تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

قرار توقیف دادرسی به دلیل فوت یا محجور شدن یکی از اصحاب دعوا

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع قرار توقیف دادرسی به دلیل فوت یا محجور شدن یکی از اصحاب دعوا اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

قرار توقیف دادرسی به دلیل فوت یا محجور شدن یکی از اصحاب دعواقرار توقیف دادرسی به دلیل فوت یا محجور شدن یکی از اصحاب دعوا

عدم اجبار ذی نفع به ارائه گواهی انحصار وراثت در صورت فوت یکی از اصحاب دعوا

پرسش: چنانچه در اجرای ماده ۱۰۵ قانون آیین دادرسی مدنی دادگاه های عمومی و انقلاب به لحاظ فوت یکی از اصحاب دعوا قرار توقیف دادرسی صادر شود آیا لزوما باید گواهی انحصار وراثت ارائه کرد یا صرف معرفی افراد کفایت می کند؟

نظر اکثریت

 در موردی که یکی از اصحاب دعوا در حین رسیدگی فوت کند و قرار توقیف دادرسی صادر شود برای به جریان افتادن دعوا به درخواست ذی نفع گواهی انحصار وراثت ضرورتی ندارد. اجبار ذی نفع به ارائه انحصار وراثت تکلیف به مالایطاق است؛ زیرا از توان وی خارج است که انحصارورانت متوفا را اخذ و تقدیم کند.

قرار توقیف دادرسی به دلیل فوت یا محجور شدن یکی از اصحاب دعواقرار توقیف دادرسی به دلیل فوت یا محجور شدن یکی از اصحاب دعوا

نظر اقلیت

با توجه به اینکه فقط بر اساس گواهی انحصار وراثت ورثه متوفا را می شناسیم در غیر این صورت ممکن است برخی از ورثه معرفی نشوند. على هذا برای به جریان افتادن مجدد پرونده ضرورت دارد جانشینان متوفا بر اساس گواهی انحصار وراثت معرفی شوند.

نظر کمیسیون نشست قضائی (۱) مدنی

به صراحت ماده ۱۰۵ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی، هرگاه یکی از اصحاب دعوا فوت کند، دادگاه رسیدگی را به طور موقت متوقف و مراتب را به طرف دیگر اعلام میدارد؛ پس از تعیین جانشین و درخواست ذی نفع، جریان دادرسی ادامه می یابد. لذا صرف اعلام و معرفی قائم مقام قانونی متوفا کافی برای ادامه دادرسی است. بدیهی است در صورت ایراد طرف مقابل، دادگاه به دلایل وراثت توجه خواهد کرد؛ زیرا مبنای گواهی انحصار وراثت نیز گواهی گواهان است. در نتیجه نظر اکثریت قضات دادگستری دامغان که در جلسه مورخه ۱۳۸۳/۲/۳ اعلام گردیده تأیید می شود.

قرار توقیف دادرسی به دلیل فوت یا محجور شدن یکی از اصحاب دعواقرار توقیف دادرسی به دلیل فوت یا محجور شدن یکی از اصحاب دعوا

لازم به ذکر است در صورتی که در شمال تهران، غرب تهران، شرق تهران یا کرج هستید و به مشاوره حقوقی انحصار وراثت نیاز دارید، می توانید با بهترین وکیل انحصار وراثت موسسه حقوقی تهران وکیل در ارتباط باشید؛ همچنین، برای مشاوره حقوقی در رابطه با نمونه گواهی انحصار وراثت می توانید با وکیل گواهی انحصار وراثت این موسسه ، از طریق راه های ارتباطی در تماس باشید.

صدور قرار توقیف دادرسی به دلیل فوت یا محجور شدن یکی از اصحاب دعوا

پرسش: حسب ماده ۱۰۵ قانون آیین دادرسی مدنی چنانچه هر یک از اصحاب دعوا فوت کند یا محجور شود قرار توقیف دادرسی صادر شده و پس از تعیین جانشین و درخواست ذی نفع رسیدگی ادامه می یابد:

قرار توقیف دادرسی به دلیل فوت یا محجور شدن یکی از اصحاب دعواقرار توقیف دادرسی به دلیل فوت یا محجور شدن یکی از اصحاب دعوا

الف)اگر خواهان فوت کند و خوانده جانشین خواهان را معرفی نکند تکلیف چیست و دادرسی تا چه زمان ادامه می یابد؟

 ب)آیا تصمیم دادگاه در توقیف دادرسی به صورت قرار است و از آمار نیز باید کسر شود؟

ج) آیا در اعلام مشخصات وراث از ناحیه ذی نفع نیاز به ارائه گواهی انحصار وراثت نیز هست؟

د) در مرحله بدوی و تجدیدنظر طبق ماده ۱۰۵ قانون آیین دادرسی مدنی ذی نفع چه شخصی است؟ پس از اینکه جانشین معرفی شود آیا جانشین باید دادخواست جدید را با ذکر نام خود در ستون خواهان، تقدیم کند یا صرف صورت جلسه دادگاه کفایت می کند؟

قرار توقیف دادرسی به دلیل فوت یا محجور شدن یکی از اصحاب دعواقرار توقیف دادرسی به دلیل فوت یا محجور شدن یکی از اصحاب دعوا

اتفاق نظر

الف) در صورتی که در مرحله بدوی خواهان فوت شود و خوانده وراث خواهان را به دادگاه معرفی کند با توجه به اینکه خوانده با انجام این امر خود را ذینفع می داند دیگر نیازی به درخواست وراث خواهان از دادگاه جهت ادامه رسیدگی نیست و رویه قضائی حاکم در دادگاههای ما نیز مؤید این نظر است.

با توجه به اینکه در ماده ۱۰۵ قانون آیین دادرسی مدنی کلمه ذینفع قید شده است؛ لذا صرف معرفی وراث خواهان از ناحيه خوانده برای ادامه رسیدگی کافی نیست بلکه وراث خواهان نیز باید جداگانه درخواست ادامه رسیدگی را از دادگاه بکنند. در این صورت دادگاه باید رسیدگی را ادامه دهد.

 ب) قرار توقیف دادرسی صادر می شود و پرونده نیز از آمار کسر می گردد.

ج) با توجه به رویه قضائی موجود در محکمه و نظر علمای حقوق لازم نیست که گواهی انحصار وراثت توسط طرفین مقابل ارائه شود بلکه رویه قضائی استناد به هر دلیلی دیگر از جمله شهادت شهود را در این زمینه کافی میداند؛ زیرا انحصار وراثت از امور حسبیه است و دادگاه می تواند رأسا به این موضوع در صورت بروز مشکل رسیدگی کند.

د) در مرحله تجدیدنظر در صورتی که حکم به نفع خواهان بدوی صادر شده باشد و در مرحله تجدیدنظرخواهی، تجدیدنظرخواه (خوانده بدوی) فوت کند و تجدیدنظر خوانده وراث تجدیدنظرخواه را به دادگاه معرفی نکند و یا نتواند معرفی کند با توجه به اینکه حکم به مرحله قطعیت نرسیده است و صدور اجرائیه نیز نیازمند ارائه مشخصات وراث است تا معرفی وراث و صدور رأی نهایی، رأی بدوی اجرا نمی شود و چنانچه در این فرض که حکم به نفع خواهان بدوی صادر شده در مرحله تجدیدنظر، تجدیدنظر خوانده (خواهان بدوی) فوت کندو تجدیدنظرخواه وراث متوفا را معرفی نکند باز هم با توجه به دلایل ذکر شده در فوق رأی صادر شده قابل اجرا نیست.

قرار توقیف دادرسی به دلیل فوت یا محجور شدن یکی از اصحاب دعواقرار توقیف دادرسی به دلیل فوت یا محجور شدن یکی از اصحاب دعوا

 نظر کمیسیون نشست قضائی (4) مدنی

برحسب مقررات ماده ۱۰۵ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی هر گاه یکی از اصحاب دعوا فوت کند یا محجور شود، با سمت وی زایل گردد، دادگاه موقتأ دادرسی را به موجب قراری، متوقف می کند و دفتر دادگاه مراتب را به طرف مقابل اطلاع می دهد و یا طرف دعوا با مراجعه به دادگاه از صدور قرار توقیف دادرسی مطلع می شود.

در این صورت با معرفی وراث در صورت فوت یا معرفی متهم با ولی محجور برحسب حکم صادر شده از طرف دادگاه، درخواست ادامه دادرسی را می کند.

برای دریافت مشاوره حقوقی ملکی توسط وکیل ملکی به صفحه فوق مراجعه نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

2 دیدگاه

  • باسلام سال۹۶اقدام به طرح شکایت تقسیم ماترک شده ام بعد۷سال اجرائه ومال به مزایده رفته متوجه شده ام ۱۱هکتارسندوالباقی عادی وحال عموزاده های پدرمدرک ارائه نموده اند که سه دانگ ازچاه اب مال انهاست ومقدار۵هکتاراززمینهاایا بااین اوضاع مزایده برگزارمیشود؟ومن هم متضررمیشم چون اموال نامعلومه لطفاراهنمایی کنیدمن خیلی هزینه کرده ام

    • سلام وقتتون بخیر مزایده برگزار میشود ولی به ادعای طرف مقابل هم رسیدگی میشود.
      برای بررسی پروندتون و اظهارنظر دقیق لطفا با شماره های داخل سایت تماس بگیرید تا همکارانم راهنماییتون کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *