تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

وکیل جعل شماره سریال تلفن همراه (IMEI )

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع وکیل جعل شماره سریال تلفن همراه (IMEI ) اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

وکیل جعل شماره سریال تلفن همراه (IMEI )وکیل جعل شماره سریال تلفن همراه (IMEI )

جعل شماره سریال تلفن همراه (IMEI ):

با اجرای طرح ریجستری(ثبت)در بازار تلفن همراه، برخی افراد سودجو اقدام به جعل شماره سریال تلفن همراه (IMEI )تلفن های قاچاق می نمایند آیا این عمل جرم انگاری شده است یاخیر؟

پاسخ :

فعل متقلبانه فوق در واقع جعل داده و ایجاد داده های قابل استناد است که علاوه بر جرم انگاری موضوع در مواد ۷۳۴ و ۷۳۵ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) ، می تواند مشمول مقررات قانون مبارزه با قاچاق کالا ارز باشد.

وکیل جعل شماره سریال تلفن همراه (IMEI )وکیل جعل شماره سریال تلفن همراه (IMEI )

پرسش ۱۳:

مقنن در کلیه مواد فصل جرایم رایانه ای برای ارتکاب جعل سریال تلفن همراه حبس و یا جزای نقدی و یا هر دو مجازات را در نظر گرفته است. حال با توجه به درجه بندی جرایم در ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی(۹۲) ، نحوه تعیین درجه مجازات هر یک از مواد این فصل به چه صورت است؟

پاسخ:

تعیین درجه مجازات ها از چند جهت مهم است مثلا از حیث تعیین دادگاه صالح برای رسیدگی به اتهام ، قطعیت دادنامه و یا قابلیت تجدیدنظرخواهی و فرجام خواهی، طرح یا عدم طرح مستقیم پرونده در دادگاه، قابلیت صدور قرارهای تعلیق تعقیب و یا تعویق صدور حکم ، تشریفات دادرسی در دادگاه و …. على القاعده وقتی مقنن دو مجازات را به صورت تخییری یا تعیینی برای جرمی در نظر گرفته است، ملاک برای تعیین درجه آن جرم، مجازات اشد است. از آنجا که در فصل جرایم رایانه ای مجازات های مقرر حبس و یا جزای نقدی و یا هر دو است، برابر رأی وحدت رویه شماره ۷۴۴ مورخ۱۹/۸/۹۴ ‌هیات عمومی دیوان عالی کشور ملاک برای تعیین درجه مجازات ، صرف نظر از میزان جزای نقدی، مجازات حبس می باشد.

وکیل جعل شماره سریال تلفن همراه (IMEI )وکیل جعل شماره سریال تلفن همراه (IMEI )

ماده ۷۳۵ قانون مجازات اسلامی_ تعزیرات درباره جعل شماره سریال تلفن همراه:

«هر کس با علم به مجعول بودن سریال تلفن همراه از آنها استفاده کند، به مجازات مندرج در ماده فوق محکوم خواهد شد.»

شرح ماده :

موضوع این ماده استفاده از سریال تلفن همراه مجعول است که مقنن مجازات آن را همسان مجازات جعل رایانه ای قرار داده است. مطابق رویه قانونی و قضایی، جرایم جعل واستفاده از سند مجعول، دو جرم مختلف است و اگر کسی هم اقدام به جعل و هم استفاده از سند جعلی نماید، مستحق مجازاتهای هر دو جرم است؛ آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور به شماره های ۱۱۸۸ – ۳۰/۳/۱۳۳۶ و همچنین ۶۲۴- ۱۸/۱/۱۳۷۷ مؤید این نظر است. در قسمتی از رأی اخیر آمده است: «.. استفاده از سند مجعول عملی مستقل از جعل محسوب و نسبت به جاعل نیز بزه جداگانه است.»

منظور از استفاده در این ماده صرفا استفاده عملی از سند مجعول نیست، بلکه این جرم با ارتکاب اعمالی مانند ارائه دادن، منتشر نمودن، واگذار نمودن، استناد کردن،.. محقق می گردد.

وکیل جعل شماره سریال تلفن همراه (IMEI )وکیل جعل شماره سریال تلفن همراه (IMEI )

مثلا همین که پرینت جعلی از حساب خود را به نمایندگی شرکت فروش خودرو، جهت خرید خودرو اقساطی، ارائه دهد جرم محقق می شود هر چند که آن شرکت با استعلام از بانک به جعلی بودن پرینت پی برده و از فروش خودرو به وی امتناع نماید.

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی می توانید در هر ساعت از شبانه روز با موسسه تهران وکیل تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به منظور دریافت مشاوره حقوقی رایگان در ساعات غیر اداری از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت اقدام فرمایید. همچنین می توانید در صورت نیاز نسبت به دریافت مشاوره حقوقی ار طریق واتساپ نیز اقدام فرمایید.

عناصر جرم: عنصر مادی این جرم، استفاده نمودن از سریال تلفن همراه مجعول است، مانند آن که این داده های جعلی را به دادگاه ارائه داده و به عنوان سند به آن استناد نماید، یا کارت هوشمند سوخت دستکاری شده را به پمپ بنزین ارائه داده و بنزین بزند. از مهم ترین شرایط و اوضاع و احوال این جرم نیز این است که داده ها و یا کارت های ارائه شده جعلی باشند و به نحوی جعل شده باشند که امکان به اشتباه انداختن اشخاص متعارف وجود داشته باشد. نتیجه این جرم نیز استفاده کردن از این سند به هر شکل ممکن اعم از به کار بردن، تسلیم و ارائه کردن، انتشار نمودن، واگذار نمودن، استعمال، استناد و یا مبادله کردن و نظایر اینها است. عنصر معنوی جرم، همان سوء نیت عام مرتکب در استفاده ی عالمانه وعامدانه از داده های جعلی است. این جرم جرمی مطلق بوده و با ترک فعل امکان تحقق آن وجود ندارد.

وکیل جعل شماره سریال تلفن همراه (IMEI )وکیل جعل شماره سریال تلفن همراه (IMEI )

تخریب و اخلال در داده ها یا سامانه های رایانه ای و مخابراتی

ماده ۷۳۶ قانون مجازات اسلامی – تعزیرات: «هرکس به طور غیر مجاز داده های دیگری را از سامانه های رایانه ای با مخابراتی یا حاملهای داده حذف یا تخریب یا مختل یا غيرقابل پردازش کند، به حبس از شش ماه تا دوسال یا جزای نقدی از ده میلیون (۱۰،۰۰۰،۰۰۰)ریال تا چهل میلیون (۴۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال یا هردو مجازات محکوم خواهد شد.»

شرح ماده :

«هر کس به طور غیر مجاز »: چنانکه در مورد ماده ۷۲۹ گفته شد، ترکیب “هر کس نباید ما را به اشتباه اندازد که تصور نماییم جرایم مذکور در این ماده (و سایر مواد این فصل)فقط توسط اشخاص حقیقی قابل ارتکاب است، بلکه مطابق ماده ۱۴۳ قانون مجازات اسلامی مصوب ۹۲، این جرایم از ناحیه اشخاص حقوقی نیز قابل ارتکاب است. مراد از غیر مجاز بودن نیز بر خلاف قوانین و مقررات بودن است، یعنی آنچه که قانون و مقررات آن را مجاز ندانسته و مرتكب مجوز قانونی برای عمل خویش ندارد. بنابراین اگر فردی با مجوز قانونی و با دستور آمر قانونی صلاحیت دار (از جمله مراجع قضایی صالح) سایت اینترنتی مبتذل و یا مستهجنی را مختل یا فیلتر نماید، قابل پیگرد کیفری نمیباشد.

وکیل جعل شماره سریال تلفن همراه (IMEI )وکیل جعل شماره سریال تلفن همراه (IMEI )

«داده های دیگری»: “دیگری” در این ماده می تواند هر شخصی (حقیقی یا حقوقی) باشد، به عبارت دیگر منظور از دیگری هر شخصی به جز خود متهم می باشد.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *