تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

امکان ترهین ملکی که سرقفلی آن متعلق به دیگری است

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع امکان ترهین ملکی که سرقفلی آن متعلق به دیگری است اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید .

امکان ترهین ملکی که سرقفلی آن متعلق به دیگری استامکان ترهین ملکی که سرقفلی آن متعلق به دیگری است

منظور از امکان ترهین ملکی که سرقفلی آن متعلق به دیگری است چیست؟

پرسش: آیا ترهین ملک مورد سرقفلی از طرف مالک، منافات با حقوق صاحب سرقفلی دارد؟ در صورت مثبت بودن پاسخ، آیا مورد از موارد انتقال مال غیر( انتقال منفعت)محسوب می شود تا بتوان نسبت به آن شکایت کرد؟

نظر اکثریت

در اینجا دو فرض وجود دارد:

١. اگر مرتهن با علم به سرقفلی ملک قبول رهن کند با حقوق صاحب سرقفلی منافات ندارد و مورد از مواد انتقال منفعت محسوب نمی شود و نمی توان نسبت به آن شکایت کیفری کرد.

۲. اگر راهن ملک مورد سرقفلی را به رهن بگذارد و مرتهن را در جریان انتقال قبلی سرقفلی قرار ندهد این امر با حقوق صاحب سرقفلی منافات دارد و مورد در صورت تعارض منافع انتقال مال غیر (انتقال منفعت)بوده و قابل شکایت کیفری است.

نظر اقلیت

۱. در فرض مسئله دو نوع عقد متفاوت مطرح است و منافاتی با همدیگر ندارند و اگر واقع شوند جرمی اتفاق نیفتاده است.

امکان ترهین ملکی که سرقفلی آن متعلق به دیگری استامکان ترهین ملکی که سرقفلی آن متعلق به دیگری است

۲.در فرض مسئله چه مرتهن آگاه به امر باشد چه نباشد مطلقا ملک مورد سرقفلی را نمی توان به رهن گذاشت و اگر ملک موصوف به رهن گذاشته شود جرم تلقی شده و مرتکب قابل تعقیب است.

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی می توانید در هر ساعت از شبانه روز با موسسه تهران وکیل تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به منظور دریافت مشاوره حقوقی رایگان در ساعات غیر اداری از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت اقدام فرمایید. همچنین می توانید در صورت نیاز نسبت به دریافت مشاوره حقوقی ار طریق واتساپ نیز اقدام فرمایید.

نظر کمیسیون نشست قضائی (۱) مدنی درباره امکان ترهین ملکی که سرقفلی آن متعلق به دیگری است

نظر به اینکه مال مرهون باید عین معین باشد و رهن عين قابليت تسری به منافع را ندارد اگر مرتهن با عدم به این که سرقفلی ملک متعلق به مستأجر یا دیگری است، قبول رهن ملک را کند این امر با حقوق سرقفلی منافات نداشته، ترهین عین از طرف مالک خللی به حق انتفاع و حقوق مستأجر و صاحب سرقفلی وارد نمی کند، همان گونه که بیع ملکی که سرقفلی آن متعلق به دیگری است از حیث عرصه و اعیان بلااشکال است.

امکان ترهین ملکی که سرقفلی آن متعلق به دیگری استامکان ترهین ملکی که سرقفلی آن متعلق به دیگری است

در نهایت در صورت جاهل بودن مرتهن به اینکه حق انتفاع ياسرقفلی ملک متعلق به دیگری است، مرتهن اختیار فسخ را از این جهت خواهد داشت.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *