تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

وکیل عقد معلق

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

ماده ۱۸۹ قانون مدنی در تعریف عقد منجز این چنین تشریح کرده است:

عقد منجز آن است که تأثیر آن بر حسب انشاء موقوف به امر دیگری نباشد و الا معلق خواهد بود.

به عنوان مثال در عقد بیع پس از انعقاد فروشنده مالک ثمن و خریدار مالک مبیع می‌گردد. بنابر ماده فوق مشخص می‌شود که عقد معلق عقدی است که تاثیر آن بر حسب انشا موقوف به امر دیگری است. به دین معنا که عقد محقق نمی‌شود مگر این که شرط دو طرف محقق شود. این امر بدین معنی می‌باشد که طرفین عقد می‌توانند به دلیل تعلیق، ایجاد و پیدایش آثار عقد را وابسته به وقوع امری در آینده داشته باشند.

عقد معلق چیست؟ آقا منجز چیست؟ چه ارتباطی با یک دیگر دارند؟

عقدی عنوان معلق بودن می‌گیرد که وقوع و تحقق آن وابسته به وقوع امر دیگری باشد. عقد معلق در مقابل عقد منجز می‌باشد، در عقد معلق بعد از ایجاب و قبول دارای اثر حقوقی نیست؛ توافق صورت می‌گیرد و عقد هم منعقد می‌شود اما اثر آن ایجاد نمی‌شود و وابسته به یک حادثه می‌باشد.

به عنوان مثال اگر پدری به دختر خود بگوید اگر در تا ماه آینده گواهینامه خود را بگیرد، ماشین خود را به تو خواهم داد و تو مالک ماشین هستی. دختر هم قبول نماید، عقد محقق شده است. اگر دختر گواهینامه خود را بگیرد، مالک ماشین خواهد شد. این عقد معلق می‌باشد.

تفاوت عقد معلق با عقد مشروط

عقد مشروط عقدی است که در آن از جانب طرفین معامله شرط و شروطی گذارده شده باشد. مانند اینکه فروشنده شرط می‌کند. در صورتی که خریدار ظرف ۷۲ ساعت پس از امضای مبایعه نامه تمامی ثمن معامله را پرداخت نکند، معامله فسخ می‌شود. دو طرف قرار داد در ذیل قرار داد اصلی و مفاد اصلی قرار داد اصول فرعی را هم قرار می‌دهند.

این شروط باید صریح و روشن و واضح باشد و مشروط علیه نیز به انجام آن شروط ملزم می‌گردد که در صورت عدم انجام از طریق دادگاه ملزم می‌شود و هم چنین در صورتی که الزام غیر ممکن باشد، عقد فسخ می‌شود.

اما در عقد معلق، شرط معلق یک امری می‌باشد که امکان ایجاد آن وجود دارد و تا وقتی که آن امر ایجاد نشود، عقدی به وجود نمی‌آید. در نتیجه شرط یک امر فرعی متصل به عقد است اما تشکیل عقد موصوف به آن امر فرعی نمی‌باشد اما تعلیق، موکول نمودن عقد به امر دیگری است که پیش از تحقق آن، عقدی به وجود نمی آید.

برای صحت هر معامله شرایط ذیل اساسی است:

قصد طرفین و رضای آن‌ها.

اهلیت طرفین.

موضوع معین که مورد معامله باشد.

مشروعیت جهت معامله.

تعلیق ضامن به شرایط صحت آن مثل اینکه ضامن قید کند که اگر مضمون‌ مدیون باشد من ضامنم سبب بطلان آن نمی‌شود.

شرط تعلیقی باید احتمالی باشد (بشود یا نشود) چرا که اگر احتمالی باشد، تکلیف عقد روشن نیست اما اگر، حتمی یا محال باشد، تکلیف عقد روشن می‌باشد و در این حالت، عقد معلق نمی‌باشد. در قانون مدنی دو عقد وجود دارند که نمی‌توانند به صورت معلق منعقد شوند یعنی عقد معلق آنان، باطل می‌باشد. این دو عقد عبارت است از:

عقد ضمان

عقد نکاح

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید از وکلای مجموعه تهران وکیل کمک بگیرید. وکلای مجموعه تهران وکیل آماده‌ی خدمت رسانی به شما مشتریان عزیز می‌باشند. جلب رضایت شما مشتریان گرامی، هدف وکلای صاحب تجربه این مجموعه است؛ پس با اطمینان خاطر پرونده‌های خود را در این زمینه به وکلای تهران وکیل بسپارید و با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *