تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

روش‌های حقوقی حل و فصل اختلافات

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع روش‌های حقوقی حل و فصل اختلافات اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید .

 

 روش‌های حقوقی حل و فصل اختلافاتروش‌های حقوقی حل و فصل اختلافات

نکاتی از روش‌های حقوقی حل و فصل اختلافات بین المللی

صلاحیت اجباری دیوان بین المللی دادگستری: بند 1 ماده 36 اساس‌نامه دیوان بیان می‌دارد که صلاحیت دیوان شامل کلیه مواردی است که در منشور ملل متحد و یا در قراردادها و مقاوله‌نامه‌های جاری پیش بینی شده است.

اما این تعریف نقص‌هایی دارد!

1. فقط دولت‌ها حق رجوع به دیوان را دارند ( ماده 34 بند 1) که کلیه اعضای ملل متحد به خودی خود جزو قبول‌کنندگان اساسنامه دیوان هستند ( ماده 35 بند 1 ) کشورهای غیر عضو سازمان ملل هم می‌توانند با قبول شرایطی که شورای امنیت و مجمع عمومی تعیین می‌کند؛ اساسنامه دیوان را مورد پذیرش قرار دهد ( ماده 93 بند 2 ) سایر دولت‌های هم می‌توانند با پذیرش صلاحیت دیوان طبق شرایط تعیین شده از طرف شورای امنیت صلاحیت دادگاه را در مورد خاص بپذیرند.

2. دیوان فقط حق رسیدگی به دعوی های حقوقی را دارد.

3. صرف عضویت در سازمان ملل و اساسنامه دیوان کافی نیست بلکه دولت‌ها برای ارجاع دعوی باید رضایت خود را اعلام کنند که به دو صورت است. یا قبل از بروز دعوی است که به آن صلاحیت اجباری می‌گویند که یا با ارسال اعلامیه یک جانبه است و یا قید صریح و روشن در عهدنامه بین‌المللی و یا بعد از بروز دعوی است که به آن صلاحیت اختیاری می‌گویند که یا از طریق قرارداد خاص یا رضایت ضمنی است.

در صلاحیت اختیاری توسط قرارداد خاص چون طرفیت به اختیار در مورد صلاحیت دیوان توافق می‌کنند ایرادی به صلاحیت دیوان دیگر وارد نیست.

در صلاحیت اختیاری توسط اعلام رضایت به صورت ضمنی، صرف اینکه دولتی دعوی ای را مطرح کند در نزد دیوان و خوانده به آن اعتراضی نکند و وارد دفاع شود به معنای پذیرش ضمنی صلاحیت دیوان است. (اصل حسن نیت و قاعده استاپل )

در صلاحیت اجباری از طریق دادن اعلامیه یک جانبه که می‌تواند با قید و شرط یا بی قید و شرط و یا دارای مدت زمان باشد؛ یک روش اختیاری است و هر وقت بخواهد می‌تواند بدهد و هر وقت خواست پس بگیرد اما بعد از تسلیم به دبیرخانه و پذیرش آن توسط دولت‌ها در برابر آن متهد خواهد شد. این اعلامیه شکل خاصی ندارد و می‌تواند به هر شکل باشد و موضوع اصلی بیان صریح پذیرش صلاحیت است.

آیین‌های حل اختلافات عبارتند از میانجیگری، سازش، پایمردی، داوری و رسیدگی قضایی، که به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول عبارتند از میانجیگری، سازش و پایمردی که به طرفین اختلاف پیشنهاد می‌شود و آنها نیز در قبول یا رد آن مختار هستند و در خصوص مسائل سیاسی بیشتر به کار می‌رود. دسته دوم نیز شامل داوری و رسیدگی قضایی می‌شود که جنبه الزامی دارد برای حل و فصل اختلافات حقوقی مناسب‌تر است.

روش‌هاي غير حقوقي حل و فصل اختلافات

 1) مذاكره:

رايج‌ترين شيوه سياسي حل مسالمت آميز اختلافات بين المللي مذاكره است و در ماده 33 منشور ملل متحد، مذاكره به عنوان اولين راه حل و فصل مسالمت آميز اختلافات بين المللي ذكر شده است.

در مذاكره طرفين به صورت مستقيم با يكديگر ارتباط برقرار مي‌كنند تا جهت حل و فصل مسئله تلاش نمايند. تاثير مذاكره زماني است كه طرفين مايل به رفع اختلاف باشند و نيروهاي سياسي آن‌ها تا حدي برابر باشد.

2) مساعي جميله:

هر گاه دو دولت نخواهند از طريق مذاكرات سياسي اختلاف خود را حل و فصل نمايند و يا مذاكرات به نتيجه مطلوب نرسد، دولت ثالث و يا يك سازمان بين المللي و يا ساير مقامات صلاحيت دار بين‌المللي كه در اختلاف مستقيماً ذي‌نفع نيستند، مي‌توانند تلاش‌ها و اقدامات لازم را براي حل و فصل اختلافات به عمل آورند.

در اين روش طرف ثالث به طور جداگانه با هر يك از طرفين ملاقات نموده و راه‌هايي را براي كشاندن به پاي ميز مذاكره پيشنهاد مي‌نمايد.

در اين روش طرف ثالث مي‌تواند ميان طرفين مناقشه و به منظور بهبود شرايط سياسي نقش پيغام رسان را ايفا نمايد. اين شيوه تنها با توافق هر دو طرف مناقشه به كار گرفته مي‌شود.

مساعي جميله داراي چه مشخصه هایی است؟

1) توسط دولت ثالث صورت مي‌گيرد.

2) با رضايت طرفين اختلاف است.

3) طرف ثالث دخالتي در ماهيت اختلاف ندارد.

4) كشور ثالث درباره نحوه حل و فصل اختلاف پيشنهادي ارائه نمي‌دهد، بلكه زمينه را آماده مي‌كند.

3) ميانجيگري:

در اين روش طرف ثالث به نام ميانجي به طرفين اختلاف در رسيدن به توافق كمك مي‌كند. ميانجي‌گري ممكن است توسط يك فرد، يك دولت، گروهي از كشورها يا سازمان بين المللي انجام شود. طرف ثالث يا بي طرف با توافق كشورهاي طرف اختلاف به صورت فعالانه در جريان مذاكرات شركت مي‌كند و  پيشنهادات رسمي و غير الزام آور اما عيني و ملموس را به منظور حل و فصل مسائل اساسي مناقشه ارائه مي‌کند. ميانجي به طور مستقيم يا مشترك و يا بطور جداگانه به كشورها كمك مي‌كند.

روش‌های حقوقی حل و فصل اختلافاتروش‌های حقوقی حل و فصل اختلافات

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی می توانید در هر ساعت از شبانه روز با موسسه تهران وکیل تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به منظور دریافت مشاوره حقوقی رایگان در ساعات غیر اداری از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت اقدام فرمایید. همچنین می توانید در صورت نیاز نسبت به دریافت مشاوره حقوقی ار طریق واتساپ نیز اقدام فرمایید.

 تفاوت ميانجي‌گري با مساعي جميله چیست؟

1) در ميانجيگري رضايت طرفين اختلاف لازم است، ولي در مساعي جميله جلب رضايت طرفين اختلاف براي اقدام طرف ثالث لازم نيست.

2) در ميانجيگري، ميانجي نقش فعال و دخالت وسيعي در موضوع اختلاف دارد، اما در مساعي جميله طرف ثالث نقشي جز ايجاد زمينه و ارتباط بين طرفين اختلاف، ندارد.

3) در ميانجيگري، ميانجي با دادن پيشنهادات لازم در ماهيت دعوا وارد مي شود، ولي در مساعي جميله شخص ثالث در ماهيت دعوا دخالتي ندارد.

نهادهاي حل و فصل اختلافات

 4) كميسيون‌ها‌‌ي تحقيق:

اين روش به منظور يافتن اطلاعاتي در خصوص مبناي اختلاف است كه ريشه‌يابي اختلاف نياز به بررسي كيفيت و چگونگي وقايع پيشين داشته باشد و در صورت توافق طرفين شرايطي جهت حل و فصل كه براي طرفين قابل قبول باشد، پيشنهاد مي‌گردد.

تحقيق يك روش مسالمت آميز است كه هم به عنوان تنها روش حل مسالمت آميز اختلاف به كار مي‌رود و هم به طور هم زمان با ساير روش‌هاي حل اختلاف به كار گرفته مي‌شود.

تحقيق مي‌تواند براساس يك موافقتنامه دو جانبه براي حل اختلاف دو كشور توصيه شود و يا در معاهدات چند جانبه و همه جانبه پيش بيني شود. 

نحوه تشكيل كميسيون تحقيق در برخي معاهدات توسط كشورهاي عضو مشخص مي‌شود و در مواردي نيز طبق مقررات يك معاهده، رجوع يك جانبه يكي از اصحاب دعوا به كميسيون تحقيق پيش بيني شده است.

روش‌های حقوقی حل و فصل اختلافاتروش‌های حقوقی حل و فصل اختلافات

توسل به اين شيوه اختياري است و كميسيون‌هاي تحقيق بين المللي با موافقت طرفين اختلاف، به موجب قراردادهاي خاصي تشكيل مي‌شوند و گزارشي كه كميسيون تحقيق ارائه مي‌دهد، الزام آور نيست و اصحاب دعوا مختارند كه از آن استفاده كنند و يا اصلا توجهي به آن نكنند.

جهت دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید از وکلای مجموعه تهران وکیل استفاده کنید. وکلای مجموعه تهران وکیل آماده‌ی خدمت‌رسانی به شما مشتریان عزیز و گرامی می‌باشند و هدف آنها جلب رضایت و اعتماد شماست و سعی دارند با به کارگیری دانش و تجربه خود، مطلوب‌ترین نتایج را برای پرونده‌ی شما حاصل کنند؛ پس با اطمنیان خاطر وکلای مجموعه تهران وکیل را انتخاب کنید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *