تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

تفاوت تصرف عدوانی حقوقی و کیفری

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع تفاوت تصرف عدوانی حقوقی و کیفری اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

 تفاوت تصرف عدوانی حقوقی و کیفری تفاوت تصرف عدوانی حقوقی و کیفری

انواع دعوای تصرف عدوانی

۱. تصرف عدوانی حقوقی

۲. دعوای مزاحمت و ممانعت از حق

٣. تصرف عدوانی کیفری

تصرف عدوانی حقوقی: به طور خلاصه در دعوای تصرف عدوانی حقوقی شما با مراجعه به دادگاه صرفاً رفع تصرف عدوانی را مطرح می‌کنید و به اینکه عمل وی جنبه کیفری دارد یا نه دادگاه حقوقی رسیدگی نمی‌کند. هر چند که برای طرح دعوای تصرف عدوانی کیفری الزاماً باید شرایط آن موجود باشد و شما می‌‍‌‌توانید آن را اثبات کنید. مدت زمان تصرف خواهان در دعوای تصرف عدوانی تملک و تصرف خواهان باید شرایطی داشته باشد، به طوری که عرفاً بتوان آن را اثبات کرد و خواهان دعوا به عنوان متصرف شناسانده شود. تصرف باید مستقل علنی و آشکار و دائمی باشد یعنی به صورت یک مقطع زمان نباشد. وقتی شما به عنوان متصرف از شخصی شکایت می کنید، باید تصرف شما حرف زدن مقطعی یا به صورت غیر عملی نباشد. به عبارت دیگر شما مدتی که نسبتاً متصرف مال شناخته می شوید و در آن تصرفات مادی از قبیل پی کنی و یا عمل زراعت یا سکونت را در آن به عمل آورده باشید.

شرایط دعوای تصرف عدوانی حقوقی

طبق قانون اولین شرط این است که کسی که مدعی دعوا است، از تصرف او خارج شده باشد و باید آن را اثبات کند که قبل از تصرف شخص متجاوز ملک در تصرف شما بوده است. به عبارت قانونی باید سابقه تصرف را اثبات کند. شرط دوم، در دعوای تصرف عدوانی، عدوانی بودن تصرف، متصرف یا متجاوز باشد. یعنی باید ثابت شود که تصرف بدون مجوز و بدون رضایت قبلی بوده و به طور غیرقانونی از تصرف خارج شده است. پس از تصرف متجاوز در صورتی در دادگاه حقوقی محکوم به رفع تصرف عدوانی می شود که ثابت شود، ملک بدون رضایت او و به غیر وسیله قانونی از تصرف آن خارج شده البته اگر شما به عنوان متصرف قبلی شکایت کرده باشید؛ نیاز ندارید که عدوانی بودن تصرف را ثابت کنید. همین که اثبات شود که قبلاً در تصرف شما بوده، کفایت می‌کند و خوانده دعوا یعنی متصرف عدوانی باید اثبات کند که تصرف فعلی قانونی بوده و با رضایت شما به او منتقل شده است.

تصرف عدوانی در ملک مشاع

در یک ملک مشاع ششدانگ هر کدام سه دونگ آن را شریک هستند. اگر یکی از شرکا بدون اجازه شریک دیگر در ملک او تصرف کند؛ در واقع تصرف عدوانی محسوب می‌شود. چرا که هر دو شریک در کل ملک و جزء آن شریک هستند و تصرف یکی از آنها بدون اجازه شریک دیگر عدوانی به حساب می‌آید و شریک دیگر می‌تواند با توجه به عملکرد شریک متصرف دعوای تصرف عدوانی ملک مشاعی حقوقی و کیفری را مطرح کند. در صورت اثبات هرگونه از تصرف با صدور حکم دادگاه رفع تصرف عدوانی را صادر می‌کند.

نقش سند مالکیت در دعوای تصرف عدوانی چیست؟

زمانی که در دعوای تصرف عدوانی از طرف خواهان تحت عنوان حقوق مطرح شده یا به صورت کیفری سند مالکیت این دو عنوان تاثیر متفاوتی دارد. اگر شما دعوای تصرف عدوانی را در قالب مسئله حقوقی، مطرح کرده باشید؛ ارائه سند مالکیت تاثیری در اصل رأی دادگاه ندارد و دادگاه حقوقی صرفاً به تصرف شما توجه می‌کند.

در واقع سند مالکیت شما که متصرف فعلی و متجاوز را محکوم به جذا می‌کند. در رویه محاکم کیفری دادگاه بیشتر سند مالکیت رسمی املاک قانونی قرار می‌دهد و اگر با سند عادی یا قولنامه طرح دعوای کیفری کند، به احتمال زیاد دعوای شما به نتیجه کیفری نمی‌‎‎‌رسد.

مرجع صالح برای رسیدگی به دعوای تصرف عدوانی کیفری یا حقوقی

این مسئله را در نظر داشته باشید که اصولاً در همه دعاوی که مربوط به اموال غیر منقول است. از جمله دعوای تصرف عدوانی حقوقی یا کیفری و یا دعوای ممانعت و مزاحمت از حق در مورد اموال غیرمنقول و سایر دعاوی که به تبعیت ملک غیر منقول مطرح می‌شود. دادگاه محل وقوع ملک صالح به رسیدگی است. به بیان دیگر، دادگاهی که ملک در حوزه آن دادگاه باشد؛ صلاحیت رسیدگی دارد. به عنوان مثال، اگر ملک در شهر تهران واقع باشد؛ دادگاه تهران صالح رسیدگی می باشد، نه دادگاه یک شهر دیگر.

چه افرادی می‌توانند در دعوای تصرف عدوانی شرکت کنند؟

شما اگر حتی مالک باشید اما تصرفی در ملک مورد ادعا نداشته باشید نمی توانید دعوای تصرف حقوقی مطرح کنید. بر عکس اگر کسی متصرف ملک شما باشد و شما قبل از تصرف وی هیچ عمل تصرفی را در ملک انجام داده باشید. یعنی سابقه تصرف نداشته باشید، متصرف می‌تواند از تصرف شما در ملک خود ممانعت کنند. به همین سبب توصیه می‌شود از طرح عنوان دعوای تصرف به عنوان تصرف عدوانی جلوگیری کنید.

تنها راه حل برای این مسئله این است که از جانب شما طرح دعوای تخلیه مطرح شود. نکته‌ای که حائز اهمیت است، این است که وراث متصرف و مستأجر از طرف او اجازه دارند یا وکیل یا نماینده قانونی علاوه بر متصرف به شرطی داشتن اختیارات قانونی می‌توانند دعوای تصرف عدوانی را مطرح کنند.

تفاوت تصرف عدوانی با دعوای خلع ید در دعوای تصرف عدوانی حقوقی

به هیچ عنوان مالکیت شما دلیلی بر رفع تصرف محسوب نمی‌شود و صرفاً سابقه تصرف شما است که تعیین می‌کند، برای صدور حکم چگونه باشد. بلعکس در دعوای خلع ید دادگاه در صورتی حکم علیه خواننده صادر می‌کند که خواهان صاحب حق با ارائه دلیل مالکیت و تصرف متصرف مالکیت را تکذیب کند و همچنین ظالمانه بودن تصرف وی ثابت شود.

برای دریافت مشاوره بیشتر در این زمینه می‌توانید از وکلای متخصص تهران وکیل کمک بگیرید.

آیا میان تصرف عدوانی حقوقی و کیفری تفاوتی وجود دارد یا تمام تعاریف و موادی که در این مورد در قانون آیین دادرسی مدنی آمده در دادسرا نیز قابل استناد است؟ ب) آیا تصرف عدوانی کیفری شامل اموال غیرمنقول هم می شود یا فقط مختص اموال منقول است؟ آیا شریکی که مانع استفاده شریک دیگر از کامیون می شود، متصرف عدوانی محسوب می شود؟ ج) آیا بررسی سوابق تصرف طرفین پرونده با موضوع تصرف عدوانی لازم است یا موضوع پرونده فقط با بررسی اسناد مالکیت طرفین مورد رسیدگی قرار می گیرد؟

 تفاوت تصرف عدوانی حقوقی و کیفری تفاوت تصرف عدوانی حقوقی و کیفری

نظر اکثریت

 الف) با توجه به صراحت ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی که در آن اشاره به تعلق اراضی و املاک به اشخاص حقیقی و حقوقی شده، في مابين تصرف عدوانی کیفری و تصرف عدوانی حقوقی تفاوت وجود دارد. وجوه افتراق آنها عبارتند از:

تفاوت تصرف عدوانی کیفری و تصرف عدوانی حقوقی

۱. از لحاظ شکلی هر کدام تابع قانون آیین دادرسی مربوط به خود هستند.

۲. در تصرف عدوانی کیفری احراز رکن مالکیت شاکی علاوه بر سایر ارکان و عناصر بزه ضروری است در حالی که در تصرف عدوانی حقوقی صرفا به سبق تصرف شاکی و لحوق تصرف متهم عنایت می شود.

٣. در تصرف عدوانی کیفری در نهایت به تصرف عدوانی در احراز عناصر وقوع جرم مجازات تعیین می شود در حالی که در تصرف عدوانی حقوقی مجازاتی وجود ندارد.

 تفاوت تصرف عدوانی حقوقی و کیفری تفاوت تصرف عدوانی حقوقی و کیفری

در تصرف عدوانی کیفری احراز عنصر معنوی جرم و سوءنیت مجرمانه لازم است و لکن در تصرف عدوانی حقوقی به این موضوع توجه نمی شود. ب) تصرف عدوانی کیفری با عنایت به سیاق و مفاد ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی فقط منصرف به اموال غیرمنقول می شود و شریکی که مانع استفاده شریک دیگر از کامیون میشود، متصرف عدوانی محسوب نمی گردد. ج) بررسی سوابق تصرف لازم نیست چرا که وجود سند مالکیت دلالت به سبق تصرف سند مالکیت دارد.

 تفاوت تصرف عدوانی حقوقی و کیفری تفاوت تصرف عدوانی حقوقی و کیفری

لازم به ذکر است در صورتی که در شمال تهران، غرب تهران، شرق تهران یا کرج هستید و به مشاوره حقوقی نیاز دارید، می توانید با بهترین وکیل کیفری موسسه حقوقی تهران وکیل در ارتباط باشید. همچنین اگر به دنبال شماره تماس بهترین وکیل ملکی می گردید می توانید با گروه تهران وکیل تماس گرفته ابتدا از مشاوره رایگان و تلفنی با مشاورین این مجموعه داشته باشید و در صورتی که بخواهید می توانید با تعیین وقت حضور پیدا کرده و با وکلای حقوقی و کیفری این مجموعه که متخصص در این زمینه می باشند مشاوره داشته باشید.

 تفاوت تصرف عدوانی حقوقی و کیفری تفاوت تصرف عدوانی حقوقی و کیفری

نظر اقلیت

 الف) صرف نظر از تفاوت های موجود در باب مسایل شکلی رسیدگی و احراز قصد مجرمانه متهم و مجازات، در ماهیت امر و تعریف و احراز عناصر خاص تصرف عدوانی که همانا عبارتند از سبق تصرف شاکی در مال مورد تصرف و لحوق تصرف عدوانی مشتکی عنه تفاوتی فی مابین تصرف عدوانی کیفری و حقوقی وجود ندارد (مضافا به اینکه در ماده ۲۶۴ قانون مجازات عمومی سابق نیز به نحوی به علقه مالکیت اراضی تصریح و لكن رویه قضایی از اول در تصرف عدوانی وارد مقوله مالكيت نشده است). ب) با توجه به مفاد و صراحت بند اخیر ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی که تصریحا به هرگونه تصرف عدوانی اشاره کرده و الفاظ مذکور افاده عمومیت نموده و انصراف به هر نوع مال اعم از منقول و غیر منقول مینماید و مطابق مفاد ماده ۱ قانون نحوه جلوگیری از تصرف عدوانی مصوب سال ۱۳۵۲ قانونگذار یکی از موارد تصرف عدوانی تلقی نموده است، تصرف عدوانی در اموال منقول نیز صدق می کند و ممانعت شریک از استفاده شریک دیگر از وسیله نقلیه، خارج کردن مال از تصرف متصرف سابق تلقی نمی گردد تا مشمول تعریف تصرف عدوانی شود. ج) مستفاد از مفاده ماده ۱۶۲ قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی ابراز سند مالکیت دلیلی بر سبق تصرف می باشد و چنانچه شاکی سند مالکیت ارایه نماید نیازی به بررسی و احراز سوابق تصرف خود نخواهد بود. مگر اینکه طرف مقابل با ادله اثباتی قانونی سبق تصرف خود را اثبات نماید.

 تفاوت تصرف عدوانی حقوقی و کیفری تفاوت تصرف عدوانی حقوقی و کیفری

نظر کمیسیون درباره تفاوت تصرف عدوانی حقوقی و کیفری

نشست قضایی (۲) جزایی: نظر اکثریت صائب است. بزه تصرف عدوانی با دعوای تصرف عدوانی (به عنوان یک امر حقوقی) متفاوت است از جمله: ۱. رکن قانونی بزه تصرف عدوانی ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی است و این جرم صرفا در مورد اموال غیرمنقول مصداق دارد و شامل مال منقول نمی شود، زیرا در متن ماده به اراضی، باغات، قلمستان ها و سایر اراضی و املاک اشاره شده و در انتهای ماده هم قید عبارت «. در موارد مذکور» آمده که شامل همان اراضی و املاک است. ۲. در جرم تصرف عدوانی علاوه بر سایر ارکان (سبق تصرف شاکی لحوق تصرف مشتکی عنه و عدوانی بودن آن احراز مالکیت شاکی نیز لازم است و این امر از عبارات «متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی…» «در موارد مذکور» استنباط می شود.

 تفاوت تصرف عدوانی حقوقی و کیفری تفاوت تصرف عدوانی حقوقی و کیفری

در دعوای تصرف عدوانی به عنوان امر حقوقي على الأصول مالکیت شرط نیست هرچند می تواند اماره تصرف باشد. ۳. جرم تصرف عدوانی از جرایم عمدی است و قصد ارتکاب جرم (سوءنیت) یکی از ارکان آن می باشد، لفظ «عدوانی» نیز مشعر بر همین معناست، لکن در امر حقوقی سوءنیت شرط نیست.

برای دریافت مشاوره حقوقی ملکی توسط وکیل ملکی به صفحه فوق مراجعه نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *