تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

تصرف ملک به نحو قهر و غلبه

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

 

در این نوشته تصرف ملک به نحو قهر و غلبه را مورد بررسی قرار دادیم. در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان در هر ساعت از شبانه روز می توانید از مشاوره بهترین وکیل تهران بهره مند شوید.

تصرف ملک دیگری به نحو قهر و غلبه، موضوع ماده 692 قانون تعزیرات و مجازات های بازدارنده

تصرف ملک به نحو قهر و غلبه
تصرف ملک به نحو قهر و غلبه

«هرگاه کسی ملک دیگری را به قهر و غلبه تصرف کند علاوه بر رفع تجاوز به حبس از سه ماه تا یک سال محکوم خواهد شد»

 

۱- رکن مادی این جرم همان تصرف همراه با قهر و غلبه ملک دیگری است. «ملک» ظهور در اموال غیرمنقول دارد. عبارت «ملک دیگری» نشان دهنده این است که شکایت تحت این ماده از غیر مالک پذیرفته نیست پس اگر کسی به مالک عین باشد و نه مالک منفعت مشمول این ماده نخواهد بود و ممکن است مصداق ماده ۶۹۱ شود و سوءنیت عام آن به عنوان رکن روانی کافی برای تحقق جرم است. (عباس زراعت، همان، صص ۳۳۰- ۳۲۹ و حامی دینداری، همان، ص ۱۶)

تصرف ملک به نحو قهر و غلبه
تصرف ملک به نحو قهر و غلبه

۲- برخلاف ماده ۶۹۱ در ماده مذکور متصرف بودن دیگری لازم نیست بلکه صرف مالکیت کفایت می کند. همچنین در ۶۹۲ باقی ماندن مرتکب در ملک تصرف شده شرط است. چراکه ذکر کلمه «تصرف» خود به خود حامل این مفهوم است اگرچه در خود ماده چنین تصریحی نیامده است پس صرف اقامت چند ساعته بدون قصد استیلا بر ملک دیگری با تصرف ملک به قصد عمل مجرمانهای دیگر مانند سرقت مشمول این ماده نخواهد بود. (عباس زراعت، همان، ص ۳۲۹) اینکه تصرف انجام شده، تصرف عادی یا تصرف همراه با قهر و غلبه است.

 ٣- تشخیص امر موضوعی بوده و بر عهده دادگاه است و رفع تجاوز به طریق قلع بنا و اشجار و خلع ید و اعاده به وضع سابق عليرغم عدم تصریح قانون گذار در ماده ۶۹۲ نیاز به تقدیم دادخوا حقوقی ندارد. (عباس زراعت، همان، ص۳۳۱

 ۴- جرم موضوع ماده ۶۹۲ جرم غير مستمر است. (رأی وحدت رویه شماره ۹- ۶۴/۲/۳۰ ه. عمومی دیوان عالی کشور)

تصرف ملک به نحو قهر و غلبه
تصرف ملک به نحو قهر و غلبه

۵- عبارت «ملک دیگری» اعم از مالکیت شرعی و قانونی است و تنها در معنای خاص قانونی (موضوع ماده ۲۲ قانون ثبت أن حمل نمی شود. پس اگر کسی با قولنامه، مالک ملک باشد، تصرفات او مشمول ماده خواهد بود. (همان)

 

همچنین اگر نیاز به مشاوره حقوقی در هر جای کشور داشتید، می توانید از خدمات مشاوره حقوقی از طریق واتساپ بهره مند شوید. کافیست با ما تماس حاصل فرمایید و مشاوره حقوقی رایگان دریافت نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی ملکی توسط وکیل ملکی به صفحه فوق مراجعه نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *