تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

تصرف عدوانی موضوع ماده ۱۳۶

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع تصرف عدوانی موضوع ماده ۱۳۶ اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

تصرف عدوانی موضوع ماده ۱۳۶ تصرف عدوانی موضوع ماده ۱۳۶

آیا تصرف عدوانی مذکور در ماده ۱۳۴ قان تعزیرات حق الناس است یا حق الله و در صورت گذشت شاکی دادسرا باید موضوع را تعقیب نماید؟ 

در صورتی که شاکی مدعی شود در اثر گذشت حقش تضييع شده تکلیف چیست؟

شماره و تاریخ نظریه: ۷/ ۶۹۲ – ۱۳۶۶/ ۳ /۱۲

نظریه اداره حقوقی

تصرف عدوانی موضوع ماده ۱۳۴ قانون تعزیرات حقوق الناس بشمار می آید و با گذشت شاکی تعقیب کیفری مورد نخواهد داشت. در صورتی که گذشت شامل هر دو جنبه حقوقی و کیفری عمل ارتکابی نباشد ذینفع می تواند به دادگاه حقوق مراجعه نماید. به هر حال با اعلام گذشت جهتی برای مداخله دادسرا باقی نمی ماند.

خاکبرداری و ایجاد گود در ملک خود و رها کردن عملیات ساختمانی مشمول ماده ۱۳ قانون تعزیرات نیست.

در صورتی که شخصی در زمین خود مبادرت به ایجاد گود برای عملیات ساختمانی نماید و عملیات ساختمانی در همین حد سالها متوقف بماند آیا عمل مالک را می توان از مصادیق ماده ۱۳۴ قانون تعزیرات و قابل تعقیب کیفری دانست یا خیر؟

تصرف عدوانی موضوع ماده ۱۳۶ تصرف عدوانی موضوع ماده ۱۳۶

شماره و تاریخ نظریه: ۷/ ۲۶۲۱ – ۱۳۶۶/ ۵ /۶

نظریه اداره حقوقی

آنچه در ماده ۱۳۴ قانون تعزیرات مورد توجه قرار گرفته حفظ حرمت املاک غیر است که هر کس در آن به طرق مذکور در ماده یاد شده ایجاد آثار تصرف نماید قابل مجازات می باشد و بنابراین گودبرداری مالک در ملک خود و رها کردن عملیات ساختمانی مشمول ماده فوق الذکر نیست و اساسا اقدامات چنین مالکی قابل تعقیب کیفری نمی باشد بلکه مورد مشمول ماده ۱۳۲ قانون مدنی است که همسایه متضرر میتواند از طریق محاکم حقوقی اقدام نماید.

خشک شدن زراعت مانع اجرای قانون نیست

اگر متوقف نمودن اقدام متجاوز موجب خشک شدن زراعت او در مورد تجاوز شود آیا باید از آن خودداری کرد یا نه؟

شماره و تاریخ نظریه: ۷/ ۶۳۵ – ۱۳۷۰/ ۴ /۹

نظریه اداره حقوقی

تبصره ذیل ماده ۱۳۴ قانون تعزیرات شامل مواردی هم که متصرف عدوانی اقدام به کشت و زرع نموده است می شود و خشک شدن زراعت مانع اجرای قانون نمی گردد.

 در موردی که محکوم به، خلع ید یا رفع مزاحمت باشد مشمول ماده ۱۳۶ قانون تعزیرات است

 در صورتی که محکوم علیه به موجب حکم صادره به انجام تعهد (مثلا تغيير مسیر ناودان از ملک غیر) محکوم گردیده و حکم درباره وی اجرا شده اگر بعد از اجرا مجددا محكوم عليه وضع سابق را اعاده نماید آیا موضوع از مصادیق ماده ۱۳۶ قانون تعزیرات است یا خیر؟

شماره و تاریخ نظريه: ۷/ ۱۲۱۴- ۱۳۶۷/ ۵ /۹

نظریه اداره حقوقی

با توجه به لزوم تفسیر مضیق و اکتفاء به قدر متقین در امور جزایی، فقط تجاوز مجدد که به صورت تصرف عدوانی یا مزاحمت باشد آن هم در موردی که محکوم به خلع ید یا رفع مزاحمت باشد مشمول ماده ۱۳۶ قانون تعزیرات است و سایر موارد منجمله الزام به انجام تعهد از شمول آن ماده خارج است.

تصرف عدوانی موضوع ماده ۱۳۶ تصرف عدوانی موضوع ماده ۱۳۶

دستور متوقف ماندن عملیات همان دستور جلوگیری از ادامه تصرف متصرف عدوانی است

 منظور از دستور متوقف ماندن عملیات در تبصره ماده ۱۳۴ قانون تعزیرات چیست؟ و در صورتی که مورد تصرف عدوانی آپارتمان باشد چگونه اقدام می گردد؟

شماره و تاریخ نظریه: ۷/ ۲۴۳۶ – ۱۳۶۶/ ۴ /۲۲

نظریه اداره حقوقی

با توجه به ماده ۱۳۴ قانون تعزیرات، دادسرا در مورد تصرف عدوانی دستور متوقف ماندن عملیات را صادر می نماید بنابراین در هر مرحله از تصرف عدوانی که مراتب به دادسرا اعلام گردد پس از رسیدگی مقدماتی و تنظیم صورتمجلس دستور متوقف ماندن عملیات را صادر می نماید علیهذا اگر مورد تصرف عدوانی آپارتمانی باشد که در غیاب مالک تصرف شده است دستور متوقف ماندن عملیات همان دستور جلوگیری از ادامه تصرف متصرف عدوانی میباشد.

سکونت زن در منزل شوهر پس از وقوع طلاق و انقضاء مدت عده تصرف عدوانی است

آیا سکونت زن پس از طلاق و سپری شدن ایام عده تصرف عدوانی محسوب است یا خیر؟ و رسیدگی به موضوع در صلاحیت دادسرا است یا خیر؟

شماره و تاریخ نظریه: ۷/ ۵۰۵۲ – ۱۳۶۶/ ۸ /۷

نظریه اداره حقوقی ..

 پس از وقوع طلاق و انقضاء مدت عده، اقامت زن در منزل شوهر فاقد مجوز قانونی است و چنانچه با مطالبه شوهر، حاضر به تخلیه و تحویل آن نگردد مطابق ماده ۱۰ قانون اصلاح قانون جلوگیری از تصرف عدوانی مصوب اسفند ماه سال ۱۳۵۲ و با رعایت بند ۲ این ماده متصرف عدوان محسوب و در صورت تحقق شرایط مندرج در ماده ۲ این قانون دادسرا صالح به رسیدگی است.

تصرف عدوانی موضوع ماده ۱۳۶ تصرف عدوانی موضوع ماده ۱۳۶

ماده ۱۳۶ قانون تعزیرات ناسخ قانون جلوگیری از تصرف عدوانی نیست و هر دو قانون قابل اعمال است

با توجه به ماده ۱۳۴ قانون تعزیرات آیا رعایت مهلت یک ماه برای تصرف عدوانی باقی است یا اینکه این گونه شکایتها مقید به زمان معینی نیست؟

شماره و تاریخ نظريه: ۷/ ۱۷۰۰- ۱۳۶۳/ ۸ /۳

نظریه اداره حقوقی

ماده ۱۳۴ قانون تعزیرات ناسخ قانون جلوگیری از تصرف عدوانی نیست زیرا قانون مذکور (تصرف عدوانی) ناظر به نحوه جلوگیری و مرجع صدور دستور جلو گیری است و قانون تعزیرات متضمن بیان پاره ای از اعمال می باشد بنابراین هر دو قانون قابل اعمال است اگر شاکی فقط رفع مزاحمت یا ممانعت از حق را بخواهد نه مجازات مرتکب را در این صورت قانون جلوگیری از تصرف عدوانی عمل خواهد شد

در صورت فوت متهم به تصرف عدوانی، صدور حکم به رفع تصرف عدوانی بلااشکال است

 در بزه تصرف عدوانی موضوع ماده ۱۳۴ قانون تعزیرات چنانچه متهم قبل از محاکمه و صدور رأی فوت نماید در اجرای ماده ۸ قانون آیین کیفری آیا تعقيب امر کیفری کلا موقوف می گردد و یا این که محکمه جزا از نظر تصرف عدوانی می بایست مبادرت به صدور رأی نماید؟

شماره و تاریخ نظریه: ۷/ ۳۶۶ – ۱۳۶۵/ ۹ /۴

نظریه اداره حقوقی

حکم مقرر در ماده ۱۳۴ قانون تعزیرات دو قسمت است یکی مجازات متصرف عدوانی تا ۷۴ ضربه شلاق، دیگری صدور حکم دادگاه دایر به رفع تصرف عدوانی با  رفع مزاحمت یا ممانعت از حق، بنابراین در صورت فوت متهم با توجه به ملاک ماده و قانون اصلاح پارهای از قوانین دادگستری مصوب سال ۵۶ دادگاه علاوه بر صدور قرار موقوفی تعقیب می تواند حکم به رفع تصرف عدوانی صادر و اعلام نماید.

جرم مذکور در ماده ۱۳۶ قانون تعزیرات قابل گذشت است

آیا بزه مذکور در ماده ۱۳۶ قانون تعزیرات حق الناس و قابل گذشت است یا خیر؟ و اجرای حکم با گذشت شاکی موقوف می شود یا نه؟

شماره و تاریخ نظریه: ۷/ ۶۶۲۳ – ۱۳۹۳/ ۱۲ /۲۷

نظریه اداره حقوقی

مستفاد از ماده ۱۳۶ قانون تعزیرات هم تأکید به ضمانت اجرای کیفری در حفظ حقوق و احترام به مالکیت خصوصی افراد است و هم تأکید به احترام تصمیمات مراجع قضایی ولی با عنایت به اینکه حکم مرجع قضایی بهر حال در جهت حفظ حقوق و احترام مالکیت افراد جامعه است لذا جنبه حق الناس بودن ماده مورد نظر غالب می باشد و با گذشت شاکی خصوصی اجرای حکم موقوف خواهد شد.

تصرف عدوانی موضوع ماده ۱۳۶ تصرف عدوانی موضوع ماده ۱۳۶

غصب از جرایم مستمر است

آيا غصب جرم مستمر است یا غیر مستمر؟

شماره و تاریخ نظريه: ۷/ ۱۶۳۴- ۱۳۶۴/ ۴ /۲۹

نظریه اداره حقوقی

غصب از جرایم مستمر است زیرا تا هر زمان که استيلاء غاصب بر مال غیر به نحو عدوان وجود دارد غصب هم هست.

لازم به ذکر است اگر به دنبال شماره تماس بهترین وکیل ملکی می گردید می توانید با گروه تهران وکیل تماس گرفته ابتدا از مشاوره حقوقی رایگان و تلفنی با مشاورین این مجموعه داشته باشید و در صورتی که بخواهید می توانید با تعیین وقت حضور پیدا کرده و با وکلای حقوقی و کیفری این مجموعه که متخصص در این زمینه می باشند مشاوره داشته باشید. همچنین می توانید با مشاوره حقوقی از طریق واتساپ با موسسه تهران وکیل در ارتباط باشید.

صدور حکم به رد دعوی تصرف عدوانی مانع از آن نیست که شاکی تقاضای تعقیب کیفری نماید

اگر دادسرا قرار رد دعوی تصرف عدوانی را صادر نماید و قرار مذکور در دادگاه تأیید و قطعی گردد آیا شاکی می تواند به استناد ماده ۱۳۴ قانون تعزیرات تقاضای تعقیب متهم را بنماید یا خیر؟

شماره و تاریخ نظرية: ۷/ ۶۴۴۲ – ۱۳۷۲/ ۹ /۲۴

نظریه اداره حقوقی . .

با توجه به معتبر و لازم الاجراء بودن قانون جلوگیری از تصرف عدوانی مصوب سال ۱۳۵۲ و ماده ۱۳۴ قانون تعزیرات مصوب سال ۱۳۶۲ اعلام شکایت به استناد قانون اصلاح قانون جلوگیری از تصرف عدوانی و صدور حکم به رد دعوی در خصوص مورد مانع از آن نیست که بعدا شاکی به استناد ماده ۱۳۴ قانون تعزیرات مبادرت به اعلام جرم نماید.

تصرف عدوانی موضوع ماده ۱۳۶ تصرف عدوانی موضوع ماده ۱۳۶

حكم به قلع و قمع بنا امر حقوقی و با دادگاه حقوقی است

در صورتی که در زمین مورد تصرف عدوانی بنا احداث شده باشد و با صدور حکم به رفع تصرف عدوانی و محکومیت به جزای نقدی آیا صدور حکم به قلع و قمع بنا وظیفه دادگاه کیفری ۲ است یا خیر؟

شماره و تاریخ نظريه: ۷/ ۴۹۰۹ – ۱۳۶۹/ ۹ /۲

نظریه اداره حقوقی

طبق ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی تعیین مجازات و رفع تصرف يا تجاوز با دادگاه کیفری کا می باشد ولی قلع و قمع بنا که یک امر حقوقی است و مسئله مالکیت مدعی در طرح دعوی مؤثر میباشد با دادگاه حقوقی است و بالنتيجه نیاز به تهیه دادخواست حقوقی دارد

برای دریافت مشاوره حقوقی ملکی توسط وکیل ملکی به صفحه فوق مراجعه نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *