تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

مجازات مزاحمت تلفنی نوامیس | اثبات

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب در خصوص مجازات مزاحمت پیامکی ناموسی صحبت خواهیم کرد، با ما همراه شوید …

با توجه به گستردگی ارتباطات و همچنین استفاده از فضاهای مجازی، جرم مزاحمت پیامکی ناموسی اخیرا بسیاری از خانواده ها را درگیر کرده است و موجب سلب آسایش آنها شده است. این جرم سبب بروز مشکلاتی برای افراد می‌شود ودر نتیجه آن ، متاسفانه بیشتر خانم‌ها و دختران جوان آسیب می بینند. بعضی افراد با هدف ایجاد مزاحمت یا ورود ضرر به حیثیت بزده دیده، این اقدام را انجام می‌دهند. این موضوع نه تنها منجر به بروز مشکلاتی برای بزه دیده می شود بلکه خانواده او را نیز درگیر خواهد کرد. زمانی که شخصی با ارسال پیام‌های مکرر، حرف‌های نامناسب ناموسی را رد و بدل کند، این موضوع ممکن است موجب بروز شک ‌و تردید سایرین نسبت ‌به خود بزه دیده شود. همچنین این اقدام سبب ناراحتی و تشویش ذهنی شخص دریافت کننده پیام، خواهد شد. منظور از جرم مزاحمت پیامکی این است که اگر خانم و آقایی سابقه آشنایی از قبل داشته باشند و رابطه آن‌ها به هر دلیلی به اتمام بر‌سد ولی آقا با ارسال پیام‌هایی برای این خانم، ایجاد مزاحمت کند و برای او متن‌های غیر اخلاقی و نامتعارف ناموسی ارسال کند، مرتکب جرم مزاحمت پیامکی شده‌ است و این اقدام مطابق قانون مجازات اسلامی قابل پیگیری خواهد بود. پیگیری جرم مزاحمت پیامکی ناموسی از طریق مخابرات و اپراتورهای مربوط به شماره تلفن همراه امکان‌پذیر خواهد بود. البته مطابق مقررات، هر کدام از اپراتورها شیوه پیگیری متفاوتی دارند، می توانید در این زمینه با وکیل دادگستری مشورت نمایید وسپس با توجه به توصیه های آنها اقدامات لازم را انجام دهید. قابل ذکر است که تنها مالک سیم کارت می‌تواند در دادگاه علیه متهم شکایت کند.

مجازات مزاحمت پیامکی ناموسی

جرم مزاحمت پیامکی برای زن شوهر دار

زمانی که فردی با ارسال پیام و یا اس ام اس به خانم متاهل، موجب آزار و اذیت او شود، مجرم محسوب شده و طبق قانون با وی برخورد می گردد. این اقدام حتی گاهی اوقات موجب برهم خوردن روابط بین زوجین خواهد شد که به همین دلیل توسط قاضی و دادگاه خیلی سفت و سخت پیگیری می شود. شخصی که پیام های حاوی الفاظ رکیک و یا متن های نامتعارف است را به خانم شوهر دار بفرستد، به جرم مزاحمت پیامکی محکوم شده و با وی برخورد می شود. همچنین ممکن است گاهی اوقات دو نفر با یکدیگر به اختلاف بخورند و پیام هایی بین این دو فرد ارسال شود. در صورتی که یک طرف خانم باشد و این پیام ها سبب ناراحتی وی شود، (پیام حاوی الفاظ رکیک و زننده) می تواند به جرم مزاحمت پیامکی ناموسی دستگیر و مورد محاکمه قرار بگیرد. در صورتی که شکایت شود، به حبس محکوم می گردد. به طور مثال تصور کنید که خانمی برای استخدام با یک شماره تماس گرفته و بعد از مدتی این شماره به قصد جسارت و مزاحمت به وی پیام هایی را ارسال می کند. در این شرایط است که خانم می تواند به راحتی از این شماره شکایت کرده و وی را به مجازات محکوم نماید.

چه زمانی می توان شکایت کرد؟

شما زمانی می توانید شکایت کنید که شخص پیام های متعددی را برای شما ارسال کرده باشد. در صورتی که تنها یک پیام دریافت کرده باشید، با شروط بسیار سخت قابل پذیرش می باشد. اما در صورتی که تعداد زیادی پیامک بین شما رد و بدل شده و مدارک آن موجود می باشد، می توانید به راحتی از او شکایت کنید. اگر شما به فردی تعهدی داده اید و زیر آن زده اید، ممکن است فرد برای شما پیام هایی را ارسال کند. در صورتی که هدف او عصبانیت از عدم ایفای نقش شما باشد و بتواند این قضیه را در دادگاه به اثبات برساند، نمی توانید از او شکایت کنید.

ماده 641 قانون مجازات اسلامی در خصوص مجازات مزاحمت پیامکی ناموسی

ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی در خصوص مجازات مزاحمت پیامکی ناموسی مقرر می دارد:

  1. هر کس به وسیله تلفن یا دستگاه های مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت نماید، علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، مرتکب به حبس از یک تا شش ماه محکوم خواهد شد.
  2. این ماده علاوه بر تلفن های ثابت و همراه، شامل دستگاه نمابر (فاکس)، پی جر، بیسیم و رایانه متصل به اینترنت نیز می شود. برخی معتقدند این وسایل در صورتی مشمول حکم ماده می شوند که عنوان دستگاه مخابراتی بر آنها صادق باشد.
  3. باید توجه داشت در این جرم، تلفن، دستگاه مخابراتی، موضوعیت دارد نه طریقیت.
  4. اگر تماس تلفنی به طور مکرر و توأم با توهین باشد یا ارسال پیامک های تلفنی با محتوای توهین آمیز بیش از یک بار صورت گیرد، چون مجموع اعمال ارتکابی در قانون، عنوان مجرمانه خاص مزاحمت تلفنی می شود، لذا مجازات مرتكب طبق تبصره ۲ ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی تعیین می گردد، اما تماس تلفنی یک بار توأم با توهین یا ارسال یک پیامک با محتوای توهین آمیز فقط توهین تلقی می شود با این حال تطبيق اعمال ارتکابی متهم با عناوین مجرمانه مقرر در قانون بر عهده قاضی رسیدگی به پرونده است.

برخی بر این اعتقاد هستند که هرگاه ایجاد مزاحمت توام با ارتکاب جرایم دیگری مثل توهین باشد مقررات تعدد معنوی اجرا خواهد شد.

برخی معتقدند مرتکب باید در ایجاد ارتباط با دیگری از طریق وسایل مخابراتی عامد باشد به علاوه قصد ایجاد مزاحمت هم ضروری است و در مقابل برخی بر این اعتقاد هستند که قصد ایجاد مزاحمت به عنوان سوءنیت خاص لازم نیست بلکه ممکن است فرد همچنین هدفی نداشته است و مثلا برای ازدواج با دختری مرتب با منزل وی تماس بگیرد؛ بر این برای محکومیت مرتكب احراز سوءنیت عام کفایت می کند.

تحقق مزاحمت لزوما منوط به گفتن سختی نیست. بلکه صرف تلفن زدن و قطع کردن تن با تن زدن و سکوت کردن به ویژه وقتی در ساعاتی مثل نیمه های شب انجام شود می تواند موجب تحقق جرم موضوع این ماده گردد.

مراد از مقررات خاص شرکت مخابرات، تبصره ۲ ماده ۱۴ قانون تأسیس شرکت مخابرات ایران مصوب ۱۳۶۴ است؛ که مطابق آن در مرتبه اول قطع ارتباط تلفنی به مدت یک هفته، در مرتبه دوم سه ماه و در مرتبه سوم قطع دائمی است.

در ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی موضوع مزاحمت اشخاص حقیقی است و اصولا ایجاد مزاحمت نسبت به اشخاص حقوقی قابل تصور نیست لكن چنانچه مزاحم تلفنی با دادن نشانه های غیر واقعی در کار مأمورین اورژانس یا آتش نشانی و اختلال ایجاد کند و از این طریق باعث ضرر و زیان و خسارت و موجب بازداشتن آنها از وظایفشان گردند، به نظر می رسد که از جهت خسارات وارده قابل تعقیب در مراجع قانونی صالح باشند.

مجازات مزاحمت تلفنی نوامیس | اثبات

وقوع بزه مزاحمت برای اشخاص موضوع ماده ۶۶۱ قانون تعزیرات، منوط به آن است که نتیجه آن که مقصود مرتکب است محقق گردد بنابراین چنانچه اجرای مزاحمت از یک حوزه قضایی شروع و نتیجه آن در حوزه قضایی دیگر حاصل شود محل حدوث نتیجه، محل وقوع جرم محسوب و خضابط صلاحیت دادگاه رسیدگی کننده نیز همین امر خواهد بود. در خصوص دادگاه صالح برای رسیدگی به توهین و تهدید و افترا از طريق ارسال پیامک (درصورتی که مزاحمت تلفنی تلقی نشود)، در یکی از نشست های قضایی هیئت عالی بر خلاف نظر اقلیت که محل وقوع این جرایم را جایی دانسته است که الفاظ به کار برده میشود یعنی محل استقرار متهم)، چنین نظر داده است: «هرچند توهین و افترا و تهدید تلفنی جرائم مقید به نتیجه نیستند ولیکن تا حدای توهین کننده یا تهدید کننده و … به گوش ظرف نرسد و موجب وهن و با تهديد با انتساب جرمی به او نشود در واقع جرم محقق نشده، لذا نظر اکثریت مورد تأیید است»

مزاحمت از طریق پیامک تبلیغاتی

در برخی مواقع ممکن است که افراد با شماره‌های شخصی پیامک‌های تبلیغاتی را برای دیگران ارسال کنند و از این طریق منجر به سلب آسایش آنها شوند. این مورد بسیار رایج است. مطابق قانون، این کار در نهایت منجر به مسدود شدن شماره مربوطه خواهد شد. در این خصوص سامانه‌ای به مردم معرفی شده است تا شماره‌ای را که پیامک‌های تبلیغاتی را به آن‌ها ارسال می‌کند، در آن ثبت کنند. پس از تأیید و احراز این موضوع، شماره مورد نظر بدون نیاز به مراجعه حضوری به دادگاه یا دفتر اپراتور مسدود خواهد شد. پیشنهاد ما به شما هموطنان این است که حتما با وکیل مشورت نمایید که از ابتدا در مسیر صحیح گام بردارید.

خدمات موسسه تهران وکیل در خصوص شکایت از مزاحم های پیامکی

موسسه حقوقی تهران وکیل با داشتن سال ها تجربه در زمینه های مختلف و پرونده های متعدد، می تواند شما را در این مسیر راهنمایی کند. در صورتی که می خواهید با یک وکیل مجرب در زمینه شکایت از فردی که برای شما پیامک های حاوی الفاظ رکیک می فرستد، مشورت کنید، موسسه تهران وکیل برای شما گزینه مناسبی است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این باب  مشاوره حقوقی تلفنی ارزان در خدمت شماست

برای دریافت مشاوره حقوقی کیفری توسط وکیل کیفری به صفحه فوق مراجعه نمایید یا با کارشناسان مشاوره حقوقی ما در ارتباط باشید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

5 دیدگاه

  • ببخشید شماره یکی از همکلاسی هایم را دادم به کسی زنگ زد چه مجازاتی دارد خودم زنگ نزدم رفیقم با گوشی خودش زنگ زد نه با گوشی من حکمش چیست

  • ببخشید فردی با حیله به من نزدیک شد و حالا قصد اخازی داردو مدام تهدیدمیکند چکار کنم؟

  • عرض سلام وخسته نباشید..گشتیم وبررسی کردیم تا رسیدیم خدمت سربازان گمنام امام زمان.عج..که بهترین کوتاهترین راه برخورد با تخلفات ریز ودرشت را با کمترین زمان و هزینه وامیدواری درپیروی از جوشش خون شهدا ودوستانی که رفتند و انتظار ادامه راهشان را دارند ….انشا الله مشمول دعای شهدا باشید وباشیم….آمین

  • سلام قانون مجری میخواهد.برای هرمقام وهر جرم..تا مردم زیبایی عدالت..ومتخلف..طعم عذاب عدالت را ببینند وبچشند…تشکر وارادت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *