تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

نامه برائت جهاد کشاورزی+وکیل تضمینی

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

منظور از تغییرکاربری، انجام هرگونه عملیاتی است که مانع از بهره برداری و استمرار کشاورزی در اراضی زراعی و باغ ها می گردد، عملیاتی مانند احداث بنا یا تاسیسات ، برداشتن یا افزایش شن و ماسه،
خاکبرداری و خاکریزی، گودبرداری ،پی‌ کشی، دیوارکشی اراضی ، دپوی زباله، نخاله و مصالح ساختمانی، شن و ماسه و ضایعات فلزی و زباله های واحدهای صنعتی ،ایجاد سکونتگاه های موقت مانند استقرار کانکس و آلاچیق، دفن یا رها کردن پساب ‌های واحدهای صنعتی ، فاضلاب ‌های شهری، ضایعات کارخانجات، عبورشبکه ‌های برق و… براساس آرای قضایی صادر شده، انجام اقدامات تکمیلی که لازمه و مکمل زیر ساخت ها و تاسیسات مورد نیاز تولیدات کشاورزی باشد مانند احداث اتاق نگهبانی و سرایداری و انبار علوفه و بهار بند و همچنین ایجاد مشاغلی مانند دامداری، مرغداری و پرورش ماهی ، تغییر کاربری محسوب نمی شود.

هرگاه اثبات شود زمین بایر بوده است و یا اراضی مزروعی قابل کشاورزی نیست یا به علت ویژگی های ذاتی این قابلیت را از دست داده و غیر قابل کشت و زرع می باشد ، اقدامات و عملیات انجام شده تغییر کاربری محسوب نمی شود.

نکته:   مرجع تشخیص اراضی زراعی و باغ ها، وزارت جهاد کشاورزی می باشد و نظرکارشناسان جهاد کشاورزی برای محاکم قطعی و لازم التباع است برخلاف نظرکارشناس رسمی دادگستری که قابل اعتراض می باشد.

براساس  قانون جهت جلوگیری ازهرگونه تصرف دراراضی ملی وبا توجه به اهمیت و گستره اراضی کشاورزی وباغ ها، تغییر کاربری اراضی جز در موارد خاص ممنوع است ومأموران جهاد کشاورزی موظف شدندهرگونه تغییر کاربری را پیگیری وبرخورد کنند و فورا به مراجع قضایی اعلام وعملیات تغییر کاربری را سریعا متوقف کنند  و چنانچه مرتکب پس از اعلام جهاد کشاورزی به اقدامات خود ادامه دهد،نیروی انتظامی موظف است بنا به درخواست جهاد کشاورزی ازادامه عملیات مرتکب جلوگیری کند.

مأموران جهاد کشاورزی موظفند با حضور نماینده دادسرا یا حضور نماینده دادگاه محل، ضمن تنظیم صورت مجلس ، رأساً نسبت به قلع و قمع بنا و مستحدثات و زمین را به حالت اولیه اعاده کنند و متخلف برابر قانون  به پرداخت عوارض و پرداخت جزای نقدی تا ۳ برابر قیمت اراضی و باغ ها به قیمت روز زمین با کاربری جدید محکوم می شود اما پس از وصول جریمه طبق حکم دادگاه باید مجوز بنا و تاسیسات وحکم برائت جهاد کشاورزی صادر شود.طبق رأی وحدت رویه دیوان عالی کشور، تغییر کاربری زمین یا اراضی زراعی و باغ‌ها ،یک جرم آنی ، مطلق وبراساس مجازات های پیش بینی شده از جرایم درجه 7 می باشد که مشمول مرور زمان می شود ومهلت  جهاد کشاورزی برای شکایت از متخلف سه سال از تاریخ وقوع جرم می باشد. برای اثبات تاریخ وقوع جرم یا شمول یا عدم شمول مرور زمان درخصوص آن می توان به شهادت شهود و عکس هایی هوایی استناد کرد.

نکته: درخصوص دیوارکشی دورتا دور باغ و زمین های مزروعی بین محاکم اختلاف نظرمی باشد وآرای متعددی دراین خصوص صادر شده است که به دلیل پیچیدگی ودشواری اقتاع قضات محترم دادگاه توصیه می شود قبل از هراقدامی با مشاوره وهمراهی یک وکیل متخصص و متبحراقدام شود که با تسلط به قانون و تجربه ای بالایی که در روند ونحوه رسیدگی به پرونده دارد نقش بزرگ ومهمی دردست یابی به نتیجه مطلوب واخذ حکم برائت ازجهاد کشاورزی وجلوگیری از تحمیل هزینه ها وخسارت های سنگین وگاها غیرقابل جبران دارد.

اعضای کمیسیون تشخیص موارد تغییر کاربری اراضی زراعی

براساس تبصره 1 ماده 1 قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها جهت تشخیص موارد ضروري تغییر کاربري اراضی زراعی و باغهادر هر استان کمیسیونی به ریاست سازمان جهاد کشاورزی و با حضور اعضای زیر تشکیل می گردد.

  • رئیس سازمان جهاد کشاورزی
  • مدیر اموراراضی
  • رئیس سازمان مسکن و شهرسازی
  • مدیرکل حفاظت محیط زیست آن استان
  • نماینده استاندار

نکته : صرفا موافقت رئیس سازمان جهاد کشاورزی درخصوص تغییر کاربری وصدور مجوزاستقرار کانکس، آلاچیق، اتاق کارگري و نگهبانی در اراضی موضوع قانون حفظکاربري اراضی و باغها را بدون اخذ مجوز ازکمیسیون خلاف قانون و خارج از حدود اختیارات قانونی اومی باشد. پس از بررسی واخذ استعلامات لازمه از مراجع ذی ربط حداکثر ظرف دو ماه با رای اکثریت اعضا تصمیم گیری می شود ومراتب بلافاصله به متقاضی ابلاغ می شود. درصورت صدورمجوز تغییر کاربری هشتاد درصد (۸۰%) قیمت روز اراضی و‌باغهاواحتساب ارزش زمین پس از تغییر کاربری بابت عوارض ازمالکین وصول و به خزانه ‌داری کل کشور واریز می‌گردد.

نکته :هرگاه مالک تنها سرمایه اش همین زمین باشد وبرای مساحت کوچکی از باغ یا زمینش درخواست تغییر کاربری دهد از پرداخت عوارض معاف می شود بخصوص اگربخش هایی از این اراضی را به فعالیت های کشاورزی و دامی اختصاص دهد.

براساس بخش نامه رئیس سازمان امور اراضی برای صدور مجوز اتاق کارگري و نگهبانی براي باغات پس از اعلام موافقت کتبی و تایید سایت پلان توسط معاونت بهبود تولیدات گیاهی آن سازمان باید مقررات وحد نصاب های زیر رعایت شود.

الف- زمین یا اراضی مزروعی دارای سند ششدانگ باشند و اگر مشاعی می باشد تقاضا باید از سوی کلیه مالکین برای کل شش دانگ پلاک باشد.

ب – در خصوص باغات مشاعی دارای نسق اصلاحات ارضـی یاکشت موقت، از میزان نسق اولیه یا سهام اولیه واگذاری، نباید خرد و کوچک ترشده باشند.

نکته : مجوز صرفا در یک طبقه و یک محل و برای هر مالک در هر روستا و در فواصل نزدیک تنها یک بار صادر می شود. درمجوز صادره، نقشه زمین مورد تقاضا موقعیت دقیق اتاق کارگری با مختصات UTM باید درج شود .

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با وکلای تهران وکیل تماس بگیرید.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *