تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

نمونه حکم طلاق / عسر و حرج

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این نوشتار یک نمونه حکم طلاق / عسر و حرج ارائه شده است و در صورت نیاز به مشاوره حقوقی با وکیل طلاق می توانید در از طریق شماره های موجود در وب سایت با ما تماس حاصل فرمایید.

نمونه حکم طلاق / عسر و حرج
نمونه حکم طلاق / عسر و حرج

پرونده کلاسه: …………. دادنامه: ۱۸۹۰۹۹۷۲۸۸۵۴۰۱۱۰۶ شماره بایگانی: ۸۸۱۴۶۸ مرجع رسیدگی: شعبه ……………. خانواده دادگاه عمومی … خواهان: خانم زهرا خوانده: آقای اسماعیل (مجهول المکان) خواسته: صدور حکم طلاق به درخواست زوجه

 

گردشکار: در این پرونده خواهان دادخواستی علیه خوانده فوق تقدیم نموده که دادگاه با بررسی مجموع اوراق و محتویات پرونده ضمن اعلام پایان رسیدگی به شرح زیر مبادرت به صدور رأی | می نماید.

رأی دادگاه

در خصوص دادخواست خانم زهرا فرزند ………… علیه آقای اسماعیل فرزند ……. . …. توضیحا که خواهان به استناد فتوکپی مصدق سند عقد نکاح که حکایت از رابطه زوجیت بین طرفین پرونده دارد تقاضایی به | شرح مذکور مطرح و اعلام کرده بدلیل بروز اختلافات لاینحل و عدم تفاهم اخلاقی وضعینی حادث شده که قابل تحمل نمی باشد و قادر به استمرار زندگی مشترک نمی باشم (خواهان بدوأ خوانده را مجهول المكان اعلام کرده است) در جلسه دادرسی خواهان خواسته خود را تکرار و بر صدور حکم طلاق اصرار نموده است در جلسه بعدی خوانده شناسایی و در دادگاه حضور یافته است خواهان در این جلسه سوء رفتار همسرش و اعتیاد نامبرده را به کراک و تریاک عنوان کرده که مورد تکذیب خوانده قرار گرفته و اظهار داشته من فقط ۱ / ۵ سال تریاک مصرف کرده ام و همسرم خودش زندگی مشترک را ترک نموده است دادگاه به حكم أيه الشريفه فابعثو حکما من اهله و حکما من اهلها، قرار ارجاع امر به داوری صادر نموده است تلای دادگاه و داوران در ایجاد صلح و امنی منجر به صدور نتیجه مثبت نشده است تحقیقات انجام شده هر چند زوجه را مقصر اعلام داشته اند که اختلاف زوجین ریشه دار می باشد… دادگاه با عنایت به رفیت حاکم بر روابط زوجين سابقه اعتیاد زوج – اختلاف شدید زوجین ادامه وضعیت را از مصادیق عسر دو زوجه تشخعی مستند به ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی و ماده واحده قانون اصلاح مقررات مربوط به طلان حكم به اجبار زرجه به طلاق همسرش صادر و اعلام می نماید بعد از قطبت حكم زوجه با مراجعه به یکی از دفاتر ثبت واقعه طلاق با شرایط ذیل نسبت به اجرای صیغه طلا ف اندام نماید

1- زوجه یکصد هزار تومان از مهر به نرخ روز خود را بذل کرد. ۲- نوع طلاق خلی است. ت- زوجین دارای دو فرزند مشترک می باشد که حضانت با مادر است. ۴. طلای بار اول است. هزر جه حب الفرار خرد و گزارش پزشک قانونی حامله نيت. و مدت اعتبار این رأی سه ماه است. ۷. رأی دادگاه فوری و ظرف مدت بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در دادگاه تجدیدنظر استان….. میباشد

رئیس شعبه ………خانواده …………

 

نمونه حکم طلاق / عسر و حرج
نمونه حکم طلاق / عسر و حرج

| فرجام خواهی / مستخرج از قانون آئین دادرسی مدنی / ۱۳۷۹

فصل اول – فرجام خواهی در امور مدنی

مبحث اول – فرجام خواهی و آرای قابل فرجام

ماده ۳۶۶- رسیدگی فرجامی عبارت است از تشخیص انطباق با عدم انطباق رأی مورد – درخواست فرجامی با موازین شرعی و مقررات قانونی

ماده ۳۶۷- آرای دادگاه های بدوی که به علت عدم درخواست تجدیدنظر قطعیت یافته = قابل فرجام خواهی نیست مگر در موارد زیر

 الف – احکام ۔

احکامی که خواسته آن بیش از مبلغ بیست میلیون ( ۲۰/ ۰۰۰ / ۰۰۰ ) ریال باشد. – ۲- احکام راجع به اصل نکاح و فسخ آن، طلاق، نسب، حجر، وقف، ثلث، حبس و تولیت.

ب – قرارهای زیر مشروط به این که اصل حکم راجع به آنها قابل رسیدگی فرجامی 1 باشد. |

١- قرار ابطال یا رد دادخواست که از دادگاه صادر شده باشد.

 ۲- قرار سقوط دعوا یا عدم اهلیت یکی از طرفین دعوا

ماده ۳۶۸- آرای دادگاه های تجدیدنظر استان قابل فرجام خواهی نیست مگر در موارد و زیر:

الف – احکام.

احکام راجع به اصل نکاح و فسخ آن، طلاق، نسب، حجرو وقف

ب – قرارهای زیر مشروط به این که اصل حکم راجع به آنها قابل رسیدگی فرجامی 3 باشد.

اقرار ابطال با رد دادخواست که از دادگاه تجدیدنظر صادر شده باشد.

 ۲. قرار سقوط دعوا یا عدم اهلیت یکی از طرفین دعوا

 

ماده ۳۶۹- احکام زیر اگر چه از مصادیق بندهای (الف ) در دو ماده قبل باشد حسب مورد نابل رسیدگی فرجامی نخواهد بود:|

1- احکام مستند به اقرار قاطع دعوا در دادگاه

۲- احکام مستند به نظریه یک یا چند نفر کارشناس که طرفین به طور کتبی رأی آنها را قاطع دعوا قرار داده باشند.

٣- احکام مستند به سوگند که قاطع دعوا باشد

 ۴- احکامی که طرفین حق فرجام خواهی خود را نسبت به آن ساقط کرده باشند.

5- احکامی که ضمن یا بعد از رسیدگی به دعاوی اصلی راجع به متفرعات آن صادر می شود، در صورتی که حکم راجع به اصل دعوا قابل رسیدگی فرجامی نباشد.

6- احکامی که به موجب قوانین خاص غير قابل فرجام خواهی است.

مبحث دوم – موارد نقض

ماده ۳۷۰۔ شعبه رسیدگی کننده پس از رسیدگی با نظر اکثریت اعضاء در ابرام یا نقض رأی فرجام خواسته اتخاذ تصمیم می نماید. چنانچه رأی مطابق قانون و دلایل موجود در پرونده باشد ضمن ابرام آن، پرونده را به دادگاه صادرکننده اعاده می نماید و الا طبق مقررات آتی اقدام خواهد شد.

ماده ۳۷۱- در موارد زیر حکم یا قرار نقض میگردد:

۱- دادگاه صادرکننده رأی، صلاحیت ذاتی برای رسیدگی به موضوع را نداشته باشد و در مورد عدم رعایت صلاحیت محلی، وقتی که نسبت به آن ایراد شده باشد.

۲- رأي صادره خلاف موازین شرعی و مقررات قانونی شناخته شود

3- عدم رعایت اصول دادرسی و قواعد آمره و حقوق اصحاب دعوا در صورتی که به درجه ای از اهمیت باشد که رأی را از اعتبار قانونی بیندازد.

۴- آرای مغایر با یکدیگر، بدون سبب قانونی در یک موضوع و بین همان اصحاب دعوا صادر شده باشد

5- تحقیقات انجام شده ناقص بوده و یا به دلایل و مدافعات طرفین توجه نشده باشد

ماده ۳۷۲۔ چنانچه رأی صادره با قوانین حاکم در زمان صدور آن مخالف نباشد، نقض نمی گردد.

ماده ۳۷۳۔ چنانچه مناد رأی صادره با یکی از مواد قانونی مطابقت داشته باشد، لكن

 

نمونه حکم طلاق / عسر و حرج
نمونه حکم طلاق / عسر و حرج

اسباب توجیهی آن با ماده ای که دارای معنای دیگری است تطبیق شده رأی یاد شده نقض میگردد.

ماده ۳۷۴- در مواردی که دعوا ناشی از قرارداد باشد، چنانچه به مفاد صریح سند یا | قانون یا آیین نامه مربوط به آن قرارداد معنای دیگری غیر از معنای مورد نظر دادگاه صادرکننده رأی داده شود، رأی صادره در آن خصوص نقض می گردد.

ماده ۳۷۵۔ چنانچه عدم صحت مدارک، اسناد و نوشته های مبنای رأی که طرفین در جریان دادرسی ارایه نموده اند ثابت شود، رأی صادره نقض می گردد.

ماده ۳۷۶- چنانچه در موضوع یک دعوا آرای مغایری صادر شده باشد بدون این که طرفین و با صورت اختلاف تغییر نماید و یا به سبب تجدیدنظر یا اعاده دادرسی رأی دادگاه نقض شود، رأی مؤخر بی اعتبار بوده و به درخواست ذی نفع بی اعتباری آن اعلام می گردد. همچنین رأی اول در صورت مخالفت با قانون نقض خواهد شد، اعم از این که | | آرای یاد شده از یک دادگاه و یا دادگاه های متعدد صادر شده باشند.

ماده ۳۷۷- در صورت وجود یکی از موجبات نقض، رأی مورد تقاضای فرجام نقض می شود اگر چه فرجام خواه به آن جهت که مورد نقض قرار گرفته استناد نکرده باشد.

مبحث سوم – ترتيب فرجام خواهی

ماده ۳۷۸۔ افراد زیر می توانند با رعایت مواد آنی درخواست رسیدگی فرجامی نمایند

١۔ طرفین دعوا، قائم مقام، نمایندگان قانونی و وکلای آنان. ٢- دادستان کل کشور

ماده ۳۷۹۔ فرجام خواهی با تقدیم دادخواست به دادگاه صادرکننده رأی به عمل می آید. مدیر دفتر دادگاه مذکور باید دادخواست را در دفتر ثبت و رسیدی مشتمل بر نام فرجامخواه و طرف او و تاریخ تقدیم دادخواست با شماره ثبت به تقدیم کننده تسلیم و در روی کلیه برگ های دادخواست تاریخ تقدیم را قید نماید. تاريخ تقدیم دادخواست ابتدای فرجام خواهی محسوب می شود.

ماده ۳۸۰- در دادخواست باید نکات زیر قید شود:

١-نام و نام خانوادگی و اقامتگاه و سایر مشخصات فرجامخواه و وکیل او در صورتی که دادخواست را وکیل داده باشد.

٢- نام و نام خانوادگی و اقامتگاه و سایر مشخصات فرجام خوانده

 3- حکم یا قراری که از آن درخواست فرجام شده است.

 ۴- دادگاه صادر کننده رأی.

5- تاریخ ابلاغ رأی

 6- دلایل فرجام خواهی

ماده ۳۸۱- به دادخواست فرجامی باید برگهای زیر پیوست شود: ١- رونوشت با تصویر مصدق حکم با قراری که از آن فرجام خواسته می شود.

 ٢- لايحه متضمن اعتراضات فرجامی

٣- وكالتنامه وکیل یا مدرک مثبت سمت تقدیم کننده دادخواست فرجامی در صورتی که خود فرجام خواه داد خواست را نداده باشد

ماده ۳۸۲- دادخواست و برگ های پیوست آن باید در دو نسخه و در صورت متعدد بردن طرف دعوا به تعداد آنها به علاوه یک نسخه باشد، به استثنای مدرک مثبت سمت که فقط به نسخه اول ضمیمه می شود.

ماده ۳۸۳- دادخواستی که برابر مقررات یاد شده در دو ماده قبل تقديم نشده و با هزينه | | دادرسی آن پرداخت نگردیده باشد به جریان نمی افتد.

مدیر دفتر دادگاه در موارد یاد شده ظرف دو روز از تاریخ رسید دادخواست، نقایص آن | را به طور مشخص به دادخواست دهنده اخطار می نماید و از روز ابلاغ ده روز به او مهلت می دهد که نقایص را رفع کند

در صورتی که دادخواست خارج از مهلت داده شده، یا در مدت یاد شده تکمیل نشود، | به موجب قرار دادگاهی که دادخواست به آن تسلیم گردیده رد می شود

این قرار ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ قابل شکایت در دیوان عالی کشور می باشد. 7 | رای دیوان قطعی است.

ماده ۳۸۴۔ اگر مشخصات فرجام خواه در دادخواست فرجامی معین نشده و در نتیجه هویت دادخواست دهنده معلوم نباشد، دادخواست بلااثر می ماند و پس از انقضای مهلت فرجام خواهی به موجب قرار دادگاهی که دادخواست به آنجا داده شد، رد می شود. قرار باد | شده ظرف بیست روز از تاریخ الصاق به دیوار دفتر دادگاه صادر کننده، قابل شکایت در | دیوان عالی کشور می باشد. رأی دیوان قطعی است.

ماده ۳۸۵- در صورتی که دادخواست فرجام خواهی تکمیل باشد، مدیر دفتر دادگاه یک نسخه از دادخواست و پیوستهای آن را برای طرف دعوا، ارسال می دارد تا ظرف بیست روز به طور کتبی پاسخ دهد. پس از انقضای مهلت یاد شده اعم از این که پاسخی رسیده یا نرسیده باشد، پرونده را همراه با پرونده مربوط به رأی فرجام خواسته، به دیوان عالی کشور می فرستد.

ماده ۳۸۶- درخواست فرجام، اجرای حکم را تا زمانی که حكم نقض نشده است به تأخبر نمی اندازد ولکن به ترتیب زیر عمل میگردد

الف – چنانچه محکوم به مالی باشد، در صورت لزوم به تشخیص دادگاه قبل از اجراء از محکوم له تأمین مناسب اخذ خواهد شد

ب ۔ چنانچه محکوم به غیر مالی باشد و به تشخیص دادگاه صادرکننده حکم محكوم عليه تأمین مناسب بدهد اجرای حکم تا صدور رأی فرجامی به تأخیر خواهد افتاد.

ماده ۳۸۷- هرگاه از رأی قابل فرجام در مهلت مقرر قانونی فرجام خواهی نشده، یا به هر علتی در آن موارد قرار رد دادخواست فرجامی صادر و قطعی شده باشد و ذینفع مدعی خلاف شرع یا قانون بودن آن رأی باشد، می تواند از طریق دادستان کل کشور تقاضای رسیدگی فرجامی بنماید، تقاضای یاد شده مستلزم تقدیم دادخواست و پرداخت هزینه دادرسی فرجامی است

تبصره- مهلت تقدیم دادخواست یک ماه حسب مورد از تاریخ انقضاء مهلت فرجام خواهی با قطعی شدن قرار رد دادخواست فرجامی یا ابلاغ رای دیوان عالی کشور در خصوص تأیید قرار رد دادخواست فرجامی می باشد.

ماده ۳۸۸- دفتر دادستان کل کشور دادخواست رسیدگی فرجامی را دریافت و در صورت تکمیل بودن آن از جهت ضمائم و مستندات و هزینه دادرسی برابر مقررات، آن را | ثبت و به ضمیمه پرونده اصلی به نظر دادستان کل کشور می رساند.

دادستان کل چنانچه ادعای آنها را در خصوص مخالفت بین رأی با موازین شرع با | قانون، مقرون به صحت تشخیص دهد، از دیوان عالی کشور درخواست نقض آن را می نماید. در صورت نقض رأی در دیوان عالی کشور، برابر مقررات مندرج در مبحث ششم این قانون اقدام خواهد شد.

تبصره. چنانچه دادخواست تقدیمی ناقص باشد دفتر دادستان کل کشور به تقدیم کننده | دادخواست ابلاغ می نماید که ظرف ده روز از آن رفع نقص کند. هرگاه در مهلت مذکور اقدام – به رفع نقص نشود دادخواست قابل ترتیب اثر نخواهد بود. دادخواست خارج از مهلت نیز قابل ترتیب اثر نیست.

ماده ۳۸۹- پس از درخواست نقض از طرف دادستان کل، محكوم عليه رأی باد شده می تواند با ارائه گواهی لازم به دادگاه اجرا کننده رأی، تقاضای توقف اجرای آن بنماید.

دادگاه مکلف است پس از اخذ تأمین مناسب دستور توقف اجرا را تا پایان رسیدگی دیوان عالی کشور صادر نماید. |

مبحث چهارم به ترتیب رسیدگی

ماده ۳۹۰- پس از وصول پرونده به دیوان عالی کشور، رئیس دیوان یا یکی از معاونان وی پرونده را با رعایت نوبت و ترتیب وصول به یکی از شعب دیوان ارجاع می نماید شعبه مرجوع اليه به نوبت رسیدگی می کند مگر در مواردی که به موجب قانون یا به تشخیص رئیس دیوان عالی کشور، رسیدگی خارج از نوبت ضروری باشد. |

ماده ۳۹۱. پس از ارجاع پرونده نمی توان آن را از شعبه مرجوع اليه اخذ و به شعبه دیگر ارجاع کرد مگر به تجویز قانون، رعایت مفاد این ماده در مورد رسیدگی کلیه دادگاه ها نیز الزامی است.

ماده ۳۹۲- رئیس شعبه، موضوع دادخواست فرجامی را مطالعه و گزارش تهیه می کند یا به نوبت، به یکی از اعضای شعبه برای تهیه گزارش ارجاع می نماید.

گزارش باید جامع یعنی حاوی جریان ماهیت دعوا و بررسی کامل در اطراف اعتراضات فرجام خواه و جهات قانونی مورد رسیدگی فرجامی با ذکر استدلال باشد.

عضو شعبه مکلف است ضمن مراجعه به پرونده برای تهبه گزارش، چنانچه از هر یک از قضات که در آن پرونده دخالت داشته اند تخلف از مواد قانونی، یا اعمال غرض و بی اطلاعی از مبانی قضایی مشاهده نمود، آن را به طور مشروح و با استدلال در گزارش خود تذکر دهد. = به دستور رئیس شعبه رونوشتی از گزارش یاد شده به دادگاه عالی انتظامی قضات ارسال | خواهد شد.

ماده ۳۹۳- رسیدگی در دیوان عالی کشور بدون حضور اصحاب دعوا صورت میگیرد | مگر در موردی که شعبه رسیدگی کننده دیوان، حضور آنان را لازم بداند.

ماده ۳۹۴- برگ های احضاریه به دادگاه بدوی محل اقامت هر یک از طرفین فرستاده | می شود. آن دادگاه مکلف است احضاریه را به محض رسول، ابلاغ و رسید آن را به دیوان عالی کشور ارسال نماید.

 

ماده ۳۹۵- در موقع رسیدگی، عضو ممیز گزارش پرونده و مفاد اوراقی را که لازم است) قرائت می نماید و طرفین یا وکلاء آنان در صورت حضور می توانند با اجازه رئیس شعر مطالب خود را اظهار نمایند و همچنین نماینده دادستان کل در موارد قانونی نظر خود را اظهار می نماید.

اظهارات اشخاص فوق الذکر در صورت جلسه قید و به امضای آنان می رسد. عضو مميز با توجه به اظهارات آنان می تواند قبل از صدور رأی، گزارش خود را اصلاح نماید.

ماده ۳۹۶. پس از اقدام طبق مقررات مواد فوق، شعبه رسیدگی کننده طبق نظر اکثریت در ابرام یا نقض رأی فرجام خواسته اتخاذ تصمیم می نماید اگر رأی مطابق قانون و دلایل موجود در پرونده باشد ضمن ابرام آن، پرونده را به دادگاه صادر کننده اعاده می نماید و الا طبق مقررات آتی اقدام خواهد شد.

مبحث پنجم – مهلت فرجام خواهی

ماده ۳۹۷- مهلت درخواست فرجام خواهی برای اشخاص ساکن ایران بیست روز و برای اشخاص مقیم خارج دو ماه می باشد

ماده ۳۹۸- ابتدای مهلت فرجام خواهی به قرار زیر است:

الف – برای احکام و قرارهای قابل فرجام خواهی دادگاه تجدیدنظر استان از روز ابلاغ

ب – برای احکام و قرارهای قابل تجدیدنظر دادگاه بدوی که نسبت به آن تجدیدنظرخواهی نشده از تاریخ انقضای مهلت تجدیدنظر.

ماده ۳۹۹۔ اگر فرجام خواهی به واسطه مغایر بودن در حکم باشد ابتدای مهلت، تاریخ آخرین ابلاغ هر یک از دو حکم خواهد بود.

ماده ۴۰۰۔ مقررات مواد (۳۳۷) و (۴۳۸) این قانون در مورد فرجام خواهی از احکام و | قرارها نیز لازم الرعایه می باشد.

مبحث ششم – اقدامات پس از نقض

ماده ۴۰۱. پس از نقض رأی دادگاه در دیوان عالی کشور، رسیدگی مجدد به دادگاهی | که به شرح زیر تعیین می گردد ارجاع می شود و دادگاه مرجوع الیه مکلف به رسیدگی میباشد:

الف – اگر رأی منقوض به صورت قرار بوده و با حکمی باشد که به علت نقص تحقیقات نقض شده است، رسیدگی مجدد به دادگاه صادرکننده آن ارجاع می شود،

ب- اگر رأی به علت عدم صلاحیت دادگاه نقض شده باشد، به دادگاهی که دیوان عالی کشور صالح بداند ارجاع می گردد.

ج – در سایر موارد نقض، پرونده به شعبه دیگر از همان حوزه دادگاه که رأی منقوض را صادر نموده ارجاع می شود و اگر آن حوزه بیش از یک شعبه دادگاه نداشته باشد به نزدیک ترین دادگاه حوزه دیگر ارجاع می شود.

 ماده ۰۲ ۴- در صورت نقض رأی به علت نقص تحقیقات، دیوان عالی کشور مکلف است نواقص را به صورت یکجا و مشروح ذکر نماید.

ماده ۴۰۳- اگر رأی مورد درخواست فرجام از نظر احتساب محکوم به پا خسارات با مشخصات طرفین دعوا و نظیر آن متضمن اشتباهی باشد که به اساس رأی لطمه وارد نکند، دیوان عالی کشور آن را اصلاح و رأی را ابرام می نماید. همچنین اگر رأی دادگاه به صورت – حکم صادر شود ولی از حيث استدلال و نتیجه منطبق با قرار بوده و متضمن اشكال دیگری نباشد، دیوان عالی کشور آن را قرار تلقی و تأیید می نماید و نیز آن قسمت از رای دادگاه که | خارج از خواسته خواهان صادر شده باشد، نقض بلاارجاع خواهد شد.

ماده ۴۰۴ رای فرجامی دیوان عالی کشور نمیتواند مورد استفاده غیرطرفين فرجام خواهی قرار گیرد، مگر در مواردی که رأی یاد شده قابل تجزیه و تفکیک نباشد که در | این صورت نسبت به اشخاص دیگر هم که مشمول رأي فرجام خواسته بوده و درخواست و فرجام نکرده اند، تسری خواهد داشت.

ماده ۴۰۵- دادگاه مرجوع اليه به شرح زیر اقدام می نماید:

الف – در صورت نقض حكم به علت نقص تحقیقات، تحقیقات مورد نظر دیوان عالی | کشور را انجام داده، سپس با در نظر گرفتن آن مبادرت به صدور رأی مینماید.

ب – در صورت نقض قرار، دادگاه مکلف است برابر رأی دیوان عالی کشور به دعوا رسیدگی کند مگر اینکه بعد از نقض، سبب تازه ای برای امتناع از رسیدگی به ماهیت دعوا حادث گردد. در این خصوص چنانچه قرار منقوض ابتدانا در مرحله تجدیدنظر صادر شده باشد، به دادگاه صادرکننده قرار ارجاع می شود و اگر در تأیید قرار دادگاه بدوی بوده، پرونده برای رسیدگی به همان دادگاه بدوی ارجاع می گردد.

ماده 406- در مورد ماده قبل و سایر موارد نقض حکم، دادگاه مرجوع اليه با لحاظ رأى | دیوان عالی کشور و مندرجات پرونده، اگر اقدام دیگری را لازم نداند، بدون تعین وقت، رسیدگی کرده و مبادرت به انشاء رأی مینماید و الا با تعیین وقت و دعوت از طرفین، اقدام ) لازم را معمول و انشاء رأی خواهد نمود

ماده ۴۰۷- هرگاه یکی از دو رأی صادره که مغایر با یکدیگر شناخته شده، موافق قانون بوده و دیگری نقض شده باشد، رأی معتبر لازم الاجرا می باشد و چنانچه هر دو رأی نقض شود برابر ماده قبل (ماده ۴۰۶) اقدام خواهد شد.

ماده ۴۰۸- در صورتی که پس از نقض حکم فرجام خواسته در دیوان عالی کشور، دادگاه با ذکر استدلال طبق رأی اولیه اقدام به صدور رأی اصراری نماید و این رأی مورد درخواست رسیدگی فرجامی واقع شود، شعبه دیوان عالی کشور در صورت پذیرش استدلال. رأی دادگاه را ابرام، در غیر این صورت پرونده در هیأت عمومی شعب حقوقی مطرح و چنانچه نظر شعبه دیوان عالی کشور در مورد ابرام قرار گرفت حکم صادره نقض و پرونده به شعبه دیگری ارجاع خواهد شد. رأی دادگاه مرجوع اليه طبق استدلال هیأت عمومی موارد مذکور در ماده (۳۲۶) قطعی می باشد.

ماده 409- برای تجدید رسیدگی به دعوا پس از نقض، تقدیم دادخواست جدید لازم  نیست.

 

ماده ۱۰ ۴- در رای دیوان عالی کشور نام و مشخصات و محل اقامت طرفین و حکم با | فراری که از آن فرجام خواسته شده است و خلاصه اعتراضات و دلایلی که موجب نقض یا ابرام حکم با قرار می شود به طور روشن و کامل ذکر میگردد و پس از امضاء آن در دفتر مخصوص با قید شماره و تاریخ ثبت خواهد شد.

ماده ۴۱۱۔ مقررات ماده (۳۲۶) نسبت به احکام صادره از دادگاه تجدیدنظر و ش ب | دیوان عالی کشور لازم الرعایه میباشد.

ماده ۴۱۲۔ مرجع رسیدگی به ادعای موضوع ماده (۳۲۶) نسبت به احکام دادگاه | و تجدیدنظر، دیوان عالی کشور است که چنانچه پس از رسیدگی آن را نقض نمود جهت | رسیدگی به یکی از شعب دادگاه تجدیدنظر همان استان و یا در صورت فقدان شعبه دیگر به | نزدیک ترین شعبه دادگاه تجدیدنظر استان دیگر ارسال می دارد.

مرجع رسیدگی به ادعای مذکور نسبت به احکام شعب دیوان عالی کشور، رئیس دیوان – عالی کشور است که پس از رسیدگی و نقض آن، رسیدگی به پرونده را به شعبه دیگر دیوان عالی کشور ارجاع مینماید.

 

مبحث هفتم – فرجام تبعی

ماده ۴۱۳- فرجام خوانده می تواند فقط در ضمن پاسخی که به دادخواست فرجامی می دهد از حکمی که مورد شکایت فرجامی است نسبت به جهتی که آن را به ضرر خود یا خلاف موازین شرعی و مقررات قانونی می داند تبعا درخواست رسیدگی فرجامی نماید در این صورت درخواست فرجام تبعی به طرف ابلاغ می شود که ظرف مدت بیست روز به طور کتبی پاسخ دهد، هر چند مدت مقرر برای درخواست فرجام نسبت به او منقضی شده باشد.

ماده ۴۱۴ – فرجام تبعی فقط در مقابل فرجام خواه و از کسی که طرف درخواست فرجام واقع شده، پذیرفته می شود.

 ماده ۱۵ ۴- اگر فرجام خواه دادخواست فرجامی خود را استرداد نماید و با دادخواست او رد شود حق درخواست فرجام تبعی ساقط می شود و اگر درخواست فرجام تبعی شده – باشد بلااثر می گردد.

ماده ۴۱۶- هیچ یک از شرایط مذکور در مواد (۳۸۰) و (۳۸۱) در فرجام تبعی جاری | نیست.

 

فصل دوم – اعتراض شخص ثالث

ماده ۴۱۷. اگر در خصوص دعوایی، رأیی صادره شود که به حقوق شخص ثالث خللی وارد آورد و آن شخص یا نماینده او در دادرسی که منتهی به رأی شده است به عنوان | | اصحاب دعوا دخالت نداشته باشد، می تواند نسبت به آن رأی اعتراض نماید.

ماده ۴۱۸- در مورد ماده قبل شخص ثالث حق دارد به هرگونه رأی صادره از دادگاه های عمومی، انقلاب و تجدیدنظر اعتراض نماید و نسبت به حکم داور نیز کسانی که خود با نماینده آنان در تعیین داور شرکت نداشته اند می توانند به عنوان شخص ثالث اعتراض کنند

ماده ۴۱۹- اعتراض شخص ثالث بر دو قسم است:

الف – اعتراض اصلی عبارت است از اعتراضی که ابتدا از طرف شخص ثالث صورت گرفته باشد.

ب – اعتراض طاری (غير اصلی ) عبارت است از اعتراض یکی از طرفین دعوا به رأیی که سابقا در یک دادگاه صادر شده و طرف دیگر برای اثبات مدعای خود، در اثنای دادرسی آن رأی را ابراز نموده است.|

 

ماده ۴۲۰- اعتراض اصلی باید به موجب دادخواست و به طرفیت محکوم له و محكوم عليه رأی مورد اعتراض باشد. این دادخواست به دادگاهی تقدیم می شود که رأی قطعی معترض عنه را صادر کرده است. ترتیب دادرسی مانند دادرسی نخستین خواهد بود.

ماده ۴۲۱- اعتراض طاری در دادگاهی که دعوا در آن مطرح است بدون تقديم دادخواست به عمل خواهد آمد، ولی اگر درجه دادگاه پایین تر از دادگاهی باشد که رأی – معترض عنه را صادر کرده، معترض دادخواست خود را به دادگاهی که رأی را صادر کرده | است تقدیم می نماید و موافقت اصول، در آن دادگاه رسیدگی خواهد شد. |

ماده ۴۲۲- اعتراض شخص ثالث قبل از اجرای حکم مورد اعتراض، قابل طرح است و بعد از اجرای آن در صورتی می توان اعتراض نمود که ثابت شود حقوقی که اساس و مأخذ اعتراض است به جهتی از جهات قانونی ساقط نشده باشد.

 در انتها، در صورت نیاز به مشاوره حقوقی با وکیل طلاق و وکیل پایه یک دادگستری می توانید با موسسه تهران وکیل تماس حاصل فرمایید. همچنین، در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در باب طلاق توافقی یا گرفتن مشاوره از وکیل طلاق توافقی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید.

برای ارتباط با وکیل خانواده متخصص به صفحه فوق مراجعه نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *