تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

خلع ید از ملک مشاعی

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع خلع ید از ملک مشاعی اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

خلع ید از ملک مشاعی خلع ید از ملک مشاعی

آیا در ملک مشاعی خلع ید معنی و مفهوم دارد یا ملک بدوا باید افراز گردد و بعدا خلع ید صورت گیرد؟

نظر اکثریت

صدور حکم خلع ید از ملک مشاعی به نسبت سهم مدعی با منع قانونی مواجه نیست اما این را هم باید درنظر گرفت که طبق ماده ۵۸۱ و ۵۸۲ قانون مدنی که مرقوم میدارد تصرفات هریک از شرکا در صورتی که خارج از حدود آنن باشد فضولی بوده و تابع مقررات معاملات فضولی خواهد بود چون در مسأله مطرح شده با صدور حکم خلع يد متصرف نمی تواند آن را بدون اذن شریک با شرکا به تصرف خواهان دعوا دهد از این رو ماده ۴۳ قانون اجرای احکام مدنی مقرر داشته در مواردی که حکم خلع ید علیه متصرف ملک مشاع به نفع مالک بخشی از ملک مشاع صادر شده باشد، از تمام ملک خلع ید میشود ولی تصرف محکومله در ملک خلعيد شده مشمول مقررات املاک مشاعی است و تابع شرایط مقرر شده میان شرکا خواهد بود و نتیجه آن که خلع ید در ملک مشاعی متفرع بر افراز نیست

خلع ید از ملک مشاعی خلع ید از ملک مشاعی

لازم به ذکر است در صورتی که در شمال تهران، غرب تهران، شرق تهران یا کرج هستید و به مشاوره با وکیل ملکی نیاز دارید، می توانید با مشاوره حقوقی موسسه حقوقی تهران وکیل در ارتباط باشید. همچنین اگر به دنبال شماره تماس بهترین وکیل تهران می گردید می توانید با گروه تهران وکیل تماس گرفته ابتدا از مشاوره رایگان و تلفنی با مشاورین این مجموعه داشته باشید و در صورتی که بخواهید می توانید با تعیین وقت حضور پیدا کرده و با وکلای حقوقی و ملکی این مجموعه که متخصص در این زمینه می باشند مشاوره داشته باشید.

خلع ید از ملک مشاعی خلع ید از ملک مشاعی

نظر اقلیت

خلع ید در زمین مشاعی بدون افراز نمره عملی ندارد زیرا در ملک مشاع هریک از مالکان ملک در جزء جزء آن شریک هستند و تصرف مالک دیگر در هر قسمت از زمین مشاع و یا فروش آن منوط به انن سایر مالکان است. پس باید اول افراز صورت گیرد و سهم هریک از مالکان مشخص شود و سپس خلع ید صورت گیرد و یا میتوان این موضوع را در دادخواست مطرح کرد که اول افراز صورت گیرد بعد خلع ید

خلع ید از ملک مشاعی خلع ید از ملک مشاعی

نظر کمیسیون

نشست قضایی (۳) مدنی: مطابق ماده ۳۰۸ قانون مدنی، غصب، استیلا بر حق غیر است به نحو عدوان. اثبات پد بر مال غیر، بدون مجوز هم در حکم غصب است. همان طوری که شریک غاصب در اجزای ملک مشاع مالکیت دارد، مالک مشاعی، دیگر نیز که حصه مشاع او، از مال، به نحو عدوان تصرف شده مالک هریک از اجزای ملک میباشد و شریک غاصب بر حق او، به نحو عدوان استیلا یافته یا برمال وی بدون مجوز وضع ید کرده و مانع اعمال حقوق مالکانه او میشود و اقدام متصرف به عدوان با ماده مرقوم انطباق دارد و با غاصب شناختن او طرح دعوای خلع ید و صدور حکم به خلع يد غاصب از حصه ملک مشاعی بلامانع است و علاوه بر مقررات قانون مدتی، ماده ۴۳ قانون اجرای احکام مدنی (که ترتیب اجرای حکم خلع ید از ملک مشاعی را پیش بینی کرد) صدور حکم خلع ید از این گونه املاک را تجویز کرده است.

خلع ید از ملک مشاعی خلع ید از ملک مشاعی

بدیهی است اجرای چنین حکمی متفرع بر امکان طرح دعوا و صدور حکم خلع ید در این مورد است. لکن همان ماده تصرف محکومله را مشمول مقررات املاک مشاعی قرار داده است. با این ترتیب صدور و اجرای حکم خلع ید از ملک مشاع ملازمه با افراز آن ندارد و نظر اکثریت صحیح به نظر می رسد و خاطرنشان می سازد برخلاف آنچه که در نظر اقلیت آمده هریک از مالکین مشاعی می تواند حصه خود را به حالت اشاعه، کلی یا جزیی بفروشد و فروش چنین ملکی موکول به اذن سایر شرکا نیست.

برای دریافت مشاوره حقوقی ملکی توسط وکیل ملکی به صفحه فوق مراجعه نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *