تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

وکیل تغییر کاربری+اراضی+باغ+تضمینی

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع وکیل تغییر کاربری+اراضی+باغ+تضمینی اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

وکیل تغییر کاربری+اراضی+باغ+تضمینیوکیل تغییر کاربری+اراضی+باغ+تضمینی

تغییر کاربری در اراضی به این معنا است که در اراضی کشاورزی یا باغ تغییراتی فراهم آورده و برخلاف موارد تعیین شده مانند تولیدات کشاورزی، استفاده­ دیگری از آن­ها شود. به عنوان مثال، تبدیل باغ یا زمین کشاورزی به ساختمان مسکونی نوعی تغییر کاربری است. اما آیا از چگونگی اخذ مجوز تغییر کاربری در باغ و یا اراضی کشاورزی مطلع هستید؟ وکیل تغییر کاربری چه کمکی در این زمینه به افراد می­کند؟ راهکارهای دفاع از اتهام تغییر کاربری چیست؟

پاسخ به سوالات تغییر کاربری در اراضی و باغ و همچنین اقدامات وکیل متخصص تغییر کاربری اراضی از موضوعاتی است که در این مقاله به آن می­پردازیم. با ما همراه باشید.

تغییر کاربری به چه معناست؟

تغییر کاربری اصطلاحی است که برای زمین و ملک استفاده می­شود و زمانی که شخص بخواهد زمین کشاورزی خود را به ملک مسکونی تبدیل کند، می­بایست قوانین و مراحل قانونی مربوط به تغییر کاربری اراضی را رعایت کند.

طبق آیین ­نامه اجرایی قانون حفظ اراضی هرگونه اقدامی که باعث جلوگیری از استمرار اراضی زراعی و مانع از بهره ­برداری از باغ­ها شود، تغییر کاربری نامیده می­شود. این اقدامات شامل ساختن بنا و یا هر اقدامی که به تشخیص وزارت جهاد کشاورزی تغییر کاربری محسوب شود. به همین دلیل برای جلوگیری از آسیب­های محیط­زیستی و حفظ تداوم بهره ­برداری از اراضی و باغ ها، قانونگذار هرگونه تغییر کاربری در باغ یا اراضی در خارج از محدوده قانونی شهرها و شهرک­ها بجز در برخی از موارد ضروری را ممنوع می­دارد.

ضوابط مربوط به تغییر کاربری اراضی و باغ

تعیین ضوابط مربوط به تغییر کاربری اراضی به عهده وزارت جهاد کشاورزی است و تشخیص موارد ضروری تغییر کاربری اراضی و باغ در هر استان، برعهده کمیسیونی است که اعضای آن شامل رییس جهاد کشاورزی، رییس سازمان مسکن و شهرسازی، مدیر امور اراضی، رییس حفاظت از محیط­زیست و یک نماینده استاندار می­باشد. ریاست این کمیسیون به عهده سازمان جهاد کشاورزی است.

مطابق قانون در صورتی که تغییر کاربری اراضی طبق مجوز انجام شود، وزارت جهاد کشاورزی 80 درصد از ارزش روز زمین و یا باغ همراه با محاسبه ارزش زمین پس از تغییر کاربری را به عنوان عوارض از مالک زمین اخذ می­کند.

اگر تغییر کاربری اراضی بدون داشتن مجوز وزارت کشاورزی انجام شود، وزارت جهاد کشاورزی می­تواند با طرح شکایت کیفری علیه مالک زمین، علاوه بر دریافت عوارض مقرر، می­تواند مجازاتی چون تخریب ملک و پرداخت جریمه معادل یک تا سه برابر ارزش زمین نیز برای متخلف به همراه داشته باشد.

در رابطه با تغییر کاربری ساختمان­های مسکونی، نوع استفاده از ساختمان توسط شهرداری در پروانه آن درج شده است. اگر مالک ساختمان برخلاف آنچه در پروانه ساختمان ذکر شده رفتار کند و تغییر کاربری بدون مجوز صورت گیرد، شهرداری با تشکیل پرونده و طرح آن در کمیسیون مربوطه اقدام به تعطیلی محل کسب و تجارت ظرف یک ماه می­کند.

موارد تغییر کاربری مجاز

طبق قانون انجام فعالیت­هایی که باعث بهینه ­سازی تولیدات بخش کشاورزی و تکمیل صنایع غذایی شود، جزو تغییر کاربری محسوب نمی­شود. از جمله این فعالیت ها می­توان به مواردی مانند: احداث گلخانه، پرورش دام و طیور، ایجاد استخرهای پرورش ماهی، زنبورداری، سالن­های پرورش اسب، قارچ و کرم ابریشم، تولید نهال و … اشاره کرد که انجام هرکدام از آن­ها با رعایت اصول محیط­زیستی و موافقت جهاد کشاورزی بلامانع است.

همچنین تغییر کاربری در اراضی و باغ به مساحت 500 مترمکعب جهت مواردی چون سکونت شخصی مالک زمین و یا احداث مواردی مانند دامداری، مرغداری و سایر تولیدات کشاورزی فقط برای یک­بار شامل پرداخت عوارض نیستند.

 

وکیل تغییر کاربری+اراضی+باغ+تضمینیوکیل تغییر کاربری+اراضی+باغ+تضمینی

موارد تغییر کاربری غیرمجاز

براساس دستورالعمل­های ذکر شده در ماده 10 قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ­ها، انجام اقداماتی که مانع از بهره­برداری تولیدات مستمر کشاورزی شود و بدون هرگونه مجوز از وزارت جهاد کشاورزی صورت گیرد، از مصادیق تغییر کاربری غیرمجاز محسوب می­شود. این اقدامات به شرح زیر است:

  • ایجاد ساختمان و سایر تاسیساتی مثل کوره­های آجرپزی و گچ­پزی
  • انجام هرگونه گودبرداری، خاک­برداری، خاک­ریزی وکندن پی
  • تغییر کاربری در اراضی و باغ و انجام فعالیت­های غیرکشاورزی
  • برداشت غیرقانونی شن و ماسه
  • دپوی زباله، مصالح ساختمانی، نخاله و سایر ضایعات فلزی
  • ایجاد محل سکونت موقت و قرار دادن کانکس و آلاچیق در زمین
  • دفن غیرقانونی زباله­های صنعتی
  • رها کردن فاضلاب­های شهری، ضایعات کارخانه­ها و بخش­های صنعتی
  • جاده ­سازی، لوله گذاری و عبور شبکه­های برق
  • قطع درختان، سوزاندن و خشک کردن باغ­ها به هر روشی
  • احداث فرودگاه و راه­آهن
  • ایجاد فضای سبز و پارک
  • احداث پیست­های ورزشی
  • احداث پارکینگ­های مسقف و غیرمسقف
  • صنایع دستی
  • طرح­های تملک دارایی سرمایه­های مصوب مجلس شورای اسلامی
  • صنایع تکمیلی و تبدیلی غذایی
  • انجام خدمات عمومی
  • انجام محوطه ­سازی و …

 وکیل تغییر کاربری+اراضی+باغ+تضمینیوکیل تغییر کاربری+اراضی+باغ+تضمینی

اقدامات لازم جهت تغییر کاربری اراضی و باغ

همانطور که گفته شد تغییر کاربری اراضی در خارج از محدوده قانونی شهرها و شهرک­ها ممنوع است و تنها در برخی از موارد ضروری این مجوز صادر می­شود. تغییر کاربری به دو صورت تخریب و نوسازی  و یا اخذ مجوز انجام می­گیرد. برای تغییر کاربری در اراضی لازم است اقدامات زیر انجام شود:

  1. اخذ مجوزهای لازم و ضروری از دستگاه­های اجرایی مرتبط با کاربری جدید مالک
  2. انجام ضوابط مربوط به طرح­های کالبدی، منطقه ای و ناحیه­ های مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری
  3. دریافت مصوبه­های مربوط به نیرو­های مسلح برای رسیدگی به درخواست نیروی مسلح
  4. انجام ظوابط مربوط به حفظ محیط­زیست و ادامه تولید و سرمایه­گذاری براساس قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ­ها
  5. رعایت استانداردها، اصول و ضوابط مرتبط با مجوزهای صادره از سوی دستگاه­های ذی­ربط        

    راهکارهای دفاع از اتهام تغییر کاربری اراضی

    اولین راهکار برای دفاع از اتهام تغییر کاربری، اعلام گذشت سه سال از زمان وقوع جرم است. زیرا مطابق قانون، جرم تغییر کاربری در اراضی مشمول گذشت سه سال از تاریخ وقوع جرم می­باشد.

    دومین راهکار در مورد دفاع ایراد نسبت به موضوع زمین است. به این دلیل که زمین کشاورزی فعلی قابلیت کشاورزی ندارد و به علت ویژگی­های ذاتی زمین، نمیتوان در آن به کشت و زرع پرداخت.                                                                                                                                                                                               وکیل تغییر کاربری اراضی و باغ                                                                                                      تغییر کاربری اراضی در صورتی که بدون انجام مشاوره حقوقی و یا مشورت با وکیل خبره  و متخصص این حوزه انجام شود، می­تواند جریمه­ های نقدی هنگفتی را به دنبال داشته باشد. در مواردی نیز ممکن است که در احداث مواردی چون دامداری، پرورش ماهی و … اشتباهاتی رخ دهد که باعث بروز مشکلاتی برای مالکان اراضی و باغات شود. به همین دلیل   بهره ­گیری از یک وکیل متخصص در حوزه تغییر کاربری اراضی می­تواند کمک بسیاری به افراد کند.  وکیل تغییر کاربری با اشراف کامل بر اصول حقوقی قانون حفظ کاربری اراضی، می­تواند برای رفع اتهام از موکل تلاش کند و پرونده را به نفع موکل خویش تغییر دهد. همچنین از آنجایی که شاکی چنین پرونده ­هایی معمولا ادارات دولتی هستند، قاضی پرونده کمتر در نادرستی شکایت تردید می­کند. بنابراین کار موکل سخت شده و تنها مهارت و تخصص وکیل می­تواند برائت وی از جرم را فراهم آورد.     موسسه حقوقی تهران وکیل با کمک تیمی از وکلای متخصص و باتجربه و با تنظیم لایحه دفاعیه در پرونده ­های تغییر کاربری اراضی، می­تواند به بهترین شکل از موکل خود دفاع کند. وکلای این موسسه با دانش حقوقی بالا و تجارب بسیار در زمینه پرونده ­های تغییر کاربری اراضی می­توانند به صورت تضمینی موفقیت در پرونده را بدست آورده و از خسارات مالی هنگفت جلوگیری کنند.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *