تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

مطالبه خسارت قراردادی

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع مطالبه خسارت قراردادی اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید .

 

مطالبه خسارت قراردادیمطالبه خسارت قراردادی

مطالبه خسارت قراردادی به چه صورت می باشد؟

شرایط مطالبه خسارت ناشی از قرارداد که فردی می‌تواند جهت مطالبه خسارت اقدام کند که شرایط زیر را داشته باشد: در قرارداد و توافق صورت گرفته قید شود که اگر خسارتی از عدم انجام تعهد یا تأخیر در انجام آن به دیگری وارد شده، خسارت وارده جبران می‌شود. اگر این موضوع در قرارداد قید نشود، مطالبه خسارت بر مبنای ماده یک قانون مسئولیت مدنی مقدور می‌شود. عدم انجام تعهدات و یا تأخیر در آن ناشی از قوه قاهره یا علت خارجی نبوده و انجام تعهد دارای مدت زمان باشد و شخص با گذشت مدت زمان جهت انجام آن اقدامی نکرده باشد؛ اگر انجام تعهد مدت نداشته باشد، از مطالبه اقدامی جهت انجام آن نکرده باشد، ضرر و خسارت به شخص وارد شود.

چرا اگر که خسارتی وارد نشود بحث جبران خسارت مطرح نیست؛ مگر اینکه به موجب ماده ۲۳۰ قانون مدنی در قرارداد وجه التزام شود؟

یکی از مهمترین دلایلی که شخص می‌تواند مطالبه خسارت کند؛ این است که قرارداد بین دو طرف باشد. قرارداد در معنای مطلق به کار رفته و شامل قرارداد شفاهی نیز است. منظور از قرارداد در واقع قرارداد ناشی از عقود معین مانند اجاره و غیر معین مثل قراردادهای ناشی از ماده ۱۰ قانون مدنی که باید مشروع و نافذ باشد. برای مطالبه خسارت نقض یا عدم انجام تعهد یا تأخیر در انجام تعهد خواهد بود. یعنی مطالبه خسارت مشروط به انجام دادن تعهدی می‌باشد که بر عهده طرف قرارداد است و یا در زمان مقرر جهت انجام تعهد اقدام نشده و باید خسارت تاخیر در انجام تعهد را به صورت زیان به شما پرداخت کند.

خسارات غیر قرارداد به چه صورت است؟

دریافت خسارت غیر قرارداد بر خلاف خسارت قراردادی زمانی که قرارداد وجود نداشته باشد یا جبران خسارت ناشی از نقض یا عدم انجام تعهد یا تأخیر در اجرای آن تصریح نشده باشد. در کل به تعهدات قرارداد مطرح نباشد. به عنوان مثال طرفین معامله برای تأخیر در انجام تعهد خسارت مشخص نکرده باشد یا بین طرفین قرارداد وجود نداشته باشد یا حتی قرارداد شفاهی نباشد. اما امکان احراز و اثبات آن نباشد یا شرط پرداخت خسارت قید نشده باشد. همینطور در فرض خسارت ناشی از جرم یا ورود خسارت از جانب دولت است. در این صورت خسارت وارد غیر قراردادی یا قانونی بوده و قابل پرداخت می‌باشد.

بر اساس ماده ۱ قانون مسئولیت مدنی هر گونه خسارتی که به جان و مال یا سایر اشخاص به صورت عامدانه از روی بی احتیاطی وارد شود؛ خسارت زننده مسئول است که این امر را جبران کند. این امر ارتباطی با وجود قرارداد و توافق انجام یا عدم انجام تعهد ندارد و فرقی نمی‌کند که این امر ناشی از تقصیر فرد بوده یا شخص مرتکب آن شده است. در واقع قانونگذار دوست ندارد که خسارتی به فرد وارد شود و این خسارت جبران نشده باقی بماند. در صورت وقوع هر یک از احتمالات بالا دادگاه خسارت وارده را به وسیله گرفتن نظر از کارشناس رسمی دادگستری برآورده می‌کند و شخصی که از روی تقسیم موجب این خسارت شده را محکوم به پرداخت خسارت و جبران ضرر می‌کند.

مطالبه خسارت قراردادیمطالبه خسارت قراردادی

قابل جمع بودن مطالبه خسارت و فسخ قرارداد

زمانی که شخص به تعهدات قراردادی خود عمل نمی‌کند؛ شخص ذی نفع به موجب قانون دارای حقوق گوناگونی از جمله مطالبه خسارت قرارداد و فسخ قرارداد به صورت صریح در قرارداد یا به موجب خیارات قانونی یا الزام شخص به تعهد خواهد بود. در این مورد می‌توان تمامی این حقوق را با هم جمع کرد یا نه قانونگذار ساکت است؛ اما به نظر می‌رسد در صورتی که جبران خسارت در قرارداد تصریح و بین طرفین تعیین شده باشد و قفس در کنار آن پیش‌بینی شده بتوان خسارت را از فرد مطالبه کرد و تحت شرایطی قرارداد را فسخ کرد. در این صورت فرد می‌تواند در کنار دریافت خسارت جهت فسخ قرارداد نیز اقدام کند.

لازم به ذکر است در صورت نیاز به مشاوره حقوقی می توانید در هر ساعت از شبانه روز با موسسه تهران وکیل تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به منظور دریافت مشاوره حقوقی رایگان در ساعات غیر اداری از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت اقدام فرمایید و همچنین در صورت نیاز نسبت به دریافت مشاوره حقوقی ار طریق واتساپ نیز اقدام فرمایید.

حق فسخ در قرارداد به چه صورت است؟

در غیر از این موارد حق فسخ قانون ابتدا باید الزام به ایفای تعهدات شخص از دادگاه کند. در صورتی که الزام به ایفای تعهد از سوی آن امکان نداشته باشد، دادگاه با هزینه شخص مرتکب نسبت به انجام آن توسط دیگری اقدام می‌کند. در پایان اگر الزام آن شخص امکان‌پذیر نبود و انجام آن توسط دیگری مقدور نبود شخص می‌تواند جهت فسخ قرارداد اقدام کند. البته در این حالت اگر خسارتی به شخص وارد شود، قابل پرداخت می‌باشد.

مطالبه خسارت قراردادیمطالبه خسارت قراردادی

پس به طور کلی در صورت وجود شرایط فوق هر یک از ذی‌نفعان می‌توانند جهت مطالبه خسارت یا فسخ قرارداد یا الزام شخص به ایفای تعهد یا اند انجام آن توسط خود یا شخص ثالث با هزینه فرد مرتکب اقدام کنند و از این نظر دارای حقوق قانونی می‌باشند.

جهت دریافت مشاوره و کسب اطلاعات تخصصی‌تر در زمینه مطالبه خسارت قراردادی می‌توانید از وکلای مجموعه تهران وکیل کمک بگیرید. وکلای این مجموعه آماده‌ی خدمت رسانی به شما مشتریان گرامی هستند و هدف آنها جلب رضایت و اعتماد شماست؛ پس با اطمینان خاطر پرونده‌های خود را به وکلای مجموعه تهران وکیل بسپارید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *