تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

وکیل کلانتری ۱۰۱ تجریش

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

شکایت از ضابطان قضایی

ماده ۳۶ قانون آیین دادرسی کیفری جدید؛ گزارش ضابطان (ماموران نیروی انتظامی) درصورتی معتبر و قابل رسیدگی می­باشد که بر خلاف اوضاع و احوال و قرائن مسلم قضیه نباشد و بر اساس ضوابط و مقررات قانونی تهیه و تنظیم شود و بعد از پرونده جهت رسیدگی ارجاع داده شود.

تکلیف پرداخت هزینه دادرسی در شکایت کیفری طرح شده در کلانتری چیست؟ چه کسی باید پرداخت کند؟

ماده ۵۵۹ قانون آیین دادرسی کیفری؛ شاکی باید هزینه شکایت کیفری را برابر قانون در زمان طرح شکایت پرداخت کند. مدعی خصوصی و شاکی خصوصی هم که به دنبال طرح شکایت کیفری و  مطالبه ضرر و زیان می­باشد، باید هزینه دادرسی را مطابق مقررات مربوط به امور مدنی پرداخت کند.

چنانچه شاکی توانایی پرداخت هزینه شکایت را نداشته باشد، به تشخیص دادستان یا دادگاهی که به موضوع رسیدگی می­کند و از پرداخت هزینه شکایت معاف می­شود و دیگر نیاز به پرداخت هزینه ندارد. هرگاه شاکی خصوصی توانایی پرداخت هزینه دادرسی را ندارد و دادگاه می­تواند او را از پرداخت هزینه دادرسی برای همان موضوعی که مورد ادعا و مورد بررسی دادگاه و کلانتری شماره ۱۰۱ تجریش می­باشد و به طور موقت معاف از رسیدگی نماید.

رسیدگی به امر کیفری را نمی­توان به علت عدم تادیه و نپرداختن هزینه دادرسی از جانب مدعی خصوصی به تاخیر انداخت. تبصره ماده الحاقی پس از صدور حکم و هنگام اجرای آن، قاضی اجرای احکام کیفری مکلف است، هزینه دادرسی را از محل محکوم به مالی که به پرداخت آن محکوم می‌شوند و استیفاء و دریافت کند. مگر آنکه محکوم به از مستثنیات دین و مایحتاج زندگی که قابل توقیف نمی‌باشند؛ بوده و یا به میزانی نباشد که سبب خروج محکوم له از کسی که حکم به نفع او صادر شده است یا از اعسار نیازمندی و ورشکستگی شود.

دعاوی کیفری، دعاوی می­باشد که یک نفر جرمی را انجام داده و طرف دیگری با انجام شکایت در مراجع کیفری از جمله کلانتری شماره ۱۰۱ شکایت می­کند و به دنبال این شکایت دادگاه کیفری صلاحیت رسیدگی به آن را دارد و اگر جرم محرز شود؛ متهم به عنوان یکی از آن­ها شناخته می‌شود و در قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شود.

دعاوی حقوقی، دعاوی می­باشد که به دنبال نقض حقوق دیگران می­باشد و در دادگاه حقوقی پیگیری و بررسی می­شود و بعد از آن که خواهان دادخواست خود را به دادگاه ارائه کرد، دادگاه درخواست رسیدگی می‌کند و خوانده را به ایفای تعهداتی که دارد، محکوم می­کند. مگر آن که دادگاه حکم به پرداخت مهریه زن توسط شوهر را صادر کند. شخصی که می­خواهد از دیگری شکایت کند، در ابتدا باید به کلانتری مراجعه کند یا به دادسرا و می­تواند در سامانه ثنا ثبت نام کند. این سامانه به صورت الکترونیک و بدون آن کیفر در نیازمندان باشد که به صورت حضوری مراجعه کند، دادخواست خود را رسیدگی و بررسی می­کند.

مرحله دیگر شکایت حقوقی می­باشد که در یکی از دفاتر مراجع خدمات الکترونیک قضایی شکایت خود را مطرح می‌کند و سپس در سامانه ثنا ثبت می­کند و شاکی می­تواند مراحل شکایت خود را در کلانتری شماره ۱۰۱ دنبال کند. در این مرحله ممکن است که شاکی یا خواهان وکیل داشته باشد که او جهت تکمیل کردن مدارک او به کلانتری و یا دادسرا مراجعه می­کند. در این صورت باید مدارکی تهیه و ارائه شود تا با توجه به آن دادخواست شکایت تکمیل شود.

کلانتری شماره ۱۰۱ در خیابان تجریش واقع شده است که تمامی جرایم را رسیدگی و تشکیل پرونده می­کند و در صورتی که پرونده در کلانتری ختم نشود به دادسرا ارجاع داده می­شود.

برای طرح شکایت کیفری فقط لازم نیست که به کلانتری مراجعه شود. زیرا در برخی از مواقع کلانتری شخص شاکی را راهنمایی می­کند که به دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه کند و درخواست شکایت خود را در آن جا تنظیم و پیگیری کند و دادسرا پرونده و شکایت مورد نیاز را رسیدگی می‌کند و خود دادسرا اگر لازم دانست برای انجام تحقیقات از کلانتری استعلام می‌گیرد.

حضور کلانتری در مراحل شکایت حقوقی به این جهت مهم است که ماموران کلانتری ممکن است در زمان وقوع جرم مشاهده جرم بوده باشد و یا بعد از وقوع جرم در محل حادثه حاضر شده باشد و تمامی اسناد و مدارک و شواهد حاکی در محل جرم را ثبت و ضبط کرده باشند. به همین جهت دادسرا جهت انجام تحقیقات به کلانتری استعلام می­کند و کلانتری در مراحل ثبت شکایت حقوقی مهم می‌باشد. زیرا ماموران کلانتری در هنگام وقوع جرم مانند ضرب و جرح ملاحظه گر بوده باشد و یا به صورت کلی کلانتری صلاحیت رسیدگی به شکایت­های حقوقی و کیفری را دارد و در مرحله شکایت و یا دادخواست مرجع صلاحیت این است که تمامی مراجع حقوقی و کیفری را ارسال کنند و بعد از آن که زمانی رسیدگی مشخص شد، دو طرف می­توانند اسناد و مدارک خود را ارائه کند و در صورتی که شکایت یا ادعای خود را به دادگاه توضیح داده باشند، در حکم منقضی می­شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید از وکلای مجموعه تهران وکیل کمک بگیرید. وکلای مجموعه تهران وکیل آماده‌ی خدمت رسانی به شما مشتریان عزیز می‌باشند. جلب رضایت شما مشتریان گرامی، هدف وکلای صاحب تجربه این مجموعه است؛ پس با اطمینان خاطر پرونده‌های خود را در این زمینه به وکلای تهران وکیل بسپارید و با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *