تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

فرار از دین+ وکیل

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

 

فرار از دین+ وکیلفرار از دین+ وکیل

برای این که معامله یا قرارداد اثرحقوقی داشته باشد،باید شرایط صحت معامله درآن رعایت شود که عبارتند از :

  • قصد و رضای طرفین
  • اهلیت طرفین معامله
  • مورد معامله
  • مشروعیت هدف معامله

یکی ازشرایط صحت معاملات هدف معامله است که بیانگرانگیزه وهدف افرادازانجام معامله است . افراد با اهداف مختلفی معامله می کنند،که این اهداف ،انگیزه وجهت معامله باید قانونی ومشروع باشد واگرمعامله به قصد فرارازدین ومشخص شود که شخص با قصد فرارازدین وبه طورصوری معامله را انجام داده،معامله باطل است نه غیرنافذ زیرا قصد،عامل اساسی درهرعمل حقوقی است وآثار حقوقی رابه وجود می آورد.‏

فرارازدین به این معنا می باشدکه فردی برای فرارازپرداخت بدهی با یک معامله صوری، اموال خود رابه شخص دیگری یا فرزند خود واگذار کند. ‌                                   

معامله به قصد فراراز دین                    

معامله به قصد فراراز دین، دو نوع است:

  • صوری
  • واقعی  

اگر طرفین معامله واقعاً قصد انتقال را نداشته وپولی رد وبدل نشود وهدف ازانعقاد معامله صرفاً انتقال سند مالی باشد،معامله صوری خواهد بودواما زمانی که فرد واقعاً معامله را انجام می دهد تا وجه حاصل از آن را از دسترس طلبکاران خارج نماید ،مثلاً به ارز و طلا تبدیل نماید یا به صورت وجه نقد درجایی نگهداری کند، معامله صوری نیست اما هدف از انعقاد آن فرارازدین می باشد ودر چنین حالتی معامله درمقابل طرفین معامله صحیح اما درمقابل طلبکاران قابل استناد نخواهد بود.

میان معامله به قصد فرارازدین ومعامله صوری،رابطه عموم وخصوص من وجه وجود دارد :

الف) ممکن است معامله به قصد فرارازدین باشد ولی صوری نباشد

ب) ممکن است معامله صوری باشد ولی قصد فرارازدین درآن نباشد

ج) ممکن است معامله ای هم صوری باشد وهم به قصد فرار از دین

  شرایط لازم برای تحقق معامله به قصد فراراز دین

وجود دین یا محکومیت مالی  

منظورازدین ،تعهدات اسناد لازم الاجرا واحکام مالی دادگاه ها می باشد واسناد عادی ویاغیر لازم الاجرا را شامل نمی شود وچنانچه وجود ویاعدم وجود دین مورداختلاف باشدویا دین موجل وتحقق آن منوط به امر خاصی باشد،طلبکار نمی تواند تقاضای بطلان معامله را داشته باشد.                                درمعامله صوری ومعامله به قصد فرارازدین،فقط درصورت وجودمعامله ی حال،می توان این تقاضا را مطرح نمود وباید وجود دین فرد به شخص ثالث ثابت شده ومعلوم باشد وفقط تعهدات مالی ودینی که موضوع آن احکام مالی واسناد لازم الاجرا است مد نظرمی باشد.

براساس رای وحدت رویه درخصوص فرار ز دین درفروردین سال 98، هیات عمومی دیوانعالی کشور رایی لازم الاجرا مبنی برمجازات مقرر در قانون نحوه محکومیت های مالی در خصوص مجازات فرار از دین که این جرم را از مصادیق جرایم کیفری می داند صادر کرد که به موجب این رای، استناد طلبکار و حقوقدانها به ماده 21 قانون مذکور، قبل ازمحکومیتِ قطعی به پرداخت دین، غیرقابل تعقیب جزایی است.

انتقال مال توسط مدیون

کلیه اعمال حقوقی که ازدارایی بدهکاربکاهد به طوری که با فروش مال فروشنده یا بدهکارازباقی دارایی اش نتواند طلب طلبکاران را بدهد یا تنگ دستی اش تشدید شود.   

  3ـ لزوم آگاهی انتقال گیرنده از قصد بدهکار   

 4ـ معاملات باید جنبه مالی داشته باشد     

 معامله انجام شده باید جنبه مالی داشته باشد وتصرفات ومعاملات غیرمالی حتی اگر به خاطر فرار از دین انجام شده باشد را شامل نمی شود.

5ـ تصرف باید موجب ورود ضرربه طلبکاران شود 

 هرگاه درمعاملعه‌ای بستانکارزیان ببیند ونتواند طلب خود را ازشخص مدیون وصول کند می‌تواند از دادگاه برای باطل شدن معامله شخص مدیون وشخص انتقال گیرنده درخواست کند وزمانی معامله‌ای به قصد فراراز دین محسوب می‌شود که اولا دارایی بدهکار کمتر شده باشد، ثانیا باعث فقیرتر شدن بدهکارشودوهرموقع شخص بدهکار بتواند ازباقی داراییش طلب خود را پرداخت کند،آن معامله باطل نیست.

6ـ قصد فرار     

  فقط زمانی معامله‌ای باطل است که ثابت شود به قصد فرارازدین وبراساس حیله ونیرنگ بوده واگر شخصی درمدت کمترازیک سال قبل ‏ازموعد بدهی‌هایش اموال خود رابه صورت صوری واگذارکند آن معامله باطل است .

 نحوه ی اثبات انگیزه ی معامله 

   ازآنجایی که انگیزه معامله صوری و فرارازدین موضوعی درونی است وشواهد ومدارکی برای آن وجود ندارد،اما وجودبرخی شرایط واوضاع واحوال می تواند این انگیزه رامشخص ودلیل محکمی برای اثبات معامله صوری باشد.

  • هرگاه بین زمان مطالبه طلب توسط طلبکار وانجام معامله تقارن زمانی وجود داشته باشد، می توان به وجود انگیزه معامله شک کرد.
  • مال به کمترازقیمت واقعی آن فروخته شده باشد می توان به قصد فراربدهکارپی برد.
  • طرف مقابل رابطه خویشاوندی با فروشنده داشته باشد احتمال انگیزه فرارازدین رامی توان داشت.
  • گواهان نیز می توانند گواهی خود را مبنی براقرارمدیون واطلاع ازموضوع اعلام کنند که می تواند درعلم قاضی دادگاه موثر باشد.

جهت اثبات فرارازدین شخص شاکی می بایست با استناد به دلایل و مدارکی مانند اسناد انتقال یا ‏شهادت شهود و … امور ذیل را اثبات نماید:‏

‏1- معامله واقع شده بین بدهکار و شخصی که مال به او منتقل شده است.‏

‏2- طلب حال و مسلم خود را که نسبت به آن رای محکومیت قطعی صادر شده باشد.‏

‏3- از بین رفتن نفعی که داشته است وبیان نماید که بعد از سررسید بدهی و صدور ‏حکم محکومیت قطعی متهم تنها دارایی خود را که امکان مطالبه طلب از آن وجود داشته را فروخته ‏است.‏

درحال حاضربیشترین آمارمعامله صوری ومعامله به قصد فرارازدین درموردامورمربوط به مطالبه ‏های مالی زوجین می باشد واین مسئله درمورد مهریه افزایش بسیاری داشته است.‏

ضمانت اجرای معامله به قصد فرارازدین     

 به موجب ماده 21 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی هرگاه شخص بدهکارمال خود راباهدف فرارازدین به دیگری منتقل کند به گونه ای که اموالی که ازاوباقی مانده برای پرداخت بدهی اوکافی نباشد عمل او فرارازدین وجرم خواهد بود ومجازات آن حبس از6ماه تا دوسال وجزای نقدی درجه6 یا جزای نقدی به میزان نصف بدهی یا هردوخواهد بود واگرانتقال گیرنده نیز نسبت به این امرآگاه باشد شریک درجرم است واین مجازات برای اوهم خواهد بود واگرانتقال گیرنده مال را به دیگری منتقل کند یا مال تلف گردد مثل یا قیمت آن از اموال انتقال گیرنده به عنوان جریمه گرفته خواهد شد و بدهی نیز ازآن محل پرداخت می گردد. 

 مرجع صالح برای رسیدگی دادسرای عمومی که درمحل وقوع جرم( ‏جایی که معامله‌ به قصد فرارازدین درآن انجام شده است )می باشد.     

 طبق ماده 218 مکرر (الحاقی 14/8/1370) هرگاه طلبکاربه دادگاه دادخواست داده،دلایلی اقامه نماید ‏که مدیون برای فرارازدین،قصد فروش اموال خود را دارد،دادگاه می‌تواند قرارتوقیف اموال وی را‏به میزان بدهی اوصادرنماید که دراین صورت بدون اجازه دادگاه حق فروش اموال را نخواهد ‏داشت

 با توجه به اینکه مسئله معامله صوری و معامله به قصد فرارازدین ‏ازموضوعات مهم و پیچیده حقوقی که با اصلاحات قانونی اخیر،استناد به فرارازدین و مجازات مدیون دشوارترازسابق شده است ونیازمند قدرت،مهارت وتبحردراثبات امردرنزد قاضی دادگاه می باشد وبهتر است در اینگونه موارد با مشاوره وهمراهی یک وکیل باتجربه متخصص ومجرب اقدام شود که با علم و تجربه وبا تسلط برقوانین ومسائل دعاوی معامله به قصد فرارازدین بهترین راهکارهای موجود را نشان واقدام می کنند وبا پیگیری های مداوم پروند و روند رسیدگی ،درکوتاه ترین زمان حق وحقوق موکل را دریافت وبه نتیجه مطلوب می رساند.

فرار از دین+ وکیلفرار از دین+ وکیل

با سلام شخصی محکوم به رد مال شد اما موالی برای توقیف نیافتم فقط منزلی که در طول دوره اتهام به محض ازادی با وثیقه به همسرش بابت مهریه داده. این درحالی است که در تاریخ قبل این پرونده اموال دیگری مانند یک مغازه و خانه ای که با پول کلاهبرداری خریده بود را به همسر خود داده. اکنون بازپرس او را با کیفرخواست فرار از دین متهم کرده.

ایا راهی هست من خانه ای که اقرار کرده با کلاهبرداری خریده و به نام همسرش کرده و خانه ای که به اسم مهریه داده در حالیکه قبلا هم اموالی به وی داده را پس بگیرم؟

پاسخ : با سلام خیر – تنها اموالی شخص ایشان بغیر از مستثنیات دین قابل توقیف است مگر در صورت بطلان معاملات ناشی از فرار از دین ایشان موفق باشید.

 

فرار از دین

در این متن فرار از دین بررسی شده است اگر درحال جستجوی وکیل در این باب هستید به تهران وکیل با شماره های مدرج تماس بگیرید

 

 

 

فرار از دین

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *