تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

تبرئه از جرم تصرف عدوانی

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع تبرئه از جرم تصرف عدوانی اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

معنای حقوقی تصرف عدوانی

طبق قانون 158 آیین نامه دادرسی مدنی جمهوری اسلامی ایران، تصرف عدوانی عبارت است از، درخواست فرد تصرف تصرف کننده قبلی حاکی بر این قضیه که شخص دیگری بدون اجازه و رضایتمندی وی، دارایی و اموال منقول یا غیرمنقول را از تملک او (مالک) خارج کرده و عودت تصاحب خود را نسبت به همان مال، از دادگاه تقاضا می کند.  به این ترتیب فرد مالک اگر بخواهید این قضیه را رد کند، باید حکم رائت از تصرف عدوانی را از دادگاه بگیرد.

انواع دعوای تصرف عدوانی

قبل از بررسی کامل این موضوع، بهتر است که انواع تصرف عدوانی را بدانید و در خصوص آن اطلاع پیدا کنید. در حال حاضر دو نوع تصرف عدوانی وجود دارد که به کیفری و حقوقی قابل تقسیم است. هر کدام از این دعوی، دارای یکسری شرایط خاص و ویژه ای است که باید از آن ها اطلاع داشته باشید؛ در غیر این صورت امکان این که بتوانید آن را تغییر دهید، وجود ندارد.

تصرف عدوانی کیفری: این تملک به معنای تصرف مال است که به صورت ورثه ای به فردی می رسد و یا اینکه عینا متعلق به فرد می باشد. در این شرایط آگاهی نسبت به فرد مالک و اموال او وجود دارد و از نظر قانونی تصرف کیفری جرم محسوب می شود. در شرایطی که این جرم توسط دادگاه به اثبات برسد، قاضی می تواند فرد را از یک تا 12 ماه به حبس متهم کند. پس بهتر است در جریان باشید که تصرف عدوانی کیفری برای اموال غیر قابل جا به جایی است و در این مورد فرد باید مالکیت و تملک اموال را اثبات کند و در غیر این صورت مجرم خوانده می شود.

تصرف عدوانی حقوقی: در این مدل از تصرف که به تصرف حقوقی معروف است، نیازی به دستیابی مالکیت گذشته اموال نبوده و بر اساس ماده 69 در تصرف کیفری حتما باید تصرف مالکیت صورت بگیرد. رکن اساسی در تصرف اثرگذار است. به این معنی که باید ارکان مربوطه به دادگاه احراز شود که آیا واقعا شخص تصرف کنند وابستگی به اموال شخص مالک دارد یا خیر که این قضیه یکی از تفاوت های اصلی و اساسی در تصرف کیفری و حقوقی است. تصرف حقوقی با ارائه یک تقاضانامه حقوقی قابل پیش نویسی می باشد و برای ارائه تصرف کیفری نایزی به اهدا تقاضا نامه حقوقی نیست و به کار گرفتن شکایت اکتفا می کند. در صورتی که می خواهید با یک وکیل مجرب و حرفه ای در ارتباط باشید، همین حالا با موسسه حقوقی تهران وکیل تماس بگیرید.

 

تبرئه از جرم تصرف عدوانی تبرئه از جرم تصرف عدوانی

تبرئه از جرم تصرف عدوانی و حکم به اعاده وضع سابق

در صورتی که متهم از اتهام تصرف عدوانی به علت فقد عنصر معنوی جرم تبرئه شود، با توجه به وقوع عنصر مادی جرم، آیا باید دادگاه حکم به اعاده وضع به حالت سابق صادر کند؟

نظر اکثریت

در صورتی که متهم از اتهام تصرف عدوانی تبرئه شود، دادگاه نباید نسبت به اعاده وضع به حالت سابق حکم صادر نماید زیرا با توجه به عدم وقوع بزه، موضوع جنبه حقوقی پیدا نموده و متضرر باید با رعایت تشریفات حقوقی و تقدیم دادخواست اقدام کند و ذیل ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی کاملا دلالت بر همین موضوع دارد و قانونگذار اعلام می کند، حسب مورد دادگاه موظف به رفع تصرف عدوانی است.

تبرئه از جرم تصرف عدوانی تبرئه از جرم تصرف عدوانی

نظر اقلیت

با توجه به محقق شدن عنصر مادی جرم، اگرچه متهم به لحاظ فقد عنصر معنوی تبرئه شده است، دادگاه وظیفه دارد نسبت به اعاده وضع به حالت سابق اظهارنظر کند.

نظر کمیسیون

نشست قضایی (۱): در بزه تصرف عدوانی مانند کلیه جرایم وجود عناصر عمومی جرم ضرورت دارد. در صورتی که به لحاظ فقدان سوء نیت و قصد مجرمانه دادگاه وقوع بزه را احراز نکند، مقتضای کار، صدور حکم برائت از بزه انتسابی است. شرط اجرای مقررات ذیل ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی وقوع جرم تصرف عدوانی است و دادگاه در این حالت ضمن تعیین کیفر برای مرتکب ملزم است حکم به رفع تصرف عدوانی و یا اعاده وضع به حال سابق صادر کند به تعبیر دیگر، تکلیف دادگاه به رفع تصرف عدوانی یا اعاده وضع به حال سابق از تبعات دعوای کیفری است و در صورت صدور حکم برائت موجبی برای رفع تصرف عدوانی یا اقدامات دیگر، باقی نخواهد ماند و مدعی حق می تواند مبادرت به طرح دعوای حقوقی نماید.

تبرئه از جرم تصرف عدوانی تبرئه از جرم تصرف عدوانی

اقدام به قطع انشعاب تلفن از ناحیه فروشنده پس از انجام معامله

شخصی پس از فروش سیم کارت تلفن همراه خود به دیگری و قبل از انتقال رسمی سند به نام خریدار، بنا به عللی از جمله اختلاف حساب، با مراجعه به مخابرات با این ادعا که تلفن همراه وی سرقت و یا مفقود شده است تقاضای قطع ارتباط تلفن مذکور را می کند. خریدار به محض قطع ارتباط، مبادرت به طرح شکایت می کند. حال موضوع مطروحه واجد وصف کیفری است؟ در صورت مثبت بودن پاسخ، عنوان مجرمانه آن چه خواهد بود؟

نظر اکثریت

اقدام به قطع انشعاب تلفن از ناحیه فروشنده پس از انجام معامله، با توجه به مواد ۱ و ۷ از قانون اصلاح قانون جلوگیری از تصرف عدوانی مصوب ۱۳۵۲/ ۱۲ / ۶ ، مزاحمت از حق» بوده و به استناد ماده ۶۹۰ از قانون مجازات اسلامی تعقیب کیفری خواهد داشت.

لازم به ذکر است در صورتی که در شمال تهران، غرب تهران، شرق تهران یا کرج هستید و به مشاوره با وکیل ملکی نیاز دارید، می توانید با مشاوره حقوقی موسسه حقوقی تهران وکیل در ارتباط باشید. همچنین اگر به دنبال شماره تماس بهترین وکیل تهران می گردید می توانید با گروه تهران وکیل تماس گرفته ابتدا از مشاوره رایگان و تلفنی با مشاورین این مجموعه داشته باشید و در صورتی که بخواهید می توانید با تعیین وقت حضور پیدا کرده و با وکلای حقوقی و ملکی این مجموعه که متخصص در این زمینه می باشند مشاوره داشته باشید.

تبرئه از جرم تصرف عدوانی تبرئه از جرم تصرف عدوانی

نظر اقلیت

در ما نحن فيه، فعلی که در قانون برای آن مجازات تعیین شده باشد انجام نگرفته و موضوع معنون مبتنی بر امری حقوقی – مدنی است. لذا با استناد به ماده ۲قانون مجازات اسلامی و اصل قانونی بودن جرایم، بزهی اتفاق نیفتاده است.

نظر کمیسیون

نشست قضایی (۵) جزایی: با وصف اینکه عمل ارتکابی نوعا مزاحمت و از مصادیق ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی محسوب می شود، با اصلاح به عمل آمده نظر اکثریت مورد تأیید گروه است.

ضرورت احراز مالکیت شاکی در شکایت تصرف عدوانی

در شکایت تصرف عدوانی موضوع ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی آیا احراز مالکیت شاکی ضرورت دارد؟ آیا در صورت نیاز به احراز مالکیت شاکی و اختلاف در مالکیت، دادگاه می تواند قرار اناطه صادر کند؟

نظر اکثریت

با توجه به سوابق قانونگذاری در خصوص دعاوی تصرف عدوانی و نظر به اینکه اراده قانونگذار بر رسیدگی سریع و خارج از نوبت و بدون تشریفات دعاوی تصرف تعلق گرفته است و از آنجا که فلسفه رفع تصرف عدوانی، حفظ نظم عمومی و وضع موجود است و اركان دعوای مدنی تصرف عدوانی عبارت از سبق تصرف خواهان و الحوق تصرف عدوانی، تصرف اخیر میباشد که برخلاف دعوای خلع ید نیازی به احراز مالکیت خواهان وجود ندارد. نظر به اینکه همین ارکان در دعوای کیفری تصرف عدوانی نیز وجود دارند و احراز مالکیت شاکی با رسیدگی خارج از نوبت و رسیدگی شکلی و غیرماهوی به شکایت تصرف عدوانی منافات دارد، نیازی به احراز مالکیت شاکی وجود ندارد. با وجود این تصرف مورد ادعای شاکی باید مشروع باشد و ارایه دلیل مالکیت نیز می تواند مثبت ادعای نامبرده باشد.

تبرئه از جرم تصرف عدوانی تبرئه از جرم تصرف عدوانی

نظر اقلیت

قانونگذار در مقررات سابق تصرف عدوانی، صرفا از واژه تصرف استفاده کرده بود اما در ماده ۶۹۰ فعلی قانون مجازات اسلامی از عبارت «راضی و املاک متعلق به دولت وس» بهره برده است. در ماده ۶۹۱ نیز مجددا از صرف تصرف استفاده کرده است. بنابراین، با توجه به اینکه مقنن عمدا و با علم به مفهوم «واژه تعلق» ماده ۶۹۰ را تنظیم و تصویب کرده است. به فاصله یک ماده، در ماده ۶۹۱ از به کار بردن واژه «تعلق» خودداری و صرفا از تصرف صحبت کرده است، احراز مالکیت شاکی در شکایت تصرف عدوانی ضرورت دارد. به علاوه استماع شکایت غیرمالک و رفع تصرف از متصرف با شکایت غیرمالک منجر به تفسیر موسع ماده ۶۰۰ میشود که با موازین حقوق کیفری مغایرت دارد.

تبرئه از جرم تصرف عدوانی تبرئه از جرم تصرف عدوانی

نظر کمیسیون

نشست قضایی (۵) جزایی: همان گونه که از سیاق عبارت صدر ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی استفاده می شود ماده مذکور ناظر به حفظ حقوق مالکانه شاکی است. بدیهی است در صورتی که دلایل اثبات مالکیت کافی بر احراز أن نباشد و در مالکیت فی مابین اختلاف حادث شود برابر ماده ۱۳ قانون آیین دادرسی کیفری صدور قرار اناطه الزامی است. بنابراین، با توضیح این مراتب نظر اقلیت مورد تأیید گروه میباشد

برای دریافت مشاوره حقوقی ملکی توسط وکیل ملکی به صفحه فوق مراجعه نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *