تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

وضعیت مجنی علیه در نتیجه حادثه منجر به قتل

لیست وکلای دادگستری دفتر وکالت

محمد حسین رزاقی

وکیل پایه یک دادگستری 

مصطفی محمدی

کاراموز وکالت

محمد فلاحی 

کاراموز وکالت

حمیدرضا اهنزی

وکیل پایه یک دادگستری 

لیلا بهرامی

کاراموز وکالت

عباس ترکاشوند

کاراموز وکالت

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع وضعیت مجنی علیه در نتیجه حادثه منجر به قتل اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید 

 

 وضعیت مجنی علیه در نتیجه حادثه منجر به قتلوضعیت مجنی علیه در نتیجه حادثه منجر به قتل

وضعیت مجنی علیه در نتیجه حادثه منجر به قتل به چه صورت است؟

پرسش: در صورتی که به علت وضعیت خاص مجنی علیه از جمله بیماری پوکی استخوان و مسن بودن وی با کمترین ضربه صدمات سنگینی وارد شود آیا این وضعیت در مسئولیت مرتکب تأثیر دارد یا خیر؟ همچنین اگر مصدومی از معالجه امتناع کند و صدمات بیشتری حاصل شود تأثیر در مسئولیت مرتکب دارد یا خیر؟

اتفاق آراء

در خصوص شق اول سؤال وضعیت مجنی علیه تأثیری بر مسئولیت مرتکب ندارد. اطلاق قوانین و نظر فقها مؤید این امر است که ضارب تحت هر شرایط مسئول صدمات وارده است گر چه عمل وی ممکن است در افراد طبیعی این نتایج را سبب نگردد بر اساس یک اصل کلی مرتکب قربانی خود را با وضعیتی که دارد می پذیرد و مسئول تمام نتیجه عمل خود می باشد. در خصوص شق دوم نیز چون صدمات وارده نتیجه عمل مرتکب است امتناع مصدوم از مداوا نمی تواند تأثیری در مسئولیت وی داشته باشد و صرف این امتناع رابطه علیت بین عمل مرتکب و صدمه دیده را قطع نمی کند.

وضعیت مجنی علیه در نتیجه حادثه منجر به قتلوضعیت مجنی علیه در نتیجه حادثه منجر به قتل

نظر کمیسیون نشست قضائی (4) جزایی درباره وضعیت مجنی علیه در نتیجه حادثه منجر به قتل

 در خصوص ترک مداوا بدین نحوه که کسی دیگری را مجروح کند و وی را رها کند و برای زیان دیده امکان مداوا وجود داشته باشد و علی رغم آن وی اقدامی جهت معالجه خود نکند آیا می توان گفت جارح ضامن است؟ به عبارت دیگر، در این گونه موارد در مسئله مطرح است یکی جرح اولیه است که توسط جارح انجام گرفته است و دیگری فوت یا تشدید جراحت است که در اثر تسری پدید آمده است. فرض کنید دست شخصی در اثر تصادف با ضربه چاقو مجروح گردیده است و زیان دیده علیرغم توانایی برای مراجعه به پزشک از این کار خودداری کند و در نتیجه منجر به قطع دست وی و یا فوت وی شود. در خصوص جرح اولیه هیج بحثی نیست که عامل زیان مسئول آن می باشد؛ اما بحث اصلی راجع زیان ناشی از قطع دست یا فوت وی می باشد.

وضعیت مجنی علیه در نتیجه حادثه منجر به قتلوضعیت مجنی علیه در نتیجه حادثه منجر به قتل

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی با وکیل قتل عمد می توانید در هر ساعت از شبانه روز با موسسه تهران وکیل تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به منظور دریافت مشاوره حقوقی در ساعات غیر اداری از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت اقدام فرمایید و همچنین در صورت نیاز نسبت به دریافت مشاوره حقوقی ار طریق واتساپ نیز اقدام فرمایید.

بعضی معتقدند در چنین حالتی وقتی کسی زیان دیده را در حالی که مجروح است ترک می نماید ضامن است؛ زیرا زیان دیده گرچه معالجه شود اطمینانی به بهبودی و عدم تسری جراحت نیست، صاحب جواهر معتقد است مرگی که ناشی از سرایت جرح است از آثار جرح می باشد به عبارت دیگر جرح وارده هم سبب جنایت اولیه است و هم سبب تسری آن و عدم معالجه از ناحیه مصدوم منافاتی با آن ندارد و این مورد نمی توان به عدم خروج از آتش قیاس نمود؛

وضعیت مجنی علیه در نتیجه حادثه منجر به قتلوضعیت مجنی علیه در نتیجه حادثه منجر به قتل

زیرا در مورد یادشده شخصی که در آتش می افتد تلف به مجرد افتادن وی در آتش حاصل نمی گردد، بلکه تلف وی مستند به آتشی است که بعدا حاصل می شود. بدین معنی که اگر شخص در آتش مکث نمی کرد، قتل اتفاق نمی افتاد در واقع قتل در اینجا مستند به مکث در آتش است و فاعل آن زیان دیده است؛ اما در فرض عدم مداوا جرح اولیه و سرایت آن هر دو از اثرات جرح است.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *