تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

تشریفات رسیدگی به دعاوی ارث و میراث

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

تشریفات رسیدگی به دعاوی ارث و میراث در این نوشتار شرح داده شده است. چنانچه به دنبال وکیل ارث هستید، این نوشتار برای شما راه گشا خواهد بود.

تشریفات رسیدگی به دعاوی ارث و میراث
تشریفات رسیدگی به دعاوی ارث و میراث

۱- خواست های مهر و موم و تحریر و تقسیم ترکه از امور حسبی و غیر ترافعی بوده و دعوا محسوب نمی شوند بلکه صرفا درخواست می باشند و خواهان حسب مورد میتواند درخواست خود را با پرداخت هزینه معادل دعاوی حقوقی در شورای حل اختلاف مطرح یا با پرداخت هزینه دعوای غیرمالی، درخواست خود را که به تکلیف رویه قضائی موجود باید در قالب دادخواست باشد به مرجع ذیصلاح تقدیم نماید.

 

٢. دعوای مطالبه سهم الارث از دعاوی مالی محسوب و باید توسط خواهان مقوم شود که عموما نیز به مبلغ پنجاه و یک میلیون ریال تقویم می گردد و نظر به اینکه این خواسته از امور ترافعی و تدافعی محسوب می شود؛ بنابراین دعواست؛ لذا خواهان باید با رعایت تشریفات قانون آیین دادرسی مدنی، خواسته خود را در دادخواست مطرح نماید.

تشریفات رسیدگی به دعاوی ارث و میراث
تشریفات رسیدگی به دعاوی ارث و میراث

گفتار دوم: خواهان و خوانده دعاوی

۱. اشخاص ذیل می تواند درخواست مهر و موم ترکه را بدهند: هریک از ورثه متوفی یا نماینده قانونی آنها یا موصی له در صورتی که وصیت به جز مشاع شده باشد و یا طلبکار متوفی که طلب او مستند به سند رسمی یا حکم قطعی باشد به مقدار طلب در صورتی که در مقابل طلب، رهن نبوده و ترتیب دیگری هم برای تأمین طلب نشده باشد و همچنین کسی که از طرف متوفی به عنوان وصایت تعیین شده باشد.

٢. درخواست تحریر ترکه از ورثه یا نماینده قانونی آنها و وصی برای اداره اموال پذیرفته میشود.

٣. در صورت تعدد ورثه هریک از آنها می توانند از دادگاه درخواست تقسیم سهم خود را از سهم سایر ورثه بخواهند و همچنین ولی و وصی و قيم هر وارثی که محجور باشد و امین غائب و جنین و کسی که سهم الارث بعضی از ورثه به او منتقل شده است و همچنین موصی له و وصی راجع به موصی به در صورتی که وصیت به جزء مشاع از ترکه شده باشد حق درخواست تقسیم را دارند.

۴. در مطالبه سهم الارث، خواهان، هریک از ورثه ای است که مدعی است سهم الارث او در تصرف یکی از ورثه یا تمام ورثه است.

۵. در درخواست های امور حسبی مثل مهر و موم و تحریر ترکه ذکر نام تمامی وراث لازم نبوده، چرا که این امور تدافعی و ترافعی نیستند و حتی بدون ذکر نامی از سایر وراث به عنوان خواندگان دعوا امکان رسیدگی به این مورد هست.

۶. دعاوی تقسیم ترکه و مطالبه سهم الارث باید به طرفیت تمام وراث طرح گردد تا از رد دعوا یا عدم استماع دعوا جلوگیری به عمل آید مگر اینکه خواسته فقط مطالبه سهم الارثی باشد که قبلا ماترک تقسیم شده و آن سهم الارث در اختیار و تصرف یک یا چند نفر از وراث باشد که در این صورت طرح دعوا از ناحیه خواهان به طرفیت ورثه یا وراثی که سهم الارث مذکور را در تصرف دارند کافی است.

تشریفات رسیدگی به دعاوی ارث و میراث
تشریفات رسیدگی به دعاوی ارث و میراث

گفتار سوم: مدارک لازم برای طرح درخواست یا دعاوی

أهم مدارک عبارتند از:

– گواهی انحصار وراثت؛

– صورت اموال در صورتی که تحریر نشده باشد؛

– رأی صادره مبنی بر تقسیم ترکه؛

– مدارک کامل مالکیتی متوفی نسبت به مال مورد دعواء

– تأمین دلیل مبنی بر تصرف یک یا چند نفر از ورثه نسبت به ماترک مورد دعوا.

دعوای مطالبه سهم الارث پیش از تقسیم ترکه نیز امکان پذیر است چنانچه احد از ورثه  مطالبه سهم الارث خود را بنماید دادخواست را باید به طرفیت کسانی که ترکه در تصرف آنان است طرح کند و مطالبه سهم مشاع مستلزم تقسیم و افراز نیست.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *