تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

شکار یا صید حیوانات وحشی حفاظت شده

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

هر کس برخلاف مقررات و بدون مجوز قانونی اقدام به شکار یا صید حیوانات و جانوران وحشی حفاظت شده بنماید به حبس از ۳ ماه تا ۳ سال و یا جزای نقدی محکوم خواهد شد. ٢. منظور از شکار، گرفتن حیوان به طرقی مثل تیر انداختن به سوی آن است. منظور از صید، گرفتن حیوان با استفاده از وسایلی مثل دام یا تور ماهیگیری و نظایر آنهاست. هر دو این اعمال با فعل مثبت ارتكاب می یابند و تفاوتی نمی کند که حیوان زنده گرفته شده یا کشته شود. ۳، چنانچه کسی که شکار غیرمجاز می نماید مرتکب قاچاق آن نیز شود مرتکب دو جرم مختلف شده است؛ یکی صید غیرمجاز و دیگر قاچاق حیوان حفاظت شده که در هر دو مورد اداره حفاظت محیط زیست و اداره گمرک می توانند به عنوان شاکی مسئله را تعقیب نماید.

 

منظور از عبارت خلاف مقررات مندرج در ماده ۶۸۰ که عدم رعایت آنها شرط تحقق جرم مزبور است، مقررات ذکر شده در قانون شکار و صید است. ث) نهب و غارت آماده مقرر می دارد: هر نوع نهب و غارت و اتلاف اموال و اجناس و امتعه یا محصولات که از طرف جماعتی بیش از سه نفر به نحو قهر و غلبه واقع شود چنانچه محارب شناخته نشوند به

حبس از ۲ تا ۵ سال محکوم خواهند شد. . ۲. نهب یکی از مصادیق تخریب است و غارت معنای تاراج بودن و با قهر و غلبه چیزی را به یغما بردن دارد. (بابا لوئی اق تعزیرات در نظم ح کتونی (۶۷۰) ٣. برای تحقق این جرم باید حداقل چهار نفر در ارتکاب آن مشارکت داشته باشد و الا هرگاه تعداد مباشرین از این کمتر بوده ولو تعدادی هم به طریق دیگر با آنها معاونت کرده باشند مورد از شمول این ماده خارج خواهد بود. 4. استفاده مقنن از اصطلاح قهر و غلبه اشاره به توسل مرتکب به خشونت و زور دارد؛ بنابراین هرگاه چهار نفر یا بیشتر به طور پنهانی و شبانه یا با توسل به حیله و نیرنگ به غارت و سرقت اموال مغازه ای بپردازند مشمول حکم سرقت های دسته جمعی شده و از شمول این ماده خارج خواهند بود. 5. اگر مال خاصی دزدیده یا تلف شود ظاهرا مورد مشمول ماده نخواهد شد. بلکه تعدد اموال از شرایط شمول ماده است. 6. این جرم از جمله جرایم مقید است لذا اگر در اثر تهاجم و یورش وارده هیچ مالی تخریب نشود و به غارت نرود جرم نهب و غارت تحقق نیافته است. ۷. جرم «تهب و غارت» یک جرم مرکب از تخریب و سرقت است که اجزایی اضافی بر اركان جرم تخریب و سرقت دارد؛ دو عنوان مجرمانه، واجد عنوان واحد خاصی شده است و مجازات مستقل دارد.

شکار یا صید حیوانات وحشی حفاظت شده

ضرورت ندارد که هر یک از مرتکبین هم سرقت کرده و هم تخریب نموده باشند بلکه همین قدر که احراز شود هر یک از شرکاء یا مرتکبین جزئی از عمل را انجام داده است کفایت می کند. اقدامات علیه بهداشت عمومی | ١. مطابق ماده ۶۸۸ هر اقدامی که تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته شود از قبیل آلوده کردن آب آشامیدنی، رفع غیربهداشتی فضولات انسانی و دامی و مواد زائد، ریختن مواد مسموم کننده در رودخانه ها و … جرم محسوب و مرتکب آن چنانچه طبق قوانین خاص مشمول مجازات شدیدی نباشد به حبس تا یک سال محکوم خواهد شد. ۲. تشخیص این موضوع که عملی تهدید علیه بهداشت و عمومی و آلودگی محیط زیست محسوب می شود یا خیر، بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست وزارت بهداشت، درمان، اموزش پزشکی حسب مورد است. ٣. موارد ذکر شده در ماده جنبه تمثیلی دارند؛ بنابراین چنانچه اقدامات دیگری صورت گیرد که به تشخیص سازمانهای مربوطه، تهدید علیه بهداشت عمومی محسوب گردد، مشمول ماده ۶۸۸ خواهد بود. 4. وزارت بهداشت و درمان و نیز سازمان محیط زیست فقط حق اعلام جرم را دارند و شاکی خصوصی محسوب نمی شوند و مرجع اعلام جرم نیز منحصر به این دو نیست.

جرایم مزبور تفاوتی ندارد که از سوی اشخاص حقیقی یا حقوقی و خصوصی صورت گیرد، بنابراین اگر شهرداری که ملزم به تخلیه زباله هاست از وظیفه خود تخطی کند و زباله ها تخلیه نشود، مشمول حکم این ماده است. 6. با عنایت به ماده ۱۰۴ و عدم ذكر این ماده، جرم اقدام علیه بهداشت عمومی، از جمله جرایم غیرقابل گذشت است. ۷. با توجه به اینکه جرم مزبور جزء جرایم غیرقابل گذشت است و حتی در بسیاری موارد ممکن است اشخاص دیگری از این جرم متضرر شوند بنابراین اعلام جرم و تعقیب آن از سوی سایر اشخاص حقیقی یا حقوقی ممکن است همچنین مراجع مزبور به عنوان شاکی خصوصی که حق گذشت داشته باشند محسوب نمی شوند و حتی مراجع قضایی بدون وجود شکایت نیز اختیار تعقیب مرتکب جرم مورد بحث را دارند و تبصره ۱ ماده ۶۸۸ تنها در مقام تعیین وظیفه وی برای نهادهای مذکور در آن بوده است. | ۸- نصب پمپ دودزا درون لوله اگزوز اتومبیل و استفاده از آن از مصادیق ماده ۶۸۸ است.

در انتها اگر به اطلاعات بیشتری نیاز داشتید شماره تلفن وکیل مشاوره رایکان در خدمت شماست

برای دریافت مشاوره حقوقی کیفری توسط وکیل کیفری به صفحه فوق مراجعه نمایید یا با کارشناسان مشاوره حقوقی ما در ارتباط باشید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *