تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

الزام به تهیه مسکن از نفقه

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به الزام به تهیه مسکن از نفقه پرداخته شده و نمونه پرونده ارائه به دادگاه آورده شده است. در صورتی که می خواهید با بهترین وکیل نفقه مشورت کنید،

می توانید از مشاوره حقوقی رایگان تهران وکیل  بهره مند شوید.

 

پرداخت نفقه وتهیه مسکن، البسه، اثاث منزل وهزینه‌های درمان به عهده وتکالیف مرد وازحقوق زن است ومتقابلاً تمکین حق مرد واز تکالیف زن است. هرگاه زن بدون عذرموجه تمکین نکند تکلیف مرد درخصوص پرداخت نفقه پس ازاثبات نشوززن وصدورحکم دادگاه دردعوای الزام به تمکین ،ساقط می شود وزن نیزدرصورت اثبات شرایط ماده 1115 قانون مدنی مبنی براینکه هرگاه بودن زن با شوهردریک منزل متضمن خوف ضرربدنی یا مالی یا ‏شرافتی برای زن باشد زن می تواند مسکن علیحده اختیارکند ودادگاه حکم الزام به تمکین وبازگشت به ‏منزل شوهرنخواهد داد ومادام که زن دربازگشتن به منزل شوهرمعذوراست نفقه زن باید توسط ‏شوهرپرداخت شودوحتی می تواند مرد را ملزم به تهیه مسکن مستقل یامسکن مناسب برای زندگی جداگانه نماید.

منظور از نفقه چیست؟

منظورازنفقه ، برآوردن همه ی نیازهای متعارف ومتناسب با شان و وضعیت زن است و وضعیت و توان مالی مرد اهمیتی ندارد و مرد با هر وضع مالی موظف است نفقه همسر خود را پرداخت نماید. درقانون ایران انتخاب مسکن به عهده مرد است مگر در صورتیکه درعقدنامه یا درسند دیگری بعد ازعقد،به زن حق مسکن داده شده باشد که درغیراینصورت زن باید حتما درمنزلی زندگی کند که شوهرتهیه کرده‏ که می تواند خانه ای را خریداری نماید ویا اینکه آن را رهن یا اجاره کند واگر زن بدون دلیل ازسکونت درمنزل تهیه شده توسط مرد امتناع کند محکوم به عدم تمکین وناشزه محسوب می شودومستحق دریافت نفقه تا زمان سکونت درآن منزل نخواهد بود ودرصورت طرح دعوی تمکین از سوی مرد مکلف به تمکین خواهد شد. تهیه مسکن مناسب  نفقه زن محسوب می‌شود و تا زمانیکه مرد منزل مناسب را تهیه نکند، نمی‌تواند زن را به تمکین ملزم کند ومسکن تهیه شده باید درشان زن باشد ودرصورت عدم تهیه منزل مستقل و مناسب بر طبق ماده ۱۱۲۹ قانون مدنی موجب ایجاد حق طلاق برای زن می شود.

مراحل رسیدگی الزام به تهیه مسکن از نفقه

  زن یا وکیل اومی تواند با مراجعه به دفاترخدمات قضایی و ارائه اوراق هویتی وعقدنامه دادخواست الزام به تهیه مسکن را ثبت وبه دادگاه خانوداه ارسال می شود. دادگاه با تعیین وقت وابلاغ به زن ومرد جلسه رسیدگی را تشکیل می دهد وبا استماع خواسته زن و دفاعیات مرد درنهایت اقدام به تصمیم گیری می کند

  اگرمرد ازتهیه مسکن مستقل سرباززده و یا زن را اجبار به زندگی در محیطی نامناسب نماید زن دردادگاه درخواست الزام به تهیه مسکن می کند واثبات عدم تناسب مسکن با منزلت زن به عهده خود اومی باشد ومی تواند ازسکونت درآن منزل خودداری کند ومرد درمقام دفاع باید اجاره‌ نامه یا مبایعه‌ نامه مسکنی که تهیه کرده را به دادگاه ارائه کند ‏وکارشناسی برای بررسی و بازدید ازمنزل مرد فرستاده می‌شود.    

تشخیص شان زن به عهده دادگاه می باشد وشرط اصلی دادگاه برای تعیین شرایط مسکن، حفظ مقام ومنزلت زن است واستطاعت مالی مرد ملاک ‏نمی باشد.                   وضعیت زندگی قبل زن را درنظر قرارمی دهد ‏وسپس تصمیم گیری واقدام به صدوررای می کند ودرصورتی زن به تمکین ملزم ‏می‌شود که این منزل را درشان زن تشخیص دهد ودرغیر اینصورت دادخواست تمکین مرد پذیرفته نمی شود.‏این بحث درحدی مهم است که دربیشترمواقع  موجب ایجاد حق طلاق می شود.

ضمانت اجرای عدم تهیه مسکن مناسب

درصورتی که مرد حتی ازاجرای حکم قانونی امتناع نماید ،زوجه می تواند به استناد رای دادگاه و اثبات عدم تهیه مسکن مناسب، با درخواست کیفری نفقه ودریافت گواهی عدم امکان تمکین مرد را به حبس محکوم کند .

نکته :عدم تامین مسکن مناسب ازمصادیق عسروحرج بوده وبه استناد آن زن می تواند تقاضای طلاق نماید.

زندگی در خانه پدر شوهر

گاها درابتدای شروع زندگی مشترک یا به دلیل مشکلات مالی، زن ومرد مجبوربه سکونت درخانه پدرشوهرمی شوند تا نسبت به تهیه خانه ای مستقل درآینده بتوانند اقدام کنند. درقانون حق زن، سکونت درمنزل مستقل است اما اگر زن درمنزل پدرشوهرمشکلات وشرایطی داشته باشد که شان ومنزلت اونباشد، می تواند به دادگاه دادخواست الزام به تهیه مسکن بدهد ودادگاه با بررسی شرایط رای نهایی خود را صادر می‌کند.

همراهی وکیل

دعاوی حقوقی خانواده اعم ازالزام به تمکین والزام به تهیه مسکن حاوی ظرافت هایی قانونی فراوانی است وتوصیه می شود قبل ازهراقدامی با مشاوره وهمراهی یک وکیل متخصص ومجرب که با دانش، تجربیات ،مهارت ، دقت و اشراف کامل به تمام پیچ و خم ها و راهکارهای حقوقی آن می توان درکوتاه ترین زمان به نتیجه مطلوب دست یافت.

الزام به تهیه مسکن از نفقه
الزام به تهیه مسکن از نفقه

 

برگ دادخواست به دادگاه عمومی

مشخصات طرفین

نام

نام خانوادگی

 

نام پدر

شغل

محل اقامت شهر – خیابان کوچه . شماره پلاك

خواهان

خوانده

وکیل یا نماینده قانونی

تعیین خواسته و بهای آن

الزام به تهیه مسکن (از نفقه) مقوم به     ریال به انضمام کلیه خسارات قانونی

دلایل ومنضمات دادخواست

١- تصویر مصدق عقدنامه، ۲” – مدرک مورد نیاز دیگر”

الزام به تهیه مسکن از نفقه
الزام به تهیه مسکن از نفقه

ریاست محترم مجتمع قضایی (خانواده) شهرستان محل اقامت خوانده”

 باسلام احتراما به استحضار می رساند:

اینجانب به استناد تصویر مصدق عقدنامه شماره مورخ  باخوانده عقد ازدواج دائمی در دفترخانه “شماره ونام شهرستان” منعقد کرده ایم. نظر به این که حسب مواد ۱۱۰۶ و ۱۱۰۷ قانون مدنی تأمین نفقه زوجه بر عهده شوهر می باشد و از طرفی تأمین مسکن نیز از جمله موارد نفقه متعلقه می باشد و خوانده به تهیه مسکن متناسب اقدام نمی نماید و سکونت در منزل فعلی نیز متضمن خوف ضرر بدنی/ مالی/ شرافتی است ، فلذا مستندا به مواد ۱۱۰۷ و ۱۱۱۵ قانون مدنی صدور حکم به تهیه مسکن متناسب به انضمام جميع خسارات و هزینه دادرسی در حق اینجانبه مورد استدعاست.

محل امضاء – مهر – انگشت

دادخواست الزام به تهیه مسکن (از نفقه)

شماره و تاریخ ثبت درخواست
شماره
تاریخ
شعبه    دادگاه عمومی    رسیدگی فرمایید
نام و نام خانوادگی مقام ارجاع کننده
تاریخ        امضا

الزام به تهیه مسکن از نفقه
الزام به تهیه مسکن از نفقه

همچنین شما می توانید به صورت 24 ساعته از بهترین وکیل خانواده مشاوره دریافت کنید. برای اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی اعلام شده با ما در ارتباط باشید..

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *