تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

اگر مرد نفقه ندهد زن می تواند طلاق بگیرد

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع  اگر مرد نفقه ندهد زن می تواند طلاق بگیرد اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

 

اگر مرد نفقه ندهد زن می تواند طلاق بگیرداگر مرد نفقه ندهد زن می تواند طلاق بگیرد

پرداختن نفقه به زن و تامین هزینه­ ها و مخارج وی یکی از مهم­ترین وظایف مرد به شمار می­آید. مطابق قانون مدنی مرد وظیفه تامین مخارج زندگی را برعهده دارد و زن نیز در مقابل آن وظیفه ایجاد آرامش در زندگی و تمکین از همسر را دارد. عدم پرداخت نفقه توسط مرد باعث ایجاد شرایطی می­شود که زن می­تواند به علت نپرداختن نفقه توسط مرد، درخواست طلاق کند.

در رابطه با عدم پرداخت نفقه توسط مرد سوالاتی وجود دارد که باید به آن­ها پاسخ داده شود:

نفقه زن چیست و شامل چه مواردی می­باشد؟

آیا عدم پرداخت نفقه می­تواند دلیلی برای طلاق از طرف زن باشد؟

برای ارائه دادخواست طلاق از طرف زن، مرد باید چه مدت نفقه­ای پرداخت نکرده باشد؟

ما در این مقاله سعی داریم به بررسی نفقه زن و شرایط ایجاد طلاق در صورت عدم پرداخت نفقه بپردازیم.

نفقه زن چیست؟

طبق ماده 1106 قانون مدنی پرداخت نفقه زن برعهده مرد است و مرد مکلف به تامین معاش زن می­باشد. نفقه زن در واقع شامل تمام نیازهای متعارف زن از جمله تامین خوراک، پوشاک، مسکن، هزینه­ های بهداشتی و درمانی، اثاث منزل و … می­شود. زن تنها در صورتی حق دریافت نفقه از طرف مرد را دارد که از شوهر خود تمکین کند و در صورت عدم تمکین، نفقه­ای به زن تعلق نمی­گیرد.

در قانون امتیازاتی برای پرداخت نفقه به زن وجود دارد که به برخی از آن­ها اشاره می­کنیم:

  • در صورتی که مرد به مدت طولانی نفقه ­ای پرداخت نکرده باشد، زن می­تواند نفقه زمان گذشته خود را نیز از شوهر مطالبه کند.
  • پرداخت نفقه به زن مشروط به فقر زن نیست. به عنوان مثال اگز زنی شاغل باشد و قادر به تامین نیازهای زندگی خود باشد، مرد باز هم موظف به پرداخت نفقه است.
  • پرداخت نفقه توسط زن ارتباطی با تمکن مالی مرد ندارد. زیرا در قانون تمکن مالی مرد در تعیین مقدار نفقه زن درنظر گرفته نمی­شود.
  • پرداخت نفقه زن جزو طلب ممتاز محسوب می­شود و در صورت فوت و یا ورشکستگی مرد، ابتدا باید نفقه زن پرداخت شود و سپس نوبت سایر بدهی­ ها خواهد رسید.
  • مطالبه نفقه زن از دو روش قابل پیگیری است. زن هم می­تواند دادخواست عدم پرداخت نفقه را ارائه دهد و هم می­تواند به جرم ترک انفاق از مرد شکایت کند.

 

درخوست طلاق از طرف زن به علت نپرداختن نفقه

یکی از مواردی که زن می­تواند با استناد به آن از دادگاه درخواست طلاق کند، عدم پرداخت نفقه از طرف زوج است. در ماده 1129 قانون مدنی، در صورت استنکاف مرد از دادن نفقه، زن می­تواند به دادگاه مراجعه کرده و دادخواست عدم پرداخت نفقه را ارائه دهد. در این حالت قاضی مرد را مجبور به طلاق می­کند و در صورت عدم اجرای حکم طلاق توسط مرد، قاضی به جای مرد اقدام به امضای سند طلاق می­کند.

مدت زمان نپرداختن نفقه توسط مرد برای ارائه دادخواست طلاق

در شروط سند ازدواج یکی از موارد طلاق از طرف زن، عدم پرداخت نفقه به مدت شش ماه می­باشد. با توجه به این مسئله اگر مردی به مدت شش ماه نفقه ندهد و دستور دادگاه مبنی بر پرداخت نفقه را نیز اجرا نکند، زن می­تواند تقاضای طلاق کند. همچنین نه تنها نپرداختن نفقه بلکه عجز شوهر در پرداخت نفقه و ناتوانی مالی او نیز از جمله دلایل طلاق محسوب می­شود.

 

اگر مرد نفقه ندهد زن می تواند طلاق بگیرداگر مرد نفقه ندهد زن می تواند طلاق بگیرد

اخذ وکیل تضمینی طلاق با موسسه تهران وکیل

موسسه تهران وکیل با دراختیار داشتن تیم توانا و باتجربه­  از وکیل پایه یک دادگستری، موفقیت­های زیادی در زمینه پرونده­ های طلاق از طرف زن و طلاق به علت نپرداختن نفقه داشته است.

در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره حقوقی رایگان در زمینه طلاق به علت نپرداختن نفقه، می­توانید با موسسه تهران وکیل تماس حاصل فرمایید.

برای ارتباط با وکیل خانواده متخصص به صفحه فوق مراجعه نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *