند یعنی در مقابل آن پول داده شود را در مقابل چیز دیگری مثل ملک با ماشین باشد و اگر فردی که باید مراتب تعهد خود تصمیم طرف مقابل کند، این کار را نکند و طرف مقابل می­تواند اقدام وی را از دادگاه بخواهد. هر آنچه در بالا درباره‌ی نظام به تحویل مبیع از دادگاه تقاضا کرد و هم خسارت­هایی که در قرارداد پیش بینی شده، مطالبه کند و اگر خسارت پیش‌بینی‌نشده؛ آن جا که قانون پیش‌بینی کرده، مکالمه کند که برای صلاحیت رسیدگی به این حق را دارد و دادگاه محل وقوع ملک می­باشد و در اجرای طرح دعوا کرد از قبیله دادخواست مربوطه را باید در دفاتر خدمات قضایی تنظیم کند و اگر از طریق این دفتر به دادگاه ارسال شود تا دادگاه تعیین وقت مقرر رسیدگی کند.

الزام به تحویل ملک به این معناست که فردی با دیگری معامله صحیح، منعقد کند و طی آن فرد فروشنده از تسلیم ملک که مورد معامله واقع شده، امتناع کند اما ممکن است به هر دلیلی باشد. در این جا حتی اگر ملک قولنامه­ای خریده شود؛ می­توان در دادگاه الزام فروشنده به تحویل ملک را درخواست کرد و دادگاهی که صلاحیت رسیدگی به این امر را دارد، دادگاهی است که در محل آن ملک می­باشد.

در همه دعوایی برای اثبات حجر با شاکی و یا خواهان بنابراین وی باید مدارک کافی در اختیار داشته باشد و در دعوای الزام به تحویل می­خواهند با در دست داشتن سند رسمی درباره آغاز می‌کند. برخی محاکم قولنامه و مبایعه­نامه را هم به عنوان صنعتی دارای اعتبار در طرح این گونه دعاوی می­پذیرد و با این وجود وحدت عمل در این مورد وجود ندارد و برخی از آن­ها درخواست ارائه سند رسمی انجام دهد. در این شرایط خواهان ابتدا باید دعوای الزام به تنظیم سند را مطرح کند. البته به نظر می‌رسد در مناطقی که معاملات به صورت قولنامه انجام می‌شود؛ محاکم قضایی احتمالاً این سند را در نظر می­گیرد و مدارک لازم برای تنظیم درخواست برای طرح دعوا اول باید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کند و علاوه بر تصویر اسناد ملی لازم است اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه را همراه داشته باشد. قاعده بر آن است که هر سند و مدرکی که دلیلی بر حقانیت و اثبات درستی ادعای خواهان دارد، ضمیمه دادخواست شود.

صدور اجرایی در این دعوا رای قطعی دادگاه بر اساس تحویل مثل خواهان باشد و اجراییه صادر می‌شود و با صدور اجراییه اقدام معروف به الزام خوانده به تحویل ملک به خواهان آغاز می‌شود. ممکن است شخص صالح در ملک ساکن باشد و اگر وی اسناد قابل اهمیت در دست نداشته باشد؛ از نظر قانون صاحب حق نیست و در این مورد می­توان با آن برخورد کرد و اگر فردی که عملکرد صراف ادعای حقی داشته باشد، ظرف یک هفته باید به دادگاه مراجعه کنند و اگر ظرف ۱۵ روز از تاریخ مهلت تعیین شده؛ از طرف دادگاه قراری اجرا نشود و حکم را به تاخیر بیندازد که تخلیه و تحویل خریدار می­شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید از وکلای مجموعه تهران وکیل کمک بگیرید. وکلای مجموعه تهران وکیل آماده‌ی خدمت رسانی به شما مشتریان عزیز می‌باشند. جلب رضایت شما مشتریان گرامی، هدف وکلای صاحب تجربه این مجموعه است؛ پس با اطمینان خاطر پرونده‌های خود را در این زمینه به وکلای تهران وکیل بسپارید و با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *