تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

جرم جعل چیست

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع جرم جعل چیست اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

جرم جعل چیستجرم جعل چیست

برمبنای مصادیقی که درقانون مجازات اسلامی برای جرم جعل ذکرشده جعل به معنای ساختن و یا دست بردن درسند، نوشته یا مهراست ومرتکب این اعمال رابا قصد تقلب و تزویرانجام می دهدوفرقی نمی کند که ازآنچه که جعل کرده استفاده نماید یااستفاده ای نکند،طبق قانون صرف جعل با قصد تقلب، جرم و دارای مجازات می باشد گرچه استفاده ازسند مجعول نیزتحت ماده جداگانه ای جرم انگاری شده است.

بخش تعزیرات مصادیق جعل و تزویر براساس ماده 523 قانون مجازات اسلامی شامل چیست

  • ساختن نوشته یا سند یا ساختن مهریا امضای اشخاص رسمی یا غیررسمی
  • خراشیدن
  • تراشیدن
  • قلم بردن ‌
  • الحاق
  • محو
  • اثبات
  • سیاه کردن
  • تقدیم یا تأخیر تاریخ سند نسبت به تاریخ حقیقی
  • الصاق نوشته‌ ای به نوشته دیگر ی
  • به کار بردن مهر دیگری ‌بدون اجازه صاحب آن

تمام این مصادیق  تحت عنوان جعل مادی است وجاعل مرتکب جعل مادی شده است وجعل مفادی زمانی واقع می شود که شخص کارمند بوده وبدون ایرادهیچ گونه خدشه ای به ظاهرسند یا نوشته وغیره،حقیقت درآنها تحریف شده ومطالب منتسب به دیگران به گونه دیگری منعکس شودویا موضوع یامضمون نوشته یا سند را تغییردهد ویا گفته هاونوشته های افراد را تحریف کند ویاامرباطلی راصحیح ویاامرصحیحی را باطل جلوه دهد وامری که به آن اقرار نشده است را اقرار شده جلوه دهد که به موجب ماده 534 قانون مجازات اسلامی جعل معنوی یامفادی فقط توسط کارکنان ادارات دولتی ومراجع قضایی واقع می شود وافراد عادی نمی توانند مرتکب جرم جعل مفادی شوند وبه صورت مادی و با دست بردن در اسناد و یا ساختن آنها محقق نخواهد شد.

مرتکب یا کل یک سند، نوشته یا مهر را می سازد که به این عمل جعل کلی گفته می شود مانند جعل شناسنامه، جعل مدرک تحصیلی، جعل مدارک، جعل اسناد یا جعل نوشته های عادی به صورت کلی، جعل وصیت نامه یا اینکه بخشی ازیک سند یا نوشته را جعل می نماید مانند جعل امضا در چک، جعل مبلغ در قرارداد و یا جعل اثرانگشت در وصیت نامه.

ارکان جرم جعل

عنصر قانونی

عنصر قانونی جرم جعل مواد 523 تا 542 قانون مجازات اسلامی است وماده 523 قانون برخی مصادیق جرم جعل را بیان کرده است.

عنصر مادی

جرم جعل در واقع ساختن و یا دست بردن دراسناد ومدارک ونوشته ها ومهرمی باشد .

عنصر معنوی

جرم جعل زمانی محقق می شود که :

  • شخص قصد تقلب داشته باشد
  • قصد این را داشته باشد که ازاین طریق به دیگری ضرربزند
  • عالمانه و عامدانه مرتکب این جرم شده باشد

شرایط تحقق جرم جعل

1- موضوع جعل باید سند اعم ازسند رسمی یا عادی ویا اسناد تجاری ،نوشته، مهر،منگنه، علامت و اسکناس باشد.

2- جعل نسبت به اسناد ومدارک ومواردی که خود جعلی باشد محقق نمی شود.

3- جعل نسبت به اسنادی که کپی باشد امکان پذیر نخواهد بود.

4- آنچه که جعل می شود باید افرادعادی را به اشتباه بیندازد به طوری که تشخیص جعل بودن آن با چشم غیرمسلح امکانپذیر نباشد.

5- قصد تقلب و ضرررساندن به دیگری برای تحقق جرم جعل لازم است.

شرایط تحقق جرم استفاده ازسند مجعول

درماده 535 قانون مجازات اسلامی مقررشده است که اگرشخصی عالمانه وعامدانه اسناد رسمی یا غیررسمی مجعول را باعلم به جعلی بودن آن مورد استفاده قراردهد،این عمل جرم و دارای مجازات است حتی اگرشخص دیگری اوراق را جعل کرده باشد واگرشخص جاعل خود مرتکب جرم استفاده از سند مجعول شود مرتکب دو جرم مستقل شده ومجازات او مجازات اشد خواهد بود.

عنصر مادی این جرم شامل ارائه دادن، انتشار، واگذارکردن،استفاده ویا مبادله کردن سند مجعول است و صرف ارائه اسناد مجعول کفایت می کند واهمیتی ندارد که با استفاده از آن ضرر به شخصی برسد یا خیر.

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی می توانید در هر ساعت از شبانه روز با موسسه تهران وکیل تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به منظور دریافت مشاوره حقوقی رایگان در ساعات غیر اداری از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت اقدام فرمایید و همچنین در صورت نیاز نسبت به دریافت مشاوره حقوقی ار طریق واتساپ نیز اقدام فرمایید.

لازم به ذکر است شما می توانید از طریق راه های ارتباطی با وکیل کلاهبرداری موسسه حقوقی تهران وکیل تماس گرفته و از مسایل حقوقی آگاه شوید.

جرم جعل چیستجرم جعل چیست

مجازات جعل و مجازات استفاده از سند مجعول

  • درماده 536 قانون مجازات اسلامی مجازات جعل دراسناد عادی ومجازات استفاده ازسند مجعول توسط هر کسی حبس از 3 ماه تا یک سال یا جزای نقدی ازسه تا دوازده میلیون ریال می باشد.
  • اگرکارمندان ومسئولان دولتی دراجرای وظایف خود دراسناد رسمی جعل کند به یک تا پنج سال حبس یا شش تا سی میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد واگراشخاص عادی دراسناد رسمی مرتکب جعل شوند مجازات آنها شش ماه تا سه سال حبس یا جزای نقدی ازسه تا هجده میلیون ریال خواهد بود.
  • مجازات استفاده از اسناد رسمی مجعول نیزشش ماه تا سه سال حبس یا سه تا هجده میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود.

خصوصیات جرم جعل

جرم جعل ازجرایم مطلق است وقانونگذار صرف نظرازحصول نتیجه وورود زیان به قربانی، به جهت حفظ اعتباراسناد،آن راجرم دانسته واستفاده ازسند مجعول رانیزجرمی مستقلی دانسته است واین جرم  عنصرمادی مشابه ویکسان ومشترکی باجرم جعل نداشته ومرتکب مشمول قاعده جمع مجازات ها می شود ورضایت قبلی صاحب امضاء یا ذینفع سند می تواند جرم بودن عمل جرم رامنتفی نماید اما با اجازه ورضایت قبلی عمل مجرمانه ناشی از استفاده ازسند مجعول منتفی نیست.

درمجازات جرم جعل مطابق قانون کاهش مجازات حبس های تعزیری تغییری صورت نگرفته است و کماکان جرمی غیر قابل گذشت محسوب می گردد وتنها مجازات حبس تعزیری درجعل اسناد عادی چنانچه شاکی گذشت نماید،گذشت وی باعث بسته شدن پرونده خواهد شد.

اثبات جرم جعل

برای اثبات جرم جعل باید مصادیق مذکورماده قانونی دردادگاه به اثبات برسد واولین ومهم ترین عامل اثبات ساختن یاهرگونه تغییردرهرمدرک یا سند جعلی است

نکته :سند یا مدرکی که جعل شده است باید دارای اهمیت حقوقی باشد ماننداسناد صادرشده ازسوی دولت مانند گواهینامه رانندگی یا گذرنامه، اسناد معاملاتی مانند سند، حواله و رسید، ابزارهای مالی مانند ارز، چک یا گواهی سهام وسایراسنادمانندوصیت نامه،گواهی ثبت اختراع، نسخه های پزشکی وآثارهنری. برای اثبات جرم جعل می توان به اقرار شخص متهم یا اظهارات شهود استناد کرد یا دردادگاه اصولا با جلب نظر کارشناس رسمی دادگستری می شود.

روش های تشخیص جرم جعل

  • روش فیزیکی

جعل سند بااستفاده ازدستگاه‌های نوری معمولا نورماوراء بنفش استفاده می‌شود ،زیرا این نوردرزمان برخورد با جوهر بازتاب‌هایی دارد که درتشخیص تقلبی واصلی بودن سند کمک می‌کند وهمچنین برای بازخوانی مطالبی که پاک شده نیزاستفاده می‌شود. دراين روش بررسی تفاوت جنس،رنگ،خواص ويژه جوهرومرکب بکاررفته درنوشــته، شناســايی نوع وجنس کاغذ،مانند وزن، قطر،ضخامت، ابعاد،ميزان مقاومت،رنگ وخواص ويژه کاغذ،عکس العمل هريک وانفعالات فيزيکی مانند بريدگی، شيار،پارگی روی سند،آثارباقی مانده درکاغذ،خواندن اسناد پاک شده وساييده شده،خواندن اســناد کهنه وفرسوده يا سوخته شده، خواندن اسناد مخدوش وخط خورده وغیره قابل طرح می باشد.

  • روش شیمیایی

ازاین روش بیشتربرای تشخیص اختلاف رنگ جوهر‌ها ،ترکیب جوهر‌ها، تجزیه جوهر‌ها، تجزیه کاغذ‌ها و تشخیص جنس کاغذهای متعدد استفاده می‌شود.

  • روش مقایسه‌ای

این روش شامل بررسی خطوط، امضاهای استکتابی،امضاهای متعارف ومسلم‌الصدوروشناسایی نویسنده است وهرفردی درنگارش دارای عاداتی می باشد که منحصر به خود آن شخص می باشد مانند دندانه گذاری ،نحوۀ نقطه گذاری، مکث، فشار ولرزش قلم، سرکش گذاری فواصل حروف و کلمات وغیره.

کارشناس با مقایسۀ آن‌ها با اسناد ونوشته‌های مورد نظرمی‌تواند انتساب یاعدم انتساب نوشته وسند را به شخص مورد نظر وهم چنین اصالت یا جعلیت نوشته وسند مزبور را تعیین کرد.

یکی ازمسائل قابل توجه بحث مشمول مرورزمان شدن جرم جعل واستفاده ازسند مجعول است که موجب سواستفاده خیلی ازمرتکبین وتضییع حق شاکیان شده است، مجازات جرم جعل واستفاده ازسند مجعول عادی ،درجه 6 محسوب شده، طبق ماده 105 قانون مجازات اسلامی ،مرورزمان تعقیب متهم از تاریخ تحقق جرم و یا آخرین اقدامات تعقیب قضایی به مدت 5 سال محاسبه می گردد ودرصورت محکومیت متهم به تحمل مجازات، مرورزمان اجرای مجازات نیزبرای وی 7 سال خواهد بود.

ونسبت به اسناد رسمی ،مجازات درجه 5 محسوب می گردد ومرورزمان آن ازتاریخ انجام جرم ویا آخرین اقدام تعقیبی متهم 7 سال ودرصورت محکومیت مرورزمان عدم اجرای مجازات آن نیز 10 سال می باشد .

جعل یکی از جرایم بسیار مهم می باشد و در قانون مجازات های سنگینی برای این مورد در نظر گرفته شده است . جعل در لغت به معنی دگرگون کردن ، منقلب نمودن ، گردانیدن ، قرار دادن ، آفریدن ، وضع کردن ، ساختن و ایجاد کردن به کار رفته است.

جرم جعل چیستجرم جعل چیست

مجازات جرم جعل چیست

این جرم در قانون از جرایم علیه آسایش عمومی و اعتماد عمومی مطرح شده است و در نظام کیفری ایران از سال 1304 با تصویب قانون مجازات عمومی جرم شناخته شده است . جرم جعل با توجه به ماده 726 قانون مجازات اسلامی جز جرایم برخوردار از ماهیت عمومی و در نتیجه غیر قابل گذشت است .

مصادیق جرم جعل به زبان ساده

ساختن نوشته یا سند : در این مورد ، جاعل (جعل کننده)‌ به ساختن یک نوشته یا سند (یعنی نوشته‌ای که در مقام دعوی یا دفاع قابل استناد است) اعم از رسمی یا غیررسمی اقدام می‌كند . یعنی برای مثال به درست کردن یک شناسنامه ، وصیت‌نامه یا… دست می‌زند . مسئله‌ی مورد توجه در جرم جعل اسناد این است که نوشته یا سندِ درست‌شده باید قابلیت ایراد ضرر به غیر را داشته باشد.

ساختن مهر یا امضای افراد : منظور از امضا ، هر علامتی است که شخص معمولا ذیل یک سند یا نوشته برای منتسب کردن آن به خود به‌جا می‌گذارد. باتوجه به روش‌های گوناگونی که افراد در به دست گرفتن قلم دارند ،‌ هر شخص در قسمت های خاصی از حروف و کلمات به قلم فشار می‌آورد یا با ملایمت قلم را بر روی کاغذ می‌کشد . این امر می‌تواند توسط یک کارشناس مسلط تشخیص داده شود . امروزه حرف از تشخیص رایانه ای جرم جعل امضا ، برای شناسایی امضا و نوشته‌ ی مجعول است

جرم جعل چیستجرم جعل چیست

خراشیدن یا تراشیدن : این امر با وسایلی چون تیغ و چاقو انجام می‌شود . یعنی این که مرتکب حروفی را با کمک این وسایل از روی نوشته یا سند محو می‌کند . خراشیدن ، دستکاری در بخشی از حروف کلمه یا رقمی از یک عدد و تراشیدن ، محو کردن کل کلمه یا عدد است .

قلم بردن : در این حالت ، لزوما چیزی به سند یا نوشته اضافه نمی‌ شود بلکه مرتکب ممکن است با استفاده از قلم بخش‌هایی از یک سند یا نوشته را ناخوانا کند یا بر روی آنها خط بکشد .

الحاق : در الحاق ، چیزی به سند اضافه می‌شود . مثلا رقمی در مقابل مبلغ چک گذاشته می‌شود یا با اضافه کردن حرفی ، نام فرد تغییر می‌کند . البته در حقوق جزای ایران ، سوءِاستفاده از سفیدامضا یا سفیدمهر به‌طور خاص جرم انگاری شده است .

از بین بردن یا سیاه کردن قسمتی از نوشته : منظور از آن ، پاک کردن بخش هایی از نوشته با وسایلی مثل پاک کن ، لاک غلط گیر و… است . در این مصداق از جرم جعل حتی می‌توان سند یا نوشته‌ای را اثبات کرد (در مقابل ابطال) ؛ مثل اینکه مهر «باطل شد» از روی گذرنامه پاک شود یا خطی که به معنای بطلان یک نوشته بوده است امحا گردد .

تغییر دادن تاریخ سند : منظور این است که شخصی ، پس از تنظیم شدن یک سند ، تاریخ مندرج در آن را جلو یا عقب بیندازد . مثلا شخصی قابلیت تعقیب کیفری چک بلامحلی را از دست داده و با جلو انداختن تاریخِ آن این حق را به خود باز می‌گرداند .

الصاق نوشته ای به نوشته دیگر : در این حالت ، بخش‌هایی از یک نوشته به بخش‌هایی از نوشته‌ی دیگر الصاق شده تا آنچه نهایتا به وجود می‌آید ،‌ نوشته‌ی واحدی تصور شود ؛ به هر طریقی از قبیل منگنه کردن،‌ صحافی، چسباندن و … .

به کار بردن مهر دیگری بدون اجازه صاحب آن : در اینجا، مرتکب مهر دیگری (شخص حقیقی یا حقوقی)‌ را بدون اجازه‌ی صاحب آن مورد استفاده قرار می‌دهد ، یعنی آن را ذیل سند یا نوشته‌ای به کار می‌برد.

جرم جعل چیستجرم جعل چیست

تفاوت جعل و کلاهبرداری

بین جرم جعل و کلاهبرداری مرز باریکی وجود دارد که به یکدیگر مشابه هستند به این دلیل که در هر دو تقلب و وسایل متقلبانه کاربرد دارد در واقع جعل یکی از ابزار شایع و مهم برای تقلب می باشد . ولی با این تفاوت که در جعل به صرف بالقوه بودن ضرر کفایت می کند ولی در کلاهبرداری مقید به ورود ضرر به بزه دیده و منتفع شدن مجرم می باشد.

نکاتی در خصوص جعل باید مورد توجه قرار بگیرد

جرم جعل در چیزی قابل تصور است که خود آن ساختگی و تقلبی نباشد بنابراین کسی که مندرجات سند مجعول را تغییر می دهد جاعل نیست . در جعل پروانه رسمی دولتی و امثال آن ، اضرار به غیر نمی تواند شرط و رکن اصلی بزه جعل باشد و جعل این اوراق به فرض عدم اضرار به غیر هم با رعایت مواد مربوطه بزه شمرده می شود . اگر ورقه مجعول موافق با واقع و حقیقت باشد مثل بدهکاری که قرض را پرداخته و رسید نگرفته و خود رسیدی می سازد چون با ساختن رسید حقیقت موجود را که فقدان سند و مدرک اثبات دعوی است را قلب می کند بنابراین جاعل است و عمل او جرم محسوب می شود.

مدارک لازم برای شکایت از جرم جعل

  • مدارک شناسایی از قبیل شناسنامه و کارت ملی.
  • ارائه سند و یا مدرکی و یا نوشته ای که جعل شده است.
  • جرم جعل چیستجرم جعل چیست

مزایای استفاده از وکیل در جرم جعل

  1. برسی موضوع وتشخیص دفاع در دادگاه حقوقی و یا شکایت کیفری و ضمانت اجرای بیشتر در پیروزی
  2. عدم اطاله دادرسی و رسیدن به هدف در مدت زمان کمتر توسط وکیل متخصص کیفری در جعل
  3. عدم نیاز به حضور در هیچکدام از مراحل دادرسی
  4. اجرای رای کیفری و یا حقوقی
Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *