تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

بطلان وکالت نامه با فروش موضوع به وکیل توسط موکل

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع بطلان وکالت نامه با فروش موضوع به وکیل توسط موکل اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید 

 

بطلان وکالت نامه با فروش موضوع به وکیل توسط موکلبطلان وکالت نامه با فروش موضوع به وکیل توسط موکل

بطلان وکالت نامه با فروش موضوع به وکیل توسط موکل به چه صورت است؟

در موردی که مالک ملک، به دیگری وکالت بلاعزل برای فروش بدهد و متعاقبا ملک را طی سند عادی به موکل بفروشد، وکالت فوق منفسخ است. لذا چنانچه خریدار ( موکل)بر اساس وکالت فوق، ملک را رسما به دیگری منتقل کند، ولی بيع عادی فوق، به علتی منفسخ شود، بیع دوم و سند رسمی مربوط باطل خواهد بود.

شماره دادنامه: ۹۱۰۹۹۷۰۲۲۲۹۰۱۱۸۴

تاریخ: ۱۳۹۱/۱۰/۲۷

رای شعبه ۱۵۶ دادگاه عمومی حقوقی تهران درباره بطلان وکالت نامه با فروش موضوع به وکیل توسط موکل

در خصوص دعوای خواهانها (ک.م.)( ر.ش.)با وکالت (ح.ش.) به طرفیت خواندگان ( ب.م.)( م.ق.) خوانده ردیف دوم با وکالت (ع.د.)به خواسته تأیید فسخ فروش نامه مورخ ۸۹/۳/۲۵ و ابطال سند قطعی شماره ….. مورخ ۸۹/۴/۳ دفترخانه اسناد رسمی شماره …. تهران به انضمام خسارات دادرسی. به این شرح که وکیل خواهان ها در توضیح خواسته دعوا اظهار نموده خواهان ها جهت اخذ وام و تسهیلات به خوانده ردیف اول مراجعه و ایشان قبول می نماید که با سپردن ملک خواهان ها به عنوان ضمانت نامه شرکتی، مبلغ تقریبی سیصد میلیون ریال برای ایشان تسهیلات اخذ نماید و از این بابت وکالت نامه رسمی شماره … مورخ ۸۹/۲/۸ دفترخانه… تنظیم و نیز مبایعه نامه مورخ۸۹/۳/۲۵ تنظیم گردیده است و در تبصره ۲ از بند ۲-۴ مبایعه نامه مذکور تصریح گردیده در صورت عدم پرداخت وجه چک از سوی خریدار معامله انجام شده منفسخ و بی اعتبار است و فروشنده مجاز است ملک را به فرد دیگری بفروشد که اظهارنامه ارسالی به خوانده ردیف اول و نیز اقرار کتبی ایشان به تاریخ ۸۹/۹/۲ تنظیمی در زندان همدان، مؤید این موضوع است؛ و با عنایت به صدور گواهی عدم پرداخت در خصوص چک مندرج در مبایعه نامه، تقاضای تأیید فسخ قرارداد و منفسخ بودن را تقاضا نموده است. لکن نامبرده به جای استرداد مدارک اقدام به تنظیم سند قطعی انتقال با خوانده ردیف دوم و انتقال قطعی پلاک ثبتی… به ایشان نموده است، تقاضای صدور حکم به شرح خواسته را نموده اند.

بطلان وکالت نامه با فروش موضوع به وکیل توسط موکلبطلان وکالت نامه با فروش موضوع به وکیل توسط موکل

وکیل خوانده ردیف دوم در مقابل اظهار نموده، خوانده ردیف اول با داشتن وکالت نامه رسمی شماره مورخ ۸۹/۲/۸ دفترخانه شماره …… تهران و داشتن اختیار تام در فروش و واگذاری پلاک ثبتی مذکور با هر شرط و با اسقاط کافه خیارات، اقدام به تنظیم سند قطعی انتقال شماره مورخ ۸۹/۴/۳ دفتر خانه… به موکل وی نموده است و سند عادی استنادی خواهان ها قابلیت معارضه با سند رسمی وکالت را نداشته و نیز خواهانها با علم به مالکیت موکل در تاریخ ۸۹/۴/۳۰ اقدام به اجاره ملک مذکور از موکل نمود و قرارداد عادی اجاره نیز تنظیم گردید که در موعد تخلیه ملک استیجاری، اقدام به طرح دعوی بطلان نموده و برفرض داشتن حق فسخ انعقاد عقد اجاره مالک فعلی، خود دلیل اسقاط شرط سابقه است. لهذا با عنایت به اظهارات طرفین و لحاظ اسناد و املاک استنادی ایشان، چون خواهان ها به موجب سند رسمی وکالت شماره … مورخ۸۹/۲/۸ اختیار تامه و کامل در فروش پلاک ثبتی موضوع دعوی، با اسقاط کافه خیارات به خوانده ردیف دوم اعطاء نموده و نامبرده نیز در اجرای وکالت نامه مذکور اقدام به بیع پلاک ثبتی … بخش .. تهران به نام خوانده ردیف دوم نموده و خوانده ردیف دوم با وصف ملاحظه وکالت نامه رسمی مذکور و معتبر بودن آن، اقدام به تنظیم سند رسمی شماره … مورخ۸۹/۴/۳ با وکیل خواهان ها نموده و تنظیم سند عادی بین خواهان ها و وکیل ایشان بدون مراجعه به دفترخانه اسناد رسمی و اعلام انحلال عقد وکالت بلاعزل مذکور، نمی تواند ضامن حقوق خوانده ردیف دوم که به عنوان فرد ثالث، با ملاحظه اسناد صحيح، اقدام به خرید ملک نموده است، گردد. لهذا دعوای خواهانها وارد نبوده و نامبردگان می توانند برفرض ذی حق بودن علیه خوانده ردیف اول در خصوص مطالبه خسارت وارده، طرح دعوای مناسب نمایند؛ لذا مستندا به مواد ۱۰، ۶۵۶، ۶۶۶ و ۶۷۹ قانون مدنی، حکم بر بطلان دعوای خواهان ها صادر و اعلام می گردد. رأی صادره حضوری و ظرف مهلت بیست روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در دادگاه تجدیدنظر استان تهران است.

بطلان وکالت نامه با فروش موضوع به وکیل توسط موکلبطلان وکالت نامه با فروش موضوع به وکیل توسط موکل

لازم به ذکر است در صورت نیاز به مشاوره حقوقی می توانید در هر ساعت از شبانه روز با موسسه تهران وکیل تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به منظور دریافت مشاوره حقوقی رایگان در ساعات غیر اداری از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت اقدام فرمایید و همچنین در صورت نیاز نسبت به دریافت مشاوره حقوقی ار طریق واتساپ نیز اقدام فرمایید.

رئیس شعبه ۱۵۶ دادگاه عمومی حقوقی تهران – حمزه

رای شعبه ۲۹ دادگاه تجدیدنظر استان تهران درباره بطلان وکالت نامه با فروش موضوع به وکیل توسط موکل

در خصوص تجدیدنظرخواهی آقای (ک.م.) خانم ( ر.ش.) با وکالت بعدی آقای (الف.ه.) به طرفیت خانم (م.ق.) با وکالت آقای (ع.د.) آقای (ب.م.)نسبت به دادنامه شماره ۹۰/۶۱۰شعبه ۱۵۶ دادگاه عمومی حقوقی تهران که به موجب آن حکم رد دعوی تجدیدنظرخواهان مبنی بر تأیید فسخ مبایعه نامه مورخ۸۹/۳/۲۵ و ابطال سند قطعی شماره… مورخ ۸۹/۴/۳ دفتر اسناد رسمی شماره …… تهران به انضمام خسارت دادرسی صادر شده است. توضیح اینکه در تاریخ ۸۹/۲/۸ تجدیدنظر خواهان طی وکالت نامه بلاعزل شماره دفتر اسناد رسمی شماره … حوزه ثبتی تهران به آقای (ب.م.) وکالت داده اند که در مورد پلاک ثبتی …… فرعی از … اصلی واقع در بخش …. تهران، هر گونه معامله اعم از قطعی، شرطی، رهنی، اجاره با هر شخص حقیقی و حقوقی با هر قید و شرط، مبلغ، مدت و ترتیبی که وکیل صلاح بداند، انجام بدهد و کافه خیارات را نیز اسقاط نموده اند؛ و متعاقب آن در تاریخ ۱۳۸۹/۳/۲۵ طی مبایعه نامه عادی، تجدیدنظر خواهان مورد وکالت را به مشار اليه فروخته اند و در تبصره ۲ بند ۴ قرارداد تصریح شده عدم پرداخت مبلغ مندرج در بند ۱-۴ این مبایعه نامه از سوی خریدار به هر علت از جمله بلامحل بودن چک یا چکهای صادره، موجب منفسخ شدن و بی اعتباری معامله گردیده و یا انفساخ معامله، فروشنده مجاز است مورد معامله را به شخص دیگری واگذار نماید و در این مورد نیاز به هیچ گونه مجوزی نیست؛ و در بند ۱-۴ چک شماره … مورخ۸۹/۳/۳۰قید شده در تاریخ مزبور (۸۹/۳/۳۰)از طرف شعبه فلکه سوم تهران پارس، گواهی عدم پرداخت چک یاد شده صادر شده است و انفساخ پیش بینی شده در مبایعه نامه عادی تحقق عینی پیدا کرده، شایان ذکر است با انعقاد عقد بيع مؤخر في مابین وکیل و موکلین به تاریخ ۸۹/۳/۲۵ ، موضوع وکالت مقدم ولو اینکه بلاعزل باشد منتفی می شود؛ چه اینکه ماده ۶۸۳ قانون مدنی صراحت دارد هرگاه متعلق وکالت از بین برود یا موكل عملی که مورد وکالت است، خود انجام دهد یا به طور کلی عملی که منافی با وکالت وکیل باشد، به جا آورد، مثل اینکه مالی را که برای فروش آن وکالت داده بود، خود بفروشد،

بطلان وکالت نامه با فروش موضوع به وکیل توسط موکلبطلان وکالت نامه با فروش موضوع به وکیل توسط موکل

وکالت منفسخ می شود. مدلول ماده مذکور مطابق الفعل بالفعل با مانحن فيه انطباق دارد. خود موکلین اقدام به فروش مورد وکالت نموده اند و به خود وکیل فروخته اند و شروط مندرج در مبایعه نامه عادی نیز پس از انفساخ وکالت بلاعزل موجبات انفساخ عقد بیع را فراهم کرده؛ بنا به مراتب، انتقال رقبه متنازع فیه با وکالت منسوخ در تاریخ۱۳۸۹/۴/۱۴ طی سند رسمی به خانم (م.ق.)مغایر قانون و بلاوجه است و موکل مال به باطل است و دست نوشته عادی آقای (ب.م.) و محکومیت مشاراليه تحت عنوان خیانت در امانت، طی دادنامه شماره۹۰/۱۲۶۶شعبه ۱۰۷۹ دادگاه عمومی جزائی تهران (هرچند غیابی است) مؤيد استدلال فوق الذکر است و انعقاد عقد اجاره فیمابین تجدیدنظرخواهان و تجدیدنظر خواندگان ناشی از عدم اطلاع افراد از قرائن جاری است و خللی در استدلال به عمل آمده، ایجاد نمی نماید و مؤثر در مقام نیست؛

بطلان وکالت نامه با فروش موضوع به وکیل توسط موکلبطلان وکالت نامه با فروش موضوع به وکیل توسط موکل

بنابراین اعتراض تجدیدنظرخواهان با بندهای «ج» و«ه» ذیل ماده ۳۴۸ قانون آیین دادرسی مدنی انطباق دارد و با اجازه حاصله از ماده ۳۵۸ همان قانون، دادنامه تجدیدنظر خواسته نقض و با عنایت به انفساخ مبایعه نامه مورخ ۸۹/۳/۲۵ حكم ابطال سند قطعی شماره … -۸۹/۴/۳ دفتر اسناد رسمی شماره تهران، به انضمام خسارت دادرسی مرحله بدوی و تجدیدنظر و حق الوكاله وکیل بر اساس تعرفه به استناد ماده ۵۱۹ قانون آیین دادرسی مدنی صادر و اعلام می گردد. رأی صادره نسبت به تجدیدنظر خوانده ردیف اول حضوری و قطعی و نسبت به تجدیدنظر خوانده ردیف دوم آقای (ب.م.) غیابی و قابل تجدیدنظر ظرف بیست روز در این دادگاه است.

رئیس شعبه ۲۹ دادگاه تجدیدنظر استان تهران – مستشار دادگاه

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *