تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

مال الصلح قرار دادن حقی که محقق نشده

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع مال الصلح قرار دادن حقی که محقق نشده اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید

مال الصلح قرار دادن حقی که محقق نشدهمال الصلح قرار دادن حقی که محقق نشده

مال الصلح قرار دادن حقی که محقق نشده به چه صورت است؟

پرسش: شخصی قبل از فوت در قالب عقد صلح بخشی از اموال خود را به دو تن از دخترانش منتقل کرده و به عنوان مال الصلح شرط می شود دختران مذکور بعد از فوت وی از سایر وراث مطالبه سهم الارث نکنند. حال بعد از فوت پدر، دختران مذکور اقدام به تقدیم دادخواست مطالبه سهم الارث به طرفیت سایر وراث کرده اند. خواندگان نیز به صلح نامه فوق الذکر استناد کرده اند. آیا استناد به صلح نامه مذکور قابل پذیرش است و اصولا آیا چنین صلح نامه ای دارای وجاهت قانونی است؟

نظر اکثریت

عقد صلح در مقام صلح بر معاملات و صلح بر دعوا جاری می شود و احراز ماهیت این عمل که صلح در مقام معاملات است یا بر دعوا، اگر صلح بر دعوا باشد یا صلح بر دعوای احتمالی، قانون گذار این را پذیرفته است که اگر منشأ دعوا در زمان صلح هم معلوم نباشد باز می تواند به دلالت ماده ۷۶۶ قانون مدنی قابل اعتبار باشد؛ ولی اگر این را در مقام معاملات بدانیم، چنین صلحی به لحاظ این که صلح بلاعوض تلقی شده است محل اشکال است؛ چراکه قانون گذار صلح را در مقام معاملات بدون لحاظ آن معامله اعتبار داده است و اصول حاکم بر هر معامله ای که عقد صلح هم در شمار آن باشد لحاظ شود. اولین اصل پذیرفته شده این است که منشأ و مبنای اسقاط حق وجود داشته باشد. در این خصوص چون هنوز استحقاق در ارث به لحاظ این که فوت صورت نگرفته و نامعلوم است به نظر نوعی «اسقاط مالم يجب» تلقی شده و محل خدشه و اشکال است. قانون گذار محرومیت از حقوق اجتماعی یا حق تمتع را حتی به رضایت شخصی نپذیرفته است. محرومیت از حق ارث که نوعی حق تمتع تلقی می شود به دلالت ماده ۹۵۹ قانون مدنی قابل پذیرش نیست و نوعی خدشه بر این امر وارد است.

مال الصلح قرار دادن حقی که محقق نشدهمال الصلح قرار دادن حقی که محقق نشده

بر اساس موازین و قواعد ارث استحقاق سهم الارث، زمانی می تواند قابل پذیرش باشد که فرد در حین موت زنده باشد که در مانحن فیه از کجا معلوم خواهد شد که فردی به این نحو در مورد ارث تصمیم می گیرد، قبل از این که فرد مورث فوت کند او فوت نشود؛ همه اینها و دلایل دیگری که باعث تصدیع شود، به نظر اگر این صلح در مقام معاملات باشد به لحاظ وجود جعل معاملات حالت غرری پیدا کرده و دچار اشکال خواهد شد.

نظر اقلیت

صلح نامه مذکور به لحاظ اینکه در عقد صلح مال الصلح شرط عدم مطالبه سهم الارث قرار داده شده صلح بر معاملات و عوض تلقی شده است و عوض آن محقق و معلوم نیست و چه بسا که طرف صلح قبل از مصالحه فوت کند، عقد صلح با چنین اوصافی وجاهت قانونی نداشته و قابل ترتیب اثر نیست.

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی می توانید در هر ساعت از شبانه روز با موسسه تهران وکیل تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به منظور دریافت مشاوره حقوقی رایگان در ساعات غیر اداری از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت اقدام فرمایید. همچنین می توانید در صورت نیاز نسبت به دریافت مشاوره حقوقی ار طریق واتساپ نیز اقدام فرمایید.

مال الصلح قرار دادن حقی که محقق نشدهمال الصلح قرار دادن حقی که محقق نشده

نظر کمیسیون نشست قضائی (4) مدنی درباره مال الصلح قرار دادن حقی که محقق نشده

به موجب قانون مدنی، صلح عقد لازم است اگر چه در مقام عقود جایز واقع شده باشد و به هم نمی خورد مگر در موارد فسخ یا خیار یا اقاله و نیز هر صلح نافذ است، جز صلح به امری که غير مشروع باشد و بالاخره در ماده ۷۵۷ قانون مدنی صلح بلاعوض نیز جایز است. با توجه به مراتب مرقوم در پرسش مطروح که گفته شده شخصی در قالب عقد صلح بخشی از اموال خود را به دو تن از دخترانش صلح کرده است، این صلح فقط در مورد بخشیدن مقداری از دارایی خود به دو دخترش بلااشکال است و در واقع صلح بلاعوض تلقی می شود؛ زیرا مال الصلح قرار دادن حقی که محقق نیست با زنده بودن پدر فرزندان حقی در دارایی او ندارند.

از طرفی محروم کردن دختران از مطالبه سهم الارث وجهه قانونی ندارد؛ بنابراین، مطالبه سهم الارث از طرف دختران وی قابل پذیرش است.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *